CUPRA Terramar – jak z pięciu ton gliny powstaje model nowoczesnego, sportowego SUV-a

Pełnowymiarowe modele z gliny są niezbędnym elementem procesu projektowania samochodu, pozwalając w pełni ocenić jego ostateczne proporcje. Podczas tworzenia modelu CUPRA Terramar ten etap był kluczowy ze względu na jego długość wynoszącą 4,5 metra, zwłaszcza że jest to SUV.

Alberto Torrecillas, projektant nadwozia w CUPRA: „Skrupulatnie przeprojektowaliśmy maskę CUPRA Terramar, dzięki czemu mogliśmy natychmiast zobaczyć linie i kształty, które chcieliśmy uwydatnić”. Proces tworzenia samochodu zaczyna się od szkicu. Alberto Torrecillas, projektant nadwozia w CUPRA , sięga po kartkę papieru i rysuje zarys oraz kształty tego, co stało się pierwszym zelektryfikowanym SUV-em marki – CUPRA Terramar. Jednak zanim osiągnięty zostanie tzw. design freeze, te same linie są wielokrotnie szkicowane, modyfikowane i dosłownie rzeźbione, aż do momentu uzyskania idealnych proporcji. „Rysujemy zarys modelu i przekształcamy go cyfrowo, aby zrozumieć jego objętości, ale jeśli naprawdę chcemy zweryfikować, czy proporcje są właściwe, potrzebujemy modelu w skali 1:1” – mówi projektant. To właśnie wtedy glina odgrywa kluczową rolę w tej historii.

W jednej z zamkniętych dla osób postronnych sal Centrum Technicznego CUPRA, Alberto analizuje pełnowymiarowy model CUPRA Terramar na jednym z jego wczesnych etapów, jeszcze przed wersją, którą zobaczymy w finalnym projekcie. Z jednej strony model jest pokryty folią winylową, imitującą lakier, co sprawia, że wygląda jak realistyczny prototyp. Z drugiej strony jest to całkowicie odsłonięty, gliniany model w kolorze ziemi, wykonany z ponad pięciu ton gliny , automatycznie frezowany na podstawie precyzyjnych parametrów, a następnie ręcznie wygładzany, z każdym detalem powierzchni wyrzeźbionym z milimetrową dokładnością.

Cupra Ateca 2.0 TSI 190 KM 7DSG 4Drive – pierwszy z nowej marki

Proporcje są kluczowe w naszych modelach. Definiujemy je w szkicach, które tworzymy, ale realnie oceniamy je właśnie na fizycznych replikach z gliny”  – mówi. W przypadku CUPRA Terramar ten etap był szczególnie istotny, ponieważ w przypadku SUV-a chcieliśmy podkreślić jego imponującą długość 4,5 metra, eksponując kolor nadwozia, jednocześnie zachowując atletyczną i sportową sylwetkę. Najlepszym sposobem na przedstawienie tego był model z gliny – dodaje.

Rzemiosło uzupełniające technologię

Choć najnowsze technologie i narzędzia cyfrowe odgrywają kluczową rolę w procesie projektowania, tworzenie pełnowymiarowych modeli z gliny jest niezbędnym etapem procesu weryfikacji. „Ten materiał jest bardzo pomocny, ponieważ można dzięki niemu badać przekroje, grę świateł i cieni…” – mówi Alberto. Jednym z powodów, dla których ten etap jest tak ważny dla działu projektowego, jest możliwość dotknięcia i odczucia każdej zewnętrznej powierzchni. „Dla nas każdy kształt, każda linia, każdy kontur ma swoje znaczenie i przekazuje zamierzony efekt. Samo dotknięcie powierzchni pozwala nam stwierdzić, czy będą one działać w kontekście designu” – dodaje projektant.

CUPRA Tavascan z promocyjną ratą wynajmu już od 1968 zł netto

Precyzja na pierwszym miejscu

Kolejną zaletą jest szybkość. Glina jest plastyczna i łatwa w użyciu, a wszelkie zmiany w projekcie można od razu zobaczyć. „ Wyraziste linie maski to jeden z kluczowych elementów przedniego designu CUPRA Terramar, ponieważ tworzą ramy dla naszego logo. Dzięki modelom z gliny natychmiast zidentyfikowaliśmy i zwizualizowaliśmy przekroje, które pozwoliły nam je podkreślić .”

Efektem tej historii, łączącej papier, technologię cyfrową i glinę, jest sportowy SUV, który wykorzystuje nowatorski sposób projektowania, aby podbić najszybciej rozwijający się segment w Europie.

Źródło: CUPRA