Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 100° Anniversario gwiazdą 41. edycji rajdu 1000 Miglia

Rozpoczęła się 41. edycja upamiętniającej 1000 Miglia, historyczny rajd zabytkowych samochodów. Wystartowała 13 czerwca z Brescii i powróci tam 17 czerwca 2023 r., odwiedzając po drodze jedne z najbardziej malowniczych miejsc we Włoszech. W będącym od zawsze trochę wyścigiem, a trochę przygodą, rajdzie 1000 Miglia, w tym roku weźmie udział ponad 400 niezwykle cennych, zabytkowych samochodów, z których 47 należy do marki Alfa Romeo, niekwestionowanego symbolu włoskiego sportu motorowego.

W wyścigu wezmą udział trzy niezwykle cenne modele z kolekcji Alfy Romeo, które na co dzień można oglądać w Muzeum Alfy Romeo w Arese: 1900 Sport Spider i 2000 Sportiva, oba pochodzące z 1954 roku, oraz 1900C Super Sprint z 1956 roku. To trzy perełki z historycznej kolekcji będą prowadzone przez wyjątkowe załogi: za kierownicą 1900 Sport Spider zasiądą Costantin Andone oraz Marius Pope, założyciel społeczności internetowej „Alfattitude”, która zrzesza tysiące fanów Alfy z całego świata; 2000 Sportiva da z siebie wszystko prowadzona przez niemiecką parę Toma Wlaschiha, głównego aktora Gry o Tron i Stranger Things, wielkiego fana Alfy Romeo, oraz znaną influencerkę motoryzacyjną prowadzącą na Youtubie kanał NinaCarMaria; za kierownicą 1900C Super Sprint zasiądzie z kolei Velasca Lorenzo Quaglia, twarz mediów społecznościowych włoskiej marki modowej i Giovanni Giuseppe Savini, niezwykle popularny TikToker, lepiej znany pod pseudonimem @giogiusavini.

Alfa Romeo świętuje 100-lecie kultowej wersji Quadrifoglio prezentując Giulię i Stelvio, w premierowej edycji Quadrifoglio 100th Anniversario

To trzy załogi dla trzech niesamowitych modeli, prawdziwych dzieł sztuki w ruchu, należących do kolekcji Heritage, działu Stellantis zajmującego się ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego Alfy Romeo. Przyjrzyjmy się szczegółowo tym trzem perełkom:

Alfa Romeo 1900 Sport Spider (1954 rok)

To niezwykle rzadki wyścigowy spider, wyprodukowany w liczbie zaledwie dwóch egzemplarzy, wyposażony w czterocylindrowy silnik z dwoma wałkami. Samochód rozwija maksymalną moc 138 KM, co pozwala rozpędzić to ważące zaledwie 880 kg auto o efektywnej aerodynamice do prędkości 220 km/h.  Wyróżniający się innowacyjną stylistyką, zaprojektowany przez Franco Scaglione dla atelier Carrozzeria Bertone, 1900 Sport Spider wyposażony jest w pięciostopniową skrzynię biegów oraz most tylny De Dion. W rezultacie jego osiągi i właściwości jezdne porównywalne są ze współczesnymi samochodami: auto na polecenia reaguje szybko i płynnie oraz znakomicie trzyma się drogi. Ten niezwykły samochód będzie rywalizował z numerem startowym „289”.

Alfa Romeo w głównej roli podczas zlotu ForzaItalia.pl 2023

Alfa Romeo 2000 Sportiva (1954)

Samochód oznaczony numerem startowym „296”, to kolejny bardzo rzadki model: na świecie zachowały się tylko dwa jego egzemplarze. Model wyróżnia się nadwoziem pomalowanym w szarym kolorze metalizowanym. Alfa Romeo 2000 Sportiva została zaprojektowana w 1954 roku w ramach limitowanej edycji samochodów o wysokich osiągach, przystosowanych zarówno do jazdy na drogach publicznych, jak i do udziału w zawodach kategorii „Sport”. Dwulitrowy, czterocylindrowy silnik z dwoma wałkami rozrządu rozwija moc 138 KM przy 6500 obr./min i umożliwia osiągnięcie prędkości 220 km/h, bardzo wysokiej jak na tamte czasy. Ponadto, Alfa Romeo 2000 Sportiva wyróżnia się pięciostopniową skrzynią biegów, zawieszeniem tylnym De Dion i aluminiową karoserią. Jej linie są smukłe i bardzo eleganckie: nadwozie zaprojektował Franco Scaglione, który w tamtym czasie pracował w studiu projektowym Bertone i stworzył również 1900 Sport Spider.

Alfa Romeo 1900C Super Sprint (1956)

Z numerem startowym „392” w wyścigu weźmie udział fascynująca Alfa Romeo 1900C Super Sprint (1956),  eleganckie coupé , które stanowi odmianę „gran turismo” modelu 1900.  Model stał się sławny w latach 50. XX wieku, dzięki hasłu „rodzinny sedan, który zwycięża w wyścigach”. Alfa Romeo 1900 Super Sprint powstała na bazie skróconego podwozia Alfy Romeo 1900 sedan i została wyposażona w dwulitrowy, czterocylindrowy silnik (z typowym dla marki podwójnym wałkiem rozrządu) o mocy 115 KM przy 5500 obr./min. Jak to było przyjęte w latach 50. ubiegłego wieku, wielcy włoscy projektanci kupowali podwozia od Alfy Romeo i tworzyli nadwozia zaprojektowane i wyprodukowane we własnym atelier. Największy sukces odniósł model stworzony przez firmę Touring z Mediolanu, która w latach 1954-1955 zbudowała prawie 300 modeli opartych na Alfie Romeo 1900C Super Sprint.

Poza wartością historyczną tego typu wydarzenie stanowi autentyczny pomost pomiędzy przeszłością a przyszłością, więź, o której w tym roku przypominają trzy niezwykłe dla marki Alfa Romeo jubileusze: dziesiąta rocznica powstania Alfy Romeo 4C, 60-lecie Autodelty, oficjalnego działu wyścigowego Alfy Romeo, oraz 100. rocznica powstania Quadrifoglio Verde, sportowego poziomu wyposażenia par excellence wyróżniającego modele marki. Nieprzypadkowo zatem, Alfa Romeo udostępni na czas wyścigu, aby wspierać swoje wspaniałe zabytkowe samochody, kilka egzemplarzy najnowszej Giulii Quadrifoglio „100° Anniversario”.

15 kwietnia 1923 roku legendarny logotyp Quadrifoglio zadebiutował w wersji „Corsa” modelu RL, za kierownicą którego zasiadł Ugo Sivocci, zwycięzca 14. edycji Targa Florio. Od tamtego czasu Quadrifoglio stało się symbolem DNA Alfy Romeo – szlachetnej, włoskiej sportowej elegancji – i wyróżnia najbardziej wyczynowe oraz topowe wersje marki: nie tylko te startujące na torach wyścigowych, ale także najmocniejsze i najbardziej ekskluzywne wersje drogowe. Idealnym przykładem są modele Giulia i Stelvio Quadrifoglio „100° Anniversario”, należące do limitowanej edycji wyprodukowanej w zaledwie 100 egzemplarzach dla każdego modelu, wyróżniającej się zarówno pod względem mechanicznym, jak i estetycznym. Silnik 2.9 V6 o zwiększonej mocy do 520 KM z mechanicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, który optymalizuje przenoszenie momentu obrotowego, zwiększając stabilność, zwinność i prędkość na zakrętach. Ekskluzywność limitowanej serii podkreślają nowe, jubileuszowe emblematy zaprojektowane przez Centro Stile Alfa Romeo i nowe zaciski hamulcowe w kolorze złotym oraz wykończenie dolnej osłony chłodnicy i obudowy lusterek zewnętrznych z włókna węglowego. W środku, nowe widoczne szwy w kolorze złotym i plakietka na desce rozdzielczej upiększają sportowe wnętrze zdominowane przez włókno węglowe, z nowym wykończeniem 3D, natomiast kierownica jest obszyta skórą i Alcantarą oraz ozdobiona czarnymi szwami i wstawkami z włókna węglowego.

Źródło: Alfa Romeo