GDDKiA – 11 miesięcy funkcjonowania tunelu S2 Południowej Obwodnicy Warszawy

Codziennie korzysta z niego kilkadziesiąt tysięcy kierowców, zarówno mieszkańców Stolicy, jak i przemieszczających się tranzytem. Nad ruchem pojazdów w tunelu czuwa kilkanaście systemów bezpieczeństwa, ale i tak najwięcej zależy od samych użytkowników. Od otwarcia ostatniego fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2, trasę tą pokonało już ponad 20 mln pojazdów. Bez poważnego zdarzenia drogowego.

Tunel jest naszpikowany m.in. systemami zasilania, wentylacji, czujnikami, punktami alarmowymi. Aby sprawnie nimi zarządzać, niezbędne jest doskonalenie procedur koordynacji i współdziałania służb uczestniczących w działaniach ratowniczych. Takie ćwiczenia przeprowadziliśmy przed oddaniem tunelu do ruchu. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, w każdym roku ćwiczenia odbywają się w formie aplikacyjnej, natomiast co najmniej raz na cztery lata w formie praktycznej.

Ćwiczenia aplikacyjne

Tunel pod Ursynowem przygotowany jest na wszelkie możliwe scenariusze, ale to od samych kierowców zależy, czy służby będą musiały prowadzić akcje ratownicze. 21 listopada 2022 roku, w ciągu dania, jak i w nocy (22 listopada), odbyły się ćwiczenia wraz ze Strażą Pożarną, Policją i Pogotowiem Ratunkowym procedury i działania związane z wypadkiem i pożarem w tunelu.

GDDKiA – potencjalni samobójcy w tunelu na S2 pod Ursynowem

Ćwiczenia miały charakter aplikacyjny, czyli „na sucho”. Zasymulowane zostało zdarzenie w tunelu, w wyniku którego został on zamknięty. To pozwoliło poszczególnym służbom i urzędom sprawdzić procedury bezpieczeństwa. Przede wszystkim procedurę zamknięcia tunelu, procedurę weryfikacji poprawności działania systemów bezpieczeństwa oraz procedurę ponownego jego otwarcia.

GDDKiA – warszawski tunel pod Ursynowem w oku 134 kamer i pod nadzorem czujników

W nocy, ok. godz. 23, wygrodzony został prawy pas ruchu w północnej nawie tunelu (kierunek Poznań). Przez ponad dwie godziny sprawdzaliśmy poprawność działania systemów: komunikacji w tunelu, automatycznego powiadamiania o zdarzeniu, wentylacji.

Dbajmy o bezpieczeństwo, ono zależy głównie od nas

Od oddania tunelu do ruchu przejechało nim ponad 20 mln pojazdów, z czego minimalnie więcej kierowców w kierunku Poznania (prawie 11 milionów) niż Terespola (ok. 10 milionów). Na bezpieczeństwo w tunelu wpływ ma również funkcjonowanie odcinkowego pomiaru prędkości. Jak przekazał nam Główny Inspektorat Transportu Drogowego, który odpowiada za funkcjonowanie OPP, zarejestrowanych zostało ponad 43 tys. przypadków przekroczenia przez kierujących dozwolonej prędkości.

Ponad 99 proc. kierowców przestrzega ograniczenia, a jeśli już przekraczają prędkość, to w najniższym progu, czyli między 11 a 20 km/h więcej niż pozwalają przepisy. To 67 proc. wszystkich zarejestrowanych naruszeń. Jeszcze raz przypomnijmy, wjeżdżając do tunelu, przestrzegajmy ograniczeń prędkości, trzymajmy odpowiedni dystans do poprzedzającego auta, unikajmy zmian pasa ruchu, nie zatrzymujmy się i nie rozpraszajmy uwagi. Brawura za kierownicą może okazać się bardzo tragiczna w skutkach i kosztowana.

Źródło: GDDKiA