Categories: Klasyki

Mazda 121 w limitowanej edycji GOLDY

Mazda jest dobrze znana z produkcji samochodów, które są przystępne cenowo, niezawodne i przyjemne w prowadzeniu. Ale niewiele osób wie o partnerstwie między japońskim producentem samochodów a niemiecką firmą produkującą słodycze Haribo. Współpraca podjęta na początku lat 90. z producentem popularnych na świecie żelkowych misiów zaowocowała powstaniem edycji specjalnej Mazda 121 „Goldy”.

Limitowana wersja Mazdy 121 „Goldy”, stworzona we współpracy z Haribo, była specjalną serią zaledwie 1000 egzemplarzy, przeznaczonych wyłącznie na rynek niemiecki, austriacki i szwajcarski. Motyw przewodni samochodów opierał się na słynnych żelkach Haribo w kształcie misiów, dlatego zostały one pomalowane na jasny, „złotożółty” kolor. „Goldy” posiadały specjalne wyposażenie, stworzone przez Hofele Design – firmę znaną z tuningu luksusowych niemieckich samochodów, tym kierownicę Momo ze złotym misiem Haribo na piaście, tylną szybę z przyciemnieniem z kolorowym wzorem gumowego misia i zestaw kołpaków na koła oczywiście z misiem Haribo. To jednak nie wszystko, ponieważ każdy egzemplarz Goldy był wyposażony w aż 100 torebek żelków Haribo Gold Bears oraz dużego, pluszowego misia.

Mazda wyprodukowała już ponad 2 mln silników Wankla

W ramach promocji samochodu, Mazda 121 „Goldy” była nagrodą w loterii zorganizowanej przez Haribo w pod hasłem „Wygraj złoto z Haribo: Mazda 121. Złoty Niedźwiedź Haribo rusza po Mazdę 121”.

Mazda 121: Bąbelkowy samochód

Wersja Goldy była modelem z miękkim, odsuwanym dachem, który pozwalał kierowcom wygrzewać się w słońcu w ciepłe dni. Podstawowa edycja Mazdy 121 była również dostępna z twardym dachem. Model został wprowadzony na rynek w 1991 roku, a na rodzimym rynku japońskim był znany jako Autozam Revue. Dzięki niewielkim rozmiarom i oryginalnemu projektowi nadwozia szybko zyskał bardzo pozytywne recenzje i stał się hitem. Model zyskał przydomki, z których jednym z najbardziej rozpowszechnionych był „bąbelkowy samochód” – Bubble Car.

Zaokrąglona i kompaktowa konstrukcja nadwozia Mazdy 121 oferowała wyjątkowe poczucie przestronności dzięki kopulastemu dachowi. Wrażenie to było jeszcze większe w połączeniu z opcjonalnym przesuwanym dachem, który zapewniał dodatkowy wymiar otwartości dla wszystkich czworga pasażerów. W szczególności, płócienny dach – z nadrukiem gumowego misia lub bez – mógł być obsługiwany w wielu konfiguracjach, umożliwiając otwieranie od przodu do tyłu, od tyłu do przodu i jednocześnie w obu kierunkach.



Zarówno „Goldy”, jak i standardowa wersja modelu były wyposażone w czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra, generujący 53 kW/72 KM, co pozwalało osiągnąć prędkość maksymalną 155 km/h i przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 11,4 s.

Chociaż Mazda 121 „Goldy” może nie być pierwszym samochodem, który przychodzi na myśl, gdy rozważamy historyczne modele Mazdy, jest to ważny pojazd w historii marki. Obecnie Mazda prezentuje jeden z egzemplarzy Goldy w Mazda Classic Automobile Museum Frey w Augsburgu w Niemczech. W 2022 r. hojna niemiecka para z Nadrenii Północnej-Westfalii podarowała samochód, który wygrała w specjalnej loterii organizowanej przez Haribo. Tak więc ta słodka współpraca między Mazdą a światem żelkowych misiów zostanie zapamiętana przez kolejne pokolenia.

Źródło: Mazda



Redakcja

Recent Posts

Alfa Romeo Junior – polskie ceny już od 129,6 tys. zł

Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…

22 godziny ago

Opel Laubfrosch – 100 lat temu zjechał z linii produkcyjnej

Opel rozpoczął produkcję samochodów 125 lat temu i wkrótce zaczął odnosić pierwsze sukcesy, wprowadzając na…

2 dni ago

Nissan Juke – odświeżony model już w Polsce

Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…

3 dni ago

Mazda Motor Poland przedstawia pełen cennik i konfigurator Mazdy CX-80

CX-80 to drugi, po CX-60 model zbudowany w oparciu o platformę Mazda Large Architecture jest…

3 dni ago

Volkswagen ID. – kawałek Poznania w każdym egzemplarzu

100 000 000 komponentów wyprodukowano już w Odlewni Volkswagen Poznań, jednej z najnowocześniejszych w całym…

3 dni ago

Mitsubishi – Polacy pokochali nowe modele

Firma Astara – wyłączny importer i dystrybutor samochodów i części zamiennych Mitsubishi w Polsce, notuje…

5 dni ago