Škoda Auto ma wielkie plany na drugą połowę 2023 roku. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na premierę nowej generacji modeli Superb i Kodiaq, ale jeszcze wcześniej producent samochodów z Mladá Boleslav prezentuje nam modernizację swoich kompaktowych modeli Scala i Kamiq na platformie MQB-A0. Czego zatem możemy się spodziewać?
Zanim przyjrzymy się indywidualnie zaktualizowanym modelom, porozmawiajmy o kilku innowacjach, które mają ze sobą wspólnego. Możemy zacząć od przeprojektowanej osłony chłodnicy, nowych zderzaków, a przede wszystkim nowych standardowych reflektorów LED, które po raz pierwszy można wyposażyć w technologię Matrix-LED na życzenie.
Oba modele będą również wyposażone w nowe materiały, które są produkowane głównie ze zrównoważonych źródeł i bezpośrednio w Mladá Boleslav. Producent samochodów wykonał niektóre tworzywa sztuczne i wykończenia z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, podczas gdy w kabinie pojawiają się materiały wykorzystujące włókna konopi i kenafu (rodzaj hibiskusa). Na przykład dywany są wykonane z materiału pochodzącego z recyklingu.
Škoda Auto – centralna poduszka powietrzna w nowych modelach
Gama jednostek napędowych obejmuje trzy silniki TSI generacji evo2. Podstawą jest trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 70 kW (95 KM), połączony z manualną pięciobiegową skrzynią biegów. Jednak litrowy silnik można również dostroić do 85 kW (115 KM), gdy jest dostępny z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub siedmiostopniową skrzynią DSG. Na szczycie gamy tradycyjnie znajduje się czterocylindrowy silnik 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM), dostępny z sześciobiegową lub automatyczną siedmiostopniową skrzynią biegów DSG, która oferuje funkcję odłączania cylindrów ACT.
Podwozie zostanie opcjonalnie wyposażone w pakiet Bad Road, który zwiększy prześwit modelu Scala o 15 mm. W modelach Monte Carlo dostępne będą dwa ustawienia amortyzatorów zawieszenia, z podwoziem obniżonym o 15 mm w Scali i 10 mm w Kamiq.
Oba modele będą również oferować trzy poziomy wyposażenia: Selection, Top Selection i Monte Carlo, które uzupełniają cztery warianty wnętrza. Ponadto dostępne są opcjonalne pakiety wyposażenia w kilku kategoriach i kilka indywidualnych elementów wyposażenia opcjonalnego. Ale podstawowy 8-calowy wirtualny kokpit lub podstawowy 8,25-calowy system informacyjno-rozrywkowy.
W modelach Monte Carlo, nawiązujących do rajdowych osiągnięć marki, po raz kolejny pojawią się czarne elementy stylistyczne lub sztuczna skóra w dekorze Carbon. Oba modele będą również wyposażone w tradycyjne elementy Simply Clever, w tym nowy wirtualny pedał elektrycznie sterowanych piątych drzwi.
Škoda Scala powraca do Vision RS
Opracowując zmodernizowaną Škodę Scalę, projektanci cofnęli się w czasie i starali się jeszcze bardziej zbliżyć samochód produkcyjny do konceptu Vision RS, który był prototypem modelu produkcyjnego. Nowa Scala otrzymała w ten sposób przeprojektowaną osłonę chłodnicy z pionowymi listwami, gdzie powierzchnie matowe i błyszczące występują naprzemiennie. Przedni zderzak również został przeprojektowany. Nowością jest również dolny grill wlotowy z diamentowymi segmentami.
Jednak prawdopodobnie najbardziej uderzającą innowacją są reflektory, które są węższe i już w standardzie działają całkowicie w technologii LED. Opcjonalnie klienci mogą dopłacić za reflektory Matrix-LED, które zawierają moduły LED. Tylne światła LED są również dostępne w dwóch wersjach, z opcjonalną wersją Top LED z animowanymi kierunkowskazami i nową grafiką świateł w kształcie litery L.
Niewielkim zmianom uległ również tył pojazdu, w którym dostępne opcjonalnie przedłużona szyba piątych drzwi rozciąga się na tylne światła i jest ozdobiona zmodernizowanym napisem Škoda. Tylny zderzak ma nowy kształt.
Samochód jest wyposażony w koła o średnicy od 16 do 18 cali, nowe 17-calowe srebrne obręcze kół Kajam ze stopów lekkich, 18-calowe srebrne obręcze kół Fornax i 18-calowe srebrne obręcze kół Ursa ze stopów lekkich. Zmodernizowany model Scala oferuje dziewięć kolorów nadwozia, w tym trzy kolory niemetaliczne. Wyłącznie Scala jest również dostępna w niemetalicznym kolorze stalowoszarym.
Osobny rozdział stanowi model Scala Monte Carlo, który charakteryzuje się czarnymi elementami designu. Rama osłony chłodnicy, obudowy lusterek zewnętrznych, progi boczne i napisy na tylnych drzwiach są pomalowane na czarno, a przednie błotniki ozdobione są plakietkami Monte Carlo. Częścią standardowego wyposażenia modelu Scala Monte Carlo jest czarny dach panoramiczny płynnie przechodzący w wysuniętą szybę piątych drzwi.
Częścią wyposażenia są również reflektory Matrix-LED, przednie światła przeciwmgielne LED i tylne szyby boczne oraz szyba piątych drzwi o wyższym stopniu przyciemnienia (Sunset). Standardowe 17-calowe czarne polerowane koła Kajam dla Monte Carlo mają czarne osłony aerodynamiczne. 18-calowe czarne polerowane koła Ursa są dostępne jako opcja dla tego topowego wariantu.
Bardziej wytrzymała Škoda Kamiq
Zmodernizowana Škoda Kamiq doczekała się również znaczących zmian z przodu i z tyłu, dzięki czemu powinna bardziej przypominać solidnego SUV-a. Osłona chłodnicy jest większa, bardziej pionowa i ponownie otrzymała podwójne listwy, które są bardziej wyraziste i układają się u dołu w kształt litery U. Pod osłoną widzimy nowy przedni zderzak z szerokim wlotem powietrza i trójwymiarową osłoną. . W dużych bocznych osłonach powietrza standardowo wbudowane są diodowe światła przeciwmgielne.
Podobnie jak Scala, SUV Kamiq otrzymał również znacznie przeprojektowane reflektory, pracujące standardowo w technologii LED. Górne światło jest teraz węższe i wykorzystuje cztery ostro przycięte krystaliczne elementy do oświetlenia dziennego. Główny reflektor LED oferuje opcjonalnie technologię Matrix-LED z charakterystycznymi sześciokątnymi modułami z osłoną ochronną. Dodatkowo cała grupa reflektorów jest naświetlana kryształowymi elementami i obramowana elementami chromowanymi. W modelu Monte Carlo przednie reflektory LED są również wyposażone w animowane kierunkowskazy.
Tylne światła również zostały przeprojektowane, przy czym topowy wariant Top LED ma przeprojektowaną, podzieloną grafikę w kształcie litery L i animowane kierunkowskazy. Reflektory w kształcie litery L i tylne światło przeciwmgielne są wizualnie połączone z tylnymi światłami. Kamiq otrzymał również zmodyfikowany tył z nieco zmienionym zderzakiem i nowym napisem Škoda na tylnych drzwiach, który jest kontynuacją zmodernizowanej identyfikacji wizualnej marki.
Podobnie jak w przypadku Scali, portfolio Kamiq obejmuje 17-calowe srebrne obręcze kół Kajam ze stopów lekkich z czarnymi owiewkami, 18-calowe srebrne obręcze kół Fornax i 18-calowe srebrne obręcze kół Ursa ze stopów lekkich z czarnymi owiewkami. Kamiq jest dostępny w dwóch wersjach niemetalicznych i siedmiu metaliczne kolory nadwozia i można je również zamówić w kolorze pomarańczowym Phoenix orange metallic.
Najbardziej sportowa wersja Monte Carlo oferuje malowany na czarno dach ze słupkami A, który uzupełnia rama osłony chłodnicy, obudowy lusterek zewnętrznych, progi, relingi dachowe i napisy również pomalowane na czarno. Model posiada również cały dyfuzor tylnego zderzaka w kolorze czarnym, a na przednich błotnikach umieszczono plakietki Monte Carlo.
Standardowe wyposażenie obejmuje reflektory Matrix-LED, diodowe światła przeciwmgielne z funkcją doświetlenia, panoramiczny dach i tylne szyby boczne oraz szybę w piątych drzwiach o wyższym stopniu przyciemnienia (Sunset). Standardowe 17-calowe, polerowane, czarne koła Kajam dla Monte Carlo mają czarne osłony aerodynamiczne. Opcjonalnie dostępne są również 18-calowe, polerowane, czarne koła Ursa.
Zmodernizowane wnętrza i panel klimatyzacji
Częścią modernizacji modeli Scala i Kamiq jest także nowa struktura oferty, w której nowe poziomy wyposażenia Selection, Top Selection i Monte Carlo oferują łącznie cztery warianty wnętrza. Podobnie jak w pełni elektryczna rodzina Enyaq, są to wnętrza inspirowane światem nowoczesnego życia, szczycące się skoordynowanymi kolorami i materiałami.
We wnętrzu Loft w nowej podstawowej wersji wyposażenia Selection zastosowano szarą tkaninę na siedzeniach i części deski rozdzielczej, podczas gdy we wnętrzu Lodge, które jest standardem w wersji Top Selection, zastosowano szarą mikrofibrę Suedia. Wnętrze Loży jest również standardowo wyposażone w obramowanie w kolorze miedzi oraz nastrojowe oświetlenie LED z możliwością przełączania między kolorem białym i czerwonym. Wielofunkcyjna kierownica, gałka dźwigni zmiany biegów i dźwignia hamulca ręcznego są pokryte skórą
Komfortowe wnętrze Suite wyposażone jest standardowo w skórzane fotele z elektrycznie regulowanym fotelem kierowcy, a obramowanie ma chromowane wykończenie. Sportowy topowy model Monte Carlo oferuje jeszcze więcej elementów wizualnych dzięki wnętrzu o tej samej nazwie.
Sportowe fotele, designerska część deski rozdzielczej i panele drzwi w wariancie Monte Carlo pokryte są sztuczną skórą o wyglądzie włókna węglowego. Sportowa wielofunkcyjna skórzana kierownica ma czarne szwy i jest wyposażona w plakietkę Monte Carlo. Regulowane oświetlenie otoczenia LED jest również standardem w wariancie Monte Carlo.
Nowe wyposażenie
Panele w kabinie również otrzymały drobne ulepszenia. Modele Scala i Kamiq są teraz standardowo wyposażone w 8-calowy wirtualny kokpit, który na życzenie lub w ramach wyższego wyposażenia można zastąpić większym wirtualnym kokpitem 10,25″. Większy panel zaoferuje kilka trybów wyświetlania oraz możliwość indywidualnej konfiguracji. Na desce rozdzielczej znajduje się 8,25-calowy ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego z parą pokręteł, ale opcjonalnie można go zastąpić 9,2-calowym ekranem informacyjno-rozrywkowym Navi z opcją sterowania głosowego za pośrednictwem cyfrowego asystenta Laura.
Już podstawowy system oferuje odbiór DAB, zestaw głośnomówiący Bluetooth, parę złączy USB-C o mocy 15 W czy cztery głośniki. Wyższy sprzęt Top Selection przynosi cztery złącza USB-C, bezprzewodowe ładowanie czy obsługę bezprzewodowego połączenia telefonów komórkowych Starlink. Miłośnicy muzyki mogą wybrać opcjonalny system dźwiękowy Škoda wraz z subwooferem w wolnej przestrzeni.
Systemy bezpieczeństwa
W ramach modernizacji poszerzono ofertę zaawansowanych systemów wspomagających, które oba modele przejmują również z samochodów wyższych klas. Oprócz standardowych elementów wyposażenia, takich jak system Front Assist, utrzymywanie pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych czy czujniki parkowania, które mogą zatrzymać pojazd, oba modele mogą oferować również adaptacyjny tempomat (ACC) i adaptacyjne prowadzenie w pakiecie wspomagania jazdy 1.5+ uliczka.
Kierownica jest wyposażona w technologię Hands-on Detect, która w regularnych odstępach czasu sprawdza, czy kierowca trzyma ręce na kierownicy. Adaptacyjny asystent pasa ruchu rozpoznaje również tymczasowe oznaczenia pasa ruchu, na przykład podczas prac budowlanych, i w razie potrzeby ten asystent aktywnie ingeruje w kierowanie.
Oba modele są standardowo wyposażone w poduszkę powietrzną kierowcy i pasażera, a także poduszki chroniące głowę i boczne z przodu. Dostępny jest opcjonalny pakiet ochrony pasażerów, który obejmuje poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy, tylną boczną poduszkę powietrzną oraz proaktywną ochronę pasażera z przodu
Wciąż praktyczne
W ramach modernizacji oba modele otrzymują elektrycznie sterowane piąte drzwi z wirtualnym pedałem, który umożliwia otwieranie bagażnika bez użycia rąk. System pojawia się po raz pierwszy w samochodach marki Škoda w klasie kompakt. Ponadto oba modele będą oferować parasol w drzwiach kierowcy, uchwyt na bilet parkingowy na słupku A, skrobaczkę do lodu ze wskaźnikiem głębokości bieżnika w korku wlewu paliwa, kieszenie na telefony komórkowe w oparciach przednich foteli , elementy cargo, gniazdo 12V, program sieciowy, zaczepy TopTether i wiele więcej.
Źródło: Škoda Auto