„W ciągu swojej prawie 116-letniej historii Lancia zawsze wyróżniała się wdziękiem i elegancją. Dotyczy to zarówno jej flagowych modeli takich, jak Aurelia i Flaminia, jak również bardziej kompaktowych samochodów, do których należy legendarna Fulvia” – powiedział Luca Napolitano, dyrektor generalny marki Lancia. „Aurelia, Flaminia i Fulvia to trzy kultowe modele, dzięki którym nasza marka stała się symbolem tego, co „piękne i dobrze wykonane”, przyciągając międzynarodowych celebrytów, gwiazdy filmowe i głowy państw. Inspiracją dla nas były elementy takie, jak charakterystyczny grill w kształcie „kielicha” i czyste, proste linie, które będą wyróżniać nasze nowe samochody.
Legenda Aurelii narodziła się w 1951 roku wraz z modelem B10, prestiżowym sedanem o innowacyjnym designie, którego słynne tylne i przednie drzwi otwierały się w przeciwnych kierunkach, co było charakterystyczną cechą Lancii, wprowadzoną już wcześniej w kultowych modelach takich, jak Augusta i Aprilia.
Model, produkowany w czterech różnych odmianach, do dzisiaj przyciąga uwagę swoim czystym i minimalistycznym designem oraz długotrwałym „naturalnym pięknem”. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów jego designu jest z pewnością charakterystyczny grill w kształcie „kielicha”, powstały z połączenia pionowej i poziomej linii, na których przecięciu znajduje się logo marki.
Na bazie tego niesamowitego modelu flagowego powstała, w 1951 roku, Aurelia coupé B20 Granturismo, prekursor włoskich sportowych modeli coupé z lat 50. Zaprojektowany przez Boano i udoskonalony przez Pininfarinę, samochód zapoczątkował konfigurację 2+2 dla modeli Gran Turismo.
Podczas pierwszej oficjalnej prezentacji, publiczność zauroczyły jego czyste linie, smukły dach, gładkie boki, posiadające z każdej strony tylko jedne drzwi oraz opadająca ku tyłowi linia dachu, która dodaje sylwetce dynamiki.
W 1954 roku, bazując na mechanice modelu B20, studio stylistyczne Pininfarina zaprojektowało Aurelię B24 Spider, wspaniałą „rzeźbę w ruchu”, która odniosła ogromny sukces na rynku amerykańskim dzięki czystej formie swojego designu: drzwi bez zewnętrznych klamek, doskonała równowaga między wielkością części przedniej i tylnej oraz smukły tył. W kabinie wyróżnia się aluminiowa, trójramienna kierownica z drewnianą obręczą, zaokrąglona z jednej strony deska rozdzielcza oraz zestaw wskaźników z trzema okrągłymi tarczami.
Aurelia B24 Convertible zadebiutowała w 1956 roku. Mniej „ekstremalna” niż poprzednia wersja Spider, charakteryzowała się węższym wlotem powietrza na pokrywie silnika i większymi drzwiami z klamkami, szybami i owiewkami. Dokładnie sześćdziesiąt lat temu, miłośnicy kina z pewnością to pamiętają, Aurelią B24 Convertible jeździł Dino Risi w kultowym klasyku „Fanfaron” (włoski tytuł „Il sorpasso”) z 1962 roku z udziałem młodego Vittorio Gassmana, którego setna rocznica urodzin przypada w tym roku.
Zaprezentowana po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1957 roku i produkowana w trzech seriach w latach od 1957 do 1970 roku w wersjach sedan i kabriolet, Flaminia wyróżniała się logo marki Lancia, które zostało poddane restylingowi, wykonanym z chromowanego metalu o uproszczonej formie i umieszczonym na szerokiej atrapie chłodnicy z grillem. Logo było bardziej minimalistyczne, jeśli chodzi o styl w porównaniu z poprzednim logo, tarczę i okrąg zastąpiono prostymi i stylizowanymi formami geometrycznymi. Logo było wykonane w dwóch kolorach, niebieskim i srebrnym, i charakteryzowało się dwoma specjalnymi elementami: w logotypie widniała włócznia ozdobiona flagą oraz flaga z napisem Lancia wielkimi literami.
Zaprojektowana przez studio Pininfarina, w oparciu o zaprezentowany wcześniej model koncepcyjny Lancia Florida bazujący na modelu Aurelia, Flaminia była eleganckim i ekskluzywnym sedanem o innowacyjnej sylwetce i luksusowym wnętrzu klasy premium. Jednym z jej najbardziej znanych elementów designu był szeroki wlot powietrza na masce i wyrafinowany chromowany profil, zaczynający się na obramowaniu dachu i biegnący wzdłuż całego przedłużonego tyłu. Najwyższy wyraz stylu Lancia Flaminia osiągnęła w 1959 roku dzięki dwudrzwiowemu Coupé, zaprojektowanemu również w zakładach Pininfarina. Piękniejsza niż jakikolwiek inny samochód ówczesnych czasów, Flaminia Coupé była jedną z najważniejszych gwiazd włoskiego dolce vita. Aktor Marcello Mastroianni, posiadający kilka egzemplarzy tego modelu, był jednym z jej najbardziej wiernych klientów.
W latach 1960-1961, studio stylistyczne Pininfarina wyprodukowało cztery unikatowe egzemplarze Lancii Flaminia 335 (numer oznaczał rozstaw osi samochodu, zwiększony w porównaniu do sedana). Symbol włoskiej kreatywności i elegancji, prezydencka limuzyna w wersji „landaulet” – zarezerwowana dla najwyższych głów włoskiego państwa, z twardym dachem dla foteli przednich siedzeń i opuszczanym hydraulicznie miękkim dachem dla foteli tylnych, była wyposażona w specjalnie wydłużone podwozie. Prezydencka odmiana występowała w eleganckim kolorze granatowym, a we wnętrzu wyróżniała się elegancką tapicerką z czarnej skóry Conolly.
W 1965 roku, Lancia wypuściła na rynek Fulvię Coupé, eleganckiego kompaktowego sedana, który w porównaniu z limuzyną z 1963 roku charakteryzował się bardziej zwinnym i sportowym designem, konfiguracją 2+2, jasną i przestronną kabiną, dużymi oknami, pochyloną szybą przednią i tylną. Zaprojektowane przez Piero Castagnero, ówczesnego dyrektora Centrum Stylu Lancii, nadwozie Fulvii Coupé było inspirowane łodziami motorowymi Riva i miało elegancki, zaokrąglony przód i prosty tył.
Już w chwili premiery, model podbił serca klientów, którzy docenili jego klasyczną kabinę w kształcie „wieżyczki” charakteryzującą się niesamowitą widocznością, dzięki dużym szybom i cienkim słupkom bocznym. Wnętrze było jednocześnie sportowe i eleganckie z deską rozdzielczą i kierownicą ozdobionymi wstawkami z drewna. Ponadto, na zestawie wskaźników wyróżniały się duże, okrągłe zegary: licznik kilometrów i obrotomierz. To te same czyste, geometryczne kształty, które inspirują projektantów tworzących kolejne generacje modeli marki Lancia.
Źródło: Lancia
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…