Mercedes-Benz 540 K Special Roadster (W 29) zdobył prestiżowy tytuł Best of Show podczas konkursu elegancji Pebble Beach Concours d’Elegance 2023 – finałowego wydarzenia motoryzacyjnego tygodnia odbywającego się w Kalifornii w dniach 17-20 sierpnia. Sportowo-luksusowy samochód z gwiazdą zwyciężył w głosowaniu jury, rywalizując z klasycznymi, ekskluzywnymi automobilami najwyższej klasy.
Jego wygrana przyniosła dziesiąty już tytuł Best of Show dla samochodu Mercedes-Benz od pierwszej edycji Pebble Beach Concours d’Elegance w 1950 r. Oznacza to, że marka luksusowych aut ze Stuttgartu jest obecnie najbardziej utytułowaną w historii tego cenionego wydarzenia dla miłośników zabytkowych pojazdów.
Mercedes-Benz 540 K Special Roadster został zamówiony w maju 1937 r. dla Mohammeda Zahira Shaha, króla Afganistanu, i dostarczony we wrześniu tego samego roku. Król zdecydował się na szczególnie fascynujący produkt Mercedes-Benz: Special Roadster z nadwoziem Sindelfingen to niezwykle elegancka rzeźba, emanująca osiągami i szybkością. Charakteryzują go zaokrąglone kontury nadwozia z cofniętą chłodnicą, wysoko umiejscowione drzwi oraz tył o płynnych liniach, z ukrytym kołem zapasowym. W ciągu siedmiu dekad samochód zmieniał właściciela zaledwie pięć razy. Obecny kupił go na aukcji podczas motoryzacyjnego tygodnia w Pebble Beach w 2022 r., za 9,9 mln dolarów.
„540 K Special Roadster, który zdobył tytuł Best of Show w konkursie Pebble Beach Concours d’Elegance, stanowi ukoronowanie ogromnego zaangażowania RM Auto Restoration i Mercedes-Benz Heritage w renowację tego wyjątkowego pojazdu. Jesteśmy dumni, że wyjątkowe doświadczenie i wiedza pracowników naszego Classic Centre oraz nasze archiwa przyczyniły się do tego sukcesu. Jego osiągnięcie umożliwiła intensywna, udana współpraca z RM Auto Restoration” – powiedział Marcus Breitschwerdt, szef działu dziedzictwa Mercedes-Benz Heritage.
Renowacja w oparciu o wyjątkowe doświadczenie i wiedzę Mercedes-Benz Heritage
W ciągu kilku ostatnich miesięcy 540 K Special Roadster został odrestaurowany przez firmę RM Auto Restoration, zgodnie z najsurowszymi standardami autentyczności i w ścisłej współpracy z centrum renowacji klasyków z gwiazdą – Mercedes-Benz Classic Centre. Oprócz profesjonalnego wsparcia ekspertów Mercedes-Benz Heritage podczas prac nad pojazdem szczególnie istotną rolę odegrała szczegółowa dokumentacja historii królewskiego samochodu, znajdująca się w archiwum Mercedes-Benz Classic w Fellbach.
Nowy Mercedes-Benz Klasy E już w sprzedaży w Polsce od 269,9 tys. zł
To wszechstronne know-how obejmuje ekspertyzy Mercedes-Benz Classic, szczególnie cenione w przypadku najrzadszych historycznych aut Mercedesa. Każda z nich stanowi unikalny dokument oryginalności i bazuje na szeroko zakrojonych badaniach firmowego archiwum oraz na analizie samego pojazdu – m.in. z uwzględnieniem zastosowanych materiałów. Stanowi to podstawę do stworzenia szczegółowej historii samochodu i dokładnej oceny jego autentyczności. W ten sposób Mercedes-Benz Classic tworzy wyjątkowo autorytatywną biografię danego klasyka.
Fascynująca historia zwycięskiego samochodu
Dokumentacja zamówienia znajdująca się w archiwach Mercedes-Benz i inne dokumenty wspominają pierwsze chwile nagrodzonego 540 K Special Roadster. Ekskluzywny pojazd został zamówiony przez afgański dwór królewski w 1937 r. i dostarczony jesienią tego samego roku. W połowie lat 40. XX wieku wykształcony we Francji monarcha sprowadził wóz do ambasady Afganistanu w Paryżu. W 1950 r. doładowany samochód sportowy przybył do Wielkiej Brytanii jako prezent dla królewskiego zięcia, a trzy lata później został sprzedany kolekcjonerowi z USA. Na przestrzeni kolejnych dekad 540 K Special Roadster był starannie konserwowany i zachował się w autentycznym stanie. Do chwili obecnej ma na liczniku niewiele przejechanych kilometrów.
Obecnym właścicielem automobilu jest Jim Patterson. Z jego kolekcji pochodzą także inni zwycięzcy Best of Show w Pebble Beach Concours d’Elegance: z 2015 r. (Isotta Fraschini Tipo 8A Worblaufen Cabriolet, rok produkcji 1924) oraz z 2010 r. (Delage D8 S de Villars Roadster, rocznik 1933). Ostatnie samochody Mercedes-Benz, które zdobyły nagrodę Best of Show, to Mercedes-Benz 540 K Autobahnkurier Arturo (właścicielka: Deborah Keller, 2021 r.) oraz Mercedes-Benz Type S Touring Car z nadwoziem Barker (właściciel: Bruce McCawa, 2017 r.).
Od lutego 1934 do listopada 1939 r. fabryka w Untertürkheim wyprodukowała łącznie 760 podwozi dla modeli 500 K i 540 K serii W 29. Dokładnie 354 z nich miało silnik o pojemności 5,0 l, a 406 – jednostkę 5,4 l, stosowaną od 1936 r. Do wyboru było dziewięć wariantów nadwozia; powstawały one w warsztacie pojazdów specjalnych w fabryce w Sindelfingen. Z nadwoziem roadster zbudowano około 60 egzemplarzy modelu.
Źródło: Mercedes-Benz