Categories: Klasyki

Klasyk tygodnia – Škoda Superb rozpoczęła historię w 1934 roku

Zbliża się premiera nowej generacji reprezentacyjnej limuzyny Škoda Superb i przy tej okazji warto przypomnieć historię przedwojennych modeli o tej nazwie. Kosztowały ona czterokrotnie więcej niż Popular. Należały do aut ekskluzywnych, które kupowali bogaci biznesmeni i funkcjonariusze państwowi. 

Nazwa Superb po raz pierwszy pojawiła się w notesie ówczesnego dyrektora Karela Hrdlički po jednym ze spotkań, podczas którego kierownictwo firmy ustaliło nazwę nowego flagowego modelu z sześciocylindrowym silnikiem z najwyższej półki. Nowa luksusowa Škoda powstała z myślą o szanowanych producentach i najpotężniejszych osobistościach ówczesnej Czechosłowacji. Superb był limuzyną bankierów, właścicieli fabryk, urzędników ministerialnych i zagranicznych ambasad. Najbardziej odległym celem podróży była Argentyna.

Oryginalna Škoda Superb została wprowadzona na rynek w 1934 roku z innowacyjnym podwoziem szkieletowym.Tradycyjny rama w kształcie drabiny została zastąpiona zaawansowaną ramą szkieletową ze środkową rurą, która z przodu dzieliła się na dwie belki. Taka konstrukcja umożliwiła nie tylko umieszczenie wału napędowego w rurach nośnych ramy, ale stworzyło to również więcej miejsca na niezależne zawieszenie, które zapewniało najwyższy komfort jazdy. Superb był także pierwszym modelem marki wyposażonym w jednoobwodowe hamulce hydrauliczne.

Klasyk tygodnia – Škoda Superb Typ 924 II za 459 tys. zł

Silnik umieszczono na gumowych cichych silentblokach, co przyczyniło się do lepszej redukcji hałasu i ogólnego komfortu. Dzięki ramie szkieletowej Superb miał znacznie lepsze prowadzenie i pokonywał nierówności przy mniejszych wstrząsach. Jak na tamte czasy był to ogromny postęp.

Oprócz standardowego sedana z czterema szybami, Superb był również produkowany jako dłuższy sedan z sześcioma szybami. Dumni właściciele, najczęściej pasażerowie tylnych siedzeń, mogli cieszyć się ogromną przestronnością i wygodnymi podnóżkami. Jednocześnie mogli być dumni z ówczesnego czechosłowackiego przemysłu samochodowego, ponieważ produkcja odbywała się w całości w Czechosłowacji. Silnik, nadwozie, podwozie, stolarka i tapicerka powstały w fabryce Škody.



Produkcja seryjna Superba rozpoczęła się w 1935 roku, a w ciągu następnych trzech lat wyprodukowano około 600 egz. z sześciocylindrowym silnikiem z mechanizmem zaworowym SV, który później został zastąpiony nowocześniejszym sześciocylindrowym OHV. Z mocniejszym sercem wyprodukowano następnie 275 egz., z których część została ukończona dopiero po zakończeniu drugiej wojny światowej. Już wtedy Superb był sprzedawany także z metalicznym lakierem, który powstał przy użyciu pokruszonych łusek żołędzi.

Wraz ze zbliżającym się debiutem najnowszego następcy, producent samochodów przypomina nam, że dziś modele Superb są tańsze niż kiedykolwiek wcześniej. W 1935 roku podstawowy sedan sprzedawano w cenie 65 000 koron, bardziej luksusowa limuzyna zaczynała się od 69 000 koron. Najmniejsza Škoda Popular dostępna publicznie w tym samym roku kosztowała 17 900 koron. Flagowy model kosztował zatem niemal czterokrotnie więcej niż najtańszy model marki.

Na życzenie zamożnych klientów powstał także pierwszy Superb z ekskluzywną karoserią od mistrzów Sodomki czy Uhlíka. Na autentycznych zdjęciach historycznych możemy zobaczyć także ówczesną karetkę pogotowia czy specjalną wersję terenową dla wojska.

Źródło: Škoda Auto

 



Redakcja

Recent Posts

Mazda CX-60 na drogach i bezdrożach Maroka

Maroko to magiczny kraj, w którym koczownicze tradycje berberyjskie spotykają i przejmują inspiracje z całego…

18 godzin ago

Ford Mustang – 60 lat dziedzictwa i ważna rola w popkulturze

Ford Mustang, od swojego debiutu w 1964 roku, stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów…

2 dni ago

SEAT – najprostszy sposób na nowy samochód – wynajem długoterminowy

SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…

3 dni ago

Citroën Ami zmienia kolor i wprowadza nowe wersje z okazji czwartcy urodzin

Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz  nowy, ciemnobrązowy kolor…

4 dni ago

Alfa Romeo Junior – polskie ceny już od 129,6 tys. zł

Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…

5 dni ago

Opel Laubfrosch – 100 lat temu zjechał z linii produkcyjnej

Opel rozpoczął produkcję samochodów 125 lat temu i wkrótce zaczął odnosić pierwsze sukcesy, wprowadzając na…

6 dni ago