Toyota Corolla AE86 – klasyk z bezemisyjnym napędem

Corolla AE86 H2 Concept oraz Corolla AE86 BEV Concept to dwie klasyczne sportowe Toyoty z bezemisyjnym napędami. Jakich modyfikacji musieli dokonać inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing, by w 40-letnich autach zastosować wodorowy silnik spalinowy oraz bateryjny napęd elektryczny?

Toyota zrealizowała AE86 Carbon Neutral Project z myślą o tym, by w przyszłości oferować podobne rozwiązania kolekcjonerom i pasjonatom motoryzacji, którzy będą chcieli przebudować swoje klasyczne samochody na auta bezemisyjne. Do modyfikacji został wybrany jeden z ulubionych samochodów fanów Toyoty. Sportowa, tylnonapędowa Corolla AE86 w wersji Trueno (z otwieranymi przednimi światłami) otrzymała spalinowy napęd wodorowy, zaś drugi egzemplarz z nadwoziem Levin przeszedł konwersję na bateryjne auto elektryczne.

Toyota Corolla AE86 H2 Concept łączy 40-letni silnik z wodorem

Przy budowie prototypowej Corolli AE86 H2 Toyota wykorzystała doświadczenia zdobyte podczas konwersji nowych sportowych modeli GR Yaris i GR Corolla w auta wodorowe oraz startów drugiego z nich w japońskiej serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu. Najważniejszym punktem prac było dostosowanie do spalania wodoru klasycznego silnika 1,6 l 4A-GEU, seryjnie montowanego w AE86. W przeciwieństwie do samochodów elektrycznych na baterie czy ogniwa paliwowe, auta z silnikiem wodorowym mogą korzystać z komponentów napędów benzynowych.

Inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing musieli się obejść bez wsparcia cyfrowego, bo nie mieli do dyspozycji modelu 3D. Silnik 4A-G powstał cztery dekady temu. Oznacza to, że dla młodego i średniego pokolenia inżynierów Toyoty był konstrukcją zupełnie nieznaną.

„Oryginalny silnik 4A-G trafił na rynek, gdy uczyłem się w szkole podstawowej. Zetknąłem się z wieloma rozwiązaniami, których wcześniej nie znałem. Udało nam się jednak je połączyć z zastosowaniem technologii silnika wodorowego, którą wypracowaliśmy dla nowoczesnych jednostek GR Yarisa H2 i GR Corolli H2” – powiedział Jun Miyagawa, inżynier specjalizujący się w bezemisyjnych napędach.

Technologie z Toyoty Mirai i wodorowego GR Yarisa

Zespół zaczął od dokładnego zbadania silnika 4A-G, a także przyjrzenia się wielu różnym egzemplarzom AE86, należącym do prywatnych właścicieli. Inżynierowie Toyoty ograniczyli modyfikacje klasycznej tylnonapędowej Corolli do minimum. Zmiany w silniku 4A-GEU objęły wtryskiwacze paliwa, przewody paliwowe i świece zapłonowe. Oryginalny układ wydechowy i tłumik zostały odpowiednio zmodyfikowane, a zamiast baku zamontowano dwa wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru z Toyoty Mirai.

Wodorowa Corolla AE86 H2 Concept prowadzi się jak standardowe auto benzynowe, a po modyfikacjach waży tylko 995 kg, o 55 kg więcej od oryginału. Przyspieszenie jest porównywalne z klasyczną benzynową wersją AE86.

Toyota w 2023 roku – premiery Corolli Hybrid i Priusa Plug-in Hybrid, nowe ekologiczne napędy i zaawansowane wyposażenie

„Reakcja na wciśnięcie pedału gazu jest dokładnie taka sama. Dźwięk silnika i wibracje również dają takie same odczucia. Zauważyłem to już, startując wodorową GR Corollą w wyścigach Super Taikyu. Wodór to naprawdę nowy rodzaj energii, dzięki któremu nadzieje na jasną przyszłość dla motoryzacji stają się rzeczywistością” – skomentował podczas pierwszej jazdy testowej Masahiro Sasaki, kierowca wyścigowy TOYOTA GAZOO Racing.

Toyota Corolla AE86 BEV Concept – napęd elektryczny i skrzynia manualna

W przeciwieństwie do auta wodorowego, w którym został zmodyfikowany oryginalny, seryjny silnik, AE86 BEV Concept otrzymał zupełnie inny rodzaj napędu, z czym wiązały się daleko idące zmiany jego wewnętrznej konstrukcji. Nie wymagały one jednak modyfikacji platformy i karoserii. Oznacza to, że w przyszłości, kiedy motoryzacja stanie się całkowicie bezemisyjna, dzięki wymianie oryginalnego napędu na elektryczny klasyczne auta będą mogły dalej służyć swoim właścicielom.

Toyota GR Supra – czym różni się wyścigowa wersja GT4

Ten projekt był dla zespołu unikalną okazją, by połączyć atuty sportowej Corolli AE86 z zaletami napędu elektrycznego oraz doświadczeniem Lexusa w projektowaniu samochodów elektrycznych według koncepcji Lexus Electrified. W swojej gotowości do eksperymentów inżynierowie Toyoty i Lexusa poszli tak daleko, że pozostawili w aucie manualną skrzynię biegów, dostosowując ją do współpracy z silnikiem elektrycznym.

Priorytetem przyjemność z prowadzenia

Toyota zdecydowała, że nie będzie maksymalizować pojemności baterii. Zaletą oryginalnej Corolli AE86 jest jej niewielka masa, dlatego zespół postanowił zamontować taką baterię, która nie obciąży za bardzo auta. Przyjemność z jazdy i sportowy charakter były w tym projekcie ważniejsze niż duży zasięg.

Masę umieszczonej z tyłu baterii równoważy zamontowany z przodu silnik, dzięki czemu auto jest idealnie wyważone, tak samo jak oryginalny model. Co więcej, jednostki elektryczne są bardzo zrywne, gdyż dostarczają maksymalny moment obrotowy w pełnym zakresie prędkości, dlatego auto daje niesamowite wrażenia z jazdy, co potwierdzają słowa kierowców testowych.

„Odczucia są niesamowite. AE86 BEV ma świetne przyspieszenie. Motor pracuje jak regularny silnik 4A-G. Moc ma porównywalną, ale dostępny przez cały czas maksymalny moment obrotowy sprawia, że za kierownicą czujesz się jeszcze lepiej. Jedzie bokiem jak należy, w końcu AE86 to legenda driftingu” – mówi Masahiro Sasaki.

Źródło: Toyota