TomTom Traffic Index 2023 – najwięcej czasu w korkach spędzają kierowcy w Łodzi, Krakowie i Wrocławiu

TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, zaprezentował wyniki 12. edycji TomTom Traffic Index – publikowanego co roku raportu obrazującego trendy dotyczące ruchu drogowego w 389 miastach w 56 krajach na całym świecie. Z raportu wynika, że w większości polskich miast kierowcy spędzili więcej czasu na drogach w godzinach szczytu niż przed rokiem.

W najnowszej edycji TomTom Traffic Index najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce jest Łódź – zgodnie z nową metodologią, 10 km pokonuje się tam w 19 minut i 30 sekund (o 1 minutę i 10 sekund więcej niż rok temu). W godzinach szczytu kierowcy z Łodzi spędzili łącznie 179 h, przy założeniu autorów raportu, że podróżuje się przez 5 dni roboczych w tygodniu i pokonuje się dystans 2×10 km. Tylko z powodu korków w godzinach szczytu, kierowcy w tym mieście stracili niewiele ponad 77h (w 2021 r. było to 70,5 h).

W porannym szczycie kierowcy w Łodzi 10 km jadą w 21 minut, a w popołudniowym 25 minut. Obydwie te wartości są najwyższe spośród wszystkich miast w Polsce. Średnia prędkość, z jaką przemierzają dystans 10 km w porannym szczycie to 28 km/h, a w popołudniowym szczycie zaledwie 24 km/h. Te wartości są najniższe w skali kraju.

Kraków i Wrocław uzupełniają trójkę najbardziej zakorkowanych polskich miast

Więcej czasu na dojazd do pracy i powrót do domu zajmuje także kierowcom z Krakowa. Dystans 10 km pokonują średnio w 16 minut i 40 sekund. Łącznie krakowscy kierowcy spędzają za kółkiem 157 godzin, z czego 67 godzin to czas, który stracili z powodu korków.

Trzecim najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce jest Wrocław (10 km w 15 minut i 20 sekund). Tamtejsi kierowcy stracili w korkach 55 godzin, zaś łącznie w godzinach szczytu spędzili 141 godzin. To o ponad 3 godziny więcej niż w 2021 r.

W dwóch polskich miastach sytuacja poprawiła się względem poprzedniej edycji TomTom Traffic Index. W Szczecinie i Bydgoszczy średni czas przejazdu 10 km zmniejszył się o 20 sekund – w Szczecinie to 14 minut i 20 sekund, a w Bydgoszczy 12 minut i 40 sekund. Szczecińscy kierowcy spędzili w korkach 42 godziny, co jest wynikiem niższym o blisko 3,5 godziny niż w 2021 r.

Autorzy raportu wyodrębnili także ranking zakorkowania centrów miast, ograniczonego do promienia 5 km od ścisłego centrum. Najdłużej dystans 10 km przemierzają kierowcy we Wrocławiu – 24 minuty i 30 sekund, nieco mniej w Łodzi (22 minuty i 20 sekund) oraz w Krakowie (21 minut i 40 sekund). Najwolniej jeździ się po centrum Wrocławia – średnia prędkość w popołudniowym szczycie wynosi zaledwie 18 km/h, zaś w porannym 21 km/h.

Jazda w Trójmieście – najdroższa i produkująca najwięcej CO2

Najnowsza edycja TomTom Traffic Index analizuje także koszty podróży. W tym celu autorzy uśrednili roczne ceny benzyny, diesla i ładowania pojazdów elektrycznych w każdym z miast oraz przyjęli kryterium pokonywania 20 km (2 x 10 km) w każdy dzień roboczy w godzinach szczytu.

TomTom GO Navigation teraz także dla ciężarówek

Najwyższe koszty podróży ponieśli kierowcy w Trójmieście. Łączny, roczny koszt dojazdu do i powrotu z pracy wyniósł ok. 2394 zł dla diesla, 2451 zł dla benzyny i 1320 zł dla samochodów elektrycznych. Łączny koszt podróży dieslem wzrósł tam względem 2021 r. o 40%, a pojazdem na benzynę o 25%.

TomTom włączy do swojej oferty produktów globalne zdjęcia satelitarne o wysokiej rozdzielczości

Najbardziej opłacalna była jazda pojazdami elektrycznymi. W aż ośmiu polskich miastach łączny, uśredniony koszt rocznych przejazdów zmniejszył się lub pozostał taki sam względem 2021 r.

Autorzy raportu obliczyli również, jak dużo dwutlenku węgla emitują poszczególne rodzaje pojazdów w każdym z miast. Zarówno w przypadku samochodów diesel, jak i na benzynę, najwięcej CO2 wyemitowały auta w Trójmieście. Kierowca podróżujący dieslem bądź autem z silnikiem benzynowym wytworzył 854 kg CO2 – potrzebnych jest aż 85 drzew, aby to wchłonąć.

Wybrane wyniki raportu:

  • Średni koszt jazdy wzrósł o 27% dla samochodu benzynowego w 2022 r. w porównaniu z 2021 r.

  • Centrum Londynu było najwolniejsze do przejechania w 2022 roku, ze średnią prędkością 17 km/h (14 km/h w godzinach szczytu)

  • Dublińczycy stracili najwięcej czasu w korkach w godzinach szczytu – kierowcy spędzili w nich ponad 28 godzin więcej w porównaniu z rokiem 2021

  • W Bogocie zatłoczenie w godzinach szczytu zwiększa emisję CO2 samochodu benzynowego o 41%.

  • Pracownicy coraz częściej wracają do biura, a czas podróży wydłużył się w przypadku 62% miast (242 z 389).

  • Kierowcy na całym świecie wydali średnio 27% więcej na zatankowanie baku w godzinach szczytu niż w 2021 r., podczas gdy kierowcy samochodów z silnikiem diesla wydali 48% więcej niż rok wcześniej.

  • Hongkong stał się najdroższym miastem do jazdy – kierowca mieszkający 10 km od biura i dojeżdżający codziennie w godzinach szczytu wydał na to prawie 1000 euro.

Cały ranking TomTom Traffic Index, z bardziej szczegółowymi informacjami dotyczącymi poszczególnych miast, dostępny jest tutaj.

Globalny ranking miast, w których pokonanie 10 km zajmuje najwięcej czasu (obszar metropolitalny):

1

Bogota (Kolumbia)

24:40

6

Mumbaj (Indie)

22:50

2

Manila (Filipiny)

24:30

7

Nagoja (Japonia)

22:10

3

Sapporo (Japonia)

24:20

8

Pune (Indie)

22:00

4

Lima (Peru)

23:50

9

Tokio (Japonia)

21:40

5

Bengaluru (India)

23:40

10

Bukareszt (Rumunia)

21:30

Globalny ranking miast, w których pokonanie 10 km zajmuje najwięcej czasu (ścisłe centra):

1

Londyn (Wielka Brytania)

36:20

6

Pune (Indie)

27:20

2

Bengaluru (Indie)

29:10

7

Bukareszt (Rumunia)

27:20

3

Dublin (Irlandia)

28:30

8

Lima (Peru)

27:10

4

Sapporo (Japonia)

27:40

9

Manila (Filipiny)

27:00

5

Mediolan (Włochy)

27:30

10

Bogota (Kolumbia)

26:20

Ranking miast z Polski, w których pokonanie 10 km zajmuje najwięcej czasu (obszar metropolitalny):

1

Łódź

19:30

6

Szczecin

14:20

2

Kraków

16:40

7

Trójmiasto

14:10

3

Wrocław

15:20

8

Poznań

14:00

4

Białystok

14:50

9

Bydgoszcz

12:40

5

Warszawa

14:50

10

Lublin

12:00

* Biorąc te kryteria pod uwagę oraz miasta do 800 tys. mieszkańców, Łódź jest numerem 1 w całej Europie.

Ranking miast z Polski, w których pokonanie 10 km zajmuje najwięcej czasu (ścisłe centra):

1

Wrocław

24:30

6

Bydgoszcz

18:50

2

Łódź

22:20

7

Poznań

18:50

3

Kraków

21:40

8

Lublin

16:20

4

Szczecin

20:10

9

Trójmiasto

15:50

5

Warszawa

20:00

10

Białystok

15:30

Nowa metodologia TomTom Traffic Index

W tej edycji Traffic Index, TomTom zmodyfikował swoje podejście do obliczania kosztów jazdy. W tym roku firma ocenia czas na przejechany kilometr i symuluje, ile czasu zajmuje pokonanie 10 km w obrębie miasta. Po raz pierwszy opracowano również dwie strefy analizy: obszar metropolitalny każdego miasta (różniący się w zależności od wielkości aglomeracji) oraz obszar centrum (w promieniu 5 km wokół ścisłego centrum).

Taka metodologia daje TomTom głębszy wgląd w ruch drogowy, który lepiej odzwierciedla rzeczywiste warunki jazdy. Pozwala również na dokładniejsze porównanie warunków jazdy między miastami, ponieważ nowa metoda identyfikuje również te miasta, w których infrastruktura (pasy szybkiego ruchu, sygnalizacja świetlna, ograniczenia prędkości itp.) wspiera szybszą lub wolniejszą prędkość podstawową. Nowa metoda określa także ilościowo czas i pieniądze, które kierowcy tracą z powodu ruchu drogowego. Stanowi to podstawę do ponownego rozważenia swoich zachowań w zakresie podróżowania i dokonywania świadomych wyborów, które są korzystne zarówno dla kierowców, jak i dla środowiska.

Jakich danych używa TomTom do tworzenia Traffic Index?

Dane o natężeniu ruchu firma czerpie z ponad 600 milionów urządzeń, takich jak samochodowe systemy nawigacyjne (7 na 10 połączonych systemów nawigacyjnych w samochodach osobowych sprzedawanych obecnie w Europie jest wyposażonych w system TomTom Traffic), smartfony, osobiste urządzenia nawigacyjne i systemy telematyczne. Każdego dnia TomTom gromadzi z tych źródeł ponad 61 miliardów anonimowych punktów danych GPS na całym świecie, obejmujących łącznie 3,5 miliarda przejechanych kilometrów. Te dane w czasie rzeczywistym są archiwizowane i od razu dostępne jako dane historyczne. Na podstawie tych danych TomTom może ocenić profile prędkości i wzorce ruchu drogowego dla każdej pory dnia i każdego dnia tygodnia. W ciągu ostatniej dekady w historycznych danych drogowych firmy TomTom zgromadzono 58 miliardów godzin jazdy.

Metodologia – koszty podróży

TomTom definiuje koszt jazdy jako ilość czasu, paliwa i CO2 zużytego na kilometr. Koszt jazdy to różnica między danymi w optymalnych warunkach drogowych, a rzeczywistymi średnimi danymi, uwzględniającymi dodatkową ilość średniego czasu spędzonego w drodze.

TomTom gromadzi ceny paliw w czasie rzeczywistym dla tysięcy stacji na całym świecie. Aby ocenić koszty paliwa, dane TomTom opierają się na uśrednionych dla danego kraju cenach dziennych z 2022 roku.

Metodologia – emisja CO2

Emisja z ruchu drogowego jest wprost proporcjonalna do zużycia energii przez pojazd. Aby podnieść te modele zużycia, TomTom wykorzystał narzędzie symulacyjne PHEM (Passenger car and Heavy-duty Emission Model) opracowane przez Politechnikę w Graz (TU Graz). PHEM oblicza energię potrzebną do wykonania wszelkich zaobserwowanych manewrów jazdy (prędkości, przyspieszenia) na podstawie danych TomTom dla różnych profili dróg i szacuje wynikającą z tego emisję w oparciu o wydajność pojazdu, rodzaj pojazdu i energii (benzyna, diesel lub elektryczna), a także prędkości.

Źródło: TomTom