Categories: Wiadomości

Škoda Auto – centralna poduszka powietrzna w nowych modelach

Samochody Škody od dawna należą do najwyżej ocenianych w testach Euro NCAP. Celem utrzymania tego standardu, marka stale udoskonala funkcje bezpieczeństwa w swoich pojazdach. Teraz Škoda wprowadza centralną poduszkę powietrzną jako integralną część nowych modeli.

W trosce o bezpieczeństwo Škoda stosuje aktywne systemy wykorzystujące kamery, radary i czujniki do zapobiegania wypadkom, a także funkcje pasywne, mające na celu minimalizowanie skutków wypadków poprzez optymalnie zaprojektowane nadwozie i zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Teraz obejmują one także centralną poduszkę powietrzną, dostępną w najnowszej generacji Škody Octavia oraz w modelach Enyaq i Enyaq Coupé.

– Samochody Škody od dawna należą do najwyżej ocenianych w testach Euro NCAP, częściowo ze względu na ich wysoce precyzyjne pasywne systemy bezpieczeństwa, w tym centralną poduszkę powietrzną – wyjaśnia Klára Ševčíková odpowiedzialna za rozwój poduszek powietrznych w Škodzie.

Jak działa centralna poduszka powietrzna?

Jeśli jednostka sterująca wykryje zderzenie boczne lub kombinację uderzeń podczas wypadku, centralna poduszka powietrzna zostanie wyzwolona w ciągu kilku milisekund. Poduszka powietrzna jest wystrzeliwana i napełniana gazem w przestrzeni między przednimi fotelami oraz nad konsolą środkową. Jej zadaniem jest spowolnienie ruchu pasażerów siedzących z przodu i zapobieganie bezpośredniemu zderzeniu ich głów (oraz ewentualnie ramion). Jeśli dojdzie do wypadku po stronie pasażera, a kierowca jest sam w samochodzie, centralna poduszka powietrzna zamortyzuje jego ruch i zmniejszy potencjalne obrażenia (np. uszkodzenia żeber, ramion czy szyi).

Umiejscowienie poduszki

Centralna poduszka powietrzna znajduje się w okolicach podłokietnika fotela kierowcy. O jej obecności informuje materiałowa etykieta z napisem „Airbag” umieszczona nad konsolą środkową z boku podłokietnika. Poduszka zapobiega zderzeniu głów kierowcy i pasażera, dlatego jest najbardziej skuteczna w przypadku kolizji bocznych.



Rygorystycznie testowane

Projekt centralnej poduszki powietrznej uwzględnia odmienne ułożenie przednich foteli względem siebie, a także różne typy ludzkich sylwetek. W związku z tym, producent przeprowadził statyczne i dynamiczne testy z wykorzystaniem manekinów. Badania weryfikują funkcjonalność mechanizmu przed zatwierdzeniem go do produkcji seryjnej, a także sprawdzają prawidłowy proces rozwijania się poduszki z fotela w niskich i wysokich temperaturach.

Škoda odkrywa karty – zapowiada 6 elektrycznych modeli i utrzymanie silników spalinowych

Poduszka powietrzna przechodzi również program symulacji starzenia się materiału, który trwa do 12 tygodni. Część jest testowana w komorze klimatycznej pod wpływem wstrząsów, dużych wahań temperatury, słonej mgły i pyłu. Testy dynamiczne, znane jako zderzeniowe, oferują bardzo dokładną i realistyczną symulację rzeczywistych kolizji samochodowych. W testach tych poduszka powietrzna musi spełniać swoją funkcję powstrzymującą. Następnie oceniane są różne kryteria, takie jak pokrycie potencjalnego obszaru uderzenia głową, wartości biomechaniczne mierzone na manekinach oraz terminowe i prawidłowe odpalenie poduszki powietrznej.

Źródło: Škoda



Redakcja

Recent Posts

Toyota – lakier samochodowy zmieniający kolor

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…

12 godzin ago

Volkswagen ID.7 Special Edition 77 kWh 286 KM – auto, które polubisz od pierwszego wejrzenia

Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…

12 godzin ago

Nowa Lancia Ypsilon będzie elektryczna, ale zachowa silnik benzynowy

„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…

12 godzin ago

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

1 dzień ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

2 dni ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

3 dni ago