Dacia nie daje o sobie zapomnieć i wciąż zaskakuje nas kolejnymi nowościami. Tym razem mogliśmy poznać wady i zalety nowej generacji Dacii Duster. Z całą pewnością to auto nas pod wieloma względami zaskakuje, w pozytywnym, tego słowa znaczeniu. Można oczekiwać, że ten model szybko zawojuje europejskie rynki.
Jeszcze ponad dekadę temu nikt nie przewidywał takiego sukcesu rumuńskiej marki. Najtańszym samochodem dla mas miał być Logan, którego w założeniu francuskiego koncernu cena nie powinna przekraczać 5 tys. euro. Szybko się jednak okazało, że wiele rynków oczekuje również innych tanich samochodów.
Największym i zapewne niespodziewanym sukcesem okazał się siódmy model w historii rumuńskiej Dacii. Kompaktowy SUV, który zadebiutował podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych w Genewie (marzec 2009 r.) powstał na płycie podłogowej Dacii Logan, a napęd 4×4 otrzymał od Nissana. Z Logana przejęto też elementy wnętrza pojazdu. Szybko okazało się, iż jest to solidny pojazd, który daje radę na kiepskich drogach.
Udany projekt sprawił, iż na niektórych rynkach Dacia Duster z niewielką modyfikacją trafiła do sprzedaży pod marką Renault oraz w Indiach jako Nissan Terrano. Na rynki Południowej Ameryki produkowany jest pickup z podwójną kabiną – Renault Duster Oroch. Porównując pierwszą generację z obecną, trudno nie zauważyć wyraźnego postępu oraz urozmaicenia oferty w bogate wyposażenie.
Generacja | Duster I | Duster II | Duster III |
Okres produkcji | 2010-2022 | 2017-2024 | 2024-obecnie |
Długość | 4310 mm | 4341 mm | 4343 mm |
Szerokość | 1822 mm | 1804 mm | 1810 mm |
Wysokość | 1680 mm | 1682-1693 mm | 1660 mm |
Rozstaw osi | 2673 mm | 2674-2676 mm | 2657 mm |
Masa własna | 1180-1310 kg | 1254-1480 kg | 1390-1895 kg |
Bagażnik | 475-1636 l | 376-1478 l | 472-1635 l |
Aktualnie w sprzedaży jest wciąż dostępna druga generacja po face liftingu, ale rumuński producent już rozpoczął rynkową ekspansję z trzecią generacją. Powstała ona na platformie koncernu Renault CMF-B, która już wykorzystywana jest do aktualnych generacji modeli Logan, Sandero i Jobber. W ofercie znajdzie się także większa wersja o nazwie Bigster.
Dacia Duster Journey Hybrid 140 – zmiany, które cieszą
Ta generacja Dustera była długo oczekiwana nie tylko przez miłośników marki. Oczekiwano ładniejszego nadwozia oraz nowocześniejszego wnętrza. Ostatecznie konstruktorzy i designerzy nie zawiedli. Stworzyli auto, które pod wieloma względami może się podobać. Design nadwozia wiele zyskał na atrakcyjności, co szczególnie dotyczy tylnej części nadwozia. Nowe wnętrze nawiązuje rozwiązaniami do najnowszej rodziny modeli marki Dacia, z charakterystycznym tabletem, a w wersji bardziej luksusowej również z cyfrowym kokpitem. Producent oferuje bogate wyposażenie, które częściowo dostępne jest za dopłatą.
Wnętrze oferuje dużo miejsca na nogi pasażerom na tylnych siedzeniach, przestronny bagażnik o maksymalnej pojemności 472 l i płaską podłogę. Sześć punktów mocowania YouClip, rozmieszczonych w całym wnętrzu, umożliwia w pełni bezpieczne mocowanie telefonów komórkowych lub wszelkich innych praktycznych akcesoriów.
Nowy jest system multimedialny Media Nav Live. Jego duży, 10-calowy ekran dotykowy zapewni Ci dostęp do nawigacji satelitarnej z aktualnymi mapami i informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym
(nieodpłatnymi przez 8 lat). Aby ułatwić sobie podróżowanie, możesz również skorzystać z bezprzewodowej replikacji ekranu smartfona, praktycznych usług mobilnych i spersonalizowanych aplikacji. Nowy, 7-calowy cyfrowy zespół zegarów pozwala z łatwością śledzić informacje związane z jazdą. System audio 3D, opracowany przez firmę Arkamys®, dostarczy Ci niezrównanych doznań podczas słuchania ulubionych utworów muzycznych.
Nowa Dacia Duster w Polsce od 79,9 tys. zł
Dacia Duster Journey Hybrid 140 – oszczędna i dynamiczna jednostka napędowa
Nowa Dacia Duster została po raz pierwszy wyposażona w hybrydowy zespół napędowy o mocy 140 KM. Zapewnia ona dynamiczną jazdę bez ograniczeń związanych z doładowywaniem akumulatora. Umożliwia pokonywanie do 80% długości trasy w trybie całkowicie elektrycznym w środowisku miejskim przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa nawet według producenta o 40 procent.
System hybdydowy Dustera tworzy silnik spalinowy i dwa silniki elektryczne (generator wysokiego napięcia i silnik) oraz samoładujący się trakcyjny akumulator 230 V, który wykorzystuje energię odzyskiwaną podczas hamowania i zwalniania. Tym samym, nie musimy go ładować ze źródła zewnętrznego.
Dacia Duster Journey Hybrid 140 – bogata oferta wyposażenia
W polskiej ofercie znalazły się cztery opcje wyposażenie, w tym trzy o podwyższonym standardzie +. Już podstawowa wersja Essential oferuje m.in. manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby przednich drzwi, relingi dachowe, 6 poduszek powietrznych, tempomat, system audio DAB z 4 głośnikami ze sterowaniem przy kierownicy. Natomiast wersja Extrema = Expression + powinna już zadowolić nawet najwybredniejszego użytkownika. Jej wyposażenie to m.in. automatyczna klimatyzacja, karta Keyless Entry, modułowe relingi dachowe, elektrycznie składane lusterka boczne, światła przeciwmgłowe, 17-calowe obręcze kół z metali lekkich, regulacja podparcia lędźwiowego, system kontroli zjazdu ze wzniesienia, system multimedialny z 10-calowym ekranem dotykowym, automatyczny system hamulcowy, ładowarka indukcyjna, funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania i system wspomagania parkowania. W ofercie też dostępny jest: system rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem nadmiernej prędkości, aktywny system nagłego hamowania z funkcją wykrywania rowerzystów i pieszych oraz system kontroli pasa ruchu.
powinna już zadowolić nawetDacia Duster Journey Hybrid 140 – podsumowanie
Przyznać trzeba, iż tym razem designerzy stworzyli atrakcyjne nadwozie i wnętrze pojazdu. To jeden z tych modeli, które wyróżniają się na drodze. Wnętrze zaprojektowano funkcjonalnie i nowocześnie, chociaż gdyby nie te twarde elementy z tworzywa sztucznego, to ocena byłaby znacznie wyższa. Pamiętań jednak należy, iż ten model ma być atrakcyjny cenowo i to się producentowi wciąż udaje. Można oczekiwać, iż zainteresowanie tym modelem spowoduje pobicie kolejnych rekordów sprzedaży producenta.
Dacia Duster Journey Hybrid 140 -podstawowe dane techniczne
Silnik | ECO-G 100 | Tce 130 4×2 mild hybrid | Hybrid 140 | Tce 140 4×4 mild hybrid | |
Typ silnika | 1.3 MPI | 1.3 Turbo | 1.4 MPI | 1.3 Turbo | |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 1199 | 1598 | 1199 | |
Cylindry / zawory | 3 / 12 | 3 / 12 | 4 / 16 | 3 / 12 | |
Rodzaj paliwa | Benzyna+ LPG | Benzyna | Benzyna | Benzyna | |
Norma spalin | Euro 6 | Euro 6 | Euro 6 | Euro 6 | |
Napęd | 4×2 | 4×2 | 4×2 | 4×4 | |
Moc | 74 kW przy 4400-4900 / 4600-500 obr./min | 96 kW przy 4500-5500 obr./min | 104 kW przy 5600 obr/min | 96 kW przy 4500-5500 obr/min | |
Maksymalny moment obrotowy | 160/170 Nm przy 2200-3750 / 2000-3500 obr./min | 230 Nm przy 2100-3500 obr./min | 148 Nm przy 3600 obr./min | 230 Nm przy 2100-3500 obr./min | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 168 LPG / 160 benzyna | 160 | 160 | 180 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,2 LPG / 14,0 benzyna | 9,9 | 10,1 | 11 | |
Przekładnia | Manualna 6 biegowa | Manualna 6 biegowa | 4 stopniowy automat | Manualna 6 biegowa | |
Średnie zużycie paliwa (l) | 8,1 / 6,5 | 5,5 | 5,1 | 6,1 | |
Zbiornik paliwa (l) | 51 LPG + 50 benzyna | 50 | 50 | 55 | |
Masa własna pojazdu (kg) | 1276 /1308 | 1304 / 1346 | 1380 / 1422 | 1390 / 1436 |