– W ramach badania ankietowego respondenci odpowiadali na pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Osoby, które letni urlop miały już za sobą, zostały poproszone o odpowiedzi związane z jego przebiegiem. Ci, którzy dopiero się do niego przygotowywali o plany wakacyjne – wyjaśnia Katarzyna Przybylska z Telematics Technologies, firmy, która jest dostawcą nawigacji NaviExpert. Co wynika z badań?
Ceny miały wpływ na nasze wakacyjne plany:
Ankietowani zapytani o to, czy utrzymujący się ogólny wzrost cen towarów i usług wpłynął w jakikolwiek sposób na ich podejście do wakacyjnych podróży, w większości – 58 proc., odpowiedzieli twierdząco. W pytaniu można było zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź. 54 proc. Ankietowanych zadeklarowało, że w ramach oszczędności ograniczało wydatki na dodatkowe atrakcje, a 37 proc. rezygnowało z dłuższego urlopu i jako alternatywę wybierało kilka krótszych wycieczek w rejony znajdujące się bliżej miejsca zamieszkania. 20 proc. oszczędzało na miejscu pobytu wybierając hostele czy campingi zamiast hoteli. Co 10. respondent zdecydował się wyłącznie na jednodniowe wyjazdy, bez noclegu. 4% zamieniło auta na komunikację zbiorową.
Wakacje w Polsce, na urlop najchętniej nad morze
Gdzie najchętniej wyjeżdżaliśmy? 38 proc. (spadek o 4 proc. względem 2022 r.) jako docelowy kierunek wybrało morze, tuż za nim na podium znalazły się wycieczki objazdowe – 20 proc. i góry – 18 proc.
Porównując dane 2022 vs. 2023 – wyniki są bardzo podobne i nic nie wskazuje na to, abyśmy podróżowali mniej niż przed rokiem. – Choć aż 65 proc. ankietowanych odpoczywa w Polsce, to wart odnotowania jest fakt, że chętniej niż w ubiegłym roku jeździmy za granicę – mówi Przybylska. Tę opcję wskazało 14 proc. ankietowanych – o 4 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Od ubiegłego roku powiększył się też odsetek badanych, którzy podczas tegorocznych wakacji zdecydowali się na urlop zarówno w kraju jak i za granicą. Z kolei o 6 proc. deklaracji mniej w porównaniu z zeszłorocznym sezonem wakacyjnym, dotyczyło wakacji w kraju (71 vs. 65 proc.).
Poza utrzymującą się w kraju inflacją, wpływ na to może mieć zrównanie cen wyjazdów wakacyjnych na przestrzeni ostatnich lat. W efekcie, za nocleg z posiłkiem nad rodzimym morzem poniesiemy koszt zbliżony do tego, jaki przyjdzie nam zapłacić np. w kurorcie w Grecji, czy we Włoszech.
W wakacyjne podróże zdecydowana większość, jak na użytkowników nawigacji samochodowej przystało, wciąż wybiera się autem – aż 86 proc. ankietowanych. 8 proc. decyduje się na samolot, a tylko 2 proc. na komunikację zbiorową. Na popularności zyskują także podróże rowerowe, motocyklowe eskapady i transport wodny.
Według danych pochodzących z aplikacji NaviExpert, w te wakacje najdłuższe trasy były przez kierowców pokonywane tradycyjnie w weekendy, głównie w niedziele. Średnia dobowa liczba kilometrów pokonywana przez statystycznego użytkownika nawigacji wynosiła w te dni 121 km. W dni robocze – 87 km.
Planowanie letnich podróży
Wypoczynek to aktywność bardzo indywidualna, każdy z nas relaksuje się w innym otoczeniu – dla niektórych będzie to plaża w pakiecie z radosnym gwarem, dla innych rzadko uczęszczany szlak w górach. 49 proc. ankietowanych jest jednak zgodna, że inspiracje czerpie głównie z sieci. 24 proc. wybiera miejscówki, w których już kiedyś było, z kolei 16 proc. polega na poleceniach znajomych. Wśród odpowiedzi nie zabrakło także wpływu rodziny na urlopową destynację, jak np. podporządkowywanie się temu, co powie współmałżonek. 9 proc. jako źródło inspiracji wskazuje nawigację – co, jak zauważa Przybylska, może być zasługą unikatowej bazy miejsc SLOW TRAVEL, którą od kilku lat rozwija Mazda Motor Poland w ramach projektu Slow Road. Slow Road to prawie 80 nieszablonowych tras i 615 urokliwych miejscówek dostępnych w NaviExpert, w ramach osobnej kategorii użytecznych punktów.
– Slow Road, to projekt przełamujący konwencje, oparty na założeniach filozofii Slow Life – dążeniu do spokoju i ucieczki blisko natury. Przewodnik zamieszczony na www.slowroad.pl przybliża i opisuje malownicze trasy, miejsca warte odwiedzenia, piękne krajobrazy, sugeruje miejsca na posiłek i nocleg, które gwarantują coś więcej niż dobre wakacje – mówi Szymon Sołtysik z Mazda Motor Poland.
Metoda badania
W elektronicznym badaniu ankietowym udział wzięło 2 217 respondentów, którzy odpowiadali na pytania jedno i wielokrotnego wyboru. Badanie zostało przeprowadzone między 11 a 21 sierpnia 2023 roku wśród aktywnych użytkowników aplikacji NaviExpert, niezależnie od tego czy korzystali z wersji płatnej aplikacji, czy darmowej (np. w wersji testowej). Na potrzeby badania Telematics Technologies przeanalizował także dane pochodzące od użytkowników systemu NaviExpert (aplikacja w wersji open market, wersji operatorskich oraz LINK4 Kasa Wraca) w okresie od 23.06 do 15.08.2023 r.
Źródło: Mazda
Maroko to magiczny kraj, w którym koczownicze tradycje berberyjskie spotykają i przejmują inspiracje z całego…
Ford Mustang, od swojego debiutu w 1964 roku, stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów…
SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…
Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz nowy, ciemnobrązowy kolor…
Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…
Opel rozpoczął produkcję samochodów 125 lat temu i wkrótce zaczął odnosić pierwsze sukcesy, wprowadzając na…