Categories: Wiadomości

Moskwicz 3, a w rzeczywistości chiński JAC JS4 odpowiedzią na światowe sankcje

Dzięki pomocy Chińczyków udało się Rosjanom uruchomić produkcję w miarę nowoczesnego samochodu osobowego. W podmoskiewskiej fabryce należącej do niedawna do Renault rozpoczęto w systemie CKD montaż pojazdów z zestawów dostarczanych od chińskiego producenta.

Z punktu widzenia rosyjskiej propagandy wybrano najlepszą nazwę, jaką jest Moskwicz. Nawiązuje to do klasycznej rosyjskiej marki, która zbankrutowała w 2001 roku. Po wycofaniu się Renault i odsprzedaniu fabryki wraz z urządzeniami za symbolicznego 1 rubla definitywnie wstrzymano produkcję. Powstawały tam takie modele jak: Renault Duster, Renault Arkana i Renault Kaptur.

Rosjanie szybko znaleźli partnera w Chinach, a pierwszy egzemplarz SUV-a pod nazwą Moskwicz 3 zjechał z taśmy montażowej 24 listopada 2022 roku. W rzeczywistości jest to oryginalny chiński produkt z rosyjskim logo. Auto to znane jest pod nazwą JAC JS4 lub Sehol X4. Za projekt odpowiada KAMAZ i trzymany w tajemnicy partner. Producent zapowiada, że sukcesywnie będą w nowym samochodzie pojawiać się komponenty pochodzące od rosyjskich firm, ale obecnie auto montowane jest w 100 procentach z zestawów dostarczanych z Chin.

Do końca 2022 roku ma zostać zmontowanych 600 egzemplarzy. Część z nich będzie napędzana silnikiem spalinowym o pojemności skokowej 1.6 l i 1.5 l o mocy 150 KM. Zaplanowano także wersje z elektrycznym napędem JAC iEVS4 z zasięgiem do 410 kilometrów.



Hongqi N701 – chińska limuzyna rządowa już w akcji

Plany na 2023 rok przewidują zmontowanie 50 tys. egzemplarzy, a w 2024 roku wdrożenie procesu produkcyjnego ze zgrzewaniem i lakierowaniem karoserii. Ma być także poszerzona paleta modeli o cztery SUV-y i jeden sedan na bazie Sehol S6. Natomiast za trzy lata ma pojawić się model na nowej platformie zaprojektowany przez specjalistów KAMAZ-a, którzy od lat specjalizują się w projektowaniu samochodów ciężarowych.

Anhui Jianghuai Automobile Group Co., Ltd. (w skrócie JAC Motors lub JAC) to kompleksowe chińskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne, które integruje badania i rozwój, produkcję, sprzedaż pełnej gamy pojazdów użytkowych, osobowych i układów napędowych. JAC rozwija się równolegle nad zaawansowanymi pojazdami energooszczędnymi.

Producent zalicza się do 500 najlepszych chińskich firm i pięciu niezależnych marek samochodowych.
Obecna paleta produkcyjna obejmuje m.in. samochody osobowe, użytkowe, autobusy, podwozia specjalne, przekładnie, silniki oraz inne komponenty. Aktualnie JAC jest właścicielem kilku znanych marek jak m.in. Refine, JAC iEV, Shuailing, Junling, Kangling, Gallop, Heyue, Sunray i GreenJet.

Koncern współpracuje ze 130 krajami, posiada m.in. centra badawczo-rozwojowe w Japonii i we Włoszech oraz spółki zależne w Rosji, Kenii i Wietnamie. Do wielu krajów wyeksportowano już prawie 1 mln pojazdów. Na koncie ma 14 456 patentów i 10 samodzielnie opracowanych silników oraz cenioną automatyczną skrzynię biegów 6DCT.

Przedsiębiorstwo Hefei JAC rozpoczęło działalność 20 maja 1964 roku. Pierwszy użytkowy pojazd wyprodukowano w kwietniu 1968 roku, a pierwszy model MPV zjechał z taśmy 18 marca 2002 roku. Obecnie w ofercie jest 13 pojazdów osobowych i użytkowych z napędem spalinowym i czysto elektrycznym.

Źródło: KAMAZ / JAC



Redakcja

Recent Posts

Mazda CX-60 na drogach i bezdrożach Maroka

Maroko to magiczny kraj, w którym koczownicze tradycje berberyjskie spotykają i przejmują inspiracje z całego…

14 godzin ago

Ford Mustang – 60 lat dziedzictwa i ważna rola w popkulturze

Ford Mustang, od swojego debiutu w 1964 roku, stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów…

2 dni ago

SEAT – najprostszy sposób na nowy samochód – wynajem długoterminowy

SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…

3 dni ago

Citroën Ami zmienia kolor i wprowadza nowe wersje z okazji czwartcy urodzin

Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz  nowy, ciemnobrązowy kolor…

4 dni ago

Alfa Romeo Junior – polskie ceny już od 129,6 tys. zł

Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…

5 dni ago

Opel Laubfrosch – 100 lat temu zjechał z linii produkcyjnej

Opel rozpoczął produkcję samochodów 125 lat temu i wkrótce zaczął odnosić pierwsze sukcesy, wprowadzając na…

6 dni ago