Lancia Design Day – ponadczasowa elegancja modeli Aurelia, Flaminia i Fulvia

Podróż ku zbliżającemu się wydarzeniu Lancia Design Day, zaplanowanemu na 28 listopada br., dalej trwa. Tym razem uwaga skierowana jest na trzy ikony z przeszłości: modele Aurelia, Flaminia i Fulvia będące inspiracją, jeśli chodzi o design, dla przyszłych samochodów Lancia dzięki doskonałemu połączeniu czystych form, zbilansowanych rozmiarów i ciągłej reinterpretacji charakterystycznego, prostego grilla.

„W ciągu swojej prawie 116-letniej historii Lancia zawsze wyróżniała się wdziękiem i elegancją. Dotyczy to zarówno jej flagowych modeli takich, jak Aurelia i Flaminia, jak również bardziej kompaktowych samochodów, do których należy legendarna Fulvia” – powiedział Luca Napolitano, dyrektor generalny marki Lancia. „Aurelia, Flaminia i Fulvia to trzy kultowe modele, dzięki którym nasza marka stała się symbolem tego, co „piękne i dobrze wykonane”, przyciągając międzynarodowych celebrytów, gwiazdy filmowe i głowy państw. Inspiracją dla nas były elementy takie, jak charakterystyczny grill w kształcie „kielicha” i czyste, proste linie, które będą wyróżniać nasze nowe samochody.

Aurelia, elegancki model Lancii o pochylonej linii

Legenda Aurelii narodziła się w 1951 roku wraz z modelem B10, prestiżowym sedanem o innowacyjnym designie, którego słynne tylne i przednie drzwi otwierały się w przeciwnych kierunkach, co było charakterystyczną cechą Lancii, wprowadzoną już wcześniej w kultowych modelach takich, jak Augusta i Aprilia.

Model, produkowany w czterech różnych odmianach, do dzisiaj przyciąga uwagę swoim czystym i minimalistycznym designem oraz długotrwałym „naturalnym pięknem”. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów jego designu jest z pewnością charakterystyczny grill w kształcie „kielicha”, powstały z połączenia pionowej i poziomej linii, na których przecięciu znajduje się logo marki.
Na bazie tego niesamowitego modelu flagowego powstała, w 1951 roku, Aurelia coupé B20 Granturismo, prekursor włoskich sportowych modeli coupé z lat 50. Zaprojektowany przez Boano i udoskonalony przez Pininfarinę, samochód zapoczątkował konfigurację 2+2 dla modeli Gran Turismo.

Lancia – rozpoczyna się renesans legendarnej włoskiej marki

Podczas pierwszej oficjalnej prezentacji, publiczność zauroczyły jego czyste linie, smukły dach, gładkie boki, posiadające z każdej strony tylko jedne drzwi oraz opadająca ku tyłowi linia dachu, która dodaje sylwetce dynamiki.

Lancia Design Day – historyczne ikony marki, które zainspirowały modele przyszłości

W 1954 roku, bazując na mechanice modelu B20, studio stylistyczne Pininfarina zaprojektowało Aurelię B24 Spider, wspaniałą „rzeźbę w ruchu”, która odniosła ogromny sukces na rynku amerykańskim dzięki czystej formie swojego designu: drzwi bez zewnętrznych klamek, doskonała równowaga między wielkością części przedniej i tylnej oraz smukły tył. W kabinie wyróżnia się aluminiowa, trójramienna kierownica z drewnianą obręczą, zaokrąglona z jednej strony deska rozdzielcza oraz zestaw wskaźników z trzema okrągłymi tarczami.

Aurelia B24 Convertible zadebiutowała w 1956 roku. Mniej „ekstremalna” niż poprzednia wersja Spider, charakteryzowała się węższym wlotem powietrza na pokrywie silnika i większymi drzwiami z klamkami, szybami i owiewkami. Dokładnie sześćdziesiąt lat temu, miłośnicy kina z pewnością to pamiętają, Aurelią B24 Convertible jeździł Dino Risi w kultowym klasyku „Fanfaron” (włoski tytuł „Il sorpasso”) z 1962 roku z udziałem młodego Vittorio Gassmana, którego setna rocznica urodzin przypada w tym roku.

Flaminia, oficjalny samochód prezydenta Republiki Włoskiej z logo marki Lancia z 1957 r.

Zaprezentowana po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1957 roku i produkowana w trzech seriach w latach od 1957 do 1970 roku w wersjach sedan i kabriolet, Flaminia wyróżniała się logo marki Lancia, które zostało poddane restylingowi, wykonanym z chromowanego metalu o uproszczonej formie i umieszczonym na szerokiej atrapie chłodnicy z grillem. Logo było bardziej minimalistyczne, jeśli chodzi o styl w porównaniu z poprzednim logo, tarczę i okrąg zastąpiono prostymi i stylizowanymi formami geometrycznymi. Logo było wykonane w dwóch kolorach, niebieskim i srebrnym, i charakteryzowało się dwoma specjalnymi elementami: w logotypie widniała włócznia ozdobiona flagą oraz flaga z napisem Lancia wielkimi literami.

Zaprojektowana przez studio Pininfarina, w oparciu o zaprezentowany wcześniej model koncepcyjny Lancia Florida bazujący na modelu Aurelia, Flaminia była eleganckim i ekskluzywnym sedanem o innowacyjnej sylwetce i luksusowym wnętrzu klasy premium. Jednym z jej najbardziej znanych elementów designu był szeroki wlot powietrza na masce i wyrafinowany chromowany profil, zaczynający się na obramowaniu dachu i biegnący wzdłuż całego przedłużonego tyłu. Najwyższy wyraz stylu Lancia Flaminia osiągnęła w 1959 roku dzięki dwudrzwiowemu Coupé, zaprojektowanemu również w zakładach Pininfarina. Piękniejsza niż jakikolwiek inny samochód ówczesnych czasów, Flaminia Coupé była jedną z najważniejszych gwiazd włoskiego dolce vita. Aktor Marcello Mastroianni, posiadający kilka egzemplarzy tego modelu, był jednym z jej najbardziej wiernych klientów.

W latach 1960-1961, studio stylistyczne Pininfarina wyprodukowało cztery unikatowe egzemplarze Lancii Flaminia 335 (numer oznaczał rozstaw osi samochodu, zwiększony w porównaniu do sedana). Symbol włoskiej kreatywności i elegancji, prezydencka limuzyna w wersji „landaulet” – zarezerwowana dla najwyższych głów włoskiego państwa, z twardym dachem dla foteli przednich siedzeń i opuszczanym hydraulicznie miękkim dachem dla foteli tylnych, była wyposażona w specjalnie wydłużone podwozie. Prezydencka odmiana występowała w eleganckim kolorze granatowym, a we wnętrzu wyróżniała się elegancką tapicerką z czarnej skóry Conolly.

Fulvia Coupé, z klasyczną kabiną w kształcie „wieżyczki”

W 1965 roku, Lancia wypuściła na rynek Fulvię Coupé, eleganckiego kompaktowego sedana, który w porównaniu z limuzyną z 1963 roku charakteryzował się bardziej zwinnym i sportowym designem, konfiguracją 2+2, jasną i przestronną kabiną, dużymi oknami, pochyloną szybą przednią i tylną. Zaprojektowane przez Piero Castagnero, ówczesnego dyrektora Centrum Stylu Lancii, nadwozie Fulvii Coupé było inspirowane łodziami motorowymi Riva i miało elegancki, zaokrąglony przód i prosty tył.

Już w chwili premiery, model podbił serca klientów, którzy docenili jego klasyczną kabinę w kształcie „wieżyczki” charakteryzującą się niesamowitą widocznością, dzięki dużym szybom i cienkim słupkom bocznym. Wnętrze było jednocześnie sportowe i eleganckie z deską rozdzielczą i kierownicą ozdobionymi wstawkami z drewna. Ponadto, na zestawie wskaźników wyróżniały się duże, okrągłe zegary: licznik kilometrów i obrotomierz. To te same czyste, geometryczne kształty, które inspirują projektantów tworzących kolejne generacje modeli marki Lancia.

Źródło: Lancia