Szósta generacja Renault Espace stała się 7-osobowym SUV-em. Nie ma już napędu na cztery koła i silnika wysokoprężnego, a napędza go 3-cylindrowa hybryda o mocy 200 KM. Historia Renault Espace jako przestronnego francuskiego minivana rozpoczęła się w 1983 roku wraz z premierą pierwszej generacji. W tym roku ikona francuskiej rodziny obchodzić będzie 40-lecie istnienia i zrobiła sobie najpiękniejszy prezent na okrągły jubileusz. Zupełnie nowa generacja, szósta w kolejności. Jednak diametralnie różni się od oryginalnego Espaca (i właściwie wszystkich innych następców).
Nowością nie jest już typowy minivan z gigantycznymi szklanymi powierzchniami. Zdecydowano się na modne nadwozie typu SUV, które jest mniejsze niż poprzedni Espace, ale oferuje podobną przestrzeń wewnątrz i do siedmiu miejsc. Samochód poznaliśmy w paryskich studiach jeszcze przed oficjalną premierą i nie musimy się martwić o zmiany. „Espace to francuskie słowo oznaczające przestrzeń. I o to w tym wszystkim chodzi. Espace nie określa, czy jest to MPV, czy SUV. Charakteryzuje się dużą przestrzenią” – dowiadujemy się na wstępie od przedstawicieli francuskiego koncernu samochodowego.
Nowe Renault Austral – jakość od A do L
Bazą techniczną nowej generacji jest platforma CMF-CD, która jednak została poddana specjalnym modyfikacjom mającym na celu maksymalne wykorzystanie przestrzeni wewnętrznej. Choć auto o długości ponad 4,7 metra jest o 14 cm krótsze od swojego poprzednika, to miejsce dla pasażerów w środku jest tyle samo. Jak już zapowiadaliśmy, nowość może pomieścić do siedmiu pasażerów, przy czym trzeci rząd siedzeń jest dostępny bez dodatkowej dopłaty.
4EVER Paris Tour – niezwykła przejażdżka Renault 4 po Paryżu
Nowy SUV ma taką samą architekturę jak mniejszy Austral, co w dużej mierze dotyczy również wyglądu zewnętrznego. Z przodu i z tyłu znajdziemy wiele wspólnych elementów stylistycznych, w zależności od wybranego poziomu wyposażenia (podstawowy Techno uzupełnia sportowy Espirit Alpine i bardziej luksusowy Iconic), koła mają rozmiary od dziewiętnastu do dwudziestu cali. Topowa wersja wyróżnia się czarną osłoną chłodnicy lub listwami okiennymi i dachowymi. Możliwości absolutnego szczytu docenisz jednak najbardziej w środku.
Austral już nas zaskoczył dobrze wykonaną kabiną z odrobiną luksusu. A Espace podąża w tym kierunku, to i tutaj nie musimy oszczędzać na pozytywnych wrażeniach. Szczególnie z wersją Iconic, którą poznajemy na pierwszym spotkaniu w Paryżu. Wewnątrz deska rozdzielcza z prawdziwego drewna jesionowego, jasnoszara skórzana tapicerka połączona z wykończeniami w kolorze mokka, nie może zabraknąć wygodnych, elektrycznie regulowanych foteli z miękkimi poduszkami na oparciach w drugim rzędzie.
Oparcia tylnych siedzeń można również pochylić pod kątem do 31 stopni, co zapewnia naprawdę przyjemny komfort z tyłu. Wsiadanie do trzeciego rzędu nie jest oczywiście zbyt łatwe, a przestronność tutaj już wiąże się z pewnymi kompromisami. Ale nawet dorośli bez problemu poradzą sobie z krótkim przesiadaniem się. Zwłaszcza jeśli pasażerowie w drugim rzędzie przesuną swoje siedzenia dalej do przodu. Można to zrobić w zakresie dwudziestu dwóch centymetrów. Dla małych dzieci przestrzeń z tyłu będzie absolutnie idealna.
Wadą drugiego rzędu jest to, że w porównaniu do poprzednika nie oferuje trzech osobnych siedzeń z Isofix, ale ławkę podzieloną w stosunku 60:40 z Isofix na krawędziach. Z drugiej strony przemiana w SUV-a z mniejszymi przeszkleniami nie musi aż tak bardzo denerwować. Boczne szyby nie są aż tak duże, ale za dopłatą można dostać panoramiczne okno dachowe o powierzchni ponad metra kwadratowego. Nie potrzebuje nawet belki poprzecznej, ponieważ jest to rozwiązanie ze specjalną powierzchnią, która filtruje promieniowanie UV i może odbijać większość promieni i ciepła.
Bagażnik ma pojemność 777 litrów w wersji pięcioosobowej z drugim rzędem siedzeń przesuniętym maksymalnie do przodu. Siedem wyprostowanych oparć nadal mieści 159 litrów ładunku. A po złożeniu siedzeń w drugim rzędzie w konfiguracji pięcioosobowej powstaje olbrzymia przestrzeń o pojemności 1818 litrów do przewozu dużych przedmiotów. Jednak niewielką wadą nowego Espaca jest ograniczony dostęp do bagażnika. W porównaniu do swojego poprzednika, można zauważyć, że jest znacznie niższy i węższy.
Jednak pod względem multimediów i nowoczesnych technologii nowy produkt jest o kilka poziomów wyższy niż piąta generacja. W centrum uwagi znajduje się cyfrową tablicą przyrządów o przekątnej 12,3 cala i 12-calowym ekranem informacyjno-rozrywkowym pośrodku. System rozrywki działa na systemie Android i działa podobnie jak Twój smartfon, w tym aktualizacje OTA, profile osobiste i niezliczone aplikacje, które możesz pobrać do swojego samochodu.
Modernizacji otoczenia sprzyja wyświetlacz head-up o przekątnej 9,3 cala, który wyświetla najważniejsze informacje bezpośrednio na przedniej szybie. Oczywiście nie może zabraknąć również wielu asystentów bezpieczeństwa i pomocy. Losowy monitoring 360 stopni z czterema kamerami, najnowszej generacji asystent jazdy po pasie ruchu czy powiadamianie o ruchu za samochodem.
Chociaż nowy Espace w dużej mierze podąża za cyfrowymi trendami, to na wzór Australa zachował fizyczne przyciski do ustawiania temperatury i najważniejszych funkcji.
Gama silników będzie się z czasem powiększać, a w chwili premiery modelu Renault zaprezentowało absolutną czołówkę gamy, czyli układ hybrydowy z trzycylindrowym silnikiem benzynowym. Silnik spalinowy ma pojemność 1,2 litra i dostarcza 96 kW oraz 205 Nm momentu obrotowego. Jednostkę wspomagają dwa silniki elektryczne – główny o mocy 50 kW i momencie obrotowym 205 Nm. Ten system jest zasilany baterią litowo-jonową o pojemności 2 kWh. Silnik elektryczny jest wspomagany przez generator rozruchowy o mocy 50 Nm, który służy do uruchamiania silnika spalinowego i zmiany biegów. Rezultatem jest systemowa moc wyjściowa 200 koni mechanicznych, setka w 8,8 sekundy i maksymalna prędkość 175 km/h.
Renault Espace VI – podstawowe dane techniczne
Silnik | E-Tech Hybrid 200 |
Cylindry/zawory | 3/12 |
Pojemność skokowa [cm3] | 1199 |
Moc maksymalna [kW] | 147 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] | 205 |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 8,8 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 175 |
Średnie zużycie paliwa WLTP [l/100 km] | 4,7 |
Zbiornik paliwa [l] | 55 |
Długość x szerokość x wysokość [mm] | 4722 x 1843 x 1645 |
Rozstaw osi [mm] | 2738 |
Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg] | 1587-1698 |
Bagażnik – wersja 5-osobowa [l] | 777-1818 |
Bagażnik – wersja 7-osobowa [l] | 677-1714 |
Źródło: Renault