Dacia, łamiąca wszelkie reguły panujące w motoryzacji, to marka inna niż wszystkie. W 2004 roku wprowadziła nową formułę konsumpcji opartą na pragmatycznej wizji samochodu, polegającej na nieustannym redefiniowaniu tego, co najistotniejsze – oferowała najkorzystniejszy stosunek ceny do parametrów użytkowych. I udało się! Od tego czasu sprzedaż modeli marki nieustannie rośnie, a liczba przekonanych klientów właśnie przekroczyła 8 milionów.
Jakie są szczególne cechy wyróżniające Dacię spośród innych marek? Odkryj je na nowo w poniższych grafikach.
Czy wiedzieliście, że… Dacia nie zawsze nazywała się Dacia. Rumuński producent, który miał stać się Dacią, rozpoczął działalność w 1968 roku pod nazwą UAP, co jest skrótowcem od nazwy Uzina de Autoturisme Pitesti, czyli Fabryka Samochodów w Pitești. Pitești to miasto usytuowane nad brzegami rzeki Argeș w okręgu o tej samej nazwie. Główna siedziba marki mieści się tam do dziś.
Pierwsze logo w historii Dacii odnosiło się do krajowych i lokalnych symboli.
W hołdzie dla Rumunii, a w szczególności dla Karpat, w jego tle umieszczono góry. Widniejący pośrodku orzeł jest inspirowany herbem okręgu Argeș w krainie Muntenia, gdzie znajduje się główna siedziba UAP.
Obecna nazwa, Dacia, pojawia się w 1980 roku na tle czarno-białego logo. Nawiązuje ona bezpośrednio do Dacji, starożytnej nazwy nadanej Rumunii przez Rzymian.
W 1999 roku Dacia zostaje wykupiona przez Grupę Renault. W 2003 roku logo zyskuje niebieską barwę i zachowuje kształt herbu. Po raz pierwszy pojawia się ono na osłonie chłodnicy Dacii Logan i staje się pierwszym logo marki wykraczającym poza granice Rumunii i zyskującym renomę w całej Europie.
Wraz z wprowadzeniem na rynek w 2008 roku modelu Sandero pojawia się kolejne logo. Niebieski kolor znika na rzecz jasnoszarego, a w centralnej części herbu pojawia się wolna przestrzeń.
W 2021 roku wprowadzone zostaje najnowsze logo o nazwie „Dacia Link”, którego kształt jest symbolem więzi zaufania między Dacią a jej klientami. Składa się ono z połączonych ze sobą pośrodku liter „D” i „C”. Logotyp składa się z pięciu liter o minimalistycznym kształcie, odzwierciedlającym ducha marki, podporządkowanego idei solidności i prostoty.
Dla przypomnienia: pierwsza Dacia Logan, która trafiła do sprzedaży w 2004 roku, była początkowo przeznaczona na rynek rumuński, a następnie na rynki Europy Wschodniej. W obliczu sukcesów modelu jego sprzedaż została rozszerzona na wiele innych krajów europejskich. Początek historii sukcesu.
Od tamtego momentu modele Dacii są sprzedawane w 44 krajach wokół basenu Morza Śródziemnego. Rumunia, kraj ich pochodzenia, plasuje się w pierwszej piątce, natomiast liderem pod względem wolumenu sprzedaży jest Francja, a zaraz za nią Włochy.
Pasmo sukcesów wciąż trwa. Już drugi rok z rzędu Dacia jest wiodącą marką na rynku europejskim pod względem sprzedaży do klientów indywidualnych. W tym zakresie jest także liderem w Portugalii i Belgii oraz numerem trzy na rynku francuskim. Powyższe wyniki świadczą o trafności oferty rynkowej marki i wysokiej jakości produkowanych modeli.
Obecnie gama Dacii obejmuje cztery wiodące modele o sprecyzowanym pozycjonowaniu rynkowym i atrakcyjnym designie. Bardzo dobry stosunek ceny do parametrów użytkowych, czyniący tę ofertę wyjątkowo atrakcyjną. Stale rosnąca reputacja marki. Kto dziś w Europie nie zna marki Dacia?
Systematyczny wzrost sprzedaży. W 2022 roku Dacia osiągnęła rekordowe 7,6% udziałów w rynku w Europie w zakresie sprzedaży samochodów osobowych do klientów indywidualnych (6,2% w 2021 roku). Wskaźniki zdobywania klientów oraz ich lojalności należą do najwyższych na rynku.
Już szósty rok z rzędu (od 2017 roku) Dacia Sandero jest najchętniej kupowanym przez klientów indywidualnych samochodem w Europie. Duster uplasował się w 2022 roku na 2. miejscu, a od 2018 roku jest również najlepiej sprzedającym się SUV-em w segmencie klientów indywidualnych.
W skład podstawowej oferty Dacii wchodzi w 100% elektryczny miejski model Dacia Spring (od 2020 roku), kompaktowy hatchback Dacia Sandero i Sandero Stepway, które jest wersją stworzoną do pokonywania bezdroży (od 2008 roku), SUV Dacia Duster (od 2010 roku) oraz 7-miejscowy rodzinny model Dacia Jogger (od końca 2021 roku). Trójbryłowy sedan Logan (wprowadzony na rynek w 2004 roku) jest nadal oferowany na rynkach Europy Wschodniej.
Dzięki takiej ofercie i bestsellerowym modelom Dacia przekroczyła w 2023 roku symboliczną liczbę 8 milionów sprzedanych egzemplarzy. W rozbiciu na poszczególne modele przedstawia się to następująco: Sandero – 2,78 miliona egzemplarzy, Duster – 2,26 miliona, Logan – 1,97 miliona, Dokker – 630 tysięcy, Lodgy – 346 tysięcy, Spring – 93 tysiące, Jogger – 80 tysięcy.
Liczby te są dowodem na to, że klienci zaakceptowali filozofię marki, której była ona od zawsze wierna: myśleć nieszablonowo, być kreatywnym i pomysłowym oraz oferować bezkonkurencyjny stosunek ceny do parametrów użytkowych.
Dacia przed rokiem 2012 dysponowała jednym zakładem produkcyjnym, obecnie ma ich trzy. Pierwszym z nich jest historyczny zakład w Mioveni (Rumunia), uruchomiony w 1968 roku. W jego skład wchodzi wydział produkcji nadwozi i montażu, wydział produkcji podzespołów mechanicznych i podwozi, odlewnia i platforma logistyczna. Obecnie produkowane są w nim modele Logan, Sandero, Sandero Stepway, Duster i Jogger.
Zakład w Casablance (Somaca) w Maroku, od marca 2019 roku należący w 100% do Grupy Renault, a uruchomiony w 1959 roku, obejmuje wydział produkcji nadwozi i montażu. Obecnie produkowane są w nim modele Logan, Sandero i Sandero Stepway.
Uruchomiony w 2012 roku zakład Dacii w Tangerze (Maroko). W jego skład wchodzi wydział produkcji nadwozi i montażu, platforma logistyczna, wydział produkcji podwozi i montażu podzespołów. Ten ultranowoczesny zakład jest zeroemisyjny i generuje zero ścieków przemysłowych. Obecnie produkowane są w nim modele Logan, Sandero, Sandero Stepway i Lodgy.
O ile Logan uczynił Dacię marką znaną w Europie, to jednym z najlepiej sprzedających się modeli marki jest SUV Duster. Duster – oferowany w cenie auta miejskiego, posiadający w wersji 4×4 jedne z najlepszych możliwości terenowych i wyróżniający się atrakcyjnym designem – jest jednym z filarów gamy modeli Dacii. Ten kultowy model zdobył ponad 40 nagród, takich jak: samochód roku w Rumunii, najlepszy SUV w Wielkiej Brytanii, najlepszy samochód rodzinny w Niemczech oraz w Belgii i wiele innych.
Rodzinna 7-miejscowa wersja Joggera jest jedyną taką ofertą na rynku. Samochód zdobył dotąd 13 wyróżnień, w tym tytuł samochodu roku we Francji w plebiscycie czasopisma „Argus”.
Dacia wprowadza twórczy ferment na rynku motoryzacyjnym – oferuje modele wyróżniające się prostotą i sprzedawane w wyjątkowo atrakcyjnej cenie. Marka łamie też uznane reguły panujące w reklamie – tworzy nietypowe bądź humorystyczne hasła reklamowe. Niektóre z nich trwale zapisały się w pamięci, jak na przykład:
• Hasło reklamowe Dacii: Szokująco przystępna cenowo.
• Hasło reklamowe Dacii Duster: Nowa Dacia Duster Wiesz, co naprawdę się liczy
• Reklama Dacii Duster: „Don’t worry, be Duster”
• Reklama Dacii Sandero: „Opcja kosiarki mogłaby być dobrym pomysłem, ale woleliśmy wyposażyć Dacię Sandero w kamerę cofania. To się przyda”
Dacia prawdopodobnie nie odniosłaby tak spektakularnego sukcesu bez pomysłowych rozwiązań. Marka od zawsze potrafiła łączyć prostotę z innowacyjnością. W modelach Dacii nie ma zbędnych elementów wyposażenia czy gadżetów, a te zastosowane są bardzo sprytne. I tacy są też nabywcy Dacii!
Jednym z najlepszych tego przykładów są wykonane z tworzywa, przednie i tylne barwione w masie osłony podwozia Sandero. Koncepcja tych dwóch elementów wymagała starannego dopracowania. Ich kształt nie mógł stwarzać ryzyka powstawania smug (niejednorodności koloru powstających w procesie produkcji elementu). Gra była warta świeczki, ponieważ osłony te wyróżniają się niezrównaną trwałością i są mało wrażliwe na zarysowania w codziennym użytkowaniu.
Montowane między innymi w Joggerze i Dusterze, przestawne w kilku ruchach modułowe relingi dachowe. Na potrzeby wszelkich podróży i przejazdów, nawet najbardziej nietypowych, relingi dachowe można przekształcić w dachowy bagażnik o ładowności do 80 kg (na rowery, narty, kufer dachowy itd.).
Uchwyt na telefon z aplikacją Media Control wbudowany w deskę rozdzielczą oraz zdejmowany uchwyt na telefon obok ekranu multimedialnego z systemem multimedialnym Media Display/ Media NAV ułatwiają codzienne (połączone z Internetem) życie.
Te opatentowane, pomysłowe systemy są ucieleśnieniem ducha Dacii: są sprytne, praktyczne, proste i niedrogie.
Dacia pragnie wychodzić naprzeciw kluczowym potrzebom swoich klientów. W tym celu musi ich bardzo dobrze poznać. Oto kilka podstawowych informacji dotyczących nabywców modeli marki:
-66% to mężczyźni.
-55% ma od 55 do 74 lat, Jogger ma najmłodszą grupę klientów, z których 55% ma poniżej 54 lat.
-Ponad 50% nie ma już dzieci w domu. Jogger wyróżnia się na tle pozostałych modeli
w gamie grupą nabywców, wśród których 47% ma co najmniej 1 dziecko.
-40% klientów mieszka na wsi. Dacia Spring jest modelem o największym udziale nabywców
z terenów wiejskich (50%).
-Pokonują oni rocznie średnio około 12 000 km na mieszanych trasach miejsko-wiejskich.
W odpowiedzi na wyzwania związane z ochroną środowiska Dacia jako jedyny producent oferuje dwupaliwowe zasilanie benzyna – LPG w całej gamie swoich modeli osobowych, a także przystępny cenowo model elektryczny Dacię Spring. Od 19 lat Dacia wprowadza twórczy ferment na rynku motoryzacyjnym i to wciąż nie koniec rewolucyjnych zmian.
Źródło: Dacia
OpenR link to system multimedialny w samochodach Renault. W połączeniu z dużym ekranem tworzy centrum…
Maroko to magiczny kraj, w którym koczownicze tradycje berberyjskie spotykają i przejmują inspiracje z całego…
Ford Mustang, od swojego debiutu w 1964 roku, stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów…
SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…
Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz nowy, ciemnobrązowy kolor…
Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…