Mercedes-AMG EQE SUV o mocy nawet 687 KM

Mercedes-AMG prezentuje dwa warianty modelu EQE SUV. To kolejny kamień milowy w strategii elektryfikacji, a jednocześnie pierwszy całkowicie elektryczny SUV marki aut sportowych i o wysokich osiągach z Affalterbach. Elastycznie konfigurowane wnętrze oraz zorientowana na dynamikę koncepcja napędu czynią go najwszechstronniejszym samochodem elektrycznym w portfolio Mercedes-AMG.

Za podstawę dla dynamicznych wrażeń z jazdy służą tu dwa potężne silniki elektryczne o łącznej mocy do 505 kW (687 KM) i w pełni zmienny napęd na wszystkie koła. Mercedes-AMG EQE SUV wyróżnia się również szeregiem innych specyficznych rozwiązań. Należą do nich zawieszenie pneumatyczne AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjnym systemem tłumienia, skrętna tylna oś oraz aktywny system stabilizacji przechyłów AMG ACTIVE RIDE CONTROL. Do tego dochodzą doznania akustyczne AMG SOUND EXPERIENCE oraz ekspresyjny design nadwozia i wnętrza. Nowy SUV o wysokich osiągach występuje w dwóch wariantach: bazowym EQE 43 4MATIC SUV oraz jeszcze mocniejszym EQE 53 4MATIC+ SUV.

Ekspresyjny design nadwozia z charakterystycznymi cechami AMG

Z zewnątrz Mercedes-AMG EQE SUV przyciąga wzrok efektownie modelowanymi płaszczyznami oraz zredukowanymi łączeniami i płynnymi przejściami pomiędzy poszczególnymi panelami. Jego sportowy charakter podkreślają już same dynamiczne proporcje. Szereg charakterystycznych dla maszyn AMG motywów stylistycznych gwarantuje wysoką rozpoznawalność i podkreśla przynależność do rodziny AMG. Należą do nich charakterystyczna frontowa osłona z tłoczonymi, chromowanymi poprzeczkami, gwiazdą Mercedesa oraz napisem „AMG”. Nowością jest charakterystyczny dla marki emblemat na przedniej pokrywie – z logo AMG zamiast trójramiennej gwiazdy. To pierwszy raz, gdy zdobi on całkowicie elektryczny model Mercedes-AMG. Kolejną wizytówką przedniego pasa jest charakterystyczny zderzak z wyprofilowaniem na kształt litery A, łączący czarne i chromowane wykończenia. Jego design współgra z czarnym splitterem oraz prowadnicami powietrza i żebrowaniem symulowanych wlotów powietrza. Dyfuzory po lewej i prawej stronie pozwalają uzyskać efekt kurtyn powietrznych, które w korzystny sposób kierują powietrze wokół przednich kół. Standardowe reflektory DIGITAL LIGHT prezentują specyficzną dla AMG projekcję podczas otwierania i zamykania samochodu.

Wystrój wnętrza – ze szczególnie sportowym akcentem

Również w kabinie dominują elementy AMG, między innymi fotele z indywidualną grafiką i specjalną tapicerką, łączącą syntetyczną skórę Artico z mikrofibrą Microcut oraz czerwonymi przeszyciami. Alternatywnie dostępna jest opcjonalna skórzana tapicerka nappa, także ze specyficzną dla AMG grafiką. Tożsamość marki podkreślają emblemat AMG na oparciach przednich siedzeń oraz wytłoczone logo AMG na przednich zagłówkach.

To nie wszystko: sportowy styl w kabinie definiują też deska rozdzielcza i górne partie paneli drzwi wykończone syntetyczną skórą Artico o fakturze NEOTEX, w kolorze gwiezdnej szarości kontrastującej z czerwonymi przeszyciami. Ta sama nić zdobi środkowe sekcje paneli drzwi oraz łączenie konsoli środkowej z panelem instrumentów – elementy te wykończono czarną mikrofibrą Microcut. Obszyta skórą nappa kierownica AMG Performance ma spłaszczony u dołu wieniec z perforacją w obszarze chwytu. Na życzenie może być podgrzewana, a jej standardowe przyciski AMG umożliwiają wybór indywidualnie przypisanych, wybranych ustawień pojazdu bez odrywania dłoni od wieńca. Za kierownicą kryją się aluminiowe manetki do regulacji poziomu rekuperacji. We wnętrzu nie zabrakło też sportowych pedałów AMG, dywaników podłogowych AMG oraz podświetlanych listew progowych z logo marki.

Zorientowana na wysokie osiągi koncepcja napędu z dwoma silnikami elektrycznymi

Oba warianty nowego Mercedesa-AMG EQE SUV korzystają z tej samej koncepcji napędu. Potężny zespół (eATS) z dwoma silnikami – przy przedniej i przy tylnej osi – oferuje w pełni zmienny napęd na wszystkie koła, który optymalnie przenosi siłę napędową na drogę w każdych warunkach jazdy. Spektrum mocy waha się od 350 kW (476 KM) w EQE 43 4MATIC SUV do 505 kW (687 KM) w EQE 53 4MATIC+ SUV z opcjonalnym pakietem AMG DYNAMIC PLUS z funkcją Boost. Maksymalny moment obrotowy wynosi od 858 do 1000 Nm.

Specyficzne dla AMG jednostki napędowe – zarówno przy przedniej, jak i tylnej osi – to silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PSM), które łączą wysokie parametry w zakresie mocy i momentu obrotowego z optymalnym balansem efektywności oraz komfortu akustycznego. EQE 43 4MATIC SUV korzysta z jednostek dostrojonych i sterowanych zgodnie z wymogami AMG. EQE 53 4MATIC+ SUV otrzymał specyficzne dla AMG silniki z dostosowanymi uzwojeniami i falownikami oraz odmienną laminacją. Osiągają one wyższe prędkości obrotowe, a więc i wyższą moc.

Mercedes-EQ – nowy EQE SUV to wielozadaniowy wariant biznesowej limuzyny EQE

Do tego dochodzi bardzo wytrzymała koncepcja termiczna, która umożliwia powtarzalne przyspieszenia przy niezmiennie wysokiej wydajności. Głównym elementem tej koncepcji jest tzw. lanca wodna w wale wirnika z efektem jego chłodzenia. Do charakterystycznych dla AMG elementów chłodzących należą też specjalne żebrowanie stojana oraz igłowo-żebrowa konstrukcja falownika, wykonana z wytrzymałej ceramiki. Ponadto zastosowano wymiennik ciepła oleju przekładniowego: podczas zimnego rozruchu olej jest podgrzewany z myślą o zwiększeniu efektywności.

W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance: 4MATIC oraz 4MATIC+

Siła napędowa trafia na nawierzchnię za pośrednictwem w pełni zmiennego napędu na cztery koła AMG Performance: 4MATIC (EQE 43) lub 4MATIC+ (EQE 53). W przeciwieństwie do wcześniejszych zastosowań plus w nazwie 4MATIC+ oznacza nie tylko w pełni zmienny napęd na wszystkie koła – dysponują nim zarówno EQE 43, jak i EQE 53 – ale także dodatkowy pakiet osiągów i dynamiki wariantu 53. W obu modelach układ AMG Performance w sposób ciągły rozdziela moment napędowy pomiędzy przednią a tylną oś w zależności od sytuacji na drodze. W porównaniu do mechanicznego napędu 4×4 system elektryczny zapewnia znacznie szybszą reakcję. Moment obrotowy jest tu kontrolowany i w razie potrzeby regulowany 160 razy na sekundę. Jego rozkład zależy od wybranego programu jazdy: tryb Comfort koncentruje się na maksymalnej efektywności, podczas gdy w trybach Sport i Sport+, z myślą o uzyskania większej dynamiki poprzecznej, dodatkowe pokłady momentu obrotowego trafiają na tylne koła.

Nowy Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE – początek nowej ery z transferem techniki z Formuły 1

Zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjnym systemem tłumienia

Zawieszenie pneumatyczne AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjnym systemem amortyzacji bazuje na czterowahaczowej osi z przodu oraz wielowahaczowej architekturze z tyłu. Zoptymalizowano je dzięki zastosowaniu specyficznych dla AMG zwrotnic, wahaczy oraz stabilizatorów o większej sztywności. W swoich zasadniczych cechach podwozie odpowiada zawieszeniu EQS-a AMG oraz AMG GT 4-drzwiowego Coupé, jednak jego konfigurację odpowiednio zmodyfikowano. Rama pomocnicza tylnej osi jest połączona z nadwoziem za pomocą o 50% sztywniejszych łożysk o zmniejszonym luzie, tak aby zapewnić jeszcze bardziej bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Inżynierowie AMG specjalnie dostroili wszystkie komponenty pod kątem wymagań klientów Mercedes-AMG – zarówno w zakresie komfortu, jak i dynamiki jazdy.

Adaptacyjny system tłumienia wykorzystuje dwa bezstopniowe zawory ograniczające ciśnienie, umieszczone na zewnątrz amortyzatora. Umożliwiają one jeszcze dokładniejsze dostosowywanie siły tłumienia do różnych warunków i programów jazdy: jeden zawór reguluje fazę odbicia, drugi – ugięcia. Fazy te są kontrolowane niezależnie od siebie. Zastosowanie dwóch zaworów sprawia, że amortyzator jest w stanie korygować siły tłumienia w całym zakresie drgań koła. W rezultacie szybko i starannie reaguje na zmiany stanu nawierzchni oraz warunków jazdy. A ponieważ jednostka sterująca zawieszenia analizuje dane (w tym dane z czujników przyspieszenia i toru jazdy kół) na potrzeby dostosowania siły tłumienia dla każdego koła w ciągu milisekund, inżynierowie AMG mogli znacznie zwiększyć wszechstronność w łączeniu sportowego charakteru z wygodą. To m.in. zasługa poszerzenia rozpiętości pomiędzy minimalną a maksymalną siłą tłumienia, a także większej elastyczności w mapowaniu charakterystyki amortyzatorów.

Inteligentna kontrola prześwitu pozwala też zwiększyć efektywność – zapewnia bowiem lepszą aerodynamikę, a w konsekwencji obniża zużycie energii. W programach jazdy S i S+ nowy Mercedes-AMG EQE SUV przyjmuje niski poziom zawieszenia już od 0 km/h (-15 mm). W programie jazdy C zmniejsza prześwit przy 120 km/h i zwiększa go z powrotem przy zwolnieniu do 80 km/h.

Do wysokiego potencjału dynamicznego elektrycznych modeli AMG przyczyniają się także specjalnie dostosowane do ich wymagań opony. Wśród dostawców warto wymienić firmę Michelin z ogumieniem Pilot Sport EV MO1, zaprojektowanym specjalnie do elektrycznych aut o wysokich osiągach. Charakteryzują je niskie opory toczenia w połączeniu z bardzo wysoką przyczepnością na mokrych i suchych nawierzchniach.

Z aktywną skrętną tylną osią w standardzie

Oba warianty modelu Mercedes-AMG EQE SUV są standardowo wyposażone w aktywną tylną oś skrętną. Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 9,0 stopni, zwiększając zwrotność; średnica zawracania to jedynie 10,9 metra. Przy prędkości poniżej 60 km/h tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do przednich. W rezultacie EQE SUV prowadzi się z wyjątkową lekkością, co daje się odczuć zwłaszcza przy szybkiej zmianie kierunku oraz podczas manewrowania. Powyżej 60 km/h skręt tylnych kół odbywa się w tym samym kierunku, co przednich. Prowadzi to do wirtualnego zwiększenia rozstawu osi, a w konsekwencji – do większej stabilności przy wysokich prędkościach, a także do poprawy bezpieczeństwa w trakcie szybkich zmian pasa ruchu lub nagłych manewrów omijania.

W modelu EQE 53 4MATIC+ SUV zamiast konwencjonalnych stabilizatorów inżynierowie AMG zastosowali aktywną stabilizację przechyłów – dwuczęściowe stabilizatory otrzymały umieszczony pośrodku elektromechaniczny siłownik ze zintegrowaną trójstopniową przekładnią planetarną. Jeżeli nawierzchnia drogi nie jest równa, siłownik aktywnie oddziela połówki stabilizatora, co zwiększa komfort tłumienia. Podczas dynamicznej jazdy połówki łączą się i są skręcane w przeciwnych kierunkach, a to znacząco ogranicza przechyły nadwozia. Aby sprostać wysokim wymaganiom Mercedes-AMG w zakresie osiągów, układ korzysta z dodatkowej 48-woltowej instalacji elektrycznej.

Kierowca może modyfikować charakter samochodu za dotknięciem przycisku, dopasowując go do danej sytuacji lub własnych preferencji. Do wyboru ma pięć pięciu programów AMG DYNAMIC SELECT: Slippery, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual. Każdy z nich wpływa na konfigurację licznych parametrów, w tym pracy napędu, zawieszenia i AMG DYNAMICS (w tym m.in. charakterystyka układu kierowniczego) oraz brzmienia – AMG SOUND EXPERIENCE. Maksymalną moc napędu można wywołać w programie Sport+ lub we wszystkich trybach poprzez kick-down.

Wysokowydajny układ hamulcowy AMG z sześciotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi i tarczami o wymiarach 415 x 33 mm z przodu oraz jednotłokowymi zaciskami i tarczami 378 x 22 mm z tyłu zapewnia pierwszorzędne wartości opóźnienia w połączeniu z wysoką odporność na fading. Opcjonalny ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG wykorzystuje z przodu jeszcze większe tarcze o wymiarach 440 x 40 mm. Kolejnym przykładem zaawansowanej technologii jest inteligentny, elektromechaniczny wzmacniacz siły hamowania iBooster, który sprawia, że układ hamulcowy bardzo efektywnie łączy rekuperację z hydraulicznymi hamulcami. Aby zapewnić autentyczne wrażenia z jazdy, iBooster został specjalnie dostrojony w celu uzyskania typowej dla AMG reakcji pedału hamulca.

Brzmienie AMG SOUND EXPERIENCE: unikalne wrażenia dźwiękowe z licznymi możliwościami konfiguracji

Dzięki AMG SOUND EXPERIENCE marka samochodów sportowych i o wysokich osiągach nadaje mobilności elektrycznej nowe brzmienie. Specjalna ścieżka dźwiękowa na zewnątrz i wewnątrz potęguje emocjonujące wrażenia z jazdy. Podobnie jak programy jazdy kompozycja akustyczna ma dużą rozpiętość: już w standardowej wersji bazowej Authentic kierowca może regulować dźwięk i jego intensywność w zależności od stylu oraz wybranego programu jazdy. Charakterystyczne brzmienie AMG jest generowane za pomocą dodatkowego osprzętu, w tym specjalnych głośników, siłownika basowego oraz generatora dźwięku. W każdym trybie za pomocą przycisków na kierownicy lub centralnego wyświetlacza można też zindywidualizować ścieżkę dźwiękową samochodu, wybierając jedną z trzech opcji: zrównoważoną, sportową i mocarną. A przy korzystaniu z funkcji RACE START nowy EQE SUV wydaje unikalny dźwięk, który odpowiada dynamicznemu przyspieszaniu.

Pakiet AMG DYNAMIC PLUS dodatkowo obejmuje jeszcze bardziej emocjonujący krajobraz dźwiękowy AMG SOUND EXPERIENCE o nazwie Performance. Oprócz dźwięków jazdy składają się na niego liczne tzw. odgłosy zdarzeń, czyli funkcji pojazdu, których działaniu towarzyszy sygnał dźwiękowy, takich jak blokowanie zamków czy uruchamianie i wyłączanie napędu. Program symuluje nawet klikanie kierunkowskazów. Dźwięki te można w każdej chwili wyłączyć w ustawieniach systemu multimedialnego – osobno dla nadwozia i wnętrza.

Pakiet AMG DYNAMIC PLUS z dodatkami z zakresu dynamiki

Pakiet AMG DYNAMIC PLUS, dostępny jako opcja dla modelu EQE 53 4MATIC+ SUV, łączy dodatkowe elementy wyposażenia z zakresu dynamiki – w tym zwiększenie prędkości maksymalnej z 220 do 240 km/h, emocjonujące brzmienie AMG SOUND EXPERIENCE Performance oraz funkcję wyścigowego ruszania RACE START. Jeśli temperatura i stan naładowania akumulatora są odpowiednie, RACE START pozwala na krótko podnieść maksymalna moc oraz moment obrotowy. Efekt: Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,5 sekundy. Wizualnie osiągi podkreśla charakterystyczna dla AMG grafika wyświetlaczy.

Wysokowydajny akumulator trakcyjny o pojemności 90,6 kWh

Nowe modele Mercedes-AMG EQE SUV wyposażono w pojemny akumulator litowo-jonowy o napięciu 328 V. Składa się on z dziesięciu modułów o łącznej liczbie 360 ogniw kieszeniowych, a jego użyteczna zawartość energii wynosi 90,6 kWh. Bateria reprezentuje znaczący postęp w zakresie zrównoważonego rozwoju chemii ogniw: zawartość kobaltu została tu zmniejszona do 10%, a zoptymalizowany materiał aktywny składa się z niklu, kobaltu i manganu w stosunku 8:1:1. W przypadku wersji 53 specjalnie zmodyfikowano system zarządzania akumulatorem i wiązkę przewodów, którą dostosowano do wyższych osiągów. Dodatkową zaletą nowej generacji akumulatorów są krótkie czasy ładowania. Ładowanie prądem stałym (DC) jest tu możliwe z mocą 170 kW. Oznacza to, że 15-mintuowy postój może zapewnić 170 km zasięgu (WLTP). A dzięki pokładowej ładowarce pojazd można wygodnie ładować w domu lub na publicznych stacjach prądem przemiennym (AC) z mocą 11 kW lub, opcjonalnie, 22 kW.

Inteligentna rekuperacja pozwala skutecznie odzyskiwać energię

Akumulator można również ładować poprzez wydajne odzyskiwanie energii z wykorzystaniem rekuperacji. Moc rekuperacji dochodzi do 260 kW. Kierowca może regulować jej poziom za pomocą manetek przy kierownicy i korzystać ze zoptymalizowanego pod kątem sytuacji drogowej wsparcia ECO Assist; możliwa jest tu jazda za pomocą jednego pedału oraz hamowanie aż do zatrzymania (na poziomach rekuperacji D i D-).

Mercedes-AMG EQE SUV – podstawowe dane techniczne

EQE 43
4MATIC SUV
EQE 53
4MATIC+ SUV
Napęd4×44×4
Silnikitypsynchroniczne, z magnesami trwałymi (PSM)
MocKM476626
(687 z pakietem AMG DYNAMIC PLUS)
Moment obrotowyNm858950
(1000 z pakietem AMG DYNAMIC PLUS)
Napięcie systemoweV328
Ładowarka pokładowa (standard/opcja)kW11/22
Maksymalna moc ładowania DCkW170
Długość/szerokość/wysokośćmm4879/1931/1672
Rozstaw osimm3030
Średnica zawracaniam10,9
Pojemność bagażnika VDAl520-1675
Masa własnakg26002690
Dopuszczalna masa przyczepykg1800
Przyspieszenie 0-100 km/hs4,33,5 (z pakietem AMG DYNAMIC PLUS)
Prędkość maksymalnakm/h210220 (240 z pakietem AMG DYNAMIC PLUS)
Zużycie energii elektrycznej (WLTP; dane wstępne)kWh/100 km22,0-25,122,6-27,8
Emisje CO2 (WLTP)g/km00
Zasięg (WLTP; dane wstępne)km431-488375-470

Źródło: Mercedes-AMG