Mazda – mistrz formowania metalu

Yutaka Kawano jest Mistrzem Takumi, wirtuozem rzemiosła biegłym w tworzeniu sztuki poprzez kształtowanie formy. Jest ekspertem w twórczej pracy z metalem, a jego dorobek symbolizuje zdolności projektowe i rzemieślnicze, które można dostrzec we wszystkich samochodach Mazdy zjeżdżających z linii produkcyjnej. Mazda Stories przyjeżdża do Hiroszimy, aby przyjrzeć się bliżej jego pracy.

Yutaka Kawano jest Mistrzem Takumi, wirtuozem rzemiosła biegłym w tworzeniu sztuki poprzez kształtowanie formy. Jest ekspertem w twórczej pracy z metalem, a jego dorobek symbolizuje zdolności projektowe i rzemieślnicze, które można dostrzec we wszystkich samochodach Mazdy zjeżdżających z linii produkcyjnej. Mazda Stories przyjeżdża do Hiroszimy, aby przyjrzeć się bliżej jego pracy.

Jest upalny i wilgotny poranek w Hiroszimie, w Japonii. W całym mieście ludzie szykują się do pracy, spieszą się by zdążyć na pociąg, dzieci jadą rowerami do szkoły, a kawiarnie serwują poranne napoje. Jednak Yutaka Kawano, starszy specjalista w Studio Modelowania Projektowego, już przygotowuje na swoim stole warsztatowym zestaw rozmaitych młotków, drewnianych odbijaków i niezliczonych ostrych jak brzytwa nożyc do blachy. Tuż za nim brzęczą i pracują generatory, Kawano jest gotowy na kolejny dzień pracy.

Jego bazą operacyjną jest stosunkowo chłodne Studio Modelowania Projektowego Mazdy, gdzie mistrz Takumi zaczyna formować i wyginać cienki kawałek blachy. Pracuje z mieniącym się materiałem, aby stworzyć unikatowe, jedyne w swoim rodzaju dzieło sztuki, uderzająco podobne do wzorów, które można zobaczyć na samochodach Mazdy zjeżdżających z linii produkcyjnej. Pracując nad jedną z 11 części, które następnie zostaną połączone w jeden obiekt, Kawano przy użyciu młotków, szczypiec i imadeł tworzy rzeźbę Rashin. Gotowy produkt będzie przypominał gładkie, bezszwowe i lśniące dzieło sztuki, które nawiązuje do obecnych projektów Mazdy, ale także podkreśla futurystyczne idee projektowe w pojazdach przyszłości.

Mazda wprowadza sześcioletnią gwarancję na nowe samochody w całej Europie

Wirtuoz w każdym calu, Kawano w warsztacie wśród noszących ślady użycia narzędzi, pił taśmowych i masek z palnikiem wydaje się czuć jak w siebie w domu. Otoczony projektami i obiektami w trakcie prac, mógłby z łatwością stać się uosobieniem humanocentrycznego podejścia Mazdy do projektowania. To dlatego, że unikatowe prace mistrza Takumi doskonale pasowałyby jako eksponaty w muzeum współczesnego designu lub ekskluzywnej galerii sztuki. Rzeczywiste implikacje pracy mistrza Kawano są bardziej praktyczne i mają szersze zastosowanie. Mówi się, że projektanci Mazdy udają się bezpośrednio do Kawano, aby poznać jego myśli i zainspirować się projektami samochodów koncepcyjnych, które kształtują przyszłą gamę modelową Mazdy. Podobnie jego prace nad obróbką fragmentów blach mają bezpośredni związek z pojazdami produkowanymi zaledwie kilkaset metrów od warsztatu: błyszczący metal, który można zobaczyć w całym jego studio, posłużył jako inspiracja dla chromowanych listew wewnętrznych Mazdy i ogólnej bryły pojazdu, jak to było w przypadku modelu Mazda3.

Mazda poleca najpiękniejsze trasy w Polsce – Majówki dla zmotoryzowanych turystów

Te efekty to jednak nie tylko poprawa wyglądu fizycznego. Prace Kawano często wywołują u widza emocje, w tym szczęście i zadowolenie. Niezależnie od tego czy jest to zamierzone, czy nie, to jego podejście do rzemiosła może wznieść tę percepcję na nowe wyżyny. „Jeśli ludzie patrzą na moją pracę i czują się dzięki niej szczęśliwi, to ja też jestem szczęśliwy” – mówi, uśmiechając się.

Aby realizować swoje zadania, Kawano musiał stworzyć własny sprzęt na zamówienie i dokonać specjalnych modyfikacji narzędzi dostępnych na rynku. Jego młotki, imadła i kowadła wykonane na zamówienie są dostosowane i wyprofilowane do bezpośredniego, specyficznego użytku i same w sobie stanowią dzieła sztuki. Również ochraniacze na nadgarstki mistrza są wykonane ze specjalnie zwężonego dżinsu, aby chronić stawy. Jak demonstruje, Kawano potrafi również wykorzystać pęknięcia znajdujące się w podstawie zniszczonego pnia drzewa jako dźwignię do kształtowania form z miedzi. Wszystko to jest częścią nieustannej misji doskonalenia siebie, a także – co jest bezpośrednim wynikiem – rozwijania strategii projektowania Mazdy w przyszłości. Wszystko to dzięki monotsukuri – terminowi, który obejmuje nieskazitelne planowanie produktu, jego projektowanie, rozwój i produkcję. „Nadal uważam, że są obszary [mojej pracy], które muszę doskonalić, ponieważ uważam, że nie są wystarczające.” – mówi. „Muszę naprawdę ciągle się rozwijać i poświęcać się na wyższym poziomie”.

YUTAKA KAWANO

Z perspektywy zewnętrznej wydaje się, że Kawano osiągnął już wyższy poziom projektowania i oddziaływania na wzornictwo Mazdy. Odkąd Kawano zaczął zajmować się obróbką metali w wieku 18 lat, pracował przy wielu różnych etapach produkcji w zakładach Mazdy. Na początku zdobywał doświadczenie w Narodowym Konkursie Umiejętności, następnie pracował przy produkcji nadwozi, po czym przeniósł się do działu projektowego Mazdy. Tam przez prawie cztery dekady doskonalił swoje umiejętności w zakresie obróbki metalu, malowania i szycia. Obecnie jego rolą jest ożywianie prototypowych projektów powstałych w glinie lub w formie cyfrowej przy wykorzystaniu rozmaitych materiałów, takich jak metal, żywica i skóra, aby tworzyć modele i dzieła sztuki z jeszcze większą ekspresją i precyzją. Współpracuje również z młodszym pokoleniem projektantów i artystów przy tworzeniu dzieł sztuki i próbek modeli, przekazując im swoją unikalną wiedzę na temat metaloplastyki i głębokie, zakorzenione zrozumienie filozofii projektowania Mazdy. „Pracuję z nimi bezpośrednio – mówi – daję im rady i uczę się od nich. Pracujemy i rozwijamy się razem, wykonując prawdziwą pracę”.

W wieku 60 lat Kawano stał się dla Mazdy wzorcowym przykładem dbałości o japońskie dziedzictwo i wyjątkowych rzemieślniczych umiejętności, które współgrają z cyfryzacją. Co więcej, jego kariera wykracza poza Mazdę. Kawano miał za zadanie wykonać miedzianą ramę dla wiecznego płomienia w świątyni Daishoin w Miyajimie, a współpracując z innymi firmami z Hiroszimy zainspirował się dziedzictwem produkcji w tym mieście. Jego ponadczasowe projekty niezmiennie urzekają widzów od momentu powstania. „Jeśli oglądasz przedmiot stworzony w wyniku ręcznej pracy innego człowieka, daje ci to poczucie otuchy” – kończy. „Coś stworzonego przez ludzkie ręce jest bardzo ważne. Nie powinno zostać utracone.”

Źródło: Mazda