Nazwa Superb po raz pierwszy pojawiła się w notesie ówczesnego dyrektora Karela Hrdlički po jednym ze spotkań, podczas którego kierownictwo firmy ustaliło nazwę nowego flagowego modelu z sześciocylindrowym silnikiem z najwyższej półki. Nowa luksusowa Škoda powstała z myślą o szanowanych producentach i najpotężniejszych osobistościach ówczesnej Czechosłowacji. Superb był limuzyną bankierów, właścicieli fabryk, urzędników ministerialnych i zagranicznych ambasad. Najbardziej odległym celem podróży była Argentyna.
Oryginalna Škoda Superb została wprowadzona na rynek w 1934 roku z innowacyjnym podwoziem szkieletowym.Tradycyjny rama w kształcie drabiny została zastąpiona zaawansowaną ramą szkieletową ze środkową rurą, która z przodu dzieliła się na dwie belki. Taka konstrukcja umożliwiła nie tylko umieszczenie wału napędowego w rurach nośnych ramy, ale stworzyło to również więcej miejsca na niezależne zawieszenie, które zapewniało najwyższy komfort jazdy. Superb był także pierwszym modelem marki wyposażonym w jednoobwodowe hamulce hydrauliczne.
Silnik umieszczono na gumowych cichych silentblokach, co przyczyniło się do lepszej redukcji hałasu i ogólnego komfortu. Dzięki ramie szkieletowej Superb miał znacznie lepsze prowadzenie i pokonywał nierówności przy mniejszych wstrząsach. Jak na tamte czasy był to ogromny postęp.
Oprócz standardowego sedana z czterema szybami, Superb był również produkowany jako dłuższy sedan z sześcioma szybami. Dumni właściciele, najczęściej pasażerowie tylnych siedzeń, mogli cieszyć się ogromną przestronnością i wygodnymi podnóżkami. Jednocześnie mogli być dumni z ówczesnego czechosłowackiego przemysłu samochodowego, ponieważ produkcja odbywała się w całości w Czechosłowacji. Silnik, nadwozie, podwozie, stolarka i tapicerka powstały w fabryce Škody.
Produkcja seryjna Superba rozpoczęła się w 1935 roku, a w ciągu następnych trzech lat wyprodukowano około 600 egz. z sześciocylindrowym silnikiem z mechanizmem zaworowym SV, który później został zastąpiony nowocześniejszym sześciocylindrowym OHV. Z mocniejszym sercem wyprodukowano następnie 275 egz., z których część została ukończona dopiero po zakończeniu drugiej wojny światowej. Już wtedy Superb był sprzedawany także z metalicznym lakierem, który powstał przy użyciu pokruszonych łusek żołędzi.
Wraz ze zbliżającym się debiutem najnowszego następcy, producent samochodów przypomina nam, że dziś modele Superb są tańsze niż kiedykolwiek wcześniej. W 1935 roku podstawowy sedan sprzedawano w cenie 65 000 koron, bardziej luksusowa limuzyna zaczynała się od 69 000 koron. Najmniejsza Škoda Popular dostępna publicznie w tym samym roku kosztowała 17 900 koron. Flagowy model kosztował zatem niemal czterokrotnie więcej niż najtańszy model marki.
Na życzenie zamożnych klientów powstał także pierwszy Superb z ekskluzywną karoserią od mistrzów Sodomki czy Uhlíka. Na autentycznych zdjęciach historycznych możemy zobaczyć także ówczesną karetkę pogotowia czy specjalną wersję terenową dla wojska.
Źródło: Škoda Auto
Maroko to magiczny kraj, w którym koczownicze tradycje berberyjskie spotykają i przejmują inspiracje z całego…
Ford Mustang, od swojego debiutu w 1964 roku, stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów…
SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…
Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz nowy, ciemnobrązowy kolor…
Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…
Opel rozpoczął produkcję samochodów 125 lat temu i wkrótce zaczął odnosić pierwsze sukcesy, wprowadzając na…