Categories: Testy

Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV 7 DCT GT Line – crossover skrojony na miarę

Walory każdego samochodu docenimy, gdy mamy możliwość sprawdzenia go w różnych warunkach eksploatacyjnych. Szczególnie ważny jest komfort podczas jazdy na długim dystansie, a także zużycie paliwa. Czy Kia Stonic z trzycylindrowym silnikiem benzynowym jest autem, który może nas zadowolić?

Jak się okazuje, sceptycznie podchodzimy do najnowszej generacji jednostek napędowych, które ograniczono do trzech cylindrów i dołożono do nich tzw. miękką hybrydę. Jednak to wszystko docenimy podczas dłuższej jazdy. Tym razem nasz test odbył się na trasie 1800 kilometrów, z czego większość wiodła autostradami i częściowo przez górzysty teren.

Stonic okazał się wielkim sukcesem marki Kia w Europie – od początku sprzedaży w 2017 roku nabywców znalazło ponad 200 000 egzemplarzy tego modelu. W 2019 roku miejski SUV stał się czwartym najlepiej sprzedającym się modelem Kia Motors w Europie. W Polsce samochód ten sprzedaje się jeszcze lepiej. Po modelu Ceed i Sportage, Stonic zajmuje trzecie miejsce w rankingu sprzedaży nad Wisłą. Wiele wskazuje na to, że wariant GT Line jeszcze bardziej zwiększy atrakcyjność Stonica.

Produkcja Stonica GT Line rozpoczęła się w październiku 2020 roku, w zakładzie Sohari w Korei. Podobnie jak inne modele marki Kia, również Stonic GT Line w standardzie jest oferowany z gwarancją na 7 lat lub do przebiegu 150 000 kilometrów.



Z zewnątrz Kia Stonic GT Line wyróżnia się, w porównaniu z pozostałymi wersjami, innymi zderzakami z przodu i z tyłu. W przednim, wyposażonym w trzy dodatkowe wloty powietrza do chłodnicy, zintegrowano diodowe światła przeciwmgielne. Nowe jest również metaliczne wykończenie dolnej krawędzi zderzaka. Osłona chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa także ma wykończenie charakterystyczne dla odmiany GT Line, podobnie jak obudowy lusterek bocznych. Ponadto, Kia Stonic GT Line standardowo jest wyposażona w pełni diodowe reflektory, z nowym wzorem świateł do jazdy dziennej. Bardziej wyrazisty niż w pozostałych odmianach tylny zderzak wyróżnia się nie tylko atrapą dyfuzora, ale również dwóch, solidnych rozmiarów końcówek układu wydechowego.

Ponieważ jedna trzecia wszystkich sprzedanych do tej pory egzemplarzy modelu Stonic miała dwukolorowe nadwozie, odmiana GT Line również jest oferowana w takiej wersji. Do wyboru jest aż 9 kombinacji kolorystycznych nadwozia i dachu. Dodatkowo, Stonic GT Line charakteryzuje się kolorowymi wlotami powietrza w przednim zderzaku, lakierowanymi w kolorze dachu. Topowa wersja miejskiego crossovera marki Kia seryjnie jest wyposażona w 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów z oponami w rozmiarze 205/55.

Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV 7 DCT GT Line – funkcjonalne i nowoczesne wnętrze

Kabina Stonica GT Line wyróżnia się nie tylko deską rozdzielczą, której wykończenie przypomina strukturę włókna węglowego. Zarezerwowane wyłącznie dla tej wersji wyposażenia, są również fotele z tapicerką, która jest połączeniem czarnej tkaniny i syntetycznej skóry ze szwami w kolorze białym. Spłaszczona u dołu kierownica obszyta perforowaną skórą, z kontrastowymi szwami i zaopatrzona w logo GT Line oraz 4,2-calowy wyświetlacz w zestawie wskaźników.

Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV 7 DCT GT Line – Fot. Lesław Sagan

Kia Stonic GT Line seryjnie jest oferowana z zestawem usług cyfrowych z darmowym 7-letnim dostępem oraz z nowym systemem multimedialnym. Na szczycie konsoli środkowej znajduje się 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego, wyposażonego w funkcję UVO Connect drugiej generacji, która zapewnia łączność ze światem zewnętrznym i daje możliwość kontrolowania wybranych funkcji samochodu.

Nowy system multimedialny seryjnie jest oferowany z nawigacją satelitarną. Łącze Bluetooth umożliwia jednoczesne podłączenie dwóch urządzeń mobilnych – jednego z obsługą telefonu poprzez zestaw głośnomówiący i z możliwością korzystania z multimediów; drugiego jedynie do odbioru multimediów.

System UVO Connect drugiej generacji w czasie rzeczywistym oferuje dostęp do informacji o ruchu drogowym, prognozie pogody, ciekawych miejscach (POI), cenach paliw i szczegółach dotyczących miejsc parkingowych (cena, lokalizacja i dostępność). Nowa usługa „Nawigacja online” wykorzystuje dane o ruchu drogowym zarówno w czasie rzeczywistym, jak i historyczne. Dzięki temu lepiej niż kiedykolwiek wcześniej potrafi zaproponować trasę i przewidzieć czas dojazdu.

EuroNCAP – Kia EV9 zdobywa pięć gwiazdek

Aplikacja UVO – kompatybilna ze smartfonami z systemem Android i firmy Apple – oferuje również nową funkcję „Last Mile Navigation”, która pomaga kontynuować podróż do miejsca docelowego nawet po zaparkowaniu i opuszczeniu samochodu. Dzięki temu, ze smartfonem w ręce, łatwiej trafić z parkingu do sklepu, kawiarni czy restauracji.

Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV 7 DCT GT Line – komfort

Zalety każdego auta docenimy podczas długiej jazdy, bo wtedy możemy przekonać się o komforcie jazdy, wygodnych fotelach i poziomie hałasu we wnętrzu. Z gustem zaprojektowane zostało wnętrze pojazdu. Kierowca ma optymalne warunki do pracy, a co najważniejsze wszystkie pokrętła i przyciski są w zasięgu jego rąk. Czytelne są zegary. Także i w tym modelu zastosowano modny tablet, który umożliwia nam dostęp do wszelkich niezbędnych danych o pojeździe, a także system audio i nawigację satelitarną. Projektantów należy pochwalić za utrzymanie niezbędnych pokręteł, które podczas jazdy ułatwiają kierowcy szybką i intuicyjna obsługę tego urządzenia.

Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV 7 DCT GT Line – ekonomiczna i dynamiczna jednostka napędowa

Stonic GT Line jest dostępny z zespołem napędowym typu „mild hybrid” (MHEV) z rodziny EcoDynamics+. 1,0-litrowy silnik T-GDi (turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem benzyny) z rodziny Smart stream oraz instalacja elektryczna o napięciu 48 V zapewniają większą wydajność poprzez odzysk energii elektrycznej. Kompaktowych rozmiarów akumulator litowo-jonowy zasila w energię elektryczną silnik elektryczny, który pełni również rolę rozrusznika i generatora (MHSG).

Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV 7 DCT GT Line – Fot. Lesław Sagan

MHSG jest połączony paskiem z wałem korbowym silnika i płynnie przełącza się między trybami „silnik” i „generator”. W trybie „silnik”, podczas przyspieszania, MHSG przyczynia się do zmniejszenia obciążenia silnika i obniża emisję.W określonych warunkach, gdy samochód zwalnia, MHSG może przełączyć się w tryb „generator” i odzyskiwać energię z wału korbowego w celu ładowania akumulatora.

Benzynowa jednostka napędowa z rodziny Smart stream jest wyposażona w technologię CVVD (Continuously Variable Valve Duration), czyli zmiennych w sposób ciągły czasów otwarcia zaworów. Umożliwia ona silnikowi płynne przełączanie się między różnymi cyklami spalania mieszanki w zależności od obciążenia, co poprawia wydajność w każdej sytuacji podczas jazdy. 

W wersji 120-konnej Stonic GT Line standardowo jest wyposażony w mechaniczną skrzynię biegów (iMT) z elektronicznie sterowanym sprzęgłem „clutch by wire”. Dopłata do  opcjonalnej siedmiobiegowej przekładni dwusprzęgłowej (7DCT) wynosi 6 000 zł. Skrzynia biegów iMT przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Zamiast mechanicznie sprzęgło jest uruchamiane elektronicznie. Przekładnia iMT współpracuje z MHSG i pozwala wcześniej wyłączyć silnik niż robi to system start-stop podczas hamowania silnikiem.

W trybie Eco obydwie przekładnie umożliwiają tzw. „żeglowanie” przy wyłączonym silniku w celu poprawy zużycia paliwa. System działa przy prędkości do 160 km/h. Silnik włącza się ponownie, gdy kierowca wciśnie pedał przyspieszenia, hamulca lub sprzęgła.

Podczas naszego testu Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV 7 DCT GT Line zużyła średnio 6,8 l/100 km benzyny. W większości była to jazda autostradą przy prędkości 120-140 km/h. Wynik ten należy uznać za zadowalający. Podkreślić należy, iż trzycylindrowa turbodoładowana jednostka napędowa nawet przy najwyższych obrotach pracuje stosunkowo cicho. Zapewnia wystarczające przyspieszenie podczas manewrów wyprzedzania.

Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV 7 DCT GT Line – podsumowanie

Z całą pewnością jest to jeden z ciekawszych crossoverów dostępnych na polskim rynku. Poszerzana systematycznie oferta południowokoreańskiego producenta staje cię coraz bardziej atrakcyjna i stwarza duży wybór. Atutem jest bogata lista wyposażenia. Auto zapewnia dobry komfort jazdy i ekonomiczną eksploatację.

Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV 7 DCT GT Line – podstawowe dane techniczne



Redakcja

Recent Posts

Toyota Yaris – model, który odmienił segment B na rynku od 25 lat

Toyota Yaris jest modelem globalnym, produkowanym na całym świecie. Produkcja auta rozpoczęła się w styczniu…

22 godziny ago

Nowy Volkswagen California – premiera nowej generacji

California to kultowy kamper. Wyprodukowano już ponad 280 000 egzemplarzy tego bestsellerowego modelu. Teraz Volkswagen…

1 dzień ago

Toyota – lakier samochodowy zmieniający kolor

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…

3 dni ago

Volkswagen ID.7 Special Edition 77 kWh 286 KM – auto, które polubisz od pierwszego wejrzenia

Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…

3 dni ago

Nowa Lancia Ypsilon będzie elektryczna, ale zachowa silnik benzynowy

„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…

3 dni ago

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

4 dni ago