Opel Grandlander nowej generacji wjeżdża na salony

Od konceptu do rzeczywistości: nowy Grandland przejmuje wiele cech konstrukcyjnych od Opla Experimental. Niemiecka energia: zaprojektowany, skonstruowany i wyprodukowany w Niemczech. Platforma BEV: najwyższej klasy SUV Opla został zaprojektowany w oparciu o nową platformę STLA Medium. Elektryczna wolność: Grandland Electric wyróżnia się nową płaską konstrukcją akumulatora i będzie oferował zasięg do około 700 kilometrów (WLInnowacyjne oświetlenie: nowy system Intelli-Lux Pixel HD z ponad 50 000 pojedynczych elementów.

Stylowy i dynamiczny, przestronny i wszechstronny, z w pełni elektrycznym układem napędowym – oto zaprezentowany dziś przez producenta samochodów z Rüsselsheim nowy Opel Grandland. Nowy model wnosi wiele rozwiązań projektowych, które po raz pierwszy zastosowano w samochodzie koncepcyjnym Opel Experimental, a teraz po raz pierwszy wykorzystuje się je w modelu z produkcji seryjnej. Obejmują one panel przedni Vizor 3D z dumnie prezentującym się na samym środku podświetlanym logo Blitz oraz stale podświetlany napis „OPEL” z tyłu samochodu. Kolejne funkcje obejmują system oświetlenia Intelli-Lux Pixel HD z ponad 50 000 pojedynczych elementów, a także platformę BEV STLA Medium i nową płaską konstrukcję akumulatora, która pozwala na zastosowanie akumulatora o pojemności 98 kWh. Dzięki temu Grandland Electric może przejechać do około 700 kilometrów bez lokalnej emisji spalin (zgodnie z WLTP).

„Nowy Grandland to kamień milowy dla Opla. Dzięki niemu każdy Opel bez wyjątku jest dostępny teraz w wersji elektrycznej. To duży krok w naszej elektrycznej ofensywie. Nowy Grandland został zaprojektowany i opracowany w Rüsselsheim, a będzie produkowany w Eisenach. Jego związek z modelem Opel Experimental jest ewidentny. Oferuje innowacje, które po raz pierwszy pojawiły się właśnie w tym niezwykłym samochodzie koncepcyjnym. Nowy Grandland wzmocni więc naszą pozycję w niezwykle ważnym segmencie C-SUV-ów”, powiedział Florian Huettl, dyrektor generalny marki Opel.

Platforma BEV-native pomaga osiągnąć zasięg elektryczny wynoszący około 700 km (WLTP)

Grandland nowej generacji stanowi dla Opla ważny krok w kierunku zwiększenia atrakcyjności elektromobilności. Jest to pierwszy Opel wykorzystujący platformę Stellantis STLA Medium BEV-native. Dzięki nowej konstrukcji, nowej płaskiej obudowie akumulatora o pojemności do 98 kWh, silnikowi elektrycznemu nowej generacji i energooszczędnym funkcjom, takim jak pompa ciepła, nowy Grandland Electric będzie w stanie zapewnić lokalnie bezemisyjny zasięg elektryczny na poziomie do około 700 kilometrów (wg cyklu WLTP). Gwarantowane są również krótkie czasy ładowania. Na publicznej stacji szybkiego ładowania, naładowanie akumulatora do 80 procent pojemności zajmie tylko około 26 minut.

3D Vizor, podświetlany Blitz, technologia Edge Light i oświetlenie Intelli-Lux Pixel Matrix HD

Nowe podstawy dały również projektantom więcej swobody, a imponująca sylwetka nowego Grandlanda jest widoczna już na pierwszy rzut oka. Dzięki dodatkowym 173 mm długości, 19 mm wysokości i 64 mm szerokości w porównaniu z poprzednikiem, nowy Grandland daje wrażenie pewności siebie (długość: 4650 mm; szerokość: 1905 mm; wysokość: 1660 mm). W połączeniu z maksymalnie 20-calowymi felgami aluminiowymi cechy te sprawiają, że śmiało i z łatwością samochód ten plasuje się na szczycie oferty SUV-ów Opla.

Dodatkowej okazałości dodaje nowo wykonany charakterystyczny pas przedni marki Opel: 3D Vizor. Element ten jest zestawiony z podświetlonym logo Opel Blitz, które jest jeszcze bardziej widoczne dzięki technologii Edge Light. Nowy Grandland wykorzystuje również stylistykę „Opel Compass”, wprowadzoną przez samochód koncepcyjny Experimental. Wokół środkowego załamania poziomo ułożone są wszystkie elementy z emblematem „Electrified Blitz” pośrodku.

Bestsellerowy Opel Astra teraz dostępny także w wersji z 48-woltową technologią hybrydową

Oprócz nowego podświetlanego logo, inżynierowie z Rüsselsheim wprowadzili również inną innowację oświetleniową – wiodącą w branży technologię Intelli-Lux Pixel Matrix HD. System ten oferuje ponad 50 000 elementów (dokładnie 51 200, po 25 600 z każdej strony), zapewniając światło o wysokiej rozdzielczości i świętuje swój debiut w nowym modelu. W zależności od sytuacji na drodze, obiekty poprzedzające i nadjeżdżające z przeciwka wykrywane są przez kamerę, a światło Intelli-Lux Pixel Matrix HD dosłownie „wycina” te obiekty jeszcze dokładniej niż standardowe technologie matrycowe reflektorów i zapewnia znacznie jaśniejsze oraz bardziej jednorodne światło, a wszystko to bez oślepiania innych użytkowników drogi. Ponadto nowe animacje na powitanie i pożegnanie z graficznymi elementami wyświetlanymi przed pojazdem już teraz dają wyobrażenie o przyszłych możliwościach.

Nowy Opel Frontera – SUV, dostępny również z w pełni elektrycznym napędem

Dzięki dwukolorowemu pływającemu dachowi i kontrastowym okładzinom, Grandland jest wizualnie dłuższy, dzięki czemu zyskuje elegancki wygląd. Całość nadwozia jest uporządkowana i ustrukturyzowana, a jednocześnie płynna i naturalna. Ostre linie nadkoli płyną wzdłuż samochodu i wizualnie pomagają wypchnąć koła na zewnątrz. Połączone jest to z solidnymi, pokrytymi okładziną elementami zlokalizowanymi wokół kół i dolnej części nadwozia. Duży rozstaw osi wynoszący 2 784 mm i spadzista pokrywa tylna zwracają uwagę na większą przestronność kabiny i bagażnika. Tylne siedzenia można złożyć w proporcjach 40:20:40, uzyskując w ten sposób przestrzeń bagażową o pojemności do 1 641 litrów.

Z tyłu, w tym modelu z produkcji seryjnej debiutuje też charakterystyczna sygnatura świetlna kompasu, z po raz pierwszy wkomponowanym podświetlanym napisem „OPEL”.

Zgodnie z przyjętym przez Opla podejściem Greenovation, mającym na celu ochronę wszystkich zasobów naturalnych, nazwa samochodu nie pojawia się w formie chromowanych liter, ale zamiast tego jest centralnie wytłoczona na pokrywie tylnej.

Przestronne wnętrze z 16-calowym centralnym ekranem, fotelami AGR i przemyślanymi rozwiązaniami do przechowywania

Wewnątrz na pasażerów nowego Grandlanda czekają kolejne śmiałe i proste elementy połączone z ciepłą i przytulną atmosferą. Pod względem architektonicznym, we wnętrzu dominuje poziomy motyw z liniami biegnącymi przez deskę rozdzielczą aż po drzwi, co daje poczucie obszerności i przestronności, natomiast delikatnie nachylony w stronę kierowcy 16-calowy ekran centralny i wysoka konsola środkowa zapewniają sportowe wrażenia. Za kierownicą umieszczono dyskretny, szeroki i w pełni cyfrowy zestaw wskaźników dostarczający kierowcy niezbędnych informacji, który w połączeniu z wyświetlaczem Intelli-HUD pozwala mu skupić się na przyjemności czerpanej z jazdy, unikając konieczności odrywania wzroku od drogi. Kierowca ma również możliwość ręcznego lub automatycznego uruchomienia trybu Pure. Zmniejsza on ilość treści wyświetlanych na zestawie wskaźników, wyświetlaczu projekcyjnym head-up i wyświetlaczu centralnym, zapewniając lepszą koncentrację podczas jazdy nocą lub w deszczu. Ponadto, zgodnie z typową tradycją Opla, najważniejsze ustawienia, w tym parametry działania klimatyzacji, można nadal regulować za pomocą fizycznych przełączników i przycisków.

Boczne nawiewy są zintegrowane z drzwiami, co dodatkowo wizualnie podkreśla szerokość deski rozdzielczej. Górna część deski rozdzielczej ma piękny techniczny wygląd i jest estetycznie podzielona na dwa rodzaje wykończenia powierzchni, podkreślając intrygujący design. Poniżej znajduje się podświetlenie „edge light”, oparte na tej samej technologii, którą zastosowano w charakterystycznym pasie przednim Vizor, zapewniające doskonałą harmonię kolorów i światła, któremu towarzyszy przytulne oświetlenie ambientowe na desce rozdzielczej oraz na drzwiach. Środkowa część tablicy rozdzielczej jest wykończona materiałową tapicerką, która biegnie w stronę drzwi, tworząc atrakcyjny i przyjemny w dotyku kokpit.

Wnętrze zapewnia także wyjątkowo wciągające wrażenia z jazdy: ergonomiczne fotele Opla z atestem AGR od dawna cieszą się ogromną renomą, a nowy Grandland kontynuuje tę wieloletnią tradycję. Posiadające atest  „Aktion Gesunder Rücken e.V.”  („kampanii na rzecz zdrowych pleców”, czyli niemieckiego stowarzyszenia promującego badania nad profilaktyką bólu pleców) oferują nową funkcję zapewniającą jeszcze większy komfort: elektrycznie regulowane podparcia boczne. Funkcja ta znacznie poprawia wygodę regulacji bocznej dzięki dwóm pneumatycznym kieszeniom umieszczonym w bocznych wzmocnieniach oparcia. Fotele posiadają również funkcję wentylacji, a w przypadku fotela kierowcy także funkcję masażu. Natomiast  pasażerowie podróżujący z tyłu mają o 20 mm więcej miejsca na nogi w porównaniu z poprzednią generacją Grandlanda. Ponadto opatentowana funkcja Intelli-Seat dostępna w przednich fotelach – szczelina zmniejszająca nacisk na kość ogonową – zapewnia wyjątkowy komfort nawet podczas długich podróży autostradą. A wszystkie tkaniny zastosowane we wnętrzu pochodzą w 100% z recyklingu!

Nowy Grandland to samochód rodzinny, dlatego też duży nacisk położono na wszechstronność wnętrza. Celem było nie tylko zaoferowanie licznych schowków, ale także zaprojektowanie innowacyjnych rozwiązań ułatwiających życie pasażerom, a jednocześnie poprawiających ich komfort i samopoczucie. Wśród licznych pomysłowych i praktycznych rozwiązań na uwagę zasługuje Pixel Box. Wykonany z podświetlanego, półprzeźroczystego szkła i materiału, element ten nie tylko zwiększa atrakcyjność wizualną konsoli, ale jest również bardzo funkcjonalny. Bezprzewodowa ładowarka do smartfona znajduje się za szybą, dzięki czemu urządzenia można ładować jednocześnie bezpiecznie je przechowując. Odłożony smartfon jest zawsze widoczny, więc mamy pewność, że nie zapomnimy o nim, wysiadając z samochodu. Nowy Grandland oferuje schowki o łącznej pojemności ponad 35 litrów – od Pixel Boxa, przez kieszenie na telefon w oparciach foteli przednich, po duży schowek pod konsolą centralną, w którym znajduje się również gniazdo 12 V.

Alternatywne napędy, technologia FSD (selektywna częstotliwość tłumienia) i szereg systemów wspomagania kierowcy

Klienci, którzy preferują inne układy napędowe od opcji czysto elektrycznej, również znajdą coś odpowiedniego dla siebie w portfolio zelektryfikowanych napędów. Nowy Grandland Plug-in Hybrid oferujący zasięg wynoszący do 85 km (WLTP1) oraz Grandland Hybrid z technologią 48 V oferują kolejne ekscytujące rozwiązania, które zapewniają wyjątkowe wrażenia z jazdy przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji CO2.

Nowy Grandland obniża emisję spalin, ale nadal zapewnia dynamiczną i komfortową przyjemność z jazdy. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu amortyzatorów z zaworami FSD (selektywna częstotliwość tłumienia) w celu ograniczenia ruchów nadwozia. Ta unikalna technologia tworzy drugi obwód hydrauliczny w komorze amortyzatora, który mechanicznie dostosowuje siłę tłumienia w zależności od częstotliwości. W zależności od sytuacji, stanu nawierzchni i stylu jazdy umożliwia to różne charakterystyki tłumienia, zapewniając komfortową jazdę przy wysokich częstotliwościach – tj. przy krótkich uderzeniach, np. o kostkę brukową lub pokrywę studzienki – a także dla sportowego, ambitnego stylu jazdy z bardziej bezpośrednim kontaktem z drogą przy niskich częstotliwościach. Grandland reaguje niemal błyskawicznie i bezpośrednio na każde polecenie kierowcy i, co jest typowe dla Opla, zachowuje stabilność przy hamowaniu oraz pokonywaniu łuków nawet przy dużych prędkościach autostradowych. DNA Opla dodatkowo podkreślają specjalne sprężyny, stabilizator poprzeczny oraz specjalne nastawy układu kierowniczego i systemu stabilizacji toru jazdy pojazdu (ESP).

Atrakcyjną ofertę nowego, topowego i najmocniejszego SUV-a w gamie Opla uzupełnia szeroka oferta systemów wspomagania kierowcy, w tym automatyczny tempomat z funkcją pełnego zatrzymania (Stop & Go), rozszerzony system rozpoznawania znaków drogowych, inteligentne dostosowywanie prędkości i system antykolizyjny „In Crash Braking” mający na celu uniknięcie wtórnej kolizji w razie wypadku. Wszystkie wymienione wyżej systemy są oferowane w standardowym wyposażeniu. W ramach wyposażenia dodatkowego, dostępny jest także system Intelli-Drive 2.0, który koordynuje pracę różnych systemów wspomagających i po raz pierwszy łączy je z półautomatycznym układem zmiany pasa ruchu i inteligentnym układem dostosowywania prędkości jazdy. Jeśli docelowy pas ruchu jest wolny, asystent kieruje Grandlanda na wybrany pas ruchu za pomocą niewielkich ruchów kierownicą. Inteligentny układ dostosowania prędkości zapewnia – po potwierdzeniu przez kierowcę – że samochód odpowiednio zmniejszy lub zwiększy prędkość w zależności od aktualnych ograniczeń prędkości. Oprócz czujników, Intelli-Drive 2.0 wykorzystuje również informacje z sieci bezprzewodowej. Parkowanie i manewrowanie ułatwiają także przednie i tylne czujniki parkowania „Park pilots”, kamera cofania z funkcją automatycznego czyszczenia oraz kamera Intelli-Vision 360 stopni zapewniająca widok wokół pojazdu.

Dzięki zaawansowanej nowej platformie, innowacyjnym technologiom w połączeniu z licznymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi zastosowanymi po raz pierwszy w samochodzie koncepcyjnym Opel Experimental, nowy Grandland dumnie stoi na szczycie gamy SUV-ów marki Opel, wnosząc jednocześnie nowy poziom całkowicie elektrycznej swobody do trwającej strategii elektryfikacji Opla.

Źródło: Opel