Ford Ranger – w RPA rozpoczęto produkcję nowej generacji

Zakład Ford Motor Company Silverton w Pretorii stał się dziś trzecim zakładem, który rozpoczął produkcję Rangera nowej generacji z przeznaczeniem dla klientów na całym świecie.

Rozpoczęcie produkcji Rangera nowej generacji było poprzedzone dużymi inwestycjami o wartości 1,05 mld USD (15,8 mld R) w działalność Forda w RPA i w oprzyrządowanie u dostawców Forda. Produkowane w RPA Rangery będą eksportowane na ponad 100 rynków, w tym do Europy.

Ford Motor Company posiada obecnie trzy ośrodki produkcyjne w regionie International Markets Group (IMG) produkujące Rangera nowej generacji na rynki światowe, w tym zakład Silverton w RPA oraz dwa zakłady w Tajlandii. Firma prowadzi również montaż CKD w Wietnamie i Kambodży, gdzie powstają Rangery nowej generacji, a zakłady w USA i Argentynie mają rozpocząć produkcję w 2023 roku.

„Rozpoczęcie produkcji Rangera nowej generacji w RPA podkreśla nasze zaangażowanie w dostarczanie samochodów cieszących się największym popytem naszym klientom nie tylko w RPA, ale na całym świecie” – mówi Dianne Craig, prezes Ford International Markets Group (IMG). „Republika Południowej Afryki jest ważną częścią naszej globalnej sieci produkcyjnej Rangerów, a ja jestem bardzo szczęśliwa, będąc świadkiem wykorzystania inwestycji o wartości 1,05 mld USD w celu modernizacji i przekształcenia zakładu Silverton, aby produkować pojazdy absolutnie najwyższej jakości przeznaczone dla klientów na całym świecie.”

Rozszerzenie działalności w RPA przyczynia się do tworzenia miejsc pracy i rozwoju gospodarczego, także dzięki 1 200 nowym miejscom pracy na trzeciej zmianie, która ma umożliwić zwiększenie produkcji. Dzięki temu zatrudnienie w Ford South Africa wynosi 5 500 pracowników. Korzyści odnosi również sieć dostawców Forda, w której w całym łańcuchu dostaw powstało około 10 000 nowych miejsc pracy.

Z całkowitej kwoty inwestycji wynoszącej 1,05 mld USD, około 686 mln USD (10,3 mld R) przeznaczono na przekształcenie i modernizację zakładu Silverton poprzez budowę pierwszej tłoczni w tym zakładzie, nowej, wysoce zautomatyzowanej linii spawania nadwozi oraz wprowadzenie najnowszych operacji w zakresie montażu wyposażenia, montażu podwozia i montażu końcowego.

Ponadto jedyna na świecie linia produkcji ram podwozia należąca do Forda została zbudowana w nowym parku technologicznym Tshwane Automotive Special Economic Zone (TASEZ) sąsiadującym z zakładem montażowym Silverton. Inwestycje Forda w oprzyrządowanie u jego głównych dostawców wyniosły łącznie 365 mln USD (5,5 mld R).

Oprócz inwestycji w Silverton, Ford przeznaczył 34 miliony dolarów (R600 milionów) na modernizację swojej fabryki silników Struandale w Gqeberha (dawniej Port Elizabeth), która produkuje wszystkie silniki wykorzystywane w Rangerze nowej generacji dla RPA oraz ponad 100 rynków eksportowych.

Inwestycja w fabryce silników Struandale pomogła Fordowi wprowadzić nowe operacje dotyczące silnika wysokoprężnego o pojemności 3,0-litra, obejmujące obróbkę głowicy cylindrów i montaż silnika. Modernizacje w fabryce silników Rangera były również realizowane na istniejącej linii montażowej pod kątem silników wysokoprężnych 2,0-litra Single Turbo i 2,0-litra Bi-Turbo.

Koncentracja na jakości

„Włożyliśmy ogromny wysiłek, zasoby i wykorzystaliśmy najnowsze technologie, by zapewnić, że Ranger nowej generacji będzie prezentował światową klasę, a zakład Silverton dorówna najlepszym fabrykom samochodów na świecie” – mówi Andrea Cavallaro, dyrector operacyjny, Ford International Markets Group (IMG).

„Podjęliśmy kilka strategicznych decyzji, w tym o przeniesieniu operacji tłoczenia i produkcji ram do naszego własnego zakładu, aby zapewnić pełną kontrolę jakości produkcji. Nowo wprowadzone procesy gwarantują, że komponenty trafiające na linię montażową Rangera nowej generacji są zawsze najwyższej jakości.”

Tłocznia w zakładzie montażowym Silverton mieści się w nowym obiekcie o powierzchni 10 320m2 i przekazuje wytłoczone panele nadwozia bezpośrednio na sąsiednią, całkowicie nową linię spawalniczą o powierzchni 44 000m2, która jest wysoce zautomatyzowana i wyposażona w około 493 roboty przemysłowe.

„Aby osiągnąć nasze cele dotyczące wielkości produkcji i jej jakości, mamy w zakładzie Silverton jedyny na świecie zakład produkcji podwozi należący do Forda i obsługiwany przez Forda, który wykorzystuje najbardziej zaawansowane technologie, jakie są obecnie dostępne” – dodał Cavallaro. 

Ponadto, ogromna linia produkcji ram podwozia o powierzchni 100 000 m2 w parku technologicznym Tshwane Automotive Special Economic Zone (TASEZ), zlokalizowana obok zakładu montażowego Silverton, zapewnia bezproblemowe przekazywanie części bezpośrednio na linię montażową.

Inne środki zapewnienia najwyższej jakości produkcji, wdrożone w zakładzie montażowym Silverton w celu osiągnięcia najwyższej jakości samochodów i zadowolenia klientów, w przypadku Rangera nowej generacji obejmują wykorzystanie działających on-line systemów pomiarowych Perceptron, które zapewniają dokładne skanowanie każdej wyprodukowanej części, jak również zaawansowany technologicznie system skanowania niebieskim światłem GOM ATOS ScanBox, który tworzy wysoce szczegółowe modele 3D wyprodukowanych komponentów.

„Systemy pomiarowe i skanujące najnowszej generacji dostarczają nam danych w czasie rzeczywistym podczas całego procesu produkcji, umożliwiając szybką identyfikację i rozwiązywanie wszelkich problemów związanych z jakością, zanim część opuści obszar jej produkcji” – wyjaśnia Ockert Berry, wiceprezes ds. operacyjnych, Ford South Africa. „Uzyskane dane są przechowywane w naszym globalnym systemie zarządzania jakością, co pozwala nam monitorować trendy i aktywnie reagować na wszelkie potencjalne problemy.”

„Bezkompromisowe podejście do jakości zmieniło każdy aspekt naszych operacji produkcyjnych i wzmocniło nasze zaangażowanie w dostarczanie światowej klasy produktów naszym klientom na całym świecie” – dodał Berry.

Legenda Rangerów w RPA

Ambitne cele i silna wiara w sukces Rangera nowej generacji są zbudowane na solidnym fundamencie reputacji poprzedniego modelu Rangera w RPA. Ponadto, Ford na nowo zdefiniował segment pickupów, wprowadzając poprzedni model Rangera. Wprowadzony do sprzedaży w 2011 roku model pozostał jednym z liderów rynkowych przez następne 11 lat, zdobywając przy tym długą listę wyróżnień.

„Sukces Rangera w skali globalnej czyni go jednym z najważniejszych modeli Forda, sprzedawanych na wszystkich kontynentach” – powiedział Neale Hill, prezes Ford Motor Company Africa. „Ranger nowej generacji z pewnością jeszcze wyżej podniesie poprzeczkę, a rozpoczęcie jego produkcji w Silverton powoduje, że pracownicy Forda w RPA są dumni z roli, jaką odgrywają w jego rozwoju.”

Ford Ranger Raptor – wyrazisty projekt uwypukla DNA modeli rodziny Raptor

W zakładzie Silverton w RPA wyprodukowano dotychczas 873 751 Rangerów. Z tego prawie 603 000 sztuk zostało wyeksportowanych na ponad 100 światowych rynków, co plasuje Rangera na pierwszym miejscu wśród lekkich pojazdów użytkowych eksportowanych z RPA.

Ford Ranger – cztery wersje specjalne

Przy ponad 271 000 egzemplarzach wyprodukowanych na krajowy rynek RPA, Ranger wielokrotnie zajmował pierwsze miejsce w tamtejszych rankingach sprzedaży i pozostaje jednym z ulubionych pojazdów mieszkańców tego kraju. Dane dotyczące wielkości produkcji w RPA obejmują Rangera i wyznaczającego trendy Rangera Raptora – terenowego pickupa o najwyższych osiągach, montowanego w RPA od 2019 roku.

Południowoafrykański zakład Silverton od 2016 roku produkuje również siedmiomiejscowego SUV-a pod nazwą modelową Everest. Jednak w związku z tym, że zakład Silverton skupia się na zwiększeniu produkcji Rangera nowej generacji, Everest nowej generacji i Ranger Raptor nowej generacji będą produkowane w Tajlandii.

„Jesteśmy pewni, że Ranger nowej generacji opierając się na wielkich sukcesach poprzedniego modelu będzie autorem jeszcze wspanialszych sukcesów w nadchodzących latach” – dodał Hill.

Źródło: Ford