Nowy Mercedes-Benz E – nowoczesny, hybrydowy i tradycyjny

Nowa Klasa E z oznaczeniem W214 ma według niemieckiego producenta łączyć tradycję i cyfryzację. To jeden z najważniejszych modeli w palecie producenta, który od ponad 75 lat wyznacza standardy dla segmentu wyższej klasy średniej.

Nawet nowa generacja opiera się na eleganckim designie tradycyjnego sedana, ale oferując zelektryfikowane układy napędowe, powinna stworzyć pomost między napędem spalinowym a elektrycznym. Dzięki nowemu interfejsowi obiecuje również bardziej imponujące wrażenia cyfrowe na pokładzie.

Nawet szósta generacja klasy E, z wewnętrznym oznaczeniem W214, opiera się na eleganckiej sylwetce trójbryłowego sedana z krótkim przednim zwisem, długą maską i elegancką kabiną z lekko opływowym tyłem. Samochód ma 4949 mm długości, 1880 mm szerokości i 1468 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2961 mm, czyli o dwa centymetry więcej niż w poprzedniej generacji.

Stylistyka zewnętrzna zachwyca czarnym panelem przednim, który łączy osłonę chłodnicy z reflektorami i tym samym nawiązuje do czysto elektrycznych modeli EQ. W zależności od wyposażenia osłona chłodnicy może być progresywna lub wręcz klasyczna. Reflektory są już standardowo wyposażone w wydajną technologię LED, opcjonalnie dostępne będą światła Digital Light z funkcją projekcji. W standardzie jest charakterystyczna sygnatura świetlna, opcjonalnie maska ​​może być podszyta podświetlaną ramką.

Samochód oglądany z profilu powinien prezentować się elegancko, jednak warto zwrócić uwagę na zagłębione klamki, które są opcjonalne i nawiązują do wyższych modeli. Para linii bocznych powinna więc nawiązywać do sportowego charakteru modelu, a nadkola wypełniają koła o rozmiarach od 17 do 21 cali. Patrząc na tylną część, warto wspomnieć o światłach LED z motywem gwiazdy.

Wspomniane imponujące wrażenia cyfrowe na pokładzie zapewnia przede wszystkim opcjonalna deska rozdzielcza MBUX Superscreen z trzema ekranami – cyfrowym zestawem wskaźników, systemem informacyjno-rozrywkowym oraz mniejszym ekranem przed pasażerem. Jest aktywowany tylko wtedy, gdy pasażer zostanie wykryty na siedzeniu pasażera, w przeciwnym razie wyświetla płaszczyznę, która wtapia się w otoczenie. Standardowo samochód jest wyposażony w cyfrową tablicę przyrządów i system informacyjno-rozrywkowy, który optycznie unosi się nad deską rozdzielczą.

Producent samochodów może się również pochwalić nową architekturą elektroniki, która opiera się bardziej na oprogramowaniu niż na sprzęcie. Funkcje obliczeniowe, które wcześniej były podzielone, teraz odbywają się w jednym procesorze. Ekrany i system informacyjno-rozrywkowy są udostępniane przez nowy, potężny komputer pokładowy. Załoga może zatem spodziewać się większej szybkości i płynności systemu.

Na wzmiankę zasługuje również nastrojowe oświetlenie kabiny, które tworzy dobry klimat. Opcjonalny system Active Ambient Lightning z wizualizacją dźwięku pozwoli załodze dosłownie „zobaczyć” dźwięk odtwarzanej piosenki, filmu lub aplikacji. Na przykład szybkie uderzenia prowadzą do szybkiej zmiany świateł, podczas gdy wolniejsze uderzenia powodują powolną zmianę koloru.

Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE – również w ekskluzywnej wersji Edition 1

W kabinie znajduje się także aż pięć aparatów fotograficznych, w tym jeden do selfie. Załoga może więc zrobić sobie selfie lub nagrać film podczas postoju samochodu, a dzięki odpowiednim aplikacjom załoga będzie mogła także uczestniczyć w konferencjach online. Obsługiwane aplikacje powinny obejmować np. TikTok, grę Angry Birds, aplikacje do konferencji online Webex lub Zoom czy przeglądarkę internetową Vivaldi.

Mercedes-Maybach EQS SUV – legendarna luksusowa marka prezentuje swój pierwszy model w pełni elektryczny

Inne interesujące funkcje powinny obejmować możliwość automatyzacji procedur komfortu za pomocą sztucznej inteligencji, nowe programy komfortu Energizing Comfort i Energizing Coach zdolne do tłumienia zmęczenia lub nudności podczas jazdy, opcjonalna regulacja wylotów wentylacji silnika elektrycznego, możliwość ustawienia siedmiu profili z nawet 800 parametrami itp. W zależności od rynku auto będzie wyposażone również w łączność 5G.

Klienci mogą również liczyć na większą przestrzeń. Będzie o 5 milimetrów więcej miejsca nad głową kierowcy, miejsca na kolana i nogi pasażera w drugim rzędzie zwiększono o 10 i 17 mm, a miejsca na łokcie pasażera w tylnym rzędzie zwiększono o 25 mm do łącznie 1519 mm, podnosząc Klasę E do najwyższej klasy S. Bagażnik ma pojemność 540 litrów.

W momencie wejścia na rynek europejski jednostki napędowe zostaną zelektryfikowane. Połowa oferty to hybrydy plug-in. Podstawą jednostek napędowych są cztero- i sześciocylindrowe silniki spalinowe z rodziny Meredes-Benz FAME (Family of Modular Engines), uzupełnione o turbodoładowanie i technologię miękkiej hybrydy rozrusznik-generator. Jego moc została zwiększona do 17 kW i osiąga moment obrotowy do 205 Nm.

Mercedes-Benz E, silniki benzynowe/mild-hybridy w momencie premiery
E 200E 220 dE 220 d 4Matic
Pojemność skokowa (cm3)199919931993
Moc (kW/obr./ min.)150/5800145/3600145/3600
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./ min.)320/1800-4000440/1800-2800440/1800-2800
Moc silnika elektrycznego (kW)171717
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm)205205205
Średnie zużycie paliwa (l/100 km, WLTP)7,3-6,45,5-4,85,7-4,9
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h7,57,67,8
Prędkość maksymalna (km/h)240238234

 

Mercedes-Benz E, plug-in hybrid na rynkach europejskich
E 300 eE 300 e  4MATICE 400 e 4Matic
Pojemność skokowa (cm3)19991999
Moc (kW)150185
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320400
Moc silnika elektrycznego (kW)9595
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm)440440
Moc systemu (kW)230280
Maksymalny moment obrotowy systemu (Nm)550650
Pojemność baterii (kWh)25,425,4
Średnie zużycie paliwa (l/100 km, WLTP)0,8-0,50,9-0,60,9-0,6
Średnie zużycie energii (kWh/100 km, WLTP)20,7-18,421,6-19,221,6-19,2
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h6,46,55,3
Prędkość maksymalna (km/h)236234250
Zasięg w trybie elektrycznym (km)99-11895-11195-111