Categories: Klasyki

40 lat Audi Sport GmbH i specjalny występ na Nürburgringu

Niemal 40 lat temu – 10 października 1983 roku – powstała spółka quattro GmbH, dziś znana jako Audi Sport GmbH, kształtująca sportowy i ekskluzywny wizerunek marki z czterema pierścieniami w logo. W Audi, pojazdy z czerwonym rombem oznaczają wydajność i sportowy charakter. Urodzinowe obchody rozpoczynają się w najbliższy weekend (18-21 maja) na torze Nürburgring, podczas rozgrywanego tam wyścigu 24-godzinnego.

40 lat, ponad 250 000 pojazdów wyprodukowanych tylko w ciągu ostatnich dziesięciu lat i ponad 400 tytułów mistrzowskich w sportach motorowych. 20 kilometrów 832 metry, 73 zakręty i zmiany wysokości o ponad 300 metrów. To kluczowe liczby, mówiące o Audi Sport GmbH, a także o legendarnej Pętli Północnej toru Nürburgring – Nordschleife, zwanej także “Zielonym Piekłem”. To ona, jak żaden inny tor wyścigowy, ukształtowała Audi Sport GmbH. Tor w regionie Eifel i spółka należąca w całości do AUDI AG, mają ze sobą bliskie relacje – zarówno w przypadku wyścigów, jak i w przypadku testowania wyczynowych pojazdach marki Audi. Od 2002 roku Audi Sport jest oficjalnym partnerem 24-godzinnego wyścigu i dostarcza organizatorom oficjalne samochody.

Od roku 2009, Audi R8 LMS bierze udział w maratonie w Eifel, który jest jedną ze stałych pozycji w kalendarzu Audi Sport customer racing. Dział customer racing jest od 2011 roku częścią dawnego quattro GmbH. Z sześcioma zwycięstwami w klasyfikacji generalnej i trzema dodatkowymi w klasie GT3, Audi jest najbardziej utytułowanym producentem w erze GT3 długodystansowego klasyka w „Zielonym Piekle”. Nie dziwi więc, że Audi Sport GmbH obchody swoich czterdziestych urodzin rozpoczyna właśnie na torze Nürburgring. W tegorocznej edycji 24-godzinnego wyścigu, cztery Audi R8 LMS należące do Audi Sport Teams będą startować w stylizacjach retro stworzonych z okazji 40-lecia Audi Sport GmbH, prezentując słynne wątki z historii sportów motorowych Audi. W duchu urodzinowych obchodów, byli mistrzowie DTM Mike Rockenfeller, Timo Scheider i Martin Tomczyk, wystartują w samochodzie z numerem startowym 40. Ich Audi R8 LMS z Audi Sport Team Scherer PHX wizualnie przypomina Audi V8 quattro DTM z 1992 roku.

Ze względu na wymagającą charakterystykę toru, Nordschleife jest nie tylko wyzwaniem dla sportów motorowych, ale także miejscem testów dla pojazdów produkcyjnych Audi Sport GmbH. Każdy nowy model typu R i RS w fazie rozwoju pokonuje na nim kilka tysięcy kilometrów. „Nürburgring to najtrudniejszy tor wyścigowy na świecie. Jest dla nas miejscem magicznym i dlatego doskonale nadaje się do rozpoczęcia świętowania naszych 40. urodzin” – mówi Rolf Michl, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH i szef Motorsportu w Audi. „Nürburgring-Nordschleife uważany jest za mekkę wszystkich fanów sportów motorowych. Dla mnie, rozgrywany tu 24-godzinny wyścig jest jedną z najpiękniejszych rzeczy, jakich można doświadczyć w sporcie motorowym, ale Nürburgring jest również niezbędny dla rozwoju naszych samochodów produkcyjnych. Wszystkie nasze modele są tam testowane w ekstremalnych warunkach i dopiero po tym kierowane do produkcji.”

Bogaty program rocznicowy

Audi, w związku z tą rocznicą, na weekend związany z 24-godzinnym wyścigiem na torze w Eifel planuje kilka atrakcji. W piątek, 19 maja, Mike Rockenfeller, Timo Scheider i Martin Tomczyk, a także dyrektorzy zarządzający Audi Sport, Sebastian Grams i Rolf Michl, odpowiedzą na pytania podczas “rozmowy mistrzów” w centrum medialnym. Ponadto na Bulwarze wystawione zostaną różne modele z historii firmy. Będą to m.in. Audi R8 i RS 4 Avant pierwszej generacji oraz najnowsze R8 GT i RS 4 Avant z pakietem Competition. Kolejną atrakcją będzie w pełni elektryczne Audi S1 Hoonitron, którym niezapomniany Ken Block wywołał poruszenie na ulicach Las Vegas w filmie „Electrikhana”. Na krótko przed wyścigiem widzowie będą też mogli podziwiać wyczynowe modele spod znaku Audi Sport na motodromie wzdłuż słynnego toru.



Urodzinowe uroczystości odbywać się będą także w siedzibie Audi Sport GmbH w Neckarsulm. Jubileuszowa wystawa „40 lat Audi Sport GmbH – Fascynacja spotyka się z wydajnością”, która otwarta zostanie 14 czerwca, zaprezentuje niemal pełny przegląd historii Audi Sport GmbH. Oprócz motoryzacyjnych atrakcji – od pierwszego pojazdu stworzonego jeszcze przez quattro GmbH, przez różne modele z programu wyścigów dla klientów, aż po aktualne portfolio produktów – w Audi Forum Neckarsulm będzie można podziwiać także eksponaty z kolekcji klasyków Audi oraz pojazdy customowe. Wystawa odbywać się będzie równolegle z inną wystawą specjalną: „150 lat NSU: innowacja, odwaga, transformacja” dotyczącą historii marki NSU.

Historyczna marka NSU i zakłady Audi Neckarsulm – 150 lat innowacji i transformacji

A na jesień zaplanowano kolejną atrakcję: Z okazji urodzin Audi Sport GmbH, 14 października wystartuje rajd dla fanów czerwonego rombu, którego metą będzie Audi Forum Neckarsulm. Audi Sport GmbH zaprasza tam wszystkich fanów i gości. Oprowadzanie po wystawie specjalnej, uzupełnionej wyłącznie na ten dzień o kolejne eksponaty, które w innych okolicznościach nie są dostępne dla zwiedzających, umożliwi gościom odbycie ekscytującej podróży przez 40-letnią historię przedsiębiorstwa. Ofertę dla zwiedzających uzupełni rozrywkowy program sceniczny.

Dobra pozycja wyjściowa na przyszłość

„Historia sukcesu Audi Sport GmbH w ciągu ostatnich czterech dekad pisana jest złotymi zgłoskami. Dzięki pasji i duchowi zespołu, udało się rozwinąć wiele ekscytujących projektów do gotowości produkcyjnej, stworzyć emocjonalne doświadczenia klientów i osiągnąć wielkie sukcesy w sporcie motorowym” – mówi Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego i przewodniczący Rady Doradczej Audi Sport GmbH. „Mamy jasny cel: z powodzeniem przenieść sportowe DNA czterech pierścieni w elektryczną przyszłość.Dyrektor Zarządzający Audi Sport GmbH Sebastian Grams, dodaje: „Przedsiębiorstwo przez te wszystkie lata pozostało wierne sobie, zawsze było odważne i miało odwagę robić nowe rzeczy. Ten duch innowacji charakteryzuje nas do dziś. Chcemy w zrównoważony i progresywny sposób kształtować przyszłość mobilności w segmencie samochodów wyczynowych.”

Audi Sport GmbH koncentruje się obecnie na czterech obszarach. Oprócz rozwoju i produkcji modeli wyczynowych, odpowiada za wyścigi w których bierze udział Audi: zarówno fabrycznie, jak i kliencko. Ponadto, do jej podstawowych zakresów działalności należy customizacja pojazdów poprzez program Audi exclusive oraz sprzedaż wysokiej jakości kolekcji lifestylowych Audi. Audi Sport GmbH zatrudnia obecnie około 1500 osób. W 2022 roku, ta spółka zależna należąca w całości do AUDI AG, po raz kolejny ustanowiła rekord sprzedaży, dostarczając do rąk klientów dokładnie 45 515 samochodów. Dzięki 16 modelom, począwszy od kompaktowego Audi RS 3 Sportback i wydajnego SUV-a RS Q8, przez supersportowe Audi R8 Coupé, aż po topowy model elektryczny RS e-tron GT, portfolio oferowanych przez firmę pojazdów jest większe niż kiedykolwiek. Dzięki w pełni elektrycznemu, czterodrzwiowemu coupé RS e-tron GT, sportowa spółka – córka Audi demonstruje też pionierskiego ducha w dziedzinie elektrycznej mobilności.

W ubiegłym roku już 10 042, czyli około jedna czwarta pojazdów dostarczonych przez Audi Sport GmbH, to modele z rodziny e-tron GT, przy czym mniej więcej co trzeci z nich to model RS. „Chcemy przedstawić naszym klientom odpowiednią ofertę dostosowaną do segmentu. Począwszy od mild hybryd, przez elastyczność wydajnych hybryd typu plug-in, aż po szczególne wrażenia z jazdy samochodami w pełni elektrycznymi” – wyjaśnia Sebastian Grams. „Wraz z wprowadzeniem do sprzedaży RS e-tron GT rozpoczęliśmy erę oferowania emocjonalnych pojazdów elektrycznych. Dzięki nowym, w pełni elektrycznym modelom Audi Sport bazującym na platformie PPE, takim jak pierwszy elektryczny SUV, będziemy kontynuować ten rozdział. Do końca dekady portfolio naszych pojazdów ma być w stu procentach przestawione na modele w pełni elektryczne (BEV) i częściowo elektryczne (PHEV). Jednocześnie w przyszłości chcemy w jeszcze większym stopniu wykorzystywać nasze doświadczenie w zakresie produkcji krótkich serii pojazdów wzbudzających duże emocje.”

Audi Sport GmbH odgrywa również kluczową rolę w procesie elektryfikacji Audi w sportach motorowych. Pod jej kierownictwem, w 2021 roku powstał innowacyjny prototyp Audi RS Q e-tron, przeznaczony do udziału w legendarnym Rajdzie Dakar. Koncepcja układu napędowego pojazdu łączy elektryczny układ napędowy z wysokonapięciowym akumulatorem i wysokowydajny konwerter energii, który ładuje wysokonapięciowy akumulator podczas jazdy. Konwerter energii składa się z silnika TFSI rodem z DTM, sprzężonego z zespołem napędowym z Formuły E jako generatorem.

Od 2026 roku cztery pierścienie będą rywalizować w Mistrzostwach Świata Formuły 1 FIA. Nowe przepisy serii stawiają na większą elektryfikację, a elektryczny zespół napędowy (MGU-K) będzie miał wtedy prawie taką samą moc jak silnik spalinowy. Wysoko wydajne, turbodoładowane silniki o pojemności 1,6 litra, będą zasilane zrównoważonym paliwem syntetycznym. Aby wejść do tej najwyższej klasy sportów motorowych, powołano niezależną spółkę Audi Formula Racing GmbH.

Ciągła zmiana

Kiedy Audi Sport GmbH powstawało w roku 1983 – wtedy jeszcze jako quattro GmbH zatrudniające zaledwie kilku pracowników – mało kto spodziewał się, że w ciągu kolejnych czterech dekad spółka stanie się producentem wysokiej jakości pojazdów o wysokich osiągach, z niezwykle udanym programem sportów motorowych. W początkowym okresie działalności, głównym celem firmy było zapewnienie ochrony nazwie “quattro” i praw marketingowych. Jednak od tego czasu spółka stale się rozwijała i otwierała nowe drogi biznesowe. W 1984 roku rozpoczęła na przykład sprzedaż akcesoriów. Od tego czasu artykuły z kolekcji Audi sprawiają, że serca fanów biją szybciej. Czy to odzież, bagaż, czy modele samochodów – kolekcja lifestyle umożliwia kompleksowe doświadczenie marki.

Jedenaście lat później dodano kolejny ważny filar: od 1995 roku klienci Audi Sport, którzy kochają to, co niezwykłe, mogą zlecić personalizację swoich pojazdów. Program opcji i dodatkowego wyposażenia oferowany przez Audi exclusive jest bardzo bogaty i zawsze był gwarancją technicznych i wizualnych atrakcji. Jednym z najbardziej niezwykłych pojazdów był prawdopodobnie kabriolet Audi „Picasso” ze skórzanym wnętrzem zaprojektowanym przez światowej sławy artystę.

Już rok później położono kolejny kamień milowy w historii firmy: quattro GmbH zostało zarejestrowanym producentem samochodów i zaprezentowało na Salonie Samochodowym w Genewie pierwszy własny model – S6 plus. W 2007 roku zadebiutował pierwszy supersportowy samochód spod znaku czterech pierścieni: Audi R8, obecnie w swojej drugiej generacji. Wersja GT3 tego sportowego samochodu z silnikiem montowanym centralnie, była jednocześnie punktem wyjścia dla programu wyścigowego dla klientów, który od tego czasu był systematycznie rozbudowywany o modele RS 3 LMS, R8 LMS GT4 i R8 LMS GT2. Do dziś, pojazdy zbudowane w ramach Audi Sport customer racing zdobyły ponad 400 tytułów i niezliczoną ilość zwycięstw w wyścigach na całym świecie. W roku 2014 R8 otrzymało bardzo szczególną linię produkcyjną w zakładzie w Böllinger Höfe, który charakteryzuje się tym, że jest połączeniem fabryki produkcyjnej i inteligentnej. Na wspólnej linii produkcyjnej, która jest unikalna w całym koncernie, oprócz R8 powstają również zelektryfikowane topowe modele: e-tron GT quattro i RS e-tron GT. W roku 2016, quattro GmbH zostało przemianowane na Audi Sport GmbH. Nazwa Audi Sport nawiązuje do długiej i pełnej sukcesów tradycji czterech pierścieni w sportach motorowych.

Audi Sport GmbH może z podniesionym czołem spoglądać wstecz na czterdzieści ekscytujących i bardzo udanych lat. Było to i jest możliwe tylko dzięki wspólnemu wysiłkowi zespołu” – mówi Rolf Michl. „Dla nas jedno jest pewne: obieranie nowych, nietypowych ścieżek i ciągły dalszy rozwój niezmiennie będzie charakteryzować Audi Sport GmbH.”

Źródło: Audi

 



Redakcja

Recent Posts

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

21 godzin ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

22 godziny ago

Peugeot świętuje 20 lat wirtualnej rzeczywistości

Od 20 lat PEUGEOT wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch…

2 dni ago

Alfa Romeo Giulietta Sprint kończy 70 lat

Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…

3 dni ago

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…

4 dni ago

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

6 dni ago