Volkswagen – na platformie MQB powstało 40 mln aut

Volkswagen zaskoczył świat motoryzacji platformą MQB, która stała się bazą do najnowszych modeli marek należących do niemieckiego koncernu. Niewątpliwy sukces, który trudno będzie komukolwiek powtórzyć.

Na początku 2012 roku Volkswagen przedstawił nową architekturę samochodową Modularer Querbaukasten, w skrócie zwaną MQB. Po raz pierwszy wykorzystano ją w Golfie VII i Audi A3 trzeciej generacji. W dalszej kolejności wykorzystywano ją do kolejnych modeli. Na MQB powstały nowe modele marek: Audi, Cupra, Seat, Skoda. W ramach koncernowej współpracy skorzystał z tego rozwiązania również Ford.

Obecny szef Volkswagena, Thomas Schäfer, wyraża swój podziw dla platformy: „Pomysł na MQB był genialny. Stworzył myślenie platformowe dla całej całej branży i naprawdę doprowadził nas do ogólnej rentowności.” W momencie uruchomienia platformy niemiecki koncern znajdował się w fazie agresywnego wzrostu i potrzebował fundamentu, z którego mogłyby korzystać marki z wielu różnych krajów i w wielu różne fabryki. Podobna platforma miała więc być kluczem do pełnego wykorzystania potencjału, jaki oferowała wielkość i różnorodność grupy.

Volkswagen – sieć szybkich stacji ładowania Grupy Volkswagen na świecie liczy już 15 000 punktów

I udało się. Schäfer komentuje: „Odnosimy w tym ogromny sukces, ponieważ możemy wymieniać pojazdy między fabrykami i naprawdę dobrze rozpocząć produkcję nowego modelu na większą skalę. Kiedy zaangażowały się wszystkie marki, stało się to prawdziwym sukcesem”.

Volkswagen ID. Buzz – zamówienia powyżej przewidywań

Dziennikarze z magazynu Autocar skontaktowali się również z Samem Fiorani, wiceprezesem ds. globalnych prognoz motoryzacyjnych w Auto Forecast Solutions, który powiedział: „Architektura MQB jest podzielona na siedem platform w zależności od wielkości i ceny pojazdu. To właśnie dzięki tej wszechstronności MQB odniósł duży sukces. Nie tylko dlatego, że do 2020 roku była najlepiej sprzedającą się architekturą na świecie, ale także z powodu oszczędności setek milionów dolarów uzyskanych dzięki ujednoliceniu i współdzieleniu części”.

Źródło: Autocar