Kia świętuje dwie dekady działalności na Słowacji

Dwadzieścia lat po rozpoczęciu budowy fabryki w Żylinie Kia wspomina niezwykłą podróż, która opisuje historię sukcesu nie tylko firmy, ale całego regionu. Uroczystość rozpoczęcia budowy fabryki odbyła się w Tepličce nad Váhom 7 kwietnia 2004 roku. Wzięli w niej udział najwyżsi przedstawiciele Hyundai Motor Group, Kia Corporation, ówczesny Minister Gospodarki Republiki Słowackiej i wysocy rangą urzędnicy z miasta Żylina.

Budowa zakładu rozpoczęła się jesienią 2004 roku i trwała około 25 miesięcy, w tym przez sześć miesięcy odbywały się testy linii produkcyjnej. Pierwszy samochód, wówczas był to cee’d, trafił do masowej produkcji w grudniu 2006 roku. Był to zupełnie nowy model, przeznaczony głównie na rynek europejski. Ponieważ w tym samym okresie rozpoczęła się produkcja również silników, fabryka szybko stała się motorem napędowym ekspansji marki Kia w Europie i była kluczowa dla rozwoju firmy.

Kia K4, kompaktowy sedan nowej generacji, wyznacza nowe standardy w dziedzinie designu

Więcej modeli, więcej technologii – inwestycje, które torowały drogę

W dwudziestoletniej historii fabryki produkowano trzy różne modele marki Kia: Ceed, Sportage i Venga. Fabryka w Żylinie jest jedynym zakładem, w którym produkowany jest Ceed. Do klasycznej wersji 5-drzwiowej w 2007 roku dołączyły modele kombi (Ceed SW) oraz 3-drzwiowy (pro_cee’d), który był produkowany do 2018 roku. Od 2018 roku kompaktowy model marki Kia jest produkowany także w nadwoziu shooting brake (ProCeed), a od 2019 roku również jako crossover (XCeed). Sportage powstaje w Żylinie od drugiej generacji.

W 2020 roku Kia Europe zakończyła szereg modernizacji zakładu produkcyjnego w Żylinie. W wyniku inwestycji o wartości 70 milionów euro zakład został przygotowany do produkcji nowych, spalinowych i hybrydowych układów napędowych „Smartstream”. Inżynierom odpowiedzialnym za konstrukcję układów napędowych udało się poprawić reakcję silnika na wciśnięcie pedału przyspieszenia, wydajność spalania i zwiększyć zakres obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Kluczem do rozwoju obydwu silników było również zastosowanie technologii hybrydowej. Silniki te wpisują się w szerszą strategię marki Kia, która ma na celu rozwój szerokiej gamy układów napędowych – hybrydowych, elektrycznych i spalinowych, które spełniają potrzeby zróżnicowanej grupy kierowców.

Kia EV9 – z tytułem Światowego Samochodu Roku 2024

W podróży – od pracy na jedną zmianę do wyprodukowania aż 7 milionów silników

Początkowo zakład pracował w trybie jednozmianowym. Praca na dwie zmiany rozpoczęła się w 2007 roku, a od 2012 roku zakład pracuje na trzy zmiany. Taki wzrost wydajności sprawił, że fabryka wyprodukowała łącznie ponad 4 miliony samochodów w ciągu zaledwie 15 lat, świętując to wydarzenie w 2021 roku. Obecnie fabryka może poszczycić się roczną zdolnością produkcyjną, która wynosi 350 000 samochodów i 540 000 silników. Od 2006 roku wyprodukowano w niej aż 7 milionów silników.

Więcej niż pracodawca – zaangażowanie Kia na rzecz gmin i społeczności

Producent samochodów zatrudnia 3800 osób, a średni staż pracy w zakładzie wynosi 11 lat. Dzięki temu Kia stała się ważnym pracodawcą dla regionu i przyczynia się do jego ciągłego rozwoju. Od 20 lat firma jest stabilnym pracodawcą i strategicznym partnerem nie tylko miasta Żylina, ale również okolicznych gmin. Jak dotychczas, poprzez fundację założoną w 2013 roku, firma wsparła projekty z zakresu edukacji, zdrowia, środowiska i aktywizacji społecznej o wartości ponad 11 milionów euro.

Źródło: KIA