Categories: Testy

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT Elegance – król miasta i okolic

Często dyskutujemy o poszukiwaniu idealnego auta. W rzeczywistości okazuje się, iż takowe trudno znaleźć. Z całą jednak pewnością jednym z takich aut, które są w stanie zaspokoić nasze niezbyt wygórowane wymagania, jest Suzuki Swift. Auto małe, zwrotne, dynamiczne i wygodne. Cenią go nie tylko panie…

Ten niezwykle popularny w wielu krajach model zadebiutował w 1983 roku podczas Yokohama Motor Show, a do dzisiaj doczekał się siedmiu generacji. Od początku swojego istnienia było to auto przeznaczone na globalne rynki, a pierwsza generacja produkowana była w wersji 3- i 5-drzwiowej hatchback. Model ten jednak zdobył tylko popularność w Japonii i Indiach, bo w Europie nie zdobył wystarczającej popularności.

Dopiero druga generacja, która zadebiutowała w 1989 roku zdobyła szerszą popularność, co dotyczy także rynków europejskich, dla których uruchomiono produkcję w węgierskim Esztergom. Na niektórych rynkach poza wersjami 3- i 5-drzwiowymi hatchback, oferowano również 4-drzwiowy sedan i 2-drzwiowy kabriolet. Powstały też bliźniacze modele: Geo Metro, Pontiac Firefly i Subaru Justy.

Trzecia generacja zadebiutowała w 1996 roku i poza Japonią i Węgrami, produkowana była w Ekwadorze i Kolumbii. W zależności od rynku model ten występował aż pod 14 różnymi nazwami. Największe sukcesy auto to odnosiło w Indiach, na Węgrzech i w Polsce. Produkowano go 8 lat.

Czwarta generacja została skonstruowana i zaprojektowana przede wszystkim z myślą o Europie. Debiut odbył się w marcu 2004 podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie. W 2006 roku rozpoczęto również jego produkcję chiński koncern Chang’an Motors. W 2007 roku zadebiutowała przeznaczona wyłącznie na indyjski rynek odmiana sedan o nazwie Maruti Suzuki Swift Dzire.



Piąta generacja, które w rzeczywistości była kolejnym face liftingiem, zadebiutowała w 2010 roku. Model otrzymał nowy pas przedni, zmieniono kształt reflektorów, pojawiła się nowa atrapa wlotu powietrza chłodnicy i nowy przedni zderzak. Zmniejszono masę własną pojazdu oraz poprawiono bezpieczeństwo pasażerów i parametry eksploatacyjne ze zmniejszeniem emisji szkodliwych spalin do atmosfery. W 2013 roku przeprowadzono face lifting, wraz z którym pojawiły się ledowe światła do jazdy dziennej  i kierunkowskazy w lusterkach bocznych.

Szósta generacja zadebiutowała w 2017 roku, a w połowie 2020 roku przeszła face lifting i taki egzemplarz trafił do naszego testu.

Siódma generacja miała premierę w październiku 2023 roku, a do sprzedaży ma trafić w drugim kwartale 2024 roku. Będzie dostępna w wersji hybrydowej i ma nieco większe wymiary od poprzednika. Będzie produkowana w wersji 5-drzwiowej hatchback i na niektórych rynkach także jako 4-drzwiowy sedan.

Suzuki Swift – porównanie generacji

Generacja Swift I Swift II Swift III Swift IV Swift V Swift VI Swift VII
Produkcja 1983-1989 1989-2006 1990-2004 2004-2010 2010-2017 2017-2024 2024
Długość 3585 mm 3745 mm 3745 mm 3755 mm 3850 mm 3840 mm 3850 mm
Szerokość 1530 mm 1590 mm 1590 mm 1690 mm 1695 mm 1695 mm 1695 mm
Wysokość 1350 mm 1350 mm 1350 mm 1510 mm 1510 mm 1495 mm 1500 mm
Rozstaw osi 2245-2345 mm 2265-2365 mm 2365 mm 2380 mm 2430 mm 2450 mm 2450 mm
Masa własna 620 kg 740-955 kg 755-815 kg 1045-1195 kg 945-1155 kg 870-970 kg 915-1100 kg
Bagażnik 620-765 kg 280 l 280 l 213 l 211 l 265 l bd.

 

Suzuki Swift – czwarta generacja wiosną 2024 r. w polskiej ofercie

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT Elegance – ekonomiczna hybrydowa jednostka napędowa

Czterocylindrowy silnik benzynowy 1.2 DualJet wspomagany przez układ “mild hybrid” 12V SHVS, w skład którego wchodzi zintegrowany starter/generator ISG wspomagający silnik własnym momentem obrotowym (do 50 Nm) oraz akumulator litowo-jonowy (12V) o zwiększonej pojemności 10 Ah. Inteligentne zarządzanie energią elektryczną w samochodzie wraz z odzyskiem energii kinetycznej umożliwia efektywne wsparcie pracy silnika benzynowego przez ISG, a tym samym obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2. Precyzyjnie zestrojona 5-stopniowa manualna skrzynia biegów zapewnia komfortowe i precyzyjne wybieranie przełożeń. To ekonomiczna jednostka napędowe, której średnie zużycie w praktyce osiąga 5,1 l/100 km.

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT Elegance – Fot. Lesław Sagan

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT Elegance – wnętrze i bogate wyposażenie

Od tego modelu nie możemy oczekiwać designerskich fajerwerków, ale należy docenić dostępne bogate wyposażenie. Swift Hybrid jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia. Już podstawowa wersja Premium oferuje reflektory LED (dla świateł mijania i drogowych), funkcję automatycznego włączania świateł, tylne lampy zespolone LED, układ Radar Brake Support (RBS) oraz adaptacyjny tempomat (ACC). Wyższe wersje wyposażenia zawierają m.in. Dual Sensor Brake Support (DSBS) z kamerą monoskopową i czujnikiem laserowym, asystent świateł drogowych (HBA), połączenie smartfona z interaktywnym zestawem multimedialnym samochodu, tylne czujniki parkowania. Przestronna kabina w sportowym stylu zapewnia doskonałe samopoczucie nawet podczas długich podróży. Pojemny bagażnik (265 litrów) wraz z dzieloną tylną kanapą (60:40) umożliwia elastyczną konfigurację kabiny.

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT Elegance – Fot. Lesław Sagan

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT Elegance – dobry wybór

Japońska marka zawsze produkowała solidne i niezawodne samochody. Niektórzy uważają, że są nieco olf fassion, ale nie kwestionują ich niezawodności i przede wszystkim ekonomicznych parametrów eksploatacyjnych. I jak się okazuje, ten mały samochód może też być komfortowy. Docenił to jeden z moich znajomych, który ma prawie 2 metry wzrostu i masywną budowę. Wybierał dla siebie optymalny model i okazało się, iż tylko Swift okazał się dla niego wygodny do wsiadania i wysiadania.

Ten model kochają także panie, bo jest stosunkowo mały i zwrotny, a przede wszystkim łatwy w parkowaniu. Panuje powszechne przekonanie, iż gdy raz wsiądziesz do Swifta, to natychmiast się w nim zakochasz.

12 lat z Suzuki Swift

– Tym modelem jeżdżę już ponad 12 lat i jest to już trzeci egzemplarz. Zawsze było to drugie auto w rodzinie i służyło przede wszystkim do jazdy miejskiej i po najbliższej okolicy. Nigdy mnie nie zawiodło, co dla kobiety jest najważniejszym argumentem przy wyborze auta. Swift cenię za stosunkowo małe gabaryty, zwrotność i łatwe parkowanie. Nie bez znaczenie jest też dobrze wyciszone wnętrze i wyjątkowo ekonomiczna eksploatacja. No i jeszcze jeden ważny argument, chociaż Swift ma niewielki bagażnik, to jednak bez problemu mieszczą się w nim cotygodniowe zakupu. Do takiej jazdy wystarczy to standardowe wyposażenie, które oferuje producent, bo auto dla kobiety nie powinno być zbytnio skomplikowane, ale przede wszystkim niezawodne. Od kilku lat garażuję swojego Swifta pod chmurką, ale jak dotychczas nie zauważyłam żadnego ogniska korozji.tak o swojej miłości do marki Suzuki mówi Pani Małgosia, która nie zamieniłaby Swifta na żaden inny samochód.

Ten Swift 1.2  94 KM 5MT (2011) ma już bezawaryjny przebieg ponad 70 tys. km. Jest regularnie serwisowany w ASO i doskonale sprawdza się w codziennej eksploatacji. – Fot. M

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT Elegance – podsumowanie

To popularny w wielu krajach typowo miejski model, który wciąż jest modernizowany. Może podobać się jego design nadwozia i wnętrza, które przystosowane jest do obecnych wymogów użytkowników. Na pokładzie znajdziemy niezbędne systemy poprawiające nasze bezpieczeństwo oraz nawigację satelitarną. Wystarczający komfort zapewniają przednie fotele oraz otwory drzwiowe ułatwiające wsiadanie i wysiadanie. Dla użytkownika ważnym elementem jest także koszt eksploatacji, a pod tym względem Swift zaliczany jest do wyjątkowo ekonomicznych samochodów. Nie należy także zapominać o atrakcyjnej cenie.

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT Elegance – podstawowe dane techniczne

Autor: Lesław Sagan



Redakcja

Recent Posts

Toyota Yaris – model, który odmienił segment B na rynku od 25 lat

Toyota Yaris jest modelem globalnym, produkowanym na całym świecie. Produkcja auta rozpoczęła się w styczniu…

19 godzin ago

Nowy Volkswagen California – premiera nowej generacji

California to kultowy kamper. Wyprodukowano już ponad 280 000 egzemplarzy tego bestsellerowego modelu. Teraz Volkswagen…

23 godziny ago

Toyota – lakier samochodowy zmieniający kolor

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…

3 dni ago

Volkswagen ID.7 Special Edition 77 kWh 286 KM – auto, które polubisz od pierwszego wejrzenia

Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…

3 dni ago

Nowa Lancia Ypsilon będzie elektryczna, ale zachowa silnik benzynowy

„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…

3 dni ago

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

4 dni ago