Volkswagen Arteon R-Line 1.4 TSI eHybrid 6 DSG – luksus i elegancja

Liczący się w świecie motoryzacji producent powinien mieć w swojej ofercie prestiżowy model. Także Volkswagen, który zawsze konkurował z lokalnymi rywalami podejmował z różnym skutkiem próby z luksusowymi modelami.

Największe nadzieje pokładano w produkowanym w latach 2002-2016 Volkswagenie Phaeton (długość 5175 mm), który zdaniem głównego inspiratora, ówczesnego prezesa koncernu Volkswagen Ferdinanda Piëcha, miał przewyższać technicznie wszystkie w owych czasach dostępne na rynku luksusowe modele innych marek. Piëch odchodząc na emeryturę chciał pozostawić po sobie coś w rodzaju motoryzacyjnego pomnika marki Volkswagen. Chociaż trzykrotnie limuzyną poddawano liftingowi, to jednak sprzedaż jego wciąż nie osiągała satysfakcjonującej producenta liczby. Ostatecznie produkcję Volkswagena Phaeton zakończono 18 marca 2016 roku. Na rynku chińskim zastąpił go Volkswagen Phideon, a w Europie Volkswagen Arteon.

Należy dodać, iż Arteon, który powstał na płycie koncernowej MQB jest bezpośrednim następcą Volkswagena CC. Jest jednak modelem większym i w hierarchii pozycjonowanym wyżej (wyższa klasa średnia). Nazwa Arteon powstała z połączenia dwóch słów – Art i eon. Za design odpowiedzialny był Thomas Suhlmann.

Volkswagen Arteon R-Line 1.4 TSI eHybrid 6 DSG – atrakcyjny design nadwozia

Swoim profilem czterodrzwiowy liftback nawiązuje do klasycznego coupé. Zachowuje przy tym funkcjonalność czterodrzwiowej limuzyny z dynamicznym designem. Przednia część nadwozia, stanowi kontynuację i zarazem rozwinięcie tradycyjnego designu marki Volkswagen. Dużych rozmiarów atrapa wlotu powietrza chłodnicy płynnie łączy się z reflektorami wykonanymi w technologii LED. Finezyjnie zaprojektowany został też przedni zderzak połączony ze spoilerem. To elementy, które wyróżniają ten model na drodze.

Volkswagen zorganizuje Dni z Volkswagen ID. z autami rodziny ID. i ekspertami

W tylnej części zaprojektowano dzielone światła zespolone, które płynnie zachodzą na boki nadwozia. Dynamiczny kształt podkreśla przetłoczenie pokrywy bagażnika z symbolicznym spoilerem. W dolnej części dostrzegamy trapezowe końcówki układu wydechowego, które zakończono elementami chromowanymi.

IAA Transportation 2023 – Volkswagen ID. Buzz Cargo nagrodzony tytułem International Van of the Year 2023

Po otwarciu drzwi dostrzegamy brak charakterystycznych ramek szyb, które powszechniej stosowane są w dwudrzwiowych samochodach sportowych. Dopełnieniem dobrego smaku jest design 19-calowych obręczy kół.

Volkswagen Arteon R-Line 1.4 TSI eHybrid 6 DSG – komfortowe wnętrze

W tym modelu poczujemy się jak w luksusowej limuzynie. Poprawnie i funkcjonalnie zaprojektowane wnętrze oraz dużo przestrzeni dla podróżnych. Kierowca ma przed sobą wirtualny kokpit, który może skonfigurować według własnych preferencji. Centralny wyświetlacz systemu multimedialnego, w którym pozostawiono kilka tradycyjnych przycisków. Takie rozwiązanie nie ogranicza nas tylko do obsługi dotykowej, ale reaguje również na gesty. Obsługa przycisków wymaga pewnego przyzwyczajenia, gdyż są one bardzo czułe na dotyk. Jednak, gdy to opanujemy, to już nie powinno być żadnego problemu z obsługą poszczególnych funkcji.

Arteon po face liftingu stał się bardziej elegancki i przy tym multimedialny. Do dyspozycji mamy bezprzewodowa obsługę dla Apple CarPlay i Android Auto. Muzykę w najwyższej jakości zapewnia nam system 8 głośników.

Komfort jazdy na najwyższym poziomie zapewniają przednie fotele, które poza wszechstronną regulacją ustawień wyposażono w funkcję masażu. Na brak miejsca nie mogą narzekać także pasażerowie zajmujący miejsca na tylnej kanapie.

Tylne oparcia są składane, a w środkowej części przewidziano również praktyczny otwór na przedmioty o dłuższych gabarytach jak m.in. narty. Dzięki temu możemy osiągnąć przestrzeń bagażową o pojemności 1427 l.

Volkswagen Arteon R-Line 1.4 TSI eHybrid 6 DSG – bogatszy za dopłatą

Producent starał się w tym modelu zapewnić maksymalny komfort i jak największą przyjemność z użytkowania tego modelu. Kierowca ma do dyspozycji m.in. fotel ergoComfort z elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego i kąta nachylenia oparcia, cyfrowy zestaw wskaźników z komputerem pokładowym o przekątnej 10,25-cala, modulator dźwięku silnika, progresywne wspomaganie kierownicy, system rozpoznawania znaków drogowych, czujnik zmierzchu, oświetlenie Ambiente w 30 kolorach do wyboru, zbiornik paliwa o pojemności 50 litrów, aktywny tempomat z automatyczną regulacją prędkości ACC, system Park Pilot  , system Start-Stop z odzyskiwaniem energii, zawieszenie z adaptacyjną regulacją DCC oraz możliwością wyboru profilu jazdy, sygnalizację zmęczenia kierowcy, system wykrywających pieszych z aktywną pokrywą silnika, system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania, system Lane Assist, system Trafic Jam Assist i system Emergency Assist.

W ofercie mamy także bogate wyposażenie dodatkowe oraz atrakcyjny lakier nadwozia czerwony Kings Red metalik za dopłatą 4 000 zł. Dopłacimy za: obręcze aluminiowe Montevideo 8Jx19 z czarnym połyskiem (2 530 zł), pakiet Comfort z alarmem (4 880 zł), podgrzewaną kierownicę multifunkcyjną z łopatkami do  (6 070 zł) zmiany biegów (750 zł), Bussines Premium (5 880 zł), Pakiet Assistance (3 570 zł), Pakiet Safety (2 160 zł), Pakiet Design Plus (4 270 zł), System Easy Open / Easy Close (2 800 zł), Active Lighting System – reflektory LED z Dynamic Light Assist oraz tylna szyba i boczne tylne przyciemniane, boczne dźwiękoszczelne, dodatkowe wytłumienie wnętrza (1 570 zł).

Volkswagen Arteon R-Line 1.4 TSI eHybrid 6 DSG – cennik MY2022

Volkswagen Arteon R-Line 1.4 TSI eHybrid 6 DSG – podsumowanie

To topowy i bogato wyposażony model Volkswagena. Zapewnia wysoki komfort jazdy i dzięki systemowi hybrydowemu plug-in, także  ekonomiczną eksploatację. Na prądzie jesteśmy w stanie pokonać dystans ok. 40-50 km, co docenimy podczas codziennych jazd w zatłoczonej aglomeracji miejskiej. Funkcjonalność, to także pojemny bagażnik, którego pojemność wzrasta po złożeniu oparć tylnych siedzeń.

Volkswagen Arteon R-Line 1.4 TSI eHybrid 6 DSG – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika1395 cm3, R4, hybryda (benzynowy + elektryczny)
Moc układu hybrydowego218 KM
Moc silnika spalinowego150 KM
Moc silnika elektrycznego115 KM (85 kW)
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego250 Nm przy 1550-3500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd6-stopniowa automatyczna DSG , napęd na przednie koła
Prędkość maksymalna222 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,8 s
Średnie zużycie paliwa wg. producenta1,31 l/100 km
Zużycie energii elektrycznej wg. producenta15,80 kWh/100 km
Długość4866 mm
Szerokość1871 mm
Wysokość1449 mm
Rozstaw osi2839 mm
Pojemność bagażnika445 l / 1427 l
Pojemność baterii10,4 kWh
Zasięg w trybie elektrycznym57 km
Czas ładowania AC 2,3 kW 100 %05:00
Czas ładowania AC 3,6 kW 100 %03:33
Pojemność zbiornika paliwa50 l
Masa własna1798 kg
Cena wersji testowanej263 950 zł