Brussels Motor Show 2025 – Mazda6e – elektryczna nowość dołączy do gamy modelowej w Europie

Mazda6e to najnowszy samochód Mazdy z napędem elektrycznym dołączający do gamy modelowej marki w Europie – pięciodrzwiowy hatchback z opcją szybkiego ładowania, który łączy innowacyjną technologię z praktycznym designem. Sylwetka tego modelu, inspirowana liniami coupe, uwypukla smukłą, sportową linię zachowując wszechstronność i komfort hatchbacka. Nowa Mazda6e została zaprezentowana dziś podczas Targów Motoryzacyjnych w Brukseli.

Nowa Mazda6e ucieleśnia i rozwija niezmienną ambicję swego producenta: by w świecie motoryzacji przemawiać poprzez jakość. Jednym z jej najważniejszych atutów jest jasne, przestronne wnętrze. Choć jest ono zaprojektowane w duchu minimalistycznej elegancji, dzięki nowatorskim technologiom i pomysłowemu rozplanowaniu zapewnia pełnię praktyczności i wygody.

Zastosowane układy napędowe gwarantują wyważone osiągi, konkurencyjny zasięg jazdy i czas ładowania akumulatorów. Zaawansowane podzespoły podwozia przekładają się na pewne, wręcz intuicyjne prowadzenie. Krótko mówiąc, samochód zachowuje się na drodze tak, jak można tego oczekiwać po producencie, który ma za sobą wiele dekad doświadczenia w budowaniu aut dających przyjemność z jazdy.

Mazda6e – styl nadwozia

Ta sylwetka wyróżnia się na tle innych. W liniach nadwozia Mazdy 6e dostrzega się piękno, jakie japońscy projektanci potrafią zawrzeć we wszystkich samochodach tej marki. Dodatkowo, wzbogaca je dyskretnie wyrażona moc charakteru, właściwa dla nowego modelu typu BEV, czyli elektrycznego, o napędzie zasilanym z akumulatorów.

Mazda6e zaprojektowana została zgodnie z koncepcją stylistyczną „Autentycznej Nowoczesności”. Jej zwarta bryła tylna i eleganckie formy typowe dla sedanów ukrywają fakt, że w rzeczywistości jest to praktyczny, 5-drzwiowy hatchback. Pokrywa bagażnika ma szerokość 964 mm i wysokość otworu załadunku 619 mm – nieporównywalnie więcej niż w konwencjonalnym sedanie. Uzupełnieniem dla bagażnika o pojemności 330 l (do 1074 l ze złożonymi oparciami tylnych siedzeń) jest dodatkowy schowek przedni o pojemności 70 l, w którym można przewozić dużą torbę podróżną lub kable do ładowania.

Mazda CX-60 na rok modelowy 2025 – udoskonalony wygląd i parametry

Równoległe linie biegnące wzdłuż boków Mazdy 6e podkreślają jej zgrabną sylwetkę i wrażenie bryły niskiej, spoczywającej tuż nad ziemią. Jednocześnie samochód zachowuje mocne formy tylnej części nadwozia, typowe dla wszystkich modeli projektowanych w oparciu o uznany od lat język stylistyczny tego producenta: „ – Dusza Ruchu”. Efekt świetlistej przestrzeni, zauważalny w dolnych partiach drzwi, inspirowany jest mgłą wodną, jaka unosi się wokół łodzi motorowej mknącej ponad falami – to kolejny akcent stylistyczny służący ekspresji swobody i prędkości. Z przodu charakter i tożsamość nadwoziu nowej Mazdy 6e nadaje zinterpretowany na nowo, tym razem świecący, motyw skrzydła. Gdy światło na krawędziach skrzydła pulsuje, wskazuje, że pojazd jest w trybie ładowania akumulatora.

EuroNCAP – nowa Mazda CX-80 z wynikiem 5 gwiazdek

Ostre krawędzie elementów przedniej partii nadwozia kontrastują z zaokrąglonymi formami części tylnej. Tutaj najbardziej ekspresyjnym elementem są cztery cylindryczne osłony tylnych lamp – po dwie z prawej i z lewej strony. Motyw ten od razu identyfikuje markę Mazda, stanowiąc odwołanie do jej dorobku stylistycznego, a jednocześnie wizualnie podkreśla poziomy pas świetlny, rozciągnięty na całą szerokość tyłu. Wysuwany elektrycznie tylny spojler podwyższa stabilność dynamiczną, przy okazji wzmacniając sportowy wizerunek. Poniżej poziomu spojlera logo zastąpione zostało napisem Mazda z użyciem nowo opracowanego liternictwa – po to, by samochód był jeszcze pewniej i natychmiastowo rozpoznawalny jako Mazda.

Kolejnym przykładem harmonijnego godzenia form z funkcją jest projekt aluminiowych felg o średnicy 19 cali. Cechują się one pięcioramiennym wzorem z płaskimi, czarnymi powierzchniami i aerodynamicznym wykończeniem dla zwiększenia zasięgu jazdy. W zakresie kolorów nadwozia, Mazda6e będzie dostępna w ośmiu kolorach metalicznych, wśród których znajdą się lakiery Melting Copper, po raz pierwszy wprowadzony w modelu Mazda CX-80 w roku 2024, oraz Aero Grey, znany z Mazdy MX-5.v

Mazda6e – styl wnętrza

We wnętrzu dominuje wrażenie spokoju i oszczędności form, nie przeładowanych nadmiarem elementów. Dzieje się tak nie przez przypadek, bowiem projektanci wnętrza Mazdy 6e inspirowali się prostotą japońskiej estetyki. Bardziej niż na poszczególne elementy, kładzie ona nacisk na puste przestrzenie pomiędzy nimi, tworząc dzięki takiemu podejściu atmosferę spokojnej równowagi, która udziela się ciału i umysłowi odbiorcy.

Efektem tych starań jest przestronne i atrakcyjne wnętrze, ukształtowane tak, by osoby zajmujące w nim miejsce czuły się swobodnie i na luzie – dominować ma nastrój pogodny, nie zakłócany przez nadmiar przycisków i ekranów. Akcent stylistyczny w postaci wąskiego, poziomego pasa na całą szerokość tablicy rozdzielczej spaja wnętrze w całość, nadając mu wrażenie lekkości. Z kolei mocno uwydatniona konsola środkowa ma zapewniać poczucie stabilnego bezpieczeństwa i zwiększać zdolność kierowcy do koncentracji.

Mazda6e – wyrafinowana prostota

Kabina samochodu wydaje się jeszcze bardziej przestronna, jasna i lekka dzięki temu, że panoramiczny szklany dach wypełnia wnętrze naturalnym światłem. Jego tafla standardowo wykonana jest z przyciemnionego szkła o własnościach termoizolacyjnych, a w wersji wyposażenia Takumi Plus szklany dach uzupełnia rzosuwana elektrycznie zasłona. Kiedy na zewnątrz panuje ciemność, pomysłowy system oświetlenia ambientowego wykorzystuje tylko światło pośrednie, z dyskretnie rozmieszczonych źródeł, by stworzyć w kabinie przyjemny nastrój. Oświetlenie to ma szeroki zakres personalizacji, obejmując aż 64 wersje kolorystyczne.

Siedzenia cechują się zaawansowaną konstrukcją typu mono-form, z zagłówkami zespolonymi ze szkieletem oparcia. Ich wygląd nadaje kabinie wrażenie dyskretnej elegancji. Na obicia ze skóry i zamszu nałożone są nienagannie wykonane, ozdobne szwy, a delikatne akcenty chromowane wzbogacają poczucie jakości i nowoczesnego stylu. Wnętrze wybrać będzie można w jednej z trzech wersji kolorystycznych. Oferowany w standardzie poziom Takumi może mieć tapicerkę z ekologicznej skóry w kolorze beżowym lub czarnym, natomiast poziom Takumi Plus, stanowiący wyposażenie opcjonalne, wykończony jest elegancką, brązową skórą Nappa i zamszem.

Mazda63 – komfort i łączność

Dzięki dużym gabarytom kabina Mazdy 6e zapewnia nie tylko wrażenie przestronności, lecz naprawdę dużo miejsca w środku. Wiele z wymiarów wnętrza należy do najlepszych w tej klasie pojazdów. Szerokość kabiny na wysokości ramion wynosi 1478 mm z przodu i 1416 mm z tyłu, zaś wysokość, odpowiednio, 988 mm (przód) i 963 mm (tył).

Zastosowany w modelu Mazda6e interfejs człowiek-maszyna (HMI, skrót od human-machine interface) opracowano głównie z myślą o bezpieczeństwie i wygodzie obsługi. O tym, w jakich miejscach wyświetlane są dane informacje, decyduje ich hierarchia ważności dla kierowcy i jego pole widzenia. Jednym z najważniejszych elementów interfejsu jest wyświetlacz na przedniej szybie Head-Up z funkcją poszerzonej rzeczywistości (AR-HUD), który w sposób dynamiczny pokazuje informacje związane z prowadzeniem samochodu. Są one wyświetlane na przedniej szybie w taki sposób, że tworzą efekt wirtualnego ekranu o przekątnej 50 cali, który kierowca widzi przed sobą w idealnej dla akomodacji wzroku odległości 7,5 m.

Funkcja poszerzonej rzeczywistości – nowość w modelach Mazdy – przekazuje informacje wizualne tak, by kierowca mógł reagować na nie intuicyjnie przy minimalnym ruchu gałek ocznych. Co więcej, może on ustawiać zakres pokazywanych informacji wg swojego uznania. Kolejną pomysłową cechą tego rozwiązania jest „tryb śniegowy”. Gdy za szybą jest biało, kolor tekstu i ikonek na wyświetlaczu AR-HUD zmienia się z białego na niebieski, co poprawia ich czytelność.

O ile cyfrowy ekran na konsoli zegarów o przekątnej 10,2 cala, podaje informacje na temat bieżącego statusu pojazdu (np. ostrzeżenie o nie domkniętych drzwiach), to umieszczony pośrodku tablicy rozdzielczej ekran dotykowy o przekątnej 14,6 cala zapewnia dostęp do sterowania funkcjami łączności i rozrywki. Wyświetlacz centralny obejmuje interfejs wzorowany na smartfonie z funkcją przesuwania palcem (swipe). Ten ekran umożliwia wyświetlanie albo mapy systemu nawigacji, albo tapety, którą użytkownik może personalizować w oparciu o jeden z 12 zainstalowanych obrazów tła.

Oddzielny ekran dotykowy przewidziany jest dla pasażerów na tylnych siedzeniach. Służy on do regulowania klimatyzacji, sterowania roletą przeciwsłoneczną oraz przesuwania fotela przedniego pasażera (tylko podczas postoju samochodu).

Wygoda i intuicja w obsłudze

System sterowania głosowego z funkcją rozpoznawania głosu w dziewięciu językach europejskich sprawia, że kierowca może zmieniać różne ustawienia, od nawigacji przez klimatyzację po system audio SonyPRO z 14 głośnikami, nie odrywając rąk od kierownicy. Wiele regulacji wykonać można także dzięki funkcji sterowania gestami rąk – również ten system zastosowano w samochodach Mazda po raz pierwszy. Funkcja wirtualnego kluczyka, korzystająca z łączności Bluetooth, umożliwia dostęp i uruchamianie Mazdy 6e przy użyciu smartfonu, a ponadto, właściciel może ją udostępniać nawet trzem innym użytkownikom na dowolnie określony czas.

Sześć „trybów Smart” pozwala automatycznie regulować różne ustawienia samochodu jedną komendą i konfigurując jego najważniejsze funkcje w zależności od potrzeb.

Tryb „Zaraz wracam” („Leaving Mode”) utrzymuje stałą temperaturę wnętrza, by zapewnić najlepsze warunki osobom lub zwierzętom pozostawionym w kabinie i wyświetla komunikat, że kierowca za chwilę wróci do pojazdu.

Opcja „Wypoczynek” („Rest Mode”) przygotowuje kabinę do kilkugodzinnego odpoczynku we wnętrzu dopasowując ustawienia foteli i wyłączając oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne.

Tryb „Relaks” („RelaxMode”) zmienia ustawienia wnętrza przygotowując je na krótką przerwę w jeździe – dopasowuje ustawienia foteli, klimatyzacji, oświetlenia wewnętrznego, poziomu głośności systemu audio zgodnie z wcześniej ustalonymi preferencjami kierowcy i pasażerów. Dodatkowo, po upływie określonego czasu można ustawić budzenie.

Ustawienie „Wjazd na myjnię” („Car Wash Mode”) samoczynnie domyka wszystkie okna oraz składa lusterka zewnętrzne i tylny spojler, by chronić te elementy przed uszkodzeniem.

Opcja „Prywatne połączenie” („Private Call Mode”) gwarantuje dyskrecję podczas rozmów telefonicznych na postoju wyłączając menu telefonu wyświetlane zwyczajowo na ekranie centralnym.

Tryb „Czyste powietrze” („Fresh Air Mode”) pozwala odetchnąć pełną piersią świeżym powietrzem – wybór tej opcji otwiera okno kierowcy i włącza funkcję oczyszczania powietrza w układzie klimatyzacji.

Mazda6e – układy napędowe

Zgodnie z kultywowaną przez Mazdę ideą (poczucia jedności kierowcy z samochodem), Mazda6e będzie dostępna, do wyboru, z jednym z dwóch elektrycznych układów napędowych. Wersją standard jest układ napędowy – optymalne rozwiązanie dla kierowców, dla których liczy się możliwie najkrótszy czas ładowania. W tej wersji pojemność akumulatora wynosi 68,8 kWh, silnik elektryczny osiąga moc maksymalną 190 kW (258 KM) i maksymalny moment obrotowy 320 Nm, a siła napędowa przenoszona jest na koła tylne. Samochód umożliwia przyśpieszanie od 0 do 100 km/h w czasie 7,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest ograniczona do 175 km/h. Zasięg jazdy wynosi 479 km2; akumulator można naładować od poziomu 10% do 80% w ciągu zaledwie około 22 minut3 przy użyciu prądu stałego o mocy 200 kW, a w ciągu kwadransa można zwiększyć zasięg o 235 km4.

Dla kierowców ceniących jak największy zasięg bez postojów przewidziano wersję Mazda6e Long Range5 , z akumulatorem o większej pojemności (80 kWh), co pozwala zwiększyć zasięg jazdy do 552 km. Silnik elektryczny również osiąga maksymalny moment obrotowy 320 Nm, a moc maksymalna wynosi 180 kW (244 KM). Prędkość maksymalna pozostaje bez zmian, na poziomie 175 km/h, a przyśpieszenie 0-100 km/h zajmuje 7,8 sekundy. Akumulator można ładować prądem stałym o maksymalnej mocy 95 kW; jego uzupełnienie od poziomu 10% do 80% trwa około 45 minut.

Gdy samochód podłączony jest do stacji ładowania, listwa przedniego skrzydła identyfikującego markę, a także przednie logo i tylny pas świetlny pulsują światłem. Oprócz szybkiego ładowania prądem stałym, akumulatory obydwu układów napędowych przystosowane są do ładowania prądem przemiennym trójfazowym (11 kWh). Niezależnie od wersji układu napędowego, nowa Mazda6e może holować przyczepy o masie całkowitej do 1500 kg.

Nowa Mazda6e łączy w sobie japońskie rzemiosło z przemyślanym designem i najnowszą technologią dostarczając nowoczesnych, komfortowych i wyrafinowanych doznań w czasie jazdy. W europejskich salonach nowa Mazda6e pojawi się latem 2025 r.

Źródło: Mazda