Najmocniejszy samochód w portfolio marki – CUPRA Formentor VZ5 został poddany ekstremalnej próbie na oblodzonym torze w Rovaniemi w Finlandii. Za kierownicą pojazdu zasiadł Jordi Gené, który podczas jazdy w trybie Drift maksymalnie wykorzystał możliwości tego modelu.
Kierowca zespołu CUPRA EKS, Jordi Gené, miał ostatnio możliwość przetestowania najmocniejszego modelu, Formentora VZ5, na oblodzonym torze w Laponii. Celem było pokazanie, że pojazd, dzięki swoim wyjątkowym właściwościom jezdnym, potrafi doskonale poradzić sobie w każdym terenie.
Spotkanie na fińskim lodzie
Model CUPRA Formentor VZ5 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 4,2 sekundy. Tym bardziej prędkość oraz towarzyszące jej emocje i doznania były jeszcze mocniej odczuwalne na zamkniętym, oblodzonym torze.
– Dzięki dostępnej funkcji Launch Control wydobywamy całą moc samochodu ze startu zatrzymanego. Przełączając pojazd w tryb sportowy, mocno naciskamy hamulec i zwalniamy samochód, gdy silnik osiągnie wartość 4000 obr./min. Przyspieszenie na lodzie jest fantastyczne — twierdzi Jordi Gené.
Veloz to znaczy szybki
Do tej pory wyprodukowano zaledwie 7000 sztuk modelu Formentor VZ5, który obecnie pozostaje najmocniejszym pojazdem w portfolio marki. Samochód został wyposażony w napęd na cztery koła, dzięki czemu dostosowuje się do każdych warunków panujących na drodze, nie tracąc przy tym przyczepności.
CUPRA – autorski salon hiszpańskiej marki powstał w Krakowie
– Nazwa modelu, czyli VZ5, nawiązuje do hiszpańskiego „veloz”, co oznacza szybki. Zapewniam, że w pełni oddaje, jak ten samochód przyspiesza. Na śliskim odcinku, gdzie potrafi dochodzić do problemów związanych z brakiem przyczepności, pojazd wciąż może się rozpędzić do naprawdę niesamowitych prędkości – przyznaje Jordi Gené.
Czysta radość z jazdy w trybie Drift
W modelu CUPRA Formentor VZ5 do dyspozycji kierowcy jest tryb Drift. Po jego uruchomieniu, kierujący w pełni kontroluje pojazd. Moc może być przenoszona na lewą lub prawą tylną oś, umożliwiając samochodowi pokonywanie dłuższych linii w zakrętach oraz wykonywanie spektakularnych poślizgów.
CUPRA Formentor i Ateca – Tribe Edition
– Dla mnie tryb Drift jest jedną z najlepszych funkcji, jakie ten model ma do zaoferowania. Warto z niego korzystać na zamkniętym torze – przypomina to jazdę samochodem wyścigowym. Idealnie dostosowuje się do panujących tu warunków, a sam pojazd sprawia wrażenie bardzo sportowego. Jazda Formentorem VZ5 w takich okolicznościach jest jednym z najciekawszych doświadczeń w mojej karierze — przyznaje Jordi Gené.
Moc pod kontrolą
Dzięki mocy pojazdu 390 KM, producent gwarantuje zarówno zdolność jego przyspieszania, jak i siłę hamowania, nawet na lodzie.
– Samochód został wyposażony w 18-calowe hamulce z sześciotłokowymi zaciskami Akebono (375 mm x 36 mm), które zapewniają doskonałą siłę hamowania. Daje to kierowcy bardzo dobre wyczucie pedału i zatrzymywania pojazdu. Najlepszym sposobem na sprawdzenie możliwości samochodu jest wykonanie manewru hamowania awaryjnego. Pojazd należy rozpędzić do pełnej mocy, a następnie mocno wyhamować. Formentor VZ5 nawet w najbardziej oblodzonych i śliskich warunkach szybko się zatrzymuje. Świadczy to o znakomitej zdolności hamowania pojazdu – podsumowuje kierowca CUPRA EKS.
CUPRA Formentor VZ5 – podstawowe dane techniczne
- 5-cylindrowy silnik
- Moc: 390 KM
- Prędkość maksymalna: 250 km/h (ograniczona elektronicznie)
- 20-calowe felgi aluminiowe
- 18-calowe hamulce z sześciotłokowymi zaciskami Akebono (375 mm x 36 mm)
Źródło: CUPRA