Mazda rozpoczyna seryjną produkcję MX-30 e-Skyactiv R-EV

Mazda Motor Corporation rozpoczyna dziś w fabryce Ujina 1 w Hiroszimie seryjną produkcję Mazdy MX-30 e-Skyactiv R-EV przeznaczonej na rynki europejskie. MX-30 e‑Skyactiv R-EV to pierwszy samochód Mazdy z silnikiem Wankla, który trafia do masowej produkcji od 11 lat, czyli od momentu wycofania z produkcji Mazdy RX-8 w czerwcu 2012 r. Łącznie Mazda wyprodukowała ponad 1,99 miliona pojazdów napędzanych silnikami z obrotowymi tłokami.

MX-30 e-Skyactiv R-EV to wyjątkowy hybrydowy model typu plug-in (PHEV), który nadaje nowe przeznaczenie unikatowemu silnikowi Mazdy z wirującym tłokiem. Ten kompaktowy, lekki silnik spalinowy napędza generator, który w razie potrzeby ładuje akumulator wysokonapięciowy lub zapewnia dodatkową moc. Pojazd jest jednak zawsze napędzany silnikiem elektrycznym.

Podczas gdy zasięg 85 km na w pełni naładowanym akumulatorze wysokonapięciowym wystarcza w Maździe MX-30 e-Skyactiv R-EV do codziennej jazdy, silnik Wankla jako generator energii elektrycznej wydłuża ten dystans podczas długich podróży. MX-30 e-Skyactiv R-EV jest idealnym pojazdem dla klientów, którzy chcieliby jeździć korzystając z napędu elektrycznego przez większość czasu i okazjonalnie pokonywać dłuższe dystanse bez obaw o zasięg e.

Mazda MX-30 e-Skyactiv EV, wprowadzona została do sprzedaży w 2020 r. jako pierwszy seryjnie produkowany samochód elektryczny marki. Teraz MX-30 e-Skyactiv R-EV uzupełnia gamę modelową o unikatową hybrydę typu plug-in.

Mazda – ponadczasowe piękno Urushi, japońskiej sztuki tworzenia przedmiotów z laki

MX-30 ucieleśnia zróżnicowane podejście Mazdy do dążenia do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. W procesie projektowania wykorzystano naturalne surowce, takie jak korek i tapicerki wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu.

Mazda3 z rocznika modelowego 2024 z udoskonalonymi technologiami bezpieczeństwa i systemem informacyjno-rozrywkowym

Wielotonowy lakier nadwozia MX-30 jest nakładany za pomocą precyzyjnego pistoletu natryskowego, który dokładnie rozprowadza warstwy materiału na powierzchni karoserii, i znacznie zmniejsza straty lakieru. Co więcej, nowo opracowane powłoki utwardzają się w niezwykle niskiej temperaturze około 80°C. Łącznie te kroki zmniejszają emisję CO₂ w procesie lakierowania wielotonowego o około 34% – 37%.

System zasilania energią słoneczną o mocy 1,1 MW, który został zainstalowany w fabryce Mazdy w Hiroszimie w lipcu 2021 r. dostarcza energię elektryczną do ładowania nowo wyprodukowanych pojazdów MX-30 e-Skyactiv R-EV przed ich wysyłką do Europy.

Pierwsze egzemplarze Mazdy M-30 e-Skyactiv R-EV do jazd testowych pojawią się w polskich salonach pod koniec listopada. Samochód można już zamawiać u dealerów w cenie od 161 100 zł za bogato wyposażoną wersję Prime-Line. Co ciekawe, ceny podstawowych wersji MX-30 R-EV i MX-30 z napędem czysto elektrycznym są identyczne.

Źródło: Mazda