Categories: Testy

Dacia Duster – LPG czy benzyna? (porównanie)

Jeszcze ponad dekadę temu nikt nie przewidywał takiego sukcesu rumuńskiej marki. Najtańszym samochodem dla mas miał być Logan, którego w założeniu francuskiego koncernu cena nie powinna przekraczać 5 tys. euro. Szybko się jednak okazało, że wiele rynków oczekuje również innych tanich samochodów.

Największym i zapewne niespodziewanym sukcesem okazał się siódmy model w historii rumuńskiej Dacii. Kompaktowy SUV, który zadebiutował podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych w Genewie (marzec 2009 r.) powstał na płycie podłogowej Dacii Logan, a napęd 4×4 otrzymał od Nissana. Z Logana przejęto też elementy wnętrza pojazdu. Szybko okazało się, iż jest to solidny pojazd, który daje radę na kiepskich drogach.

 

Udany projekt sprawił, iż na niektórych rynkach Dacia Duster z niewielką modyfikacją trafiła do sprzedaży pod  marką Renault oraz w Indiach jako Nissan Terrano. Na rynki Południowej Ameryki produkowany jest pickup z podwójną kabiną – Renault Duster Oroch. Porównując pierwszą generację z obecną, trudno nie zauważyć wyraźnego postępu oraz urozmaicenia oferty w bogate wyposażenie.

Generacja Duster I Duster II
Okres produkcji 2010-2022 2017-obecnie
Długość 4310 mm 4341 mm
Szerokość 1822 mm 1804 mm
Wysokość 1680 mm 1682-1693 mm
Rozstaw osi 2673 mm 2674-2676 mm
Masa własna 1180-1310 kg 1254-1480 kg
Bagażnik 475-1636 l 376-1478 l

Aktualnie w sprzedaży jest dostępna druga generacja po face liftingu, ale rumuński producent już zapowiada kolejną, której premiera oczekiwana jest pod koniec 2023 roku. Trzecia generacja powstanie na platformie koncernu Renault CMF-B, która już wykorzystywana jest do aktualnych generacji modeli Logan, Sandero i Jobber. W ofercie znajdzie się także większa wersja o nazwie Bigster.

Dacia Duster w ostatnich latach stała się ważnym modelem w sprzedaży francuskiego koncernu Renault. W 2022 roku, pomimo zniżkującego rynku, Dacia sprzedała 573 800 samochodów, co stanowi wzrost o 6,8% w stosunku do roku 2021. Duster utrzymał miejsce najlepiej sprzedającego się SUV-a w Europie, zajmowane od 2018 roku i stał się numerem 2 na europejskim rynku w segmencie klientów indywidualnych, zaraz za Sandero. W 2022 roku sprzedano 197 100 egz. Dustera (co stanowi wzrost o 5,8% w porównaniu z 2021 rokiem). Na drogach od jego premiery w 2010 r.  jeździ już ponad 2 miliony egzemplarzy.



Dacia – ofensywę w segmencie C oraz wdrażanie planów rozbudowy potencjału produkcyjnego

Do atrakcyjności Dacii przyczynia się również umiejętność marki do zdobywania nowych i utrzymywania istniejących klientów. W pięciu krajach Europy, czyli Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii, sześciu na dziesięciu klientów Dacii nie miało wcześniej samochodu Grupy Renault. A 80% klientów Dacii wybiera na swój kolejny samochód inny model spośród marek Grupy Renault.

Dacia Duster TCe 150 EDC – dynamiczna benzynowa jednostka napędowa

W aktualnej ofercie jedyną opcją z automatyczną przekładnią EDC jest Dacia Duster napędzana czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1332 cm3 i mocy 150 KM w zakresie 5250-600 obr./min oraz maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm w zakresie 1700-3250 obr./min. Taki system dostępny jest jedynie z napędem na przednie koła. Pozwala on na rozwijanie maksymalnej prędkości 180 km/h i przyspieszanie od 0 do 100 km/h w ciągu 9,7 sekundy.

150 konny silnik to dynamiczna jednostka napędowa, która podczas jazdy w aglomeracji miejskiej średnio zużywała benzyny 9,1 l/100 km. Poza miastem zużycie spada pod granicę 8 l/100 km. Nie mieliśmy zastrzeżeń do przekładni automatycznej, która pracuje płynnie. Ważny dla użytkownika jest poziom hałasu we wnętrzu pojazdu, co w tym przypadku nawet przy prędkości 130 km/h nie był uciążliwy.

Dacia Duster TCe 150 EDC – funkcjonalne wnętrze po zmianach

Najnowsza wersja Dacii Duster otrzymała nie tylko nowy design przednich i tylnych elementów nadwozia. We wnętrzu zadbano również o komfort: dysze nawiewu zostały zmodernizowane i otrzymały nowy,
prostokątny kształt, a środkowy podłokietnik jest teraz przesuwny i znajduje się w nim dodatkowy
schowek (o pojemności prawie 1,1 litra). Podświetlane przyciski są lepiej widoczne na kierownicy. Na
desce rozdzielczej umieszczono duży, 8-calowy ekran dotykowy oraz dwa gniazda USB. Obecnie dostępne
są obydwa systemy multimedialne, które zaspokoją potrzeby każdego użytkownika. Media Display
z intuicyjnym i przyjaznym dla użytkownika interfejsem i 8-calowym ekranem z czterema głośnikami,
łącznością Bluetooth i replikacją ekranu smartfona przez przewód USB, kompatybilny z systemami
operacyjnymi Android Auto™ i Apple CarPlay. Media Nav wzbogacony o pokładowy system nawigacji MAP CARE (mapa Europy Wschodniej + 6 bezpłatnych aktualizacji w ciągu 3 lat) oraz dwa dodatkowe głośniki. Pasażerowie siedzący na tylnych fotelach mają do dyspozycji dwa gniazda USB, z których mogą ładować tablety i smartfony.

Dacia Duster TCe 150 EDC vs. Dacia Duster ECO-G 100 (LPG) – Fot. Lesław Sagan

Dacia Duster ECO-G 100 – dwupaliwowa alternatywa

Rumuński model jest dostępny z silnikiem dwupaliwowym benzynowym i LPG marki Dacia: ECO-G 100. Zabudowany na etapie produkcji samochodu silnik ECO-G 100 zapewnia bezpieczeństwo i efektywność oraz stanowi czystszą alternatywę, bardziej przyjazną dla środowiska naturalnego. Rozwiązanie to umożliwia nie tylko zmniejszenie wydatków na paliwo, ale również ograniczenie emisji CO2. A to jeszcze nie wszystko! Proste w użytkowaniu, posiada 2 zbiorniki na benzynę i LPG, znacząco zwiększając całkowity zasięg nowej Dacia Duster. Dzięki turbodoładowaniu i mocy 100 KM, silnik ECO-G zapewnia oszczędności i przyjemność z jazdy.

Dacia Duster – podsumowanie

Nasze porównanie topowej wersji benzynowej TCe 150 EDC z najbardziej popularną ECO-G 100 z systemem dwupaliwowym benzyna-LPG, dotyczy przede wszystkim kosztów eksploatacji, które o ponad 50 proc. są niższe w przypadku tej drugiej wersji. Dacia w ostatnich latach zrobiła znaczny postęp, a to dzięki dostępowi do najnowszych technologii Renault. Chociaż nadal samochody marki Dacia należą do grupy tańszych i przeznaczonych na wybrane rynki, to jednak są coraz bardziej atrakcyjne. Szczególnie podoba się nowy design marki, który wyróżnia się na drodze.

Wersja Duster TCe 150 EDC Duster ECO-G 100 (LPG)
Średnie zużycie paliwa na 100 km 9,1 l/100 km 8,2 l/100 km
Cena paliwa 100 km 60,33 zł 26,16 zł
Cena paliwa 10 000 km 6033 zł 2616 zł

Dacia Duster – podstawowe dane techniczne




Redakcja

Recent Posts

Toyota – lakier samochodowy zmieniający kolor

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…

1 dzień ago

Volkswagen ID.7 Special Edition 77 kWh 286 KM – auto, które polubisz od pierwszego wejrzenia

Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…

1 dzień ago

Nowa Lancia Ypsilon będzie elektryczna, ale zachowa silnik benzynowy

„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…

1 dzień ago

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

2 dni ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

3 dni ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

4 dni ago