Lexus RZ 450e – jak wyciszono wnętrze elektrycznego modelu

Lexus RZ 450e to pierwszy zbudowany od podstaw samochód elektryczny marki. Choć bateryjny napęd elektryczny generuje mniej hałasu niż np. silniki spalinowe, to jego cicha praca sprawia, że bardziej słyszalne stają się odgłosy otoczenia, szum opływającego karoserię powietrza czy odgłosy z drogi.

Projektanci i inżynierowie odpowiedzialni za stworzenie auta za jeden z priorytetów uznali zapewnienie pasażerom komfortu i ciszy w kabinie. Zadbano o najdrobniejsze szczegóły, by ograniczyć przedostający się do wnętrza hałas i wibracje.

Niski współczynnik oporu powietrza

W uzyskaniu komfortu dźwiękowego pomaga kształt karoserii oraz rozwiązania aerodynamiczne, dzięki którym osiągnięto bardzo niski współczynnik oporu powietrza (Cx 0,263). Kształt kabiny został zoptymalizowany, aby uzyskać zmniejszony opór powietrza na zewnątrz i komfort akustyczny wewnątrz. Dzięki opływowemu projektowi błotników i spojlerów, drzwi, a także płaskiej podłodze auto nie tylko prowadzi się stabilnie, ale też do wnętrza nie dostają się niechciane dźwięki.

O komfort pasażerów we wnętrzu dbają też specjalne szyby. Każdy Lexus RZ 450e ma przednią szybę akustyczną, a wersje Prestige z pakietem Design oraz Omotenashi mają dodatkowo także akustyczne szyby boczne.

Uszczelniona i wygłuszona konstrukcja RZ 450e

Strategia redukcji hałasów w Lexusie RZ 450e opiera się na izolowaniu wnętrza od wszelkich zewnętrznych odgłosów i precyzyjnym wyciszeniu kabiny nawet w takich miejscach jak tylne fotele. W każdym narożniku otworu tylnych drzwi zastosowano piankę o wysokiej sztywności, aby wzmocnić obszar szczególnie podatny na odkształcenia, co zmniejsza również hałas i wibracje.

Hybrydy plug-in Lexusa zachowują właściwości nawet po rozładowaniu baterii

Uszczelniono maskę na całym obwodzie, dzięki czemu powietrze nie przedostaje się przez szczeliny. Dodatkowo wygłuszono też deskę rozdzielczą, uzyskując jeszcze lepszą izolację akustyczną. Dach ma dodany arkusz tłumiący wibracje, który sprawia, że jego konstrukcja jest sztywniejsza. Zastosowano też piankowe pokrycie podstawy przednich i środkowych słupków oraz wykładziny i materiał izolacyjny w komorze silnika, desce rozdzielczej, masce, błotnikach i nadkolach.

Lexus LM – ekskluzywny minivan debiutuje w Europie

Lexus RZ 450e ma też udoskonalony system aktywnej kontroli dźwięków, generujący dźwięk silnika, który podkreśla dynamikę auta.

Wnętrze, które pozwala cieszyć się jakością dźwięku

Dzięki doskonale wyciszonemu wnętrzu kierowca i pasażerowie mogą cieszyć się doskonałą jakością dźwięku z systemu audio. Standardem w Lexusie RZ jest wysokiej klasy system audio z 10 głośnikami, który jest dostrojony do odtwarzania czystych tonów średnich i wysokich oraz wyraźnych tonów niskich. Wzmacniacz ma możliwość odtwarzania źródeł dźwięku o wysokiej rozdzielczości, a w tylnych drzwiach umieszczono 20-centymetrowy subwoofer.

Opcjonalnie w wersji Omotenashi można zamówić zupełnie nowy, 13-głośnikowy system audio Mark Levinson Premium Surround Sound, który odtwarza dźwięk o jakości porównywalny z najwyższej klasy systemami nagłośnienia z czystością, głębią i wierną reprodukcją oryginalnych dźwięków. Najważniejszym elementem jest wzmacniacz Harmana, który umożliwia odtwarzanie źródeł dźwięku o wysokiej rozdzielczości (96 kHz/24-bit), które zawierają więcej informacji niż płyta kompaktowa (44,1 kHz, 16-bit).

Bardzo ważne było też odpowiednie rozmieszczenie głośników wokół kabiny. 9-centymetrowe głośniki znajdują się w lewej, prawej i środkowej części deski rozdzielczej, głośniki niskotonowe w rozmiarze osiem na dziewięć cali umieszczono w przednich drzwiach, a w tylnych drzwiach zamontowano 9-centymetrowe głośniki. Uzupełnieniem zestawu jest subwoofer o średnicy 22,4 cm umieszczony w tylnych drzwiach.

Źródło: Lexus