Modele Forda, których nie kupisz w salonie, ale… możesz im kibicować

Wyczynowe samochody Forda nie tylko cieszą oko i zdumiewają osiągami. Z jednej strony stanowią poligon doświadczalny dla nowych technologii. Z drugiej udowadniają, że zastosowane w autach seryjnych rozwiązania sprawdzają się w sytuacjach ekstremalnych: na torach wyścigowych i trasach rajdów.

Oto modele Forda, których nie kupisz w salonach.

Ford Pro Electric SuperVan

Cztery silniki elektryczne, akumulator chłodzony cieczą, 2000 koni mechanicznych i przyspieszenie do „setki” w mniej niż dwie sekundy. Ford Pro Electric SuperVan w pełni wykorzystuje potencjał napędu elektrycznego oraz demonstruje zaawansowaną wiedzę Forda na temat pojazdów elektrycznych, a dzięki specjalnie skonstruowanemu zawieszeniu nadaje się do wyczynowej jazdy po torze.

Ten wyjątkowy samochód został opracowany przez Ford Performance oraz firmę STARD z Austrii specjalizującą się w przygotowaniu samochodów elektrycznych do rajdów i wyścigów, a projekt nadwozia wykonał Ford Design z Kolonii w Niemczech. W konstrukcji tego „super vana” połączono płytę podłogową E-Transita Customa z przestrzenną stalową ramą i lekkimi kompozytowymi panelami poszycia nadwozia. W wnętrzu auta znajduje się klatka bezpieczeństwa i sportowe fotele spełniające normy FIA, a także duży ekran dotykowy SYNC. Ford Pro Electric SuperVan został ponadto wyposażony system kontroli startu, układ trzystopniowego hamowania regeneracyjnego oraz wyjątkowo spektakularny tryb Tyre Cleaning Mode. Ta nowa funkcja całkowicie hamuje koła jednej osi, jednocześnie napędzając drugą, co powoduje palenie opon przedniej lub tylnej osi – pozwala to na oczyszczenie i rozgrzanie opony przed startem w zawodach.

Już w czerwcu 2023 roku Ford Performance wystartuje elektrycznym SuperVanem 4 w legendarnym wyścigu Pikes Peak International Hill Climb.

Ford Mustang GT Supercar „Gen3”

Od prawie 60 lat kolejne generacje Forda Mustanga pojawiają się nie tylko na drogach, ale również na torach wyścigowych. Potwierdzeniem jest zaprezentowany pod koniec ubiegłego roku Ford Mustang GT Supercar, który jest Mustangiem siódmej generacji będącym samochodem wyścigowym. Co więcej jest on bardziej niż kiedykolwiek spokrewniony w modelem seryjnym!

Mustang GT Supercar „Gen3” mocno przypomina swojego drogowego odpowiednika, ma seryjny silnik Coyote V8 o mocy ponad 600 KM, a także charakterystyczne: niską linię dachu i długą pokrywę silnika.

Mustang GT Supercar został skonstruowany przez zespół Dick Johnson Racing we współpracy z Ford Performance, w ramach przygotowań do sezonu 2023, w którym rozpocznie się nowa era wyścigów serii Supercars.

Ford GT Mk IV

Ten wyczynowy supersamochód został stworzony przez Ford Performance i firmę Multimatic z myślą o jeżdżeniu wyłącznie na torze. Jego produkcja została ograniczona do 67 ręcznie wykonanych egzemplarzy. To swoisty hołd dla oryginalnego auta wyścigowego Forda GT Mk IV z 1967 roku.

Zadaniem firmy Multimatic było opracowanie najbardziej ekstremalnej wersji Forda GT i model Mk IV jest rezultatem tych prac. Ford GT Mk IV 2023 jest napędzany specjalnie skonstruowanym silnikiem EcoBoost z doładowaniem bi-turbo, który osiąga maksymalną moc ponad 800 KM i współpracuje z wyścigową skrzynią biegów. Auto ma powiększony rozstaw osi, a jego nadwozie zostało zbudowane z włókna węglowego.

Samochód jest dostępny wyłącznie na zamówienie w firmie Multimatic, ale aby go kupić trzeba wcześniej przejść przez wnikliwy proces weryfikacji swojej kandydatury. Ford GT Mk IV jest wyceniony na 1,7 mln dolarów amerykańskich, a nabywcy zostaną wybrani późną wiosną 2023 roku.

Ford Puma Hybrid Rally1

Model M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 jest pierwszym zelektryfikowanym samochodem wyczynowym Forda, napędzanym podobnym układem napędowym, jak samochód drogowy Puma EcoBoost Hybrid, na którym bazuje.

Pod maską rajdówki znajduje się 1,6 litrowy silnik EcoBoost o mocy 380 KM. Dzięki silnikowi elektrycznemu o mocy 136 KM i akumulatorowi, który może zmagazynować 3,9 kWh energii M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 przyspiesza do „setki” w 3,2 sekundy. Zespół napędowy zapewnia też tzw. hybrid boost, czyli „doładowanie”. To dzięki niemu chwilowa maksymalna moc wynosi ponad 500KM. Maksymalna jednorazowa „dawka” elektrycznego „doładowania” jest kontrolowana przez FIA i zależy od długości odcinka specjalnego – im krótszy odcinek, tym jest większa.

Jak na hybrydę typu plug-in przystało, akumulator w samochodzie M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 może być ładowany nie tylko za sprawą odzysku energii podczas hamowania, ale również z zewnętrznego źródła energii, czyli przy pomocy ładowarki.

W styczniu 2023 roku podczas Rajdu Szwecji za kierownicą Forda Pumy Hybrid Rally1 zasiadł Ott Tänak, który wraz z Martinem Järveoją odniósł swoje pierwsze zwycięstwo za kierownicą tego auta.

Ford Bronco Desert Racer

To wyczynowy samochód sportowy, stworzony przez zespół Ford Performance z wykorzystaniem m.in. zaawansowanej technologii zawieszenia Multimatic. Ford zrezygnował z tradycyjnej architektury rurowej ramy, zamiast tego Bronco DR zbudowany został z produkcyjnej czterodrzwiowej ramy Bronco i z jak największej liczby fabrycznych elementów.

Pod maską znajduje się, opracowany przez Coyote, 5-litrowy silnik V8 mający osiągać moc ponad 400 KM, a o szybkie, pewne i bezpieczne pokonywanie pustynnych bezdroży ma zadbać zawieszenie Multimatic Positional Selective DSSV oraz usztywniona klatką bezpieczeństwa. Bronco DR wyposażono w przetestowany i sprawdzony układ przeniesienia napędu 10R80 oraz elektryczny system sterowania napędem 4×4 (shift on the fly) z modelu Ford F-150.

Pojazd – o masie startowej około 2 812 kg – ma kąt natarcia 47 stopni, kąt zejścia 37 stopni i kąt rampowy 33 stopni. Takie parametry podwozia pozwalają pokonać nawet najbardziej wymagające trasy off-road. Rajdówkę wyposażono w 37-calowe opony całoroczne BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 (37×12.5R17) i koła beadlock.

Zaplanowano wyprodukowanie 50 egzemplarzy. Obecnie lista zgłoszeń kandydatów do zakupu Bronco DR jest zamknięta. Cena wywoławcza tego auta wynosiła 200 tys. dolarów.

Źródło: Ford