Quadrifoglio Super Sport: specjalna seria limitowana będąca hołdem dla pierwszego zwycięstwa w rajdzie Mille Miglia

Alfa Romeo przedstawia nową, limitowaną serię specjalną Giulia i Stelvio Quadrifoglio Super Sport, nowy rozdział w pamiętnej historii marki będącej symbolem szlachetnego włoskiego sportu, która od momentu swojego powstania w 1923 roku reprezentuje ciągłe dążenie do doskonałości technicznej zarówno w samochodach wyścigowych, jak i tych z seryjnej produkcji.  

Giulia i Stelvio Quadrifoglio Super Sport to limitowana edycja wyprodukowana w ilości zaledwie 275 egzemplarzy modelu Giulia i 175 modelu Stelvio, które będą sprzedawane na całym świecie. Łącznie 450 samochodów, ambasadorów kultowego sportowego charakteru, doskonałości technicznej i technologii, które zawsze plasowały te dwa modele na szczycie swoich segmentów pod względem zachowania na drodze i stosunku mocy do masy, zapewniając wyjątkowe, bezpośrednie i wciągające wrażenia z jazdy jakie oferuje prawdziwa Alfa Romeo.

Hołd dla Alfy 6C 1500 Super Sport i jej legendarnego zwycięstwa w rajdzie Mille Miglia w 1928 roku

Po zajęciu przez RL przyzwoitego miejsca w pierwszej edycji „najpiękniejszego wyścigu świata”, w 1928 roku 6C 1500 Super Sport (Mille Miglia Speciale) prowadzona przez Giuseppe Campariego i Giulio Ramponiego zdominowała rajd Mille Miglia, odbywający się w dniach od 31 marca do 1 kwietnia. Po maratonie liczącym 1621 km, tylko 40 z 82 startujących  samochodów dotarło do mety, a przed nimi pojawił się opływowy spider Zagato, który ukończył wyścig w 19 godzin, 14 minut i 5 sekund ze średnią prędkością 84,128 km/h. Dla marki Alfa Romeo było to pierwsze z serii 11 zwycięstw w rajdzie Mille Miglia, rekord, który do tej pory nie został pobity. Było to również pierwsze ważne zwycięstwo nowego modelu 6C 1500, prekursora nowej generacji samochodów Alfa Romeo zaprojektowanych przez Vittorio Jano.

Centrum Stylu Alfy Romeo reinterpretuje emblemat Quadrifoglio

Aby nadać limitowanej edycji specjalnej jeszcze większą wyjątkowość i podkreślić nierozerwalną więź ze światem wyścigów, Centrum Stylu Alfy Romeo pracowało nad reinterpretacją Quadrifoglio, symbolu, który od dawna utożsamia najbardziej ekstremalne osiągi w gamie modelowej. Po raz pierwszy w ponad 100-letniej historii Quadrifoglio białe tło trójkąta, który tradycyjnie otacza zieloną czterolistną koniczynę, ustępuje miejsca czerni, kolorowi, który nadaje ikonicznemu logo jeszcze większą śmiałość i solidność. W ubiegłym roku, z okazji stulecia istnienia marki, logo Quadrifoglio zostało ozdobione złotą ramą i datami (1923–2023), które definiują stulecie pasji pod znakiem sportu, osiągów i wyścigów.

Alfa Romeo Giulietta Sprint kończy 70 lat

Charakterystyka limitowanej serii specjalnej Quadrifoglio „Super Sport

Giulia i Stelvio Quadrifoglio „Super Sport” to efekt stuletniego dążenia do doskonałości technicznej stosowanej zarówno w samochodach przeznaczonych do wyścigów, jak i tych z produkcji seryjnej.  Silnik V6 o pojemności 2,9 litra generuje moc 520 KM i jest połączony z mechanicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. To ważne rozwiązanie techniczne, opracowane w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas projektowania Giulii GTA, przyczynia się do poprawy zachowania samochodu na drodze i zwiększa jego przyczepność, optymalizując przenoszenie momentu obrotowego i zwiększając stabilność, zwinność i zapewniając lepszą prędkość wchodzenia w zakręt.

Silny charakter podkreślony jest przez wyraźnie sportowe nadwozie z nowym logo Quadrifoglio na czarnym tle i szerokie zastosowanie włókna węglowego, widoczne na dachu (opcja tylko dla modelu Giulia), na osłonie kratki chłodnicy w kształcie litery „V” oraz na obudowie lusterek. Oksydowane, 5-otworowe sportowe felgi aluminiowe – 19-calowe w modelu Giulia i 21-calowe w Stelvio – oferowane są z nowymi, super sportowymi czarnymi zaciskami hamulcowymi. Klienci mają do wyboru następujące kolory nadwozia: trójwarstwowy czerwony Rosso Etna, metaliczny czarny Nero Vulcano i biały Bianco Alfa (tylko model Giulia). Z zewnątrz modele te wyróżniają się reflektorami adaptacyjnymi „3+3” z nową matrycą Full-LED, które automatycznie dostosowują wiązkę światła do sytuacji na drodze dla optymalnego oświetlenia w każdych warunkach, gwarantując oszczędność energii, znaczną poprawę bezpieczeństwa i mniejsze zmęczenie oczu.

Alfa Romeo Junior – polskie ceny już od 129,6 tys. zł

Ten sam sportowy charakter odnajdujemy również we wnętrzu, w którym debiutuje wykończenie deski rozdzielczej, tunelu środkowego i paneli drzwi z czerwonego włókna węglowego z efektem 3D. Przednie zagłówki są ozdobione czerwonymi przeszyciami z logo „Super Sport” oraz czarnym numerem samochodu, co oznacza, że samochód ten należy do ekskluzywnej limitowanej serii. Kierownica, obszyta skórą i Alcantarą, jest ozdobiona czarnymi szwami i wstawkami z włókna węglowego.

Wzorcowa w swojej klasie dynamika jazdy jest wynikiem zaskakującej lekkości, dzięki zastosowaniu ultralekkich materiałów, takich jak: aluminium w przypadku silnika i włókna węglowego w przypadku wału napędowego, pokrywy silnika, tylnego spojlera i bocznych, zewnętrznych listew progowych. W modelu Giulia, aktywna aerodynamika jest wzmocniona przez aerodynamiczny wysuwany dolny spoiler przedniego zderzaka wykonany z włókna węglowego: po aktywacji, steruje jakością przepływu powietrza przechodzącego pod pojazdem, zwiększając stabilność i osiągi.  Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem jest układ wydechowy Akrapovič (dostępny jako wyposażenie dodatkowe), który zapewnia wydechowi wyjątkowe, niepowtarzalne brzmienie.

Od ekskluzywnego wyglądu nadwozia po technologię i łączność pokładową, zadaniem wszystkich powyższych elementów jest zapewnienie charakterystycznych dla Alfy Romeo, wyjątkowych wrażeń z jazdy. Dowodem na to jest nowy zestaw wskaźników wyróżniający się legendarną „teleskopową” tablicą zegarów, w tym w pełni cyfrowym ekranem TFT o przekątnej 12,3”, zapewniającym dostęp do wszystkich danych samochodu i ustawień technologii autonomicznej jazdy.

W wersji Quadrifoglio, oprócz trzech konfiguracji dostępnych w całej gamie Alfy Romeo – Evolved, Relax i Heritage, debiutuje również ekskluzywna konfiguracja „Race”.

Konfiguracja „Race” gromadzi na centralnym ekranie wszystkie niezbędne informacje, które każdy kierowca chce mieć zawsze pod kontrolą: wskazania obrotomierza, prędkościomierza i wskaźnik zmiany biegów. Układ można dostosować do własnych potrzeb, umieszczając na bocznych paskach ekranu dodatkowe informacje, w tym komunikaty dotyczące aktualnych parametrów i osiągów.

Zarówno Giulia, jak i Stelvio Quadrifoglio Super Sport są wyposażone w płynnie działający i intuicyjny interfejs człowiek-maszyna (HMI), dzięki któremu wszystkie funkcje są zawsze na wyciągnięcie ręki.
System informacyjno-rozrywkowy zawsze oferuje aktualne treści, funkcje oraz platformę „Alfa Connect Services”, czyli szeroką gamę użytecznych usług zwiększających bezpieczeństwo i komfort.

6C 1500 Super Sport

Dzień po wygraniu mistrzostwa świata za kierownicą Tipo P2, Vittorio Jano odpowiedział na zapotrzebowanie na nowy samochód drogowy o średniej pojemności skokowej i doskonałych osiągach, projektując model 6C 1500, którego zapowiedź pokazano publiczności na salonie samochodowym w Paryżu w 1925 roku pod inicjałami NR („Nicola Romeo”). Jednak nowy samochód – wyposażony w 6-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 1487 cm3 i mocy 44 KM – musiał poczekać do 1927 roku, aby wejść do produkcji.

Odniósł on natychmiastowy sukces, zarówno na rynku, jak i w wyścigach; często i szybko pojawiały się jego stale udoskonalane wersje o zwiększonej mocy, w tym najwyższej klasy wersja Super Sport z doładowaniem i „stałą głowicą” o mocy 84 KM i prędkością maksymalną 155 km/h.

W 1928 roku, do drugiego wyścigu Mille Miglia Alfa Romeo zgłosiła sześć samochodów. Kierowcami byli Bruno Presenti, Attilio Marinoni, Giovan Battista Guidotti i, przede wszystkim, Giuseppe Campari, który wraz z Giulio Ramponim zasiadał w modelu 6C 1500 noszącym inicjały MMS („Mille Miglia Speciale”), udoskonalonym przez Jano pod kątem balansu masy. W pierwszej części wyścigu pokonali zagrożenie ze strony trzech oficjalnych samochodów Bugatti prowadzonych przez Gastone Brilli-Peri, Pietro Bordino i Tazio Nuvolari. Na punkcie kontrolnym w Rzymie duet Campari – Ramponi objął prowadzenie, które utrzymał aż do mety w Brescii, kończąc wyścig na pierwszym miejscu w klasyfikacji generalnej ze średnią prędkością 84,128 km/h. W latach 1927-1929, oprócz sukcesów w wyścigach, kolejne wersje modelu 6C 1500 zapewniły Alfie Romeo znakomite wyniki handlowe: sprzedano aż 1064 egzemplarze, co jak na tamte czasy było wynikiem wzbudzającym szacunek.

Źródło: Alfa Romeo