Udział pojazdów z napędem elektrycznym w dostawach ogółem wyniósł tym samym 6,9 procent, co oznacza wzrost z 5,1 procent w roku poprzednim. Grupa Volkswagen pozostaje liderem rynku samochodów elektrycznych na rynku europejskim i zajmuje 4. miejsce w tym segmencie w USA. Największy wzrost osiągnięto w Chinach, gdzie dostawy pojazdów elektrycznych wzrosły o 68 procent rok do roku. Z powodu wymienionych wyżej trudności globalne dostawy spadły o 7 proc. rok do roku – do 8,3 mln pojazdów. W drugiej połowie 2022 roku poprawa sytuacji z zaopatrzeniem pozwoliła zwiększyć dostawy do klientów o 12 procent w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Nie zrównoważyło to jednak strat z pierwszej połowy roku. Portfel zamówień Grupy pozostaje wysoki i wynosi 1,8 mln pojazdów tylko w Europie Zachodniej, z czego 310 000 to samochody elektryczne.
„Nasze marki osiągnęły w ubiegłym roku dobre wyniki w zakresie dostaw mimo trudności z zaopatrzeniem. Jestem szczególnie zadowolona z tego, że nasza transformacja elektryczna wciąż nabiera tempa we wszystkich markach i że pomimo problemów osiągnęliśmy nasz cel, jakim jest zwiększenie udziału pojazdów w pełni elektrycznych do około 7-8 procent. Wysoki portfel zamówień jest dowodem na to, że klienci cenią całe portfolio naszych produktów. To daje nam pewność na rok 2023 pomimo słabnącej gospodarki i trwających problemów z zaopatrzeniem. Spodziewamy się, że te ostatnie będą stopniowo się zmniejszać w ciągu roku” – powiedziała Hildegard Wortmann, członek zarządu Grupy ds. sprzedaży,
Grupa Volkswagen jest w trakcie transformacji z producenta samochodów w zorientowanego na oprogramowanie dostawcę zrównoważonej mobilności. Elektryfikacja gamy modelowej jest bardzo ważna dla osiągnięcia tego celu i uzyskania neutralnego bilansu CO2 najpóźniej do 2050 roku. Pomimo licznych wyzwań w ostatnich trzech latach, takich jak problemy z dostawami półprzewodników i blokady związane z Covid, Grupa konsekwentnie podążała drogą ku elektromobilności. Udział pojazdów całkowicie elektrycznych w dostawach ogółem został zwiększony z 2,5 procent w 2020 roku do 5,1 procent w 2021 roku, a następnie do 6,9 procent w ubiegłym roku. W 2022 roku kolejne zakłady – w Emden, Hanowerze i Chattanooga – rozpoczęły produkcję aut elektrycznych. W tym roku dołączy do nich centrala koncernu w Wolfsburgu. Celem Grupy jest więc zwiększenie udziału samochodów elektrycznych w łącznych dostawach w 2023 roku do około 11 procent. Powinno to pozwolić uzyskać średniookresowy cel – ok. 20 procent aut elektrycznych w dostawach ogółem w 2025 roku. Do 2030 roku co drugi pojazd dostarczany przez Grupę na całym świecie ma mieć napęd wyłącznie elektryczny.
• Volkswagen ID.4/ID.5 – 193 200
• Volkswagen ID.3 – 76 600
• SKODA Enyaq iV (w tym Coupe) – 53 700
• Audi Q4 e-tron (w tym Sportback) – 52 800
• Audi e-tron (w tym Sportback) – 51 200
• Volkswagen ID.6 – 37 400
• Porsche Taycan (w tym Sport Turismo) – 34 800
• CUPRA Born – 31 400
W Europie łączne dostawy spadły o 10,4 procent – do 3 153 200 pojazdów, natomiast dostawy aut elektrycznych wzrosły o 13,4 procent – do 352 000 pojazdów. Większość z 2 711 300 pojazdów dostarczono do Europy Zachodniej, gdzie spadek był mniejszy i wyniósł 5,2 procent. Pojazdy elektryczne cieszyły się w tym regionie szczególnie dużym powodzeniem, stanowiąc 12,6 procent wszystkich dostaw (w 2021: 10,5 procent). Tym samym Grupa pozostaje liderem w tym segmencie rynku w Europie. Portfel zamówień pozostał w Europie Zachodniej na wysokim poziomie: 1,8 mln pojazdów, z czego 310 tys. stanowiły pojazdy elektryczne – to efekt problemów z dostawami. W Niemczech, dostawy wzrosły o 3,8 procent – do 1 029 600 sztuk. Udział samochodów elektrycznych osiągnął 11,6 procent (2021: 11,4 procent). Dostawy w Europie Środkowo-Wschodniej spadły znacząco o 32,9 procent do 441 900 pojazdów ze względu na skutki wojny w Ukrainie.
W Ameryce Północnej swoje samochody odebrało 842 600 klientów, co oznacza spadek o 7,2 procent. W USA spadek wyniósł 6,1 proc., co oznacza dostawy na poziomie 631 100 aut. Z kolei dostawy aut elektrycznych zwiększyły się o 18,8 procent – do 44 200 pojazdów. Daje to lokatę tuż za podium w segmencie aut w pełni elektrycznych. Lokalna produkcja takich samochodów w Chattanooga, która rozpoczęła się w 2022 roku pozwoli zaspokoić popyt na auta elektryczne.
Na rynku południowoamerykańskim trend jest podobny – dostawy spadły o 8 procent – do 473 700 aut. W Brazylii, na największym rynku tego kontynentu dostarczono w 2022 roku 337 400 samochodów – to o 10,4 procent mniej niż rok wcześniej.
W rejonie Azji i Pacyfiku zanotowano spadek dostaw o 2,7 procent – najmniej ze wszystkich najważniejszych rynków. Do klientów trafiło tam 3 514 000 samochodów. W Chinach odnotowano spadek o 3,6 procent – do 3 184 500 pojazdów. Po pierwszej połowie roku, w której dały się we znaki problemy z dostawami i ograniczenia związane z pandemią Covid w kolejnych miesiącach sytuacja znacząco się poprawiła i niewiele zabrakło, by uzyskać wynik na poziomie 2021 roku. Chiny odnotowały największy wzrost dostaw samochodów elektrycznych spośród wszystkich krajów – do klientów trafiło 155 700 takich aut, o 68 procent więcej niż rok wcześniej.
Źródło: Volkswagen
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…