Okres od października do grudnia był zresztą najlepszym kwartałem 2022 r., jeśli chodzi o dostawy modeli z najwyżej półki marki ( Top-End Luxury) – dzięki solidnemu popytowi w większości regionów ich sprzedaż zwiększyła się o 14% pomimo obowiązujących przez cały rok środków ochrony przed skutkami pandemii oraz utrzymujących się wąskich gardeł logistycznych i sytuacji na rynku półprzewodników.
W wymagającym 2022 r. Mercedes-Benz dostarczył klientom 2 043 900 samochodów osobowych (-1%). Na drodze do całkowicie elektrycznej przyszłości globalne dostawy modeli xEV (PHEV-y i BEV-y, w tym auta marki smart) osiągnęły poziom 319 200 sztuk (+19%), co stanowiło już 15% całkowitej sprzedaży oddziału Mercedes-Benz Cars. Na zakup osobowego Mercedesa z napędem całkowicie elektrycznym (BEV) zdecydowało się 117 800 klientów, ponad dwukrotnie więcej niż w 2021 r. (+124%). Jeśli uwzględnić smarty, blisko co drugi samochód Mercedes-Benz Cars z napędem xEV był w pełni zasilany prądem (44%). W ramach transformacji zmierzającej do przejścia na energię elektryczną do końca dekady wszędzie tam, gdzie pozwolą na to warunki rynkowe, Mercedes-Benz ogłosił plany stworzenia własnej sieci ładowania o wysokiej mocy; docelowo będzie ona obejmować ponad 10 000 ładowarek na całym świecie, zapewniając łatwe i szybkie ładowanie.
„Rok 2022 to kolejny udany rok w transformacji Mercedes-Benz: ponad dwukrotnie zwiększyliśmy sprzedaż pojazdów typu BEV, wykazaliśmy się wysokimi ambicjami, jeśli chodzi o napęd elektryczny, odbywając jazdę testową EQXX-em na dystansie 1200 km, i osiągnęliśmy nowy rekord Mercedes-Maybach, z 37-procentowym wzrostem sprzedaży. W 2023 roku będziemy kontynuować naszą misję – chcemy oferować najbardziej pożądane samochody elektryczne i dalej zwiększać naszą sprzedaż BEV-ów oraz aut z segmentów Top-End Luxury” – powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.
„Po kolejnym roku ograniczonej dostępności pojazdów i wąskich gardeł w łańcuchu dostaw jestem wdzięczna za pasję naszych klientów do naszych produktów oraz ich nieustające zaufanie do naszej marki. 2022 rok obfitował w wiele ważnych wydarzeń: mamy teraz osiem w pełni elektrycznych modeli w salonach, dalej podnosimy na wyższy poziom doświadczenia naszych klientów związane z ładowaniem, a do tego znów zwiększyliśmy wartość naszej marki – tym razem o 10% – i pozostaliśmy najcenniejszą luksusową marką samochodów na świecie. Rok 2023 przyniesie wiele kamieni milowych w transformacji doświadczeń naszych klientów, w tym wprowadzenie modelu bezpośredniej sprzedaży na głównych rynkach, takich jak Wielka Brytania i Niemcy” – powiedziała Britta Seeger, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż Mercedes-Benz Cars.
Dostawy samochodów z segmentów Top-End Luxury (z ang. topowy luksus) znacząco wzrosły w czwartym kwartale ub.r. – o 14%, do 83 800 sztuk. W rezultacie był to najlepszy sprzedażowo kwartał aut tej grupy w 2022 r., w czym główna zasługa wyników submarek Mercedes-AMG (+28%) i Mercedes-Maybach (+25%) oraz Klasy G (+15%). W całym ubiegłym roku Mercedes-Maybach zanotował rekord sprzedaży, dostarczając klientom 21 600 samochodów (+37%) – przede wszystkim za sprawą wysokich wyników w Japonii, Korei Południowej, na Bliskim Wschodzie oraz w Chinach, gdzie co miesiąc dostarczano ponad 1100 luksusowych aut z logo Maybacha.
W 2022 r. dostawy Klasy S wzrosły do ponad 90 000 egzemplarzy – to o 5% więcej niż w 2021 r. Nowych klientów przyciągnął elektryczny EQS, który w 2022 r. padł wyborem 19 200 nabywców, z akcentem na silny popyt w USA i rekordowe wyniki w czwartym kwartale. Nowy EQS SUV spotkał się już z pozytywnym odbiorem w Stanach Zjednoczonych, a na początku 2023 r. zostanie wprowadzony na rynek chiński. Zeszłoroczne dostawy samochodów z grupy Top-End Luxury były ograniczone przez braki półprzewodników. W 2023 r. Mercedes-Maybach zaoferuje samochód elektryczny – w pierwszej połowie roku zadebiutuje Mercedes-Maybach EQS SUV.
W 2022 r. dostawy samochodów z grupy Core Luxury (z ang. kluczowy luksus) wyniosły 1 101 800 sztuk (+4%). Po raz kolejny najlepiej sprzedającym się modelem Mercedes-Benz był GLC, z wynikiem 342 900 egzemplarzy (+3%). Historię tego sukcesu zamierza kontynuować najnowsza generacja, wprowadzona na rynek w połowie 2022 r. Popyt na Klasę C zwiększył się o 17%, do 299 100 samochodów. Całkowicie elektryczny EQE, dostępny już we wszystkich regionach, dostarczono w liczbie 12 600 sztuk. Niedawno wprowadzony EQE SUV jest obecnie oferowany w całej Europie, a w salonach w Chinach i Stanach Zjednoczonych zadebiutuje w pierwszej połowie 2023 r. Grupa Core Luxury zostanie wkrótce wzbogacona o zupełnie nową Klasę E, która będzie świętować swoją światową premierę w 2023 r.
Sprzedaż w segmentach Entry Luxury (z ang. luksus podstawowy) osiągnęła poziom 587 700 sztuk (-10%), na co wpływ miały głównie wąskie gardła w łańcuchu dostaw oraz logistyce. Najlepiej sprzedającym się w pełni elektrycznym modelem okazał się EQA, z wynikiem 33 100 egzemplarzy (+43%), a dalej uplasował się EQB (24 200 sztuk, +>1000%). W sprzedaży są już dostępne zmodernizowane wersje Klas A i B. Udział modeli BEV podwoił się, osiągając poziom 10% całkowitej sprzedaży w tej grupie.
Sprzedaż osobowych Mercedesów w Azji pozostała na poziomie z poprzedniego roku, z wynikiem 987 800 aut (+1%). Na zeszłoroczne dostawy w Chinach (-1%) wpłynęły lokalne środki zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Popularność samochodów elektrycznych oraz hybryd plug-in na tamtejszym rynku zwiększyła się jednak o 143%, a dostawy w czwartym kwartale wzrosły o 13%, m.in. dzięki dobrym wynikom Klasy S (+45%), modeli Mercedes-Maybach (+16%) oraz Klasy G (+14%). Roczna sprzedaż w Korei Południowej w 2022 r. po raz pierwszy przekroczyła poziom 80 000 sztuk (+7%). Ponadto nowe rekordy dostaw zanotowano w Indiach (+ 41%) i Wietnamie (+19%). Mercedes-Maybach podwoił swoje wyniki w Korei Południowej oraz Japonii.
W Europie sprzedaż osiągnęła poziom 635 100 sztuk (+1%), przy rosnących dostawach w Niemczech (+8%). W czwartym kwartale popyt na pojazdy Top-End Luxury na Starym Kontynencie wzrósł do 17 600 egzemplarzy (+45%), głównie dzięki dostawom Klasy G (3100 sztuk, +102%). Udział modeli xEV w Europie podskoczył do 36%, m.in. za sprawą popularności SUV-ów EQA i EQB oraz hybryd plug-in.
Ubiegłoroczne dostawy w Ameryce Północnej wzrosły do 327 000 samochodów (+3%). To zasługa udanego czwartego kwartału (+17%) i wysokiej sprzedaży modeli Top-End Luxury (+18%) na rynku Stanów Zjednoczonych. W całym 2022 r. dostawy w USA zwiększyły się o 4%, do czego przyczynił się m.in. wysoki popyt na Klasę S (+12%). Gama Top-End Luxury ma 29-procentowy udział w sprzedaży Mercedes-Benz w USA. W pełni elektryczne modele EQS, EQS SUV, EQE, EQB – a już wkrótce dołączy do nich EQE SUV – sprawiają, że elektryfikacja na tamtejszym rynku nabiera tempa.
Na wyniki sprzedaży miała wpływ decyzja Mercedes-Benz o zaprzestaniu eksportu samochodów osobowych i dostawczych do Rosji. Znacznie wzrosły dostawy aut do klientów w RPA (+34%) i Turcji (+21%).
IV kw. 2022 r. | IV kw. 2021 r. | Zmiana w % | I-VI kw. 2022 r. | I-IV kw. 2021 r. | Zmiana w % | ||||
Sprzedaż Mercedes-Benz Cars | 536 000 | 500 400 | +7% | 2 040 500 | 1 943 900 | +5% | |||
Dostawy osobowych aut Mercedes-Benz* | 540 800 | 464 100 | +17% | 2 043 900 | 2 055 000 | -1% | |||
– w tym: BEV-y bez smartów | 42 400 | 19 100 | +122% | 117 800 | 52 500 | +124% | |||
Dostawy osobowych aut Mercedes-Benz w poszczególnych regionach | |||||||||
Europa** | 177.100 | 154.800 | +14% | 635.100 | 631.800 | +1% | |||
– w tym: Niemcy | 74.700 | 60.600 | +23% | 229.500 | 213.100 | +8% | |||
Azja | 257.400 | 212.200 | +21% | 987.800 | 976.100 | +1% | |||
– w tym: Chiny | 189.100 | 166.700 | +13% | 751.700 | 758.900 | -1% | |||
Ameryka Północna*** | 82.100 | 70.400 | +17% | 327.000 | 318.500 | +3% | |||
– w tym: USA | 73.000 | 60.300 | +21% | 286.800 | 276.100 | +4% | |||
reszta świata | 24.300 | 26.800 | -9% | 94.000 | 128.700 | -27% | |||
* razem z Klasą V, Klasą T oraz EQV ** Europa: UE, Wielka Brytania, Szwajcaria i Norwegia*** Ameryka Północna: USA, Kanada i Meksykwartości zaokrąglono; dane wstępne – mogą ulec zmianie w oczekiwaniu na raporty końcowe |
Źródło:Mercedes-Benz
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…
Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…