Ford Transit jako ambulans – nowy projekt polskiej firmy

Firma Ambulans Polska przygotowała nowoczesny ambulans ratunkowy typu B/C oparty na modelu Ford Transit Van. Samochód wyposażony jest w homologowaną zabudowę zaprojektowaną i wykonaną pod wymagania polskich użytkowników, a pod maską pracuje silnik o mocy 170 KM.

Ford Transit od lat jest synonimem pojazdu dostawczego, który charakteryzuje się uniwersalnością, bezpieczeństwem oraz oszczędnymi jednostkami napędowymi. Stanowi również uniwersalną platformę, która wykorzystywana jest w samochodach do zadań specjalnych – od specjalistycznych zastosowań komercyjnych, aż po służby ratownicze i mundurowe.

Firma Ambulans Polska Sp. z o.o. ma długoletnie doświadczenie w branżach ratownictwa medycznego oraz transportu medycznego i sanitarnego. Obecnie specjalizuje się w montażu ambulansów typu A1, A2, B oraz C zgodnych z normami PN-EN 1789. Producent współpracuje na co dzień z hiszpańską firmą Bergadana, która jest renomowanym producentem zabudów między innymi dla pojazdów ratunkowych.

Ford Pro ustanawia nowe standardy w dziedzinie elektrycznych pojazdów dostawczych dzięki inteligentniejszemu, skomunikowanemu, w pełni elektrycznemu modelowi E-Transit Courier

W tym roku producent przygotował ambulans oparty na modelu Ford Transit Van 350 H2 L3. W tej konfiguracji przestrzeń ładunkowa ma długość 3533 mm, a jej wysokość to 1886 mm. Samochód napędzany jest przez silnik 2.0 New EcoBlue o mocy 170 KM, a napęd na przednie koła przekazywany jest za pomocą 6-biegowej manualnej skrzyni biegów. Konstrukcja samego pojazdu została wzmocniona, a część elementów wzmacniających wykonano z aluminium. Zabudowa jest wykonana z lekkiego ABS o zwiększonej wytrzymałości. Pojazd kompletny z zabudową waży poniżej 3000 kg, co umożliwia jego rejestrację na kategorię B.

Niewątpliwą zaletą opisywanego Transita jest jego bogate wyposażenie przygotowane pod konwersję. Opcjonalne złącze interfejsu umożliwia wykorzystanie informacji pozyskanych z pojazdu do integracji z wyposażeniem medycznym. Podwójny akumulator zapewnia odpowiednie zasilanie dodatkowego sprzętu także przy wyłączonym silniku. Poza tym auto jest wyposażone w podgrzewaną przednią szybę i podgrzewane lusterka, czujniki parkowania, fabryczną kamerę cofania czy asystenta ruszania na wzniesieniu. Na liście znalazły się również asystent bocznego wiatru, ogrzewanie postojowe oraz kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach.

Wyposażenie przedziału medycznego

Duża przestrzeń ładunkowa transita umożliwiła montaż przedziału medycznego o wymiarach 3300 mm długości, 1750 mm szerokości oraz 1850 mm wysokości. Producent położył nacisk na dokładność w wyznaczaniu przestrzeni i odpowiednie materiały, które tworzą przestrzeń odpowiednią dla opieki sanitarnej. Zastosowana w technologia CPI powoduje, że okładzina przestrzeni sanitarnej łączy się z elementami ruchomymi tworząc jednorodną przestrzeń z zaokrąglonymi krawędziami.

Pierwszy Ford Ranger był… SUV- em. Fakty o najpopularniejszym pickupie Europy

Dostęp do przedziału medycznego umożliwiają drzwi tylne dwuskrzydłowe, których kąt otwarcia wynosi 270 stopni oraz odsuwane drzwi boczne. Zabudowa specjalna składa się z między innymi z dwóch obrotowych foteli dla personelu medycznego, wyposażonych w zintegrowane 3- punktowe pasy bezpieczeństwa oraz w podstawę na nosze – mechaniczną lawetę z przesuwem bocznym, wysuwem na zewnątrz oraz otwieranym najazdem umożliwiającym wjazd noszy.

Wnętrze wypełnione zostało praktycznie zaprojektowanymi szufladami, szafkami i uchwytami. Na liście wyposażenia można między innymi znaleźć uchwyt na drukarkę, mocowania butli tlenowych, zestaw szyn oraz płyt montażowych do instalowania sprzętu medycznego czy panele tlenowe i gniazda 12 lub 230 V.

Ford Transit przygotowany przez firmę Ambulans Polska został wyposażony w belkę świetlną LED umieszczoną na przedniej części pojazdu z podświetlanym napisem „Ambulans”. Druga belka świetlna LED została umieszczona na tylnej części dachu pojazdu. Transit ma ponadto zamontowane na bokach reflektory robocze zewnętrzne służące do oświetlenia miejsca akcji z prawej i lewej strony. W pasie przednim został zamontowany głośnik o mocy 150 W. Oprócz modulowanego sygnału dźwiękowego można przez niego podawać głosowe komunikaty. Całością steruje się za pomocą manipulatora umieszczonego w kabinie kierowcy.

System oświetlenie wnętrza został również oparty na technologii LED, która pozwala kontrolować i regulować intensywność światła w przestrzeni sanitarnej. Dzięki temu spełniane są wszelkie potrzeby zespołu sanitarnego i pacjenta. Sterowanie odbywa się poprzez panele dotykowe.

Samochód został oznakowany zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Zdrowia, a producent oferuje również miejsce na logo kupującego.

Źródło: Ford