Walory każdego samochodu docenimy, gdy mamy możliwość sprawdzenia go w różnych warunkach eksploatacyjnych. Szczególnie ważny jest komfort podczas jazdy na długim dystansie, a także zużycie paliwa. Czy Kia Stonic z trzycylindrowym silnikiem benzynowym jest autem, który może nas zadowolić?
Jak się okazuje, sceptycznie podchodzimy do najnowszej generacji jednostek napędowych, które ograniczono do trzech cylindrów i dołożono do nich tzw. miękką hybrydę. Jednak to wszystko docenimy podczas dłuższej jazdy. Tym razem nasz test odbył się na trasie 1800 kilometrów, z czego większość wiodła autostradami i częściowo przez górzysty teren.
Stonic okazał się wielkim sukcesem marki Kia w Europie – od początku sprzedaży w 2017 roku nabywców znalazło ponad 200 000 egzemplarzy tego modelu. W 2019 roku miejski SUV stał się czwartym najlepiej sprzedającym się modelem Kia Motors w Europie. W Polsce samochód ten sprzedaje się jeszcze lepiej. Po modelu Ceed i Sportage, Stonic zajmuje trzecie miejsce w rankingu sprzedaży nad Wisłą. Wiele wskazuje na to, że wariant GT Line jeszcze bardziej zwiększy atrakcyjność Stonica.
Produkcja Stonica GT Line rozpoczęła się w październiku 2020 roku, w zakładzie Sohari w Korei. Podobnie jak inne modele marki Kia, również Stonic GT Line w standardzie jest oferowany z gwarancją na 7 lat lub do przebiegu 150 000 kilometrów.
Z zewnątrz Kia Stonic GT Line wyróżnia się, w porównaniu z pozostałymi wersjami, innymi zderzakami z przodu i z tyłu. W przednim, wyposażonym w trzy dodatkowe wloty powietrza do chłodnicy, zintegrowano diodowe światła przeciwmgielne. Nowe jest również metaliczne wykończenie dolnej krawędzi zderzaka. Osłona chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa także ma wykończenie charakterystyczne dla odmiany GT Line, podobnie jak obudowy lusterek bocznych. Ponadto, Kia Stonic GT Line standardowo jest wyposażona w pełni diodowe reflektory, z nowym wzorem świateł do jazdy dziennej. Bardziej wyrazisty niż w pozostałych odmianach tylny zderzak wyróżnia się nie tylko atrapą dyfuzora, ale również dwóch, solidnych rozmiarów końcówek układu wydechowego.
Kia EV9 zasila w Norwegii instalację świetlną, która imituje słońce
Ponieważ jedna trzecia wszystkich sprzedanych do tej pory egzemplarzy modelu Stonic miała dwukolorowe nadwozie, odmiana GT Line również jest oferowana w takiej wersji. Do wyboru jest aż 9 kombinacji kolorystycznych nadwozia i dachu. Dodatkowo, Stonic GT Line charakteryzuje się kolorowymi wlotami powietrza w przednim zderzaku, lakierowanymi w kolorze dachu. Topowa wersja miejskiego crossovera marki Kia seryjnie jest wyposażona w 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów z oponami w rozmiarze 205/55.
Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV 7 DCT GT Line – funkcjonalne i nowoczesne wnętrze
Kabina Stonica GT Line wyróżnia się nie tylko deską rozdzielczą, której wykończenie przypomina strukturę włókna węglowego. Zarezerwowane wyłącznie dla tej wersji wyposażenia, są również fotele z tapicerką, która jest połączeniem czarnej tkaniny i syntetycznej skóry ze szwami w kolorze białym. Spłaszczona u dołu kierownica obszyta perforowaną skórą, z kontrastowymi szwami i zaopatrzona w logo GT Line oraz 4,2-calowy wyświetlacz w zestawie wskaźników.
Kia Stonic GT Line seryjnie jest oferowana z zestawem usług cyfrowych z darmowym 7-letnim dostępem oraz z nowym systemem multimedialnym. Na szczycie konsoli środkowej znajduje się 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego, wyposażonego w funkcję UVO Connect drugiej generacji, która zapewnia łączność ze światem zewnętrznym i daje możliwość kontrolowania wybranych funkcji samochodu.
Nowy system multimedialny seryjnie jest oferowany z nawigacją satelitarną. Łącze Bluetooth umożliwia jednoczesne podłączenie dwóch urządzeń mobilnych – jednego z obsługą telefonu poprzez zestaw głośnomówiący i z możliwością korzystania z multimediów; drugiego jedynie do odbioru multimediów.
System UVO Connect drugiej generacji w czasie rzeczywistym oferuje dostęp do informacji o ruchu drogowym, prognozie pogody, ciekawych miejscach (POI), cenach paliw i szczegółach dotyczących miejsc parkingowych (cena, lokalizacja i dostępność). Nowa usługa „Nawigacja online” wykorzystuje dane o ruchu drogowym zarówno w czasie rzeczywistym, jak i historyczne. Dzięki temu lepiej niż kiedykolwiek wcześniej potrafi zaproponować trasę i przewidzieć czas dojazdu.
EuroNCAP – Kia EV9 zdobywa pięć gwiazdek
Aplikacja UVO – kompatybilna ze smartfonami z systemem Android i firmy Apple – oferuje również nową funkcję „Last Mile Navigation”, która pomaga kontynuować podróż do miejsca docelowego nawet po zaparkowaniu i opuszczeniu samochodu. Dzięki temu, ze smartfonem w ręce, łatwiej trafić z parkingu do sklepu, kawiarni czy restauracji.
Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV 7 DCT GT Line – komfort
Zalety każdego auta docenimy podczas długiej jazdy, bo wtedy możemy przekonać się o komforcie jazdy, wygodnych fotelach i poziomie hałasu we wnętrzu. Z gustem zaprojektowane zostało wnętrze pojazdu. Kierowca ma optymalne warunki do pracy, a co najważniejsze wszystkie pokrętła i przyciski są w zasięgu jego rąk. Czytelne są zegary. Także i w tym modelu zastosowano modny tablet, który umożliwia nam dostęp do wszelkich niezbędnych danych o pojeździe, a także system audio i nawigację satelitarną. Projektantów należy pochwalić za utrzymanie niezbędnych pokręteł, które podczas jazdy ułatwiają kierowcy szybką i intuicyjna obsługę tego urządzenia.
Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV 7 DCT GT Line – ekonomiczna i dynamiczna jednostka napędowa
Stonic GT Line jest dostępny z zespołem napędowym typu „mild hybrid” (MHEV) z rodziny EcoDynamics+. 1,0-litrowy silnik T-GDi (turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem benzyny) z rodziny Smart stream oraz instalacja elektryczna o napięciu 48 V zapewniają większą wydajność poprzez odzysk energii elektrycznej. Kompaktowych rozmiarów akumulator litowo-jonowy zasila w energię elektryczną silnik elektryczny, który pełni również rolę rozrusznika i generatora (MHSG).
MHSG jest połączony paskiem z wałem korbowym silnika i płynnie przełącza się między trybami „silnik” i „generator”. W trybie „silnik”, podczas przyspieszania, MHSG przyczynia się do zmniejszenia obciążenia silnika i obniża emisję.W określonych warunkach, gdy samochód zwalnia, MHSG może przełączyć się w tryb „generator” i odzyskiwać energię z wału korbowego w celu ładowania akumulatora.
Benzynowa jednostka napędowa z rodziny Smart stream jest wyposażona w technologię CVVD (Continuously Variable Valve Duration), czyli zmiennych w sposób ciągły czasów otwarcia zaworów. Umożliwia ona silnikowi płynne przełączanie się między różnymi cyklami spalania mieszanki w zależności od obciążenia, co poprawia wydajność w każdej sytuacji podczas jazdy.
W wersji 120-konnej Stonic GT Line standardowo jest wyposażony w mechaniczną skrzynię biegów (iMT) z elektronicznie sterowanym sprzęgłem „clutch by wire”. Dopłata do opcjonalnej siedmiobiegowej przekładni dwusprzęgłowej (7DCT) wynosi 6 000 zł. Skrzynia biegów iMT przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Zamiast mechanicznie sprzęgło jest uruchamiane elektronicznie. Przekładnia iMT współpracuje z MHSG i pozwala wcześniej wyłączyć silnik niż robi to system start-stop podczas hamowania silnikiem.
W trybie Eco obydwie przekładnie umożliwiają tzw. „żeglowanie” przy wyłączonym silniku w celu poprawy zużycia paliwa. System działa przy prędkości do 160 km/h. Silnik włącza się ponownie, gdy kierowca wciśnie pedał przyspieszenia, hamulca lub sprzęgła.
Podczas naszego testu Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV 7 DCT GT Line zużyła średnio 6,8 l/100 km benzyny. W większości była to jazda autostradą przy prędkości 120-140 km/h. Wynik ten należy uznać za zadowalający. Podkreślić należy, iż trzycylindrowa turbodoładowana jednostka napędowa nawet przy najwyższych obrotach pracuje stosunkowo cicho. Zapewnia wystarczające przyspieszenie podczas manewrów wyprzedzania.
Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV 7 DCT GT Line – podsumowanie
Z całą pewnością jest to jeden z ciekawszych crossoverów dostępnych na polskim rynku. Poszerzana systematycznie oferta południowokoreańskiego producenta staje cię coraz bardziej atrakcyjna i stwarza duży wybór. Atutem jest bogata lista wyposażenia. Auto zapewnia dobry komfort jazdy i ekonomiczną eksploatację.
Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV 7 DCT GT Line – podstawowe dane techniczne