Wygląd, forma i funkcje kierownic w modelach SEAT-a ewoluowały na przestrzeni siedmiu dekad istnienia hiszpańskiego producenta. Od prostych projektów w Seacie 1400 po multimedialne centra dowodzenia w Atece – hiszpańska marka stworzyła przekrój najistotniejszych i najważniejszych modeli kierownic w swojej historii.
Producent z Półwyspu Iberyjskiego zadebiutował na rynku motoryzacyjnym w 1950 r. z modelem 1400 wyposażonym w kierownicę wykonaną z żywicy syntetycznej. Kształtem przypominała duży, sztywny pierścień, a na jej kolumnie zamontowano m.in. przełącznik świateł drogowych czy dźwignię zmiany biegów. Prowadzenie takiej kierownicy wymagało dużej sprawności, siły oraz konieczności korzystania z rękawiczek, które zapobiegały powstawaniu pęcherzy. W latach 60. marka wypuściła na rynek model SEAT 600 z prostą kierownicą wyposażoną jedynie w klakson. Wówczas służyła ona wyłącznie do skręcania kołami w pojeździe.
SEAT 850 Spider pojawił się w ofercie hiszpańskiego producenta w latach 70. Inżynierowie zaproponowali w tym modelu trzyramienną, sportową kierownicę z metalowymi dodatkami, klasycznymi, okrągłymi otworami, pokrytą drewnianym wykończeniem. Stanowiła efektowny element wnętrza samochodu, a samo drewniane wykończenie nadawało pojazdowi szyku i luksusu.
Pod koniec lat 70. sukcesem okazała się premiera SEAT-a 124. W tym modelu klakson znajdował się z boku kierownicy, obok dwóch poziomych szprych i można go było uruchomić za pomocą kciuka.
Lata 80. i 90. to przede wszystkim premiera SEAT-a Ibizy, do tej pory uznawanego za najbardziej rewolucyjny model w historii hiszpańskiego producenta. Pierwszy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej Zona Franca 24 kwietnia 1984 r. W pojeździe wprowadzono nowoczesne jak na tamte czasy rozwiązania. Samochód został wyposażony w system wspomagania kierownicy, co spowodowało zmniejszenie jej średnicy. We wczesnych wersjach Ibizy kierownica była wykonana z ergonomicznego materiału podobnego do gumy. Kolejna generacja samochodu powstała w latach 90. i otrzymała w swoim wyposażeniu poduszkę powietrzną. W trzeciej wersji modelu natomiast prowadzący mógł za pomocą kierownicy wybierać kanały radiowe oraz sterować głośnością radia.
W aktualnej gamie modelowej SEAT-a inżynierowie korzystają z najnowocześniejszych technologii i rozwiązań, a kierownice przypominają centrum dowodzenia pojazdem. Jeden z flagowych samochodów marki, SEAT Ateca został wyposażony m.in. w asystentów parkowania i kontroli pasa ruchu. W kierownicę wbudowano przyciski, które pozwalają właścicielowi pojazdu kontrolować temperaturę wewnątrz samochodu, wybierać muzykę, trasę czy prędkość lub zasięg jazdy.
Źródło: SEAT
SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…
Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz nowy, ciemnobrązowy kolor…
Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…
Opel rozpoczął produkcję samochodów 125 lat temu i wkrótce zaczął odnosić pierwsze sukcesy, wprowadzając na…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
CX-80 to drugi, po CX-60 model zbudowany w oparciu o platformę Mazda Large Architecture jest…