Całkowicie nowa kolekcja przyciągających wzrok, wydajnych i gotowych na każde wyzwanie samochodów koncepcyjnych zostanie zaprezentowana i przetestowana na trudnym szlaku podczas 57. corocznego Easter Jeep Safari™, zaplanowanego w dniach od 1 do 9 kwietnia 2023 r. w Moab, w stanie Utah, kultowej off-roadowej imprezy Jeepa „w domu z dala od domu”.
Podczas tegorocznego Safari na pierwszy plan wysunie się zelektryfikowana moc i imponujące osiągi. Zespoły projektowe marki Jeep i Jeep Performance Parts (JPP) by Mopar stworzyły kilka jedynych w swoim rodzaju samochodów zdolnych do pełzania po skałach i pokonywania terenu, które przeniosą jazdę off-road na wyższy poziom, udowadniając, że legendarne możliwości Jeepa 4×4 nie mają sobie równych.
„Co roku ponad 20 000 entuzjastów marki Jeep zjeżdża do Moab w stanie Utah na Easter Jeep Safari, aby pojeździć w najbardziej ekstremalnych warunkach terenowych, gdzie nasi inżynierowie cały czas podnoszą możliwości naszych modeli Jeepa na kolejny, wyższy poziom” – powiedział Jim Morrison, starszy wiceprezes i dyrektor marki Jeep w Ameryce Północnej. „To idealne miejsce do zaprezentowania naszych siedmiu nowych samochodów koncepcyjnych Jeepa, ponieważ to właśnie z tymi pasjonatami marki Jeep będziemy mogli dalej przesuwać granice oraz dowiedzieć się od nich, czego oczekują nasi klienci i dokąd powinna zmierzać przyszłość marki Jeep.”
W tym roku, siedem niezwykłych samochodów koncepcyjnych marki Jeep i JPP wyposażono w szereg zaawansowanych układów napędowych. Na specjalne życzenie klientów powraca Jeep Wrangler Magneto, pierwszy koncepcyjny elektryczny model (BEV) marki Jeep. Trzecia odsłona potężnego i wydajnego koncepcyjnego SUV-a Jeepa Wranglera, Magneto 3.0, oraz trzy dodatkowe samochody koncepcyjne Jeep 4xe są świadectwem zaangażowania marki Jeep w wizję polegającą na osiągnięciu „Wolności Bez Emisji” i zdobyciu pozycji lidera 4×4. Ponadto, każdy z modeli koncepcyjnych jest wyposażony w najnowsze produkowane seryjnie i prototypowe specjalne części Jeep Performance Parts oferowane przez Mopar, opracowane z myślą o rygorystycznych specyfikacjach i legendarnych możliwościach napędu 4×4.
„Dzięki naszej corocznej wyprawie do Moab możemy zaprezentować nasze najnowsze produkcje i spersonalizowane innowacyjne rozwiązania, testowane pod względem jakości części Jeep Performance Parts opracowanych przez markę Mopar” – powiedział Mark Bosanac, wiceprezes serwisu, części zamiennych i obsługi klienta marki Mopar w Ameryce Północnej. „W przeciwieństwie do innych produktów posprzedażnych, nasze testowane fabrycznie części zamienne i akcesoria zostały specjalnie zaprojektowane i opracowane, aby stawić czoła najtrudniejszym trasom off-roadowym na świecie”.
Flota samochodów koncepcyjnych prezentowanych podczas Easter Jeep Safari 2023 obejmuje:
Samochód koncepcyjny Jeep Wrangler Magneto 3.0
To już trzeci „występ” tej off-roadowej bestii w Moab. Rozpoczynając projektowanie samochodu koncepcyjnego Jeep Wrangler Magneto, zespół inżynierów Jeepa pragnął wykorzystać platformę do testowania, odkrywania i przesuwania granic elektryfikacji 4×4.
Samochód koncepcyjny Jeep Magneto 1.0 został zaprezentowany po raz pierwszy w 2021 roku jako prawdziwy BEV, zwinny, cichy a jednocześnie szybki i wyjątkowo silny do pełzania po skałach. Inżynierowie i projektanci marki Jeep stworzyli pojazd o zerowej emisji oferujący możliwości charakterystyczne dla Jeepa 4×4, zapewniając jednocześnie nowy poziom wydajności, odpowiedzialności za środowisko oraz ekstremalne osiągi na drodze i w terenie.
Jeep Magneto, powstały na bazie 2-drzwiowej wersji Jeepa Wranglera Rubicon z 2020 roku, wyposażony jest w customowy silnik elektryczny o strumieniu osiowym pracujący z prędkością do 6000 obr./min. i sześciostopniową manualną skrzynię biegów zapewniającą pełną kontrolę nad układem napędowym. Kompaktowy silnik elektryczny został początkowo wyregulowany tak, aby dostarczać do 273 funtów na stopę (lb/ft) momentu obrotowego i moc 285 KM.
Debiut samochodu koncepcyjnego Jeep Magneto 2.0 w 2022 roku pozwolił dodatkowo zwiększyć imponujące już osiągi. Szczytowe natężenie prądu w układzie napędowym zwiększono ponad dwukrotnie do 600 amperów, dzięki czemu samochód może błyskawicznie dostarczyć na koła nawet 850 funtów na stopę (lb/ft) momentu obrotowego – czyli ponad trzykrotnie więcej niż w przypadku poprzedniej wersji modelu koncepcyjnego – oraz 625 KM mocy, aby sprostać wyzwaniom związanym z pełzaniem po skałach i innych przeszkodach.
Tegoroczna aktualizacja Jeepa Magneto obejmuje nowy, bardziej wydajny silnik, który zwiększa moment obrotowy, a także udoskonalone programowanie, dzięki któremu energia użytkowa i zasięg wzrosły o 20%.
Nowością w tegorocznym Jeepie Magneto 3.0 są również trzy funkcje możliwe do wyboru przez kierowcę, które pozwalają wykorzystać zalety całkowicie elektrycznego układu napędowego, aby sprostać wyzwaniom terenowej jazdy:
- Wybór mocy pozwala kierowcy wybrać jedno z dwóch ustawień mocy (standardowo: 285 KM/273 funtów na stopę (lb/ft)momentu obrotowego; maksymalnie: 650 KM/900 funtów na stopę (lb/ft)momentu obrotowego).
- Dwustopniowy tryb regeneracji mocy umożliwia normalną jazdę przy wyłączonym silniku lub wzmocnioną regenerację hamulców przy włączonym silniku elektrycznym.
- Agresywny tryb zjazdu ze wzniesienia dostępny przy niskim zakresie obrotów zapewnia prawdziwe wrażenia off-roadowej jazdy „przy użyciu jednego pedału” w trudnych sytuacjach związanych z pokonywaniem skał.
Jego sprawność zwiększają przednia oś Dynatrac 60 (przełożenie 5,38:1), masywna tylna oś Dynatrac 80 (przełożenie 5,38:1), 20-calowe terenowe koła typu beadlock, 40-calowe opony do jazdy po błocie i customowy trzycalowy (7.6 cm) lift zawieszenia.
Samochód koncepcyjny Jeep Magneto 3.0 testuje również proporcje modelu koncepcyjnego. Aby ułatwić wchodzenie, otwór drzwiowy został zmodyfikowany i cofnięty o dodatkowe sześć cali (15 cm). Ponadto nowy słupek B przesunięto o 60 mm do tyłu, aby zrobić miejsce dla customowego pałąka. Błotnik przedni przedłużono o dwa cale (5 cm), natomiast szybę przednią odchylono do tyłu o 12 stopni, dzięki czemu patrząc z boku dach sprawia wrażenie „ściętego” bez konieczności skracania przedniej szyby.
Women’s World Car of the Year 2023 – Jeep Avenger uznany za najlepszy rodzinny SUV
Nowa kolorystyka Jeepa Magneto 3.0 oddaje hołd wszystkim trzem ewolucjom samochodu koncepcyjnego. Motywy biały Bright White i niebieski Surf Blue pozostają, ale trzecia wersja wprowadza elementy w bardziej żywych barwach, do których należą m.in. czerwone akcenty.
Przednie fotele samochodu koncepcyjnego Jeep Magneto 3.0 obszyto niebieską skórą z czerwonymi szwami, pasującymi do kolorystyki nadwozia. Fotele tylne usunięto, a podłogę wyłożono materiałem Rhino w niebieskim kolorze Surf Blue, aby zwiększyć funkcjonalność i trwałość.
Samochód koncepcyjny Jeep Scrambler 392
Wprowadzony w 1981 roku Jeep Scrambler (CJ-8) był pierwszym kompaktowym pickupem Jeepa z otwieranym dachem. Ten wyjątkowy, wszechstronny choć niewielki pickup, o dużych możliwościach przypominał CJ-7, ale miał dłuższy, 103-calowy (261 cm) rozstaw osi i dłuższy zwis tylny, oferując tym samym większą przestrzeń ładunkową.
Po czterech dekadach, samochód koncepcyjny Jeep Scrambler 392 nawiązuje mocnym akcentem do jazdy pod gołym niebem oferowanej przez CJ-8. Chociaż silnik V-8 nigdy nie był dostępny dla modelu CJ-8, koncept Scrambler 392 zapewnia imponującą moc i niesamowity moment obrotowy dzięki 6,4-litrowemu silnikowi HEMI® V-8 (470 KM i 470 funtów na stopę (lb/ft) momentu obrotowego).
Samochód koncepcyjny Jeep Scrambler 392, który bazuje na czterodrzwiowym Jeepie Wranglerze Rubicon, również podkreśla lekkość osiągów terenowych, uzyskaną dzięki customowemu nadwoziu wykonanemu z włókna węglowego. Scrambler w nowej wersji to dwudrzwiowy model, który pozwala cieszyć się wolnością i jazdą pod gołym niebem. Przednią szybę cofnięto o 12 stopni, dzięki czemu idealnie pasuje do niższego dachu. Zmieniona sylwetka jest ukłonem w stronę hot rodów z nadwoziem typu chopped tops.
Jednym z najbardziej ekscytujących elementów samochodu koncepcyjnego Jeep Scrambler 392 jest nowy zestaw zawieszenia pneumatycznego AccuAir opracowany dla Jeepa Wranglera i Jeepa Gladiatora. System umożliwia regulację zawieszenia w zakresie od 1,5 cala (3,8 cm) do 5,5 cala (14 cm) i dostosowanie go do własnych potrzeb za pomocą sterownika w kabinie lub poprzez Bluetooth dalekiego zasięgu w urządzeniu bezprzewodowym.
Zakład Stellantis w Tychach rozpoczyna produkcję modelu Jeep Avenger (European Car of the Year 2023)
„Rzeźbiony” tylny panel nadwozia zaprojektowano tak, aby podkreślić otwór drzwiowy, a także tylne poszerzenia błotników. Unowocześnione nadwozie obejmuje również nowe błotniki przednie i nową pokrywę silnika wykonaną z włókna węglowego. Na środku pokrywy silnika znajduje się przyciemniana, przezroczysta szybka, poprzez którą można podziwiać pulsujące serce Jeepa Scramblera 392, czyli jego potężny silnik o pojemności 6,4 litra (392 cale sześcienne). Customowe przednie i tylne zderzaki lightweight oraz nowe poszerzenia błotników zapewniają więcej miejsca na większe opony i koła.
Koncepcyjny model Jeep Scrambler 392 jest wyposażony w 40-calowe opony osadzone na customowych 20-calowych kołach. Obręcze kół i haki holownicze są polakierowane w kolorze Brass Monkey, podobnie jak w przypadku seryjnego Jeepa Wranglera Rubicon 392. Samochód koncepcyjny wyróżnia się spersonalizowanym nadwoziem w zielonym kolorze Sublime green i wnętrzem z customowymi fotelami z niebieskimi wstawkami i zielonymi szwami.
Samochód koncepcyjny 1978 Jeep Cherokee 4xe
Kolejna podróż w przeszłość prowadzi do tegorocznego modelu kontynuującego tradycję „Resto-Mod”. Wprowadzony na rynek w 1974 roku Jeep Cherokee (SJ) był sportową, dwudrzwiową wersją Wagoneera i posiadał kubełkowe fotele, sportową kierownicę i rasowe detale, które miały przemawiać do młodszych, żądnych przygód kierowców.
Rok później, na rynku pojawiła się wersja Wide-Track, w której zmodernizowano kluczowe elementy, takie jak boczne paski nadwozia, zamontowano większe opony, 3-calowe (7,6 cm) szersze osie, przednią i tylną oś Dana 44, większe osadzenie przednich i tylnych kół, a we wnętrzu większą ilość udogodnień.
W ten sposób zbliżamy się do tegorocznego modelu koncepcyjnego zaprojektowanego z myślą o miłośnikach podróży. Aby oddać hołd Jeepowi Cherokee SJ, pierwszemu w swoim rodzaju SUV-owi przystosowanemu zarówno do jazdy po drogach, jak i bezdrożach, zespół projektowy Jeepa postanowił stworzyć na nowo kultowego, pełnowymiarowego SUV-a w nowoczesnej wersji.
Samochód koncepcyjny Jeep Cherokee 4xe początkowo powstał jako 1978 Jeep Cherokee, a następnie połączono go z Jeepem Wranglerem Rubicon 4xe MY 2022. Zadaniem Jeepa Cherokee było przeniesienie Jeepa Cherokee SJ na wyższy poziom osiągów i filozofia ta doskonale sprawdziła się w przypadku tego modelu koncepcyjnego.
Oryginalny wygląd zewnętrzny znacznie zmieniono, a nadwozie łączy oryginalne proporcje z jaskrawym, niepowtarzalnym, wielobarwnym lakierem z lat 70-tych. Samochód koncepcyjny 1978 Jeep Cherokee 4xe na pierwszy rzut oka wygląda jak zabytkowy Jeep Cherokee SJ, jednakże jest to nowoczesny, zelektryfikowany samochód terenowy.
Pod maską konceptu ’78 Jeep Cherokee 4xe znajduje się zaawansowany układ napędowy Jeepa Wranglera 4xe zapewniający wyjątkowe wrażenia z jazdy na drodze i w terenie dzięki połączeniu dwóch silników elektrycznych, pakietu akumulatorów wysokonapięciowych i zaawansowanego technologicznie 2,0-litrowego silnika I-4 z turbodoładowaniem. Ośmiostopniową automatyczną skrzynię biegów połączono z przekładnią 4:1, aby dostarczyć jeszcze większą moc 37-calowym oponom osadzonym na customowych 17-calowych kołach w stylu Slot Mag.
W kabinie samochodu koncepcyjnego ’78 Jeep Cherokee 4xe wyróżniają się nisko osadzone fotele kubełkowe obszyte skórą. Tylną kanapę zastąpiono czteropunktową klatką bezpieczeństwa, a w tylnej przestrzeni bagażowej umieszczono pełnowymiarową oponę zapasową na wypadek, gdyby na szlaku pojawiły się nieoczekiwane przygody.
Samochód koncepcyjny Jeep Wrangler Rubicon 4xe
Po pozytywnej reakcji na limitowany, wyjątkowy kolor lakieru Tuscadero, który zadebiutował w 2021 roku w modelach Jeep Wrangler, zespół projektantów Jeepa postanowił podnieść poprzeczkę dla tej przyciągającej wzrok głębokiej i intensywnej chromatycznej purpury. W Moab zespół wyznaczył granicę i zdecydował, iż nadszedł czas, aby odwrócić postrzeganie koloru, utrudniając je nieco.
W ten sposób powstał niezwykły samochód koncepcyjny Jeep Wrangler Rubicon 4xe, który może pochwalić się legendarnymi, zelektryfikowanymi możliwościami terenowymi, niepokorną paletą kolorów i potężną platformą idealną na wielką przygodę.
Nadwozie konceptu Jeepa wyróżnia się przyciągającym wzrok różowym kolorem z akcentami w czarnym kolorze Gloss Black na grillu przednim i oprawach reflektorów. Legendarną, siedmioszczelinową atrapę chłodnicy zapożyczono z nowego modelu Jeep Wrangler Rubicon 20th Anniversary, a na masce silnika umieszczono spersonalizowaną grafikę z nadrukiem w tonacji idealnie komponującej się z akcentami we wnętrzu.
Równie odważne wnętrze utrzymane jest w stylistyce twardej jak skała. Wykonane na zamówienie skórzane fotele wyróżniają subtelne plamy w kolorze magenty, które pojawiają się tuż pod perforowaną powierzchnią w zwierzęce wzory. Akcenty z błyszczącej, czarnej, lakierowanej skóry można znaleźć na zagłówkach foteli i paskach do ściągania, a metalowe pierścienie stanowią doskonałe uzupełnienie powierzchni siedzeń. Dodatkowe akcenty w kolorze magenty znajdują się na klamkach drzwi, uchwytach, a także na osłonie dźwigni zmiany biegów i na skrzynce rozdzielczej.
Ukoronowanie całego wnętrza samochodu stanowi czarny panel deski rozdzielczej z lakierowanej skóry, ozdobiony zamkiem błyskawicznym, pod którym kryje się warstwa różowego aksamitu.
Możliwości terenowe zostały zwiększone dzięki zastosowaniu regulowanego zawieszenia pneumatycznego AccuAir, które zapewnia wystarczający prześwit dla masywnych 37-calowych opon, założonych na 17-calowych, czarnych, błyszczących felgach American Expedition Vehicles (AEV) Borah. Dodatkowe elementy wyposażenia AEV obejmują przedni i tylny zderzak, osłony mechanizmu różnicowego i wyciągarkę Warn Zeon.
Samochód koncepcyjny Grand Wagoneer Overland
Poprzez wzgórza i przez Park Narodowy Canyonlands jedziemy cross-trekkingowym konceptem Grand Wagoneer Overland 2023. Nowe samochody Grand Wagoneer i Wagoneer na nowo interpretują swoje dziedzictwo i przenoszą SUV-a klasy premium na niezbadane terytoria komfortu i przygody. Mając to na względzie, koncepcyjny samochód, którym można dotrzeć wszędzie i zrobić wszystko przenosi eksplorację terenu na wyższy poziom – i to w prawdziwym, typowym dla Grand Wagoneer stylu.
Samochód koncepcyjny Grand Wagoneer Overland wykorzystuje całkowicie nowy 3,0-litrowy silnik Hurricane Twin Turbo o mocy 510 KM, aby poprowadzić poszukiwaczy przygód dalej poza utarte szlaki. Moc 510 KM i 500 lb.-ft. momentu obrotowego sprawiają, że potężny silnik Hurricane oferuje doskonałe osiągi, a jednocześnie zapewnia mniejsze zużycie paliwa w porównaniu z wolnossącymi V-8 i sześciocylindrowymi silnikami z doładowaniem oferowanymi przez konkurencję.
Zainspirowany „overlandingiem” (długimi wyprawami lądem), samochód koncepcyjny może pochwalić się niesamowitą ilością dodatków zastosowanych wewnątrz i na zewnątrz. Główną cechą konceptu jest specjalny RedTail Overland Skyloft przymocowany do górnej części dachu Grand Wagoneera. Wykonany z włókna węglowego Skyloft można rozłożyć w około 10 sekund, podnosząc go po prostu jedną ręką od wewnątrz.
Aby dokonać integracji Skylofta, zespół projektowy rozpoczął od usunięcia siedzeń w drugim i trzecim rzędzie. Najbardziej wysunięty do tyłu otwierany dach został przesunięty, aby stworzyć niestandardowe, odporne na warunki atmosferyczne, przelotowe wejście z dolnego trzeciego rzędu siedzeń na górny poziom Skyloft. Łatwy dostęp zapewniają przesuwne drzwi i niewielki stopień, który służy również jako stolik. Skyloft to klimatyzowana oaza z miejscem do spania dla dwóch osób i z wystarczającą ilością okien, aby podziwiać nawet najbardziej rozległe widoki.
I chociaż Skyloft może być optymalnym wyborem, by podziwiać gwiaździstą noc, znajdującej się poniżej głównej przestrzeni kabiny również poświęcono wiele uwagi. Niezależnie od tego, czy chcemy uciec przed nagłą ulewą, czy też przebrać się, zrzucając z siebie zabłocony sprzęt, wyłożona wykładziną podłoga bagażnika z łatwością poradzi sobie ze wszystkim.
Aby zapewnić rozrywkę oraz inne udogodnienia na tylnych siedzeniach Grand Wagoneera, przytulne wnętrze zostało wyposażone w dwie duże pufy, pluszowy dywanik, poduszki i nietypowe, ambientowe oświetlenie wnętrza. Przestronne wnętrze zapewnia również dużo miejsca na rowery, sprzęt i wszystko inne, co jest przydatne w podróży.
Nadwozie koncepcyjnego Grand Wagoneera Overland polakierowane jest w kolorze Industrial Green z akcentami Gunmetal. Na przednim grillu umieszczono masywną wyciągarkę Warn, która posiada dwa komplety specjalnych świateł laserowych zapewniających doskonałą widoczność w nocy. Wytrzymały, czarny dach pokryty materiałem Rhino, ma subtelny pomarańczowy kolor, aby nawiązać do niezliczonej ilości sprzętu outdoorowego używanego przez miłośników overlandingu.
Większe otwory na koła i niestandardowe błotniki kół, a także niekonwencjonalny przedni i tylny zderzak stanowią dopełnienie wyglądu, zapewniając jednocześnie agresywne kąty natarcia i zejścia, co daje doskonałe możliwości terenowe. 35-calowe opony założone na niestandardowych 18-calowych kołach zapewniają naturalne uniesienie pojazdu o 1,5 cala (3,8 cm), co zwiększa kąt rampowy oraz prześwit.
Samochód koncepcyjny Jeep Wrangler Rubicon 4xe Departure
Samochód koncepcyjny Jeep Wrangler 4xe Departure opiera się na kultowym, otwartym kokpicie najlepiej sprzedającej się i najwszechstronniejszej hybrydy typu plug-in (PHEV) w Ameryce z innowacyjnymi i niekonwencjonalnymi elementami opracowanymi przez zespół projektowy JPP by Mopar. Warto podkreślić, że mocowanie koła zapasowego i opony pozwala Jeepowi Wranglerowi Rubicon 4xe przesunąć granice dostępnych kątów zejścia z napędem elektrycznym 4×4.
Koncepcyjny samochód Wrangler 4xe Departure został wyposażony w koła KMC Impact OL o wymiarach 17 na 8,5 cala w kolorze Vintage Bronze, 37-calowe opony BFGoodrich oraz podniesione o 2 cale (5 cm) zawieszenie JPP i amortyzatory BILSTEIN Performance. Amortyzatory BILSTEIN wykorzystują regulowane, zewnętrzne zbiorniki, aby zapewnić lepsze chłodzenie w celu zwiększenia skoku zawieszenia i poprawy możliwości terenowych Jeepa 4×4.
Zabezpieczenie siedmioszczelinowego grilla, zastosowane po raz pierwszy w Jeepie Wranglerze Rubicon 20th Anniversary Edition 2023, stanowi specjalnie zaprojektowana rurowa osłona kraty o wymiarach 4 stopy na 1, która rozkłada się, tworząc innowacyjną „ławeczkę”, doskonałe miejsce do odpoczynku dla dwojga podczas przemierzania szlaków. Poniżej osłony grilla znajduje się zmodyfikowany zderzak Rubicon z wyciągarką Warn.
Nowe, płaskie poszerzenia błotników i osłony na wnęki koła, które zostały specjalnie zaprojektowane dla większych zestawów kół i opon, zapewniają dodatkowy prześwit. Płaskie poszerzenia błotników posiadają zintegrowane, zdejmowane osłony świateł do jazdy dziennej (DRL) dla miłośników off-roadu, którzy mogą potrzebować dodatkowego prześwitu na opony w ekstremalnych warunkach terenowych. Jest to pierwsze poszerzenie błotnika dopuszczone do użytku w 50 stanach USA, z oryginalnym DRL i spełniające wymogi 50 stanów USA dotyczące osłony opon.
Zespół projektowy nadal bada potrzeby klientów, szukając najlepszych rozwiązań dotyczących dodatkowego oświetlenia szlaku. Samochód koncepcyjny Wrangler 4xe Departure wykorzystuje trzy koncepcyjne reflektory, 11-calowe (28 cm) prostokątne światła LED TYRI z oryginalnymi uchwytami, które montowane są z tyłu ramy szyby przedniej. Po złożeniu szyby przedniej każde światło z łatwością można odchylić w bok. Oświetlenie podłoża zapewniają umieszczone na wszystkich czterech rogach podwoziowe światła typu rock lights.
Specjalne progi boczne mają dodatkowe rury ślizgowe zamontowane w celu zwiększenia ochrony nadwozia i ułatwienia dostępu do podwyższonej kabiny, a drzwi rurowe JPP zapewniają doskonałe wrażenia podczas jazdy „open-air”.
Aby zwiększyć przestrzeń bagażową, samochód koncepcyjny Wrangler 4xe Departure posiada panele Molle, które mocuje się do pałąka bezpieczeństwa i ramy nadwozia, co pozwala pomieścić dodatkowe akcesoria, które wymagają zamocowania.
Zespół projektowy wykorzystał samochód koncepcyjny Wrangler 4xe Departure do przetestowania innowacyjnych możliwości montażu koła zapasowego i opony, zachowując przy tym harmonię z innymi akcesoriami. W tylnej części pojazdu znajduje się specjalna ruchoma konstrukcja rurowa, umożliwiająca umieszczenie na niej koła zapasowego po jednej bądź po drugiej stronie. Gdy koło zapasowe obrócone jest na zewnątrz, zapewnia to więcej przestrzeni bagażowej. Gdy zamontujemy je do wewnątrz kabiny, tylny zwis jest znacznie lepszy do jazdy w terenie, a koło zapasowe i opona są zabezpieczone. W obu pozycjach konstrukcja zachowuje możliwość korzystania z fabrycznie zamontowanej kamery cofania i CHMSL.
W tylnej części przestrzeni ładunkowej znajdują się szyny mocujące bagaż z pasami mocującymi do przechowywania dodatkowych akcesoriów oraz całoroczna, uniwersalna mata do bagażnika JPP.
Zachwycające nadwozie Wranglera 4xe Departure w niebieskim kolorze Dark Harbor kontrastuje we wnętrzu kabiny z wyrazistymi, kolorowymi powierzchniami siedzeń. Zespół projektowy zastosował wyrazistą kombinację kolorystyczną jasnej skóry Acorn Squash Nappa z ciemniejszą brązową skórą Carnegie Hall Nappa, podkreśloną szwami w ciepłym kolorze złamanej bieli Serafil. Niebieski kolor Dark Harbor odnajduje swoją kontynuację na desce rozdzielczej, na której znajdują się też różne akcenty w kolorze Vintage Bronze.
Koncepcyjny samochód Wrangler 4xe Departure posiada również niekonwencjonalną szynę umieszczoną na desce rozdzielczej, na której można zamocować telefony lub akcesoria do rejestrowania swoich wypraw off-rodowowych.
Wykonane ze stali nierdzewnej nakładki na pedały JPP posiadają czarne gumowe nakładki zapewniające kierowcy dobrą przyczepność do pedałów gazu i hamulca. Uchwyty JPP ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z samochodu.
Nowy system wytrzymałych podłóg winylowych JPP jest już dostępny dla wszystkich produkowanych czterodrzwiowych Wranglerów (JL). Dzięki zintegrowanym odpływom podłogowym Jeepa, możliwe jest łatwe czyszczenie jego wnętrza.
Samochód koncepcyjny Gladiator Rubicon Sideburn
Samochód koncepcyjny Jeep Gladiator Sideburn, w efektownym żółtym kolorze Solar Flash, pokazuje nowe narzędzia zaprojektowane z myślą o rosnącym zainteresowaniu przygodami w terenie.
Napędzany 3,6-litrowym silnikiem Pentastar V6, koncepcyjny samochód Gladiator Sideburn wyposażony jest w podniesione o 2 cale (5 cm) zawieszenie JPP oraz amortyzatory BILSTEIN Performance. Amortyzatory BILSTEIN wykorzystują regulowane, zewnętrzne zbiorniki aby zapewnić lepsze chłodzenie w celu zwiększenia skoku zawieszenia i poprawy możliwości terenowych Jeepa 4×4.
Wszystkie cztery koła posiadają opony BF Goodrich 37 x 11 cali osadzone na czarnych, sześcioramiennych felgach HRE, 17 na 9 cali, FT1.
Zabezpieczenie siedmioszczelinowego grilla, zapożyczone z Jeepa Wranglera Rubicona 20th Anniversary Edition 2023, stanowi specjalnie zaprojektowana rurowa osłona kraty o wymiarach 4 stopy na 1, która rozkłada się, tworząc innowacyjną „ławeczkę”, doskonałe miejsce do odpoczynku dla dwojga podczas przemierzania szlaków. Poniżej osłony grilla znajduje się zmodyfikowany zderzak Rubicon z wyciągarką Warn.
Po raz pierwszy w koncepcyjnym Gladiatorze Sideburn zastosowano niestandardowy system JPP do odcinania gałęzi, który wykorzystuje mocne linki przymocowane z jednej strony do zatrzasków pokrywy silnika, a z drugiej do tyłu ramy szyby przedniej, by kierować gałęzie i zarośla w górę i ponad linię dachu, w celu zapobieżenia potencjalnym uszkodzeniom pokrywy silnika i przedniej szyby.
Odpowiadając na potrzeby klientów, w debiutującym koncepcyjnym Gladiatorze Sideburn, zespół projektowy JPP by Mopar zamontował parę zdejmowanych 11-calowych (28 cm) prostokątnych świateł LED TYRI do każdego z paneli dachowych, zamontowanych na niestandardowych wspornikach w innowacyjnej owiewce świateł. Owiewka świateł jest przymocowana do każdego panelu dachowego i posiada szybkozłączkę.
Koncepcyjny pałąk bezpieczeństwa JPP Gladiatora, wykonany z lekkiego włókna węglowego i stali, zwiększa przestrzeń między kabiną a skrzynią dzięki konstrukcji obejmującej stopnie po obu stronach skrzyni, które ułatwiają dostęp. Pałąk bezpieczeństwa posiada również na środku półkę z uchwytami do mocowania przenośnych toreb bagażowych. Każdą torbę można zamknąć i zabezpieczyć za pomocą ośmiu pętli mocujących. Cztery szyny typu T-track w górnej części pałąka bezpieczeństwa umożliwiają łatwy montaż rowerów, kajaków lub innych systemów bagażowych montowanych na dachu.
Skrzynia w samochodzie koncepcyjnym Gladiator Sideburn jest naprawdę wyjątkowa. Stworzona, aby jeszcze bardziej podkreślić wytrzymały i lekki design Jeepa, posiada zintegrowane panele Molle nad i za błotnikami, które zapewniają dodatkowe miejsce do przechowywania. Zintegrowane pojemniki RotoPaX zostały z kolei specjalnie zaprojektowane do przewożenia płynów podczas off-roadowych przygód. Wewnątrz skrzyni znajduje się zmodyfikowany uchwyt na koło zapasowe Mopar, który może pomieścić 37-calowe koło i oponę.
Niekonwencjonalna pokrywa tylna wyposażona jest w standardzie w kamerę cofania, CHMSL i posiada trzy otwory z panelami Molle oraz specjalną, pływającą plakietkę Jeep w środkowym otworze.
Niesamowite wrażenia podczas jazdy „open-air” samochodem koncepcyjnym Sideburn Gladiator jeszcze bardziej intensyfikują niepełne drzwi JPP, a boczne stopnie JPP i uchwyty JPP ułatwiają wejście do podwyższonej kabiny.
W otwartej kabinie znajdują się siedzenia, podłokietnik, osłony dźwigni zmiany biegów, dźwignia hamulca postojowego i uchwyty niepełnych drzwi wykończone skórą Vienesse Relicate Nappa w głębokim, ciemnym, czerwono-brązowym kolorze z nitką Soul-stopper. Przeszycia pojawiają się również w górnej części deski rozdzielczej i na kierownicy.
W niestandardowych ramkach zestawu wskaźników umieszczona jest mapa topograficzna 3D krajobrazu Moab, w którym tło wykończone jest w kolorze matowej czerni, a szlaki zaznaczone są w błyszczącym ciemnym srebrze. W całej kabinie pojawiają się akcenty w matowym lakierze Atomic Silver.
Ozdobne, wykonane ze stali nierdzewnej nakładki na pedały JPP sprawiają, że stopy dobrze trzymają się ich podczas jazdy po szlakach, a koncepcyjny system wytrzymałej podłogi winylowejJPP (w modelu JT Gladiator) ze zintegrowanymi odpływami podłogowymi umożliwia szybkie czyszczenie wnętrza.
Easter Jeep Safari
Easter Jeep Safari to dziewięciodniowa impreza plenerowa, organizowana przez klub Red Rock 4-Wheelers z Moab, której program przewiduje codzienne wyprawy off-roadowe wyruszające z miasta Moab, Utah (USA). Jeep Safari rozpoczęto w roku 1967. Wówczas był to jednodniowy zlot zorganizowany przez Izbę Handlową w Moab. Z czasem impreza rozwinęła się do dziewięciodniowego wydarzenia na najtrudniejszych trasach, z kulminacją w sobotę wielkanocną – „Big Saturday”.
Źródło: Jeep