Seryjny model, opracowany w oryginalny sposób, zachował porywający urok konceptu. Został opracowany w ciągu zaledwie trzech lat. Zwykle prace rozwojowe nad nowym modelem trwają cztery lata. To kwintesencja elektrycznej i cyfrowej technologii, produkt w całości wytwarzany we Francji, a przy tym konkurencyjny kosztowo.
Do uzyskania takiego wyniku w segmencie przystępnych małych aut miejskich, konieczne było zmobilizowanie całego know-how Grupy, a zwłaszcza Renault, Ampere, podmiotu należącego do Grupy Renault i wyspecjalizowanego w samochodach elektrycznych i oprogramowaniu, oraz Mobilize.
Mobilizacja była możliwa dzięki nowej organizacji Grupy z podziałem na specjalizacje, która pozwala firmie skoncentrować się na dążeniu do zwinności, innowacyjności i wydajność, aby stawić czoła zmianom technologicznym w branży. Firma Ampere zapewniła Renault niezaprzeczalną przewagę konkurencyjną dzięki szybkiemu opracowaniu nowej platformy przeznaczonej dla małych samochodów elektrycznych i mocnemu ekosystemowi produkcyjnemu w Europie. Pozwoliło to marce Renault rozwinąć nową gamę atrakcyjnych samochodów elektrycznych. Renault 5 E-Tech 100% electric jest dziś jednym z jej flagowych modeli.
Renault 5 E-Tech 100% electric to coś więcej niż zwykły samochód! Pojawia się w momencie, kiedy rozgrywa się wielkie przejście milionów Europejczyków na elektryczną, zrównoważoną i połączoną mobilność. Rozpoczęło też proces transformacji całej Grupy Renault w koncern samochodowy przyszłej generacji. Aby umożliwić opracowanie nowego modelu w ciągu trzech lat we Francji i na tym poziomie jakości technologicznej, musieliśmy podejmować przełomowe decyzje i wykazać się najwyższą elastycznością. Jako pierwsi zdecydowaliśmy się na opracowanie platformy przeznaczonej specjalnie do małych samochodów elektrycznych na rynku europejskim, dążymy do optymalizacji kosztów w całym łańcuchu wartości, przenosimy zakłady produkcyjne z powrotem do Francji… Tylko kultowy samochód mógł to spowodować i trwale zmienić wewnętrzne zasady firmy. W obliczu zmian, które przeżywa nasza branża, ten samochód otwiera nową drogę przed Renault. Jest kluczowym elementem procesu przekształcania europejskiego przemysłu, aby stawić czoła konkurencji ze wschodu i zachodu. Pozwoli nam udowodnić, że można produkować w Europie i we Francji! – powiedział Luca de Meo, CEO Grupy Renault.
Gdy Renault 5 pojawiło się w 1972 roku, odcisnęło swoje piętno na epoce nowoczesnym i antykonformistycznym designem. Zderzaki z tworzywa sztucznego, sześć żywych kolorów nadwozia i światła, które nadawały mu charakterny wygląd. Dzięki pozycjonowaniu, które idealnie trafiło w potrzeby zmieniającego się społeczeństwa, błyskawicznie podbiło serca Francuzów, zwłaszcza kobiet i młodzieży. W tamtych czasach była to zupełnie nowa grupa klientów. Model był symbolem czegoś nowego, wolności i radości życia.
Jak reaktywować kultowy samochód o takim kapitale sympatii? Jak uczynić z niego równie pożądany model dla tych, którzy pamiętają epopeję oryginalnego Renault 5, jak i dla nowych pokoleń, które mają inne oczekiwania i żyją w świecie transformacji elektrycznej i cyfrowej? Jakimi wartościami należy się kierować przy reaktywacji? Te i inne pytania zadawali sobie wszyscy pracujący nad projektem, od pierwszych założeń i szkiców przez prace rozwojowe po wprowadzenie na rynek nowego Renault 5 na miarę XXI wieku.
To był fantastyczny poligon doświadczalny dla projektantów, którzy podeszli do projektu w emocjonalny sposób i wpisali go w koncepcję retrofuturyzmu. Kolory w stylu pop-artu, reflektory o figlarnym „spojrzeniu”, pionowe tylne światła, atletyczne błotniki, kolorowa uszczelka dachowa, wlot powietrza w masce… Renault 5 E-Tech 100% electric jest pełne takich odwołań do swojego starszego „brata”. Projektanci postawili na reinterpretację wielu detali, które weszły na stałe do zbiorowej wyobraźni, na miarę początku XXI wieku i ery mobilności elektrycznej.
Grill z oryginalnego modelu został przeprojektowany zgodnie z wymogami nowej epoki. Zastąpił go wskaźnik naładowania, którego wzór tworzy kultową „piątkę” rozświetlającą się, gdy kierowca zbliża się do samochodu, na potwierdzenie głębokiej więzi człowieka i maszyny. Kolejny przykład zhumanizowanego interfejsu to sekwencja powitalna przypominająca mrugnięcie reflektorów LED w kształcie źrenicy. Elementy aerodynamiczne, których nie było w oryginalnym Renault 5, niemniej konieczne dziś w celu optymalizacji wydajności energetycznej samochodu, są niemal niewidoczne, tak jak wyprofilowany klosz, który pokrywa tylne światła i ułatwia opływ powietrza.
Wykorzystaliśmy elementy, które funkcjonują w naszej pamięci zbiorowej, interpretując je w bardzo nowoczesny sposób, aby stworzyć Renault 5, które jest samochodem przyszłości. Nie chcieliśmy Renault 5 E-Tech 100% electric w wydaniu nostalgicznym lub vintage. Chcieliśmy odwołać się do emocji i stworzyć tryskający energią i dobrym humorem samochód w stylu pop. – powiedział Gilles Vidal, dyrektor designu Renault i Ampere.
Emocje, które budzi stylistyka nadwozia, potęgują się we wnętrzu. Starannie dopracowano sekwencję powitalną kierowcy. Renault 5 E-Tech 100% electric jest wyposażone w szeroki multimedialny ekran dotykowy o przekątnej 10,1” z oryginalnym i płynnie działającym interfejsem. Grafika i dźwięk sekwencji powitalnej zostały opracowane we współpracy z instytutem badawczym IRCAM i Jeanem-Michelem Jarre’em. Wykonawca, kompozytor i autor, pionier muzyki elektronicznej i pasjonat technologii zaprojektował również dźwięki słyszalne we wnętrzu kabiny oraz tzw. VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), czyli dźwięk emitowany przy prędkości poniżej 30 km/h w celu ostrzegania pieszych.
Aby samochody z seryjnej produkcji miały ten sam urok co show car zaprezentowany w styczniu 2021 roku, zespoły designu, konstrukcyjne i produktowe ściśle współpracowały ze sobą, zgodnie z modelem odwróconego procesu „from sketch to street”. Zwykle stylistykę samochodu ogranicza platforma, na której jest zbudowany, Tym razem jednak konstruktorzy wymyślili platformę odpowiadającą projektowi, który zachwycił Lucę de Meo – była to makieta z żywicy stworzona przez dział designu koncepcyjnego. Renault 5 E-Tech 100% electric jest pierwszym samochodem zaprojektowanym na AmpR Small, nowej platformie Ampere przeznaczonej do samochodów elektrycznych z segmentu B. Dlatego też jest jedynym takim samochodem na rynku, dysponującym atutami zapewniającymi zdecydowaną przewagę nad konkurencją: płaską podłogą, dużym rozstawem osi (2,54 m), przestronnym wnętrzem i bagażnikiem o zoptymalizowanej pojemności (326 litrów), obniżonym środkiem ciężkości, niską masą (poniżej 1500 kg) itd. Platforma AmpR Small była również źródłem licznych oszczędności skali bez konieczności rezygnowania z wysokiej jakości komponentów elektrycznych i technologii przydatnych dla klientów. To przełomowe podejście, po raz pierwszy zastosowane w firmie, pozwoliło również skrócić czas opracowania nowego modelu do zaledwie trzech lat.
Renault 5 E-Tech 100% electric to również pierwszy model, w którym zastosowano dwukierunkową ładowarkę AC kompatybilną z technologią V2L (vehicle to load) i V2G (vehicle-to-grid). Ten pionierski system, który wkrótce się upowszechni, zamieni samochód w pełnoprawny element ekosystemu energetycznego dzięki usługom Mobilize. Będzie mógł w odpowiednim momencie oddawać energię o zerowym śladzie*** węglowym do sieci. System zapewni użytkownikom znaczne oszczędności i niższe rachunki za prąd.
Pod maską zobaczymy silnik elektryczny. Silnik Renault 5 E-Tech 100% electric jest bardziej kompaktowy niż jednostka napędowa Megane E-Tech 100% electric i Scenica E-Tech 100% electric, na bazie której został zbudowany. Jest wierny technologii preferowanej przez Renault – to silnik synchroniczny z uzwojonym wirnikiem. Pozbawiony stałych magnesów, nie zawiera metali ziem rzadkich – zmniejsza w ten sposób swój wpływ na środowisko. Jeśli chodzi o żywotność, wykorzystano doświadczenie z poprzednich wersji. Będzie proponowany w trzech poziomach mocy: 110, 90 lub 70 kW.
Renault 5 E-Tech 100% electric to uniwersalny samochód, który jest równie świetny w mieście, jak i w drodze poza miasto. Wyposażony w ładowarkę AC 11 kW, DC 80 lub 100 kW i akumulator 52 kWh ma zasięg do 400 km WLTP. I, prawdziwa rzadkość w segmencie miejskich samochodów elektrycznych, może nawet ciągnąć przyczepę o masie do 500 kg.
Wyróżnia się wyjątkową zwrotnością dzięki zoptymalizowanemu przedniemu zawieszeniu i małemu promieniowi skrętu. Wielowahaczowe zawieszenie tylne, przejęte z wyższych segmentów, gwarantuje doskonałe trzymanie się drogi i niespotykaną w tym segmencie dynamikę. Całość zastosowanych rozwiązań ma zapewnić przyjemność jazdy wysokiej klasy, bez uszczerbku na komforcie.
To prawdziwy majstersztyk pokazujący know-how Grupy Renault. Renault umie projektować i produkować małe, lekkie, konkurencyjne i popularne samochody elektryczne, które są niezbędne do udanego przestawienia rynku samochodowego na napędy elektryczne.
Renault 5 E-Tech 100% electric to zaawansowany technologicznie samochód, w którym znajdziemy wiele najnowocześniejszych innowacji. Zawsze jednak są one stosowane bardzo świadomie, by zapewnić niespotykaną przyjemność jazdy, poprawić w konkretny sposób komfort i bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Przydatne i stosowane na szeroką skalę innowacje wpisują się w DNA samochodów Renault, które zapewniają pełnię życia. Marka zawsze zwracała uwagę na udostępnianie wszystkim najlepszych technologii.
Samochód wyposażony w mobilne technologie
Renault 5 E-Tech 100% electric jest wyposażone w najnowszej generacji system openR link z wbudowaną wyszukiwarką Google i ponad 50 aplikacji oraz praktycznych usług, jak uwzględnienie lokalizacji ładowarek elektrycznych na planowanej trasie.
Intuicyjny i przyjazny
Oprócz usług Google, w Renault 5 E-Tech 100% electric pojawi się również po raz pierwszy oficjalny awatar Reno, który będzie idealnym, inteligentnym i świetnie rozumiejącym towarzyszem podróży. Awatar został opracowany przez Renault, aby ułatwić i uprzyjemnić jazdę samochodem elektrycznym, tak by była bardziej intuicyjna. Do tego ma niebanalną osobowość. Odpowiada na pytania i polecenia użytkowników (na przykład: „Hej Reno, zaplanuj ładowanie samochodu na jutro na 8 rano” lub „Hej Reno, jak mogę zoptymalizować zasięg auta?”) i sprawia, że samochód wydaje się empatyczny.
Komfortowy
Chroniony patentem system wyciszenia smart cocoon i akustyczna przednia szyba, przejęta z wyższego segmentu, zapewniają wyższy komfort dźwiękowy. Komfort cieplny zapewnia natomiast ekonomiczna w eksploatacji pompa ciepła, która umożliwia maksymalne oszczędzanie energii z akumulatora trakcyjnego.
Bezpieczny
Renault 5 jest niezwykle bezpieczne, wyposażone w systemy wspomagania prowadzenia (ADAS) typowe dla wyższego segmentu, w tym aktywny regulator prędkości, który przewiduje sytuację na drodze, i w system jazdy autonomicznej poziomu 2 – Active Driver Assist. Może się także poszczycić innowacyjnymi technologiami, które ułatwiają działanie służb ratunkowych w razie wypadku (Fireman Access, Pyroswitch i QRescue). Nowy dynamiczny układ hamulcowy dwukrotnie skraca czas reakcji systemu automatycznego hamowania. A Safety Coach wspiera kierowcę, by zmniejszyć ryzyko wypadku.
Prosty
Renault 5 E-Tech 100% electric sprawia, że ładowanie akumulatora jest łatwe i inteligentnie zorganizowane dzięki licznym usługom ekosystemu Mobilize: Mobilize Power Solutions – możliwość zamówienia w sieci Renault i instalacji wybranej ładowarki w domu; Smart Charge – inteligentne i tańsze ładowanie w domu oraz Charge Pass – dostęp do ponad 600 000 publicznych punktów ładowania w 25 krajach Europy dzięki jednej karcie. Dzięki funkcji Plug & Charge nie ma konieczności wyciągania karty czy wprowadzania kodu. Wystarczy tylko podłączyć Renault 5 E-Tech 100% electric do jednego z licznych kompatybilnych terminali DC, by rozpocząć ładowanie i bezpiecznie zapłacić.
Grupa Renault podjęła świadomą decyzję o produkcji Renault 5 E-Tech 100% electric we Francji, dotyczy to również akumulatora trakcyjnego, którego produkcja rozpocznie się w lecie 2025 roku. Wszystkie samochody i akumulatory będą montowane w Douai, w jednym z zakładów, który produkował oryginalne Renault 5. Silnik (silnik elektryczny, przekładnia redukcyjna, układy elektroniczne dużej mocy) – w Cléon, a moduły akumulatora w Gigafactory w Douai (we współpracy z Envision AESC) od lata 2025 roku. Do 2030 roku pozwoli to na zredukowanie śladu węglowego tych podzespołów o 35% w porównaniu z modelem ZOE.
Renault 5 E-Tech 100% electric będzie produkowane w tzw. krótkim obiegu, na północy Francji, w kompaktowym ekosystemie dostawców znajdujących się w promieniu 300 km wokół kompleksu ElectriCity. Postawienie na lokalną i konkurencyjną produkcję umożliwi rozwój prawdziwej europejskiej electric valley, wyspecjalizowanej w wysokowydajnej i produkcji samochodów elektrycznych, będącej źródłem wielu korzyści Przyczyni się do utrzymania miejsc pracy i zmniejszenia niekorzystnego oddziaływania na środowisko.
Renault 5 zawsze wyprzedzało swoją epokę. Było pierwszym samochodem, który spalał poniżej symbolicznego progu 5 litrów/100 km przy prędkości 90 km/h… a nawet było dostępne w 1974 roku w wersji elektrycznej, która już wtedy miała 110 km zasięgu! To były również początki ekoprojektowania. Dach Renault 5 był wykonany z klejonych włókien naturalnych, co zapewniało lepszą izolację akustyczną, zwiększało ilość miejsca w kabinie, poprawiało design i obniżało zużycie paliwa. To samochód wizjonerski do samego końca. W 1986 roku postawiono przed nim ambitne wyzwanie wprowadzenia zasad gospodarki w obiegu zamkniętym wraz z programem odnawiania używanych modeli Renault 5.
To awangardowe podejście jest widoczne w całym łańcuchu wartości Renault 5 E-Tech 100% electric. Dzięki doświadczeniu The Future is NEUTRAL, spółki zależnej Grupy Renault wyspecjalizowanej w modelu gospodarki w obiegu zamkniętym, Renault 5 E-Tech 100% electric, zaangażowane w jej rozwój, osiągnie poziom 85% ogólnej zdolności do recyklingu i będzie zawierać 19,4% materiałów z recyklingu (zgodnie z normą ISO14021) oraz 26,6% materiałów pochodzących z gospodarki cyrkularnej, w tym 41 kg polimerów z recyklingu. Tapicerka siedzeń w wersjach Techno i Iconic Cinq również będzie wykonana z materiałów pochodzących w 100% z recyklingu. Do produkcji kierownicy oraz izolacji wewnętrznej tej ostatniej wersji zostaną także wykorzystane materiały z bioźródeł.
Renault 5 E-Tech 100% electric to pomysłowy elektryczny samochód miejski, wyposażony w mobilne technologie, konkurencyjny i „made in France/made in Europe”, który chce zdobyć serca klientów. Podobnie jak jego poprzednik jest on symbolem odpowiedzialnej i zarazem dającej mnóstwo radości odpowiedzi na wyzwania technologiczne, społeczne i środowiskowe, które obecnie stoją przed mobilnością. Zapraszamy na ponowne spotkanie we wrześniu 2024 roku (w zależności od kraju) w momencie wprowadzenia Renault 5 E-Tech 100% electric do sprzedaży. Planowane wprowadzenie do sprzedaży w Polsce to luty 2025 roku.
Renault 5 to samochód o unikatowym DNA. To tryskające radością życia auto, które budzi sympatię. To samochód zarazem popularny i awangardowy, który stanowi nową odpowiedź na wyzwania obecnych czasów. Tak było w 1972 roku. I tak będzie ponownie w 2024 roku. Nowe Renault 5 E-Tech electric to auto o pociągającej stylistyce, z nowymi technologiami i elektrycznym napędem, wykorzystujące jedyną taką platformę podłogową w Europie: AmpR Small. To również wynik zaangażowania w odpowiedzialną i zrównoważoną produkcję. Nasi pracownicy włożyli wiele serca, perfekcji i pracy, aby stworzyć Renault 5 E-tech 100% electric. I ta pasja jest zaraźliwa. Renault 5 ma jeden, jedyny cel – zdobyć serca klientów. To samochód, który pozostawi po sobie ślad w historii marki. – powiedział Fabrice Cambolive, dyrektor generalny marki Renault.
Źródło: Renault
SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…
Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz nowy, ciemnobrązowy kolor…
Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…
Opel rozpoczął produkcję samochodów 125 lat temu i wkrótce zaczął odnosić pierwsze sukcesy, wprowadzając na…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
CX-80 to drugi, po CX-60 model zbudowany w oparciu o platformę Mazda Large Architecture jest…