„Czerpanie inspiracji z modeli takich jak Delta, Rally 037 i Stratos to marzenie każdego. Te trzy agresywne samochody o niezwykłych osiągach sprawiły, że Lancia jest najbardziej utytułowaną marką w historii rajdów” – powiedział Luca Napolitano, dyrektor generalny marki Lancia. „Ich proste kształty, radykalna geometria, okrągłe tylne reflektory i aerodynamiczny spojlery to elementy, które są częścią historii naszego designu i które zainspirowały nas do stworzenia przyszłych modeli Lancii”.
To właśnie esencja Lancii Stratos: „agresywnego” samochodu wyścigowego o super osiągach, stworzonego, by wygrywać i przełamywać schematy, różniąc się znacznie od pozostałych modeli z tamtego okresu. Czerpiąca inspirację z rewolucyjnej koncepcji prototypu “Strato’s Zero” z 1970 roku – wykonanego przez Bertone na podstawie projektu Gandiniego – ostateczna wersja została zaprezentowana w 1971 roku z futurystycznym klinowatym kształtem i silnikiem V6 pochodzącym z Ferrari Dino 246. Przód o wyostrzonym kształcie idealnie łączy się z nadkolami, natomiast pochylona szyba przednia obejmuje przedni słupek i biegnie dalej do okien bocznych. Dach schodzi pionowo nad malutką tylną szybą, otoczoną dużą pokrywą silnika. Z tyłu wyróżniają się okrągłe tylne światła i agresywny spojler na dachu. Kiedy Nuccio Bertone, twórca prototypu, zobaczył ostateczną wersję Lancii Stratos powiedział, że „pasuje ona do kierowcy i pilota jak strój sportowy podkreślający ich atletyczność”.
Wszystkie elementy samochodu zaprojektowano z myślą o wyścigach rajdowych, począwszy od maski silnika i pokrywy bagażnika wykonanych z lekkich materiałów, po błotniki mające większy otwór, umożliwiający szybsze wykonanie naprawy serwisowej podczas wyścigów. Rewolucyjne było również wnętrze Lancii Stratos, skoncentrowane całkowicie na kierowcy i zaprojektowane tak, aby osiągać wyniki i wzbudzać emocje: dwa fotele i tylko dwa schowki na kaski wyścigowe, element wyróżniający również wersję drogową modelu.
Tak zwany „color-blocking”, wykorzystujący kontrastujące odcienie, poprzez zastosowanie podstawowych kolorów, takich jak niebieski, czerwony i żółty tworzy w kabinie efekt ciągłej gry przeciwstawnych barw, będący częścią charakterystycznego dla marki Lancia eklektyzmu.
Lancia Stratos HF Group 4 zwyciężyła trzy razy z rzędu w Rajdzie Monte Carlo i zdobyła dwa kolejne tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata Konstruktorów (w 1975 i 1976 roku) oraz w Mistrzostwach Europy Kierowców, po czym w 1977 roku Sandro Munari zwyciężył za kierownicą tego modelu w Rajdowych Mistrzostwach Świata Kierowców FIA.
Począwszy od 1975 roku, Lancia Stratos przybrała biało-zielone barwy swojego sponsora Alitalii, a trójkolorowe logo włoskiej linii lotniczej zostało podzielone i zharmonizowane z klinowym kształtem samochodu. Nawet dzisiaj malowanie Stratos Alitalia jest uważane za jedno z najpiękniejszych w historii sportów motorowych.
Wyróżniająca się „funkcjonalnymi” i ostrymi liniami zarówno z przodu, jak i z tyłu, Lancia Rally 037, lepiej znana jako „037” (numer projektu), to samochód sportowy czystej krwi, uosabiający słynne zwycięstwo Dawida nad Goliatem. Lancia Rally 037 była ostatnim modelem z napędem na dwa koła, który zwyciężył w Rajdowych Mistrzostwach Świata Konstruktorów w 1983 roku, pokonując silniejszych konkurentów z napędem na wszystkie koła.
Lancia Rally 037 stanowi kombinację samonośnego nadwozia z przestrzenną ramą rurową. Jej konstrukcja, zaprojektowana przez atelier Pininfarina, wyróżniała się agresywnym i eleganckim nadwoziem będącym w stanie zapewnić znaczne obciążenie aerodynamiczne. W celu maksymalnego zwiększenia osiągów poszycie wykonano z włókien poliestrowych wzmocnionych włóknem szklanym, z dwoma lekkimi maskami silnika i bagażnika, całkowicie demontowanymi.
Minimalistyczne i racjonalne wnętrze to esencja samochodów rajdowych, podobnie jak niektóre z aerodynamicznych „elementów” na słupku i ogonie, w tym efektowny spojler, dzięki którym samochód był jeszcze bardziej wydajny.
Lancia 037 była ewolucją samochodu Beta Monte-Carlo, nie była jednak przeznaczona do produkcji w dużych ilościach, ponieważ głównym zadaniem wersji drogowej było przygotowanie wejścia do świat rajdów.
Oficjalny debiut modelu w wersji drogowej nastąpił podczas Salonu Samochodowego w Turynie w 1982 roku. Rok później, Lancia Rally 037 zdobyła tytuł mistrza świata konstruktorów, zajęła drugie miejsce w Mistrzostwach Świata Kierowców oraz zdobyła Mistrzostwo Europy i Włoch z Miki Biasionem za kierownicą, który niedługo później ścigał się w barwach zespołu Lancia Martini.
Nie ulega wątpliwości, że jest to jeden z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowych świata. Słysząc nazwę Delta, entuzjaści motoryzacji i fani rajdów na całym świecie czują dreszcz emocji. Od razu przychodzi na myśl rok 1988, kiedy to Delta HF 4WD, pierwszy model Lancii w segmencie sedanów z napędem na wszystkie koła, ewoluowała w kultową Deltę HF Integrale, zapamiętaną przez wszystkich ze względu na agresywny przód, charakteryzujący się powiększonymi wlotami powietrza i poszerzonymi nadkolami, aby pomieścić szersze opony. Z biegiem lat model został wzbogacony o szereg udoskonaleń technicznych i stylistycznych.
Po Delcie HF Integrale 16V z charakterystycznym „wybrzuszeniem” na masce silnika, które musiało pomieścić nową głowicę, przyszedł czas na Deltę HF Integrale 16V Evoluzione wyróżniającą się jeszcze szerszymi błotnikami i efektownym spojlerem na dachu. Włoska marka wyprodukowała najbardziej udany samochód rajdowy wszech czasów, bazując na tej niezwykłej, kompaktowej wersji drogowej modelu.
W istocie, Lancia Delta HF z napędem na cztery koła, w czterech kolejnych ewolucjach modelu, zdobyła: sześciokrotnie tytuł mistrza świata w rajdach konstruktorów (1987-1992); czterokrotnie tytuł rajdowego mistrza świata kierowców, (1987-1989 i 1991); raz, w 1987 roku, tytuł rajdowego mistrza świata w klasyfikacji producentów (Grupa N); sześciokrotnie tytuł rajdowego mistrza Europy (1987-1991 i 1993) oraz dwukrotnie tytuł rajdowego mistrza Europy w klasyfikacji producentów (Grupa N), odpowiednio w 1988 i 1989 roku. Lancia Delta HF Integrale była marzeniem dla pasjonatów sportów motorowych i jednocześnie koszmarem dla konkurentów, którzy musieli pogodzić się z jej supremacją.
Źródło: Lancia
Maroko to magiczny kraj, w którym koczownicze tradycje berberyjskie spotykają i przejmują inspiracje z całego…
Ford Mustang, od swojego debiutu w 1964 roku, stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów…
SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…
Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz nowy, ciemnobrązowy kolor…
Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…
Opel rozpoczął produkcję samochodów 125 lat temu i wkrótce zaczął odnosić pierwsze sukcesy, wprowadzając na…