Zmarł Shoichiro Toyoda – syn założyciela japońskiej marki Toyota

W wieku 97 lat zmarł japoński biznesmen Shoichiro Toyoda, syn założyciela firmy samochodowej Toyota i ojciec obecnego prezesa firmy. Stał na czele ekspansji koncernu samochodowego i jego przejścia na elektromobilność. Zgodnie z oficjalnym komunikatem firmy zmarł na zawał serca.

Toyoda, który dołączył do firmy w 1952 roku, zainicjował ekspansję japońskiego producenta w Stanach Zjednoczonych i pod jego kierownictwem Toyota wprowadziła luksusową markę Lexus oraz model hybrydowy Prius. Otrzymał też światowe uznanie za pionierskie wprowadzenie nowego modelu kontroli jakości w produkcji.

„Shoichiro Toyoda wyniósł Toyotę na szczyt światowego przemysłu motoryzacyjnego” – powiedział w kondolencjach japoński premier Fumio Kishida. Toyoda zmarł niecały miesiąc po tym, jak jego syn, Akio Toyoda, ogłosił przejście na emeryturę z funkcji prezesa firmy. Akio Toyoda, który jest trzecim pokoleniem rodziny założycieli stojącej na czele firmy samochodowej, od kwietnia 2023 roku zostanie przewodniczącym rady dyrektorów.

Toyoda studiował inżynierię na Uniwersytecie Tohoku jako doktorant. Powiedział kiedyś, że nigdy nie zapomniał maksymy ojca, że ​​„miejsce inżyniera jest w hali fabrycznej”. Wspominał też, że jego pierwszą pracą w Toyocie było sprawdzanie pod kątem wad zwracanych samochodów.

Toyota C-HR najbardziej niezawodna w badaniu amerykańskiego J.D. Power

Kiedy w 1957 roku zlecono mu jazdę próbną Toyotą Crown po Stanach Zjednoczonych, doradził firmie rozpoczęcie eksportu. Sprzedaż samochodu, który Amerykanie uznali za zbyt słaby, została później anulowana.

Toyota RAV4 najpopularniejszym SUV-em na świecie

„To był poważny błąd” – powiedział później Toyoda. „Niemniej jednak wyciągnąłem wnioski z mojej błędnej decyzji i byłem zdeterminowany, aby opracować samochód wysokiej jakości”.

W latach 60. Toyoda był jednym z liderów, którym powierzono wprowadzenie nowego systemu „totalnej kontroli jakości” opartego na pomysłach amerykańskiego profesora Williama Deminga. W ramach tego systemu, który był później kopiowany przez innych producentów samochodów i firmy z innych branż, zachęcano pracowników do zgłaszania sugestii dotyczących usprawnienia produkcji i zmniejszenia liczby usterek.

„Ten program zmienił kulturę korporacyjną Toyoty”, napisał później Toyoda we wspomnieniach opublikowanych przez japoński dziennik Nikkei. Za swoją pracę na rzecz jakości Toyoda został mianowany dyrektorem naczelnym Toyoty w 1961 roku. W 1981 roku został szefem organizacji sprzedaży firmy.
Po fuzji organizacji produkcji i sprzedaży rok później objął kierownictwo nowo zintegrowanej firmy Toyota Motor Company i pełnił funkcję prezesa od 1992 do 1999 roku.

Jako szef japońskiego lobby biznesowego Keidanren w latach 1994-1998, Toyoda lobbował na rzecz deregulacji rozwijających się branż, takich jak telefony komórkowe, oraz obniżenia stawki podatku od osób prawnych.

Shoichiro Toyoda dołączył do Toyoty dwa lata po tym, jak jego ojciec Kiichiro został zmuszony do rezygnacji z funkcji prezesa firmy. W tym czasie Toyota wpadła w kłopoty finansowe, a japoński bank centralny pośredniczył w jej rozwiązaniu.

„Nie zapomniałem” – powiedział Toyoda w 2014 roku, opowiadając, jak bank centralny pomógł uratować jego biznes w latach pięćdziesiątych. Powiedział też, że “jego kariera nauczyła go, że żaden biznes nie może zbyt długo przetrwać, gdyż większość firm upada po 30 latach.”

Źródło: Toyota