Nowa Škoda Superb zadebiutuje w listopadzie 2023 r., producent odkrywa szczegóły

Nowa generacja Škody Superb, która wraz z Volkswagenem Passatem będzie produkowana w Bratysławie, odkrywa swoje tajemnice. Producent zapowiada utrzymanie w ofercie silników spalinowych, dużo mocy oraz napęd hybrydowy.

Przy tej okazji warto przypomnieć kilka istotnych faktów z historii. Model Superb po raz pierwszy pojawił się w gamie Škody w 1934 roku i był produkowany z wieloma wersjami jednostek napędowych i nadwozia do 1949 roku. W 2001 roku, po ponad 50 latach od premiery tej nazwy, wprowadzono pierwszą nowoczesną generację modelu Škoda Superb, który został zmodernizowany w 2006 roku.

Druga generacja została wprowadzona w 2008 roku i po raz pierwszy przyniosła wersję kombi. W 2015 roku pojawiła się trzecia generacja, której lifting z 2019 roku po raz pierwszy wprowadził do oferty koncernu samochodowego Mladá Boleslav napęd hybrydowy typu plug-in. W listopadzie 2013 roku doczekamy się premiery czwartej generacji, która zapowiada jeszcze więcej miejsca i bezpieczeństwa, a także zróżnicowaną gamę jednostek napędowych.

„Skoda Superb od dziesięcioleci jest synonimem wyjątkowego komfortu, przestrzeni, najnowocześniejszej technologii i maksymalnego bezpieczeństwa. W przypadku nowej generacji naszej flagowej oferty silników spalinowych wykorzystaliśmy całe nasze doświadczenie, aby jeszcze bardziej je udoskonalić. Nowa Škoda Superb czwartej generacji doskonale uzupełni nasze portfolio, które ma odpowiedni produkt dla każdego klienta” – powiedział Klaus Zellmer, prezes zarządu Škoda Auto.

Škoda Auto – centralna poduszka powietrzna w nowych modelach

Zacznijmy tradycyjnie od karoserii, która na pierwszych oficjalnych zdjęciach jest konsekwentnie zakamuflowana. Jednak czwarta generacja Superba powinna imponować unowocześnionym językiem stylistycznym (styl Modern Solid pojawi się tylko w nowych autach elektrycznych), nowymi światłami i nowymi proporcjami. W porównaniu do swojego poprzednika nowy produkt powinien być większy, bardziej emocjonalny i bardziej dynamiczny.

Škoda Kodiaq – druga generacja przed premierą

Samochód będzie ponownie dostępny jako liftback i kombi, a przednie i tylne światła powinny mieć bardziej dynamiczny i ostrzejszy wygląd w obu wariantach. Tylne światła mają być znacznie węższe niż w obecnym modelu, a ich trójwymiarowy wygląd powinny dodatkowo zostać wzmocnione nowymi krystalicznymi elementami. Reflektory będą również miały ostrzejsze kształty, będą oferować również bardziej krystaliczne elementy i będą dostępne w dwóch wersjach.

Sześciokątne moduły Bi-LED reflektorów Matrix zostaną na nowo uzupełnione kolorowym elementem krystalicznym o nazwie Crystallinium, który powinien przywodzić na myśl kolorowe szkło kryształowe, a tym samym powinien nadać reflektorom nowy wygląd. Ponadto klienci mogą spodziewać się klasycznych wersji wyposażenia Sportline i Laurin & Klement, sześciu zupełnie nowych kolorów nadwozia lub dziesięciu wzorów obręczy kół ze stopów lekkich.

Przeprojektowano również wnętrze, które powinno wyraźnie podkreślać potrzeby klientów. Na przykład nowością powinno być inteligentne połączenie ręcznego i cyfrowego sterowania za pomocą ekranu dotykowego, o czym producent wspomniał już w przypadku modelu Kodiaq. Nowy system informacyjno-rozrywkowy będzie oferował przekątną do 12,9 cala, a także wyświetlacz przezierny. Dźwignia zmiany biegów została przeniesiona na kolumnę kierownicy, nadając konsoli środkowej prosty i czysty wygląd.

Jeśli chodzi o przestrzeń, mówimy o ulepszeniach praktycznie we wszystkich kierunkach, z wyjątkiem szerokości (-15 mm). Rozstaw osi pozostał na dotychczasowej wartości 2841 mm, ale zarówno liftback, jak i kombi są dłuższe i wyższe niż w poprzedniej generacji. Pasażerowie mogą oczekiwać więcej miejsca w kabinie i więcej przestrzeni bagażowej. Liftback oferuje teraz standardowo 645 litrów, a kombi aż 690 litrów.

Porównanie wymiarów z poprzednią generacją*Škoda SuperbŠkoda Superb Combi
Długość [mm]4 912 (+43)4 902 (+40)
Szerokość [mm]1 849 (-15)1 849 (-15)
Wysokość [mm]1 481 (+12)1 482 (+5)
Rozstaw osi [mm]2 8412 841
Przestrzeń nad głową (przód) [mm]1 049 (+11)1 049 (+7)
Przestrzeń nad głową (tył) [mm]986 (+6)1 008 (+8)
Pojemność bagażnika [l]645 (+20)690 (+30)
* Prowizoryczne dane

Nowa generacja modelu Superb będzie dostępna do wyboru z sześcioma jednostkami napędowymi, co powinno zaspokoić potrzeby i oczekiwania niemal wszystkich typów klientów. Dwa silniki benzynowe, dwa silniki wysokoprężne i jedna hybryda typu plug-in są nowo dodawane do miękkiej hybrydy, która stanowi podstawę oferty. Napęd na wszystkie koła będzie ponownie dostępny, wszystkie silniki będą dostępne wyłącznie z automatycznymi skrzyniami biegów DSG.

Podstawowym silnikiem nowego Superba będzie 1,5-litrowy czterocylindrowy 1,5 TSI mHEV, czyli ze wspomaganiem miękkiej hybrydy, który zaoferuje najwyższą moc 110 kW (150 KM). Silnik z serii EA 211 Evo2 pracuje w ekonomicznym cyklu Millera, wykorzystuje turbosprężarkę o zmiennej geometrii i jest wyposażony w system automatycznego odcinania cylindrów ACT+.

Hybrydowa jednostka napędowa typu plug-in ponownie współpracuje z 1,5-litrowym czterocylindrowym silnikiem TSI o mocy 110 kW, ale jest uzupełniona mocniejszym silnikiem elektrycznym, z którym oferuje łączną moc 150 kW (204 KM). Podobnie jak poprzednia generacja, hybryda plug-in połączona jest z sześciobiegową przekładnią DSG, jednak pojemność baterii wzrosła z 12,7 kWh do 25,7 kWh, dzięki czemu zasięg wydłużył się do ponad 100 km.

Producent samochodów zwiększył również moc ładowania AC do 11 kW i teraz umożliwia ładowanie prądem stałym z maksymalną mocą do 50 kW. Ładowanie z domowego gniazdka jest wtedy nadal możliwe z mocą 2,3 kW. Zbiornik paliwa nowego Superba iV ma pojemność 45 litrów.

Oprócz dwóch zelektryfikowanych jednostek napędowych, nowy Superb będzie oferował również dwie wersje silnika benzynowego 2.0 TSI o mocy 150 kW (204 KM) i 195 kW (265 KM), natomiast osoby zainteresowane silnikiem wysokoprężnym mają do dyspozycji silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy: 110 kW (150 KM) i 142 kW (193 KM). Mocniejsze wersje silników wysokoprężnych i benzynowych są połączone z napędem na wszystkie koła. Adaptacyjne zawieszenie DCC nowej generacji zapewnia lepsze wrażenia z jazdy.

SilnikPrzekładniaMoc maksymalna [kW/KM]
Benzynowy
2,0 TSI7 st. DSG150/204
2,0 TSI7 st. DSG 4×4195/265
Wysokoprężny
2,0 TDI7 st. DSG110/150
2,0 TDI7 st. DSG 4×4142/193
Plug-in hybrid
1,5 TSI iV*6 st. DSG150**/204
* Dla wersji kombi
** Moc maksymalna (silnik spalinowy + elektryczny)

Zmiana nastąpiła również w obszarze systemów bezpieczeństwa i wspomagania. Czwarta generacja Superba oferuje ulepszoną funkcję Emergency Assist, zmodyfikowanego asystenta wykrywania zmęczenia kierowcy i po raz pierwszy łączy funkcję Crossroads Assist z funkcją Turn Assist.

Asystent skrzyżowań wykorzystuje czujniki w przednim zderzaku do monitorowania obiektów i pojazdów przejeżdżających przez skrzyżowanie oraz emituje ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne na centralnym wyświetlaczu. Asystent skrętu ostrzega następnie o możliwej kolizji z nadjeżdżającymi pojazdami podczas skręcania w boczne ulice i automatycznie hamuje, jeśli istnieje niebezpieczeństwo. System Front Assist zwraca teraz uwagę na rowerzystów, a ulepszony system kamer panoramicznych otrzymał wyższą rozdzielczość.

W obszarze bezpieczeństwa biernego nowy Superb oferuje łącznie 10 poduszek powietrznych. Standardowe wyposażenie obejmuje poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, przednie boczne poduszki powietrzne, dwie poduszki chroniące głowę, poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy oraz centralną poduszkę powietrzną między przednimi siedzeniami. Opcjonalnie dostępne są dwie boczne poduszki powietrzne z tyłu.

Ponadto producent poszerza do 28 gamę popularnych elementów Simply Clever, z których część jest zupełnie nowa w samochodach Škody: sterowana elektrycznie roleta służąca jako osłona bagażnika w Superb Combi, środkowy podłokietnik tylnych siedzeń ze zintegrowanym uchwytem na tablet oraz podwójna kieszeń z tyłu przednich siedzeń. Po raz pierwszy Superb ma również zintegrowany lejek w pokrywie zbiornika spryskiwacza.

Źródło: Škoda Auto