Audi TT RS Coupé iconic edition zachwyca innowacyjnym designem i dynamiką

Audi TT Coupé ma już 25 lat, a historię jego sukcesu uświetni rynkowa premiera dostępnej tylko w Europie i limitowanej do 100 sztuk edycji specjalnej Audi TT RS Coupé iconic edition. Ten sportowy samochód o ponadczasowej linii, od swojej premiery w 1998 roku inspiruje cały świat przyjemnością z jazdy i czystym językiem designu.

Wersja RS zachwyca wyjątkową mocą i dźwiękiem pięciocylindrowego silnika. Limitowana edycja Audi TT RS Coupé iconic edition łączy te emocjonalne cechy i podkreśla je sportowymi elementami stylistycznymi, zarówno na zewnątrz, jak i we wnętrzu.
Ponadczasowe: model TT jest ikoną designu Audi od ćwierć wieku. Audi TT RS Coupé iconic edition kontynuuje ten trend. To szybki samochód sportowy z wieloma innowacjami, zachowujący jednocześnie typowe dla TT RS cechy: design i dynamikę.

„Sama nazwa mówi właściwie wszystko: Audi TT RS Coupé iconic edition” – podkreśla Sebastian Grams, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Ten model z limitowanej serii nawiązuje do ikonicznego języka designu TT oznaczającego odwagę i elegancję w bezkompromisowej formie. Dzięki ekskluzywnym akcentom zewnętrznym i wewnętrznym, osiągi naszego sportowego coupé napędzanego przez wielokrotnie nagradzany pięciocylindrowy silnik, są teraz dosłownie na wyciągnięcie ręki.”

Inspirowane Bauhausem: TT Coupé

Audi zaprezentowało Audi TT Coupé – wtedy jeszcze jako studium samochodu sportowego – na targach IAA we Frankfurcie, jesienią 1995 roku. Nazwano je „samochodem dla entuzjastów”. Niemal symetryczne, Audi TT konsekwentnie realizowało zasadę projektowania opartą na geometrycznych, okrągłych kształtach. Projekt nie szedł na kompromis, ale raczej wyznaczał priorytety – i to od razu zrobiło wrażenie na publiczności.

Nowe Audi R8 Coupé V10 GT RWD – najwyższe osiągi w swej najczystszej formie

Trzy lata później coupé weszło do produkcji w niemal niezmienionej w stosunku do studyjnego projektu formie. Rok po TT Coupé, Audi wprowadziło na rynek TT Roadster. W drugiej generacji, Coupé zostało wzbogacone o warianty S i RS.

Audi RS Q e-tron E2 – pierwszy test wytrzymałościowy

„Inspiracją dla TT był Bauhaus i jego uniwersalna filozofia projektowania 'mniej znaczy więcej’” – mówi szef Audi Design Marc Lichte. „Maksymalna redukcja – pominięcie wszystkiego, co zbędne i nieistotne – była tak radykalna i tak odważna, że TT w swojej prostocie szybko osiągnęło najwyższy atrybut dobrego designu: bycie ponadczasowym. Kiedy już to osiągniesz, jesteś poza trendami, a mimo to nigdy nie wyjdziesz z mody – po prostu dlatego, że dobry styl się nie zużywa.”

Stąd typowe linie coupé z 1998 roku można nadal odnaleźć w najnowszej edycji specjalnej TT RS Coupé iconic edition – nawet jeśli jesteśmy trzy generacje TT i ćwierć wieku później. Model edycji specjalnej pozostaje wierny idei redukcji: minimalistyczny design jest zauważalny począwszy od wyrazistego nadwozia, aż po wnętrze, które do dziś w sposób jasny i prosty koncentruje się na kierowcy. Typowe kształty rur i walców, które dosłownie wtapiają się w design tego modelu, można znaleźć także w Audi TT RS Coupé iconic edition. Takie okrągłe elementy to np. standardowy korek zbiornika paliwa, okrągłe nawiewy we wnętrzu, ramka wokół dźwigni zmiany biegów czy jej efektowna okrągła gałka.

Nadajemy właściwy ton: ciemna elegancja wnętrza

Audi TT RS Coupé iconic edition spełnia wysokie oczekiwania związane z jego estetyką. Charakterystyczny dla RS lakier nadwozia – szary Nardo Grey, nadaje właściwy ton ekskluzywnym i sportowym cechom modelu. Ten elegancki odcień szarości został nazwany na cześć legendarnego włoskiego toru wyścigowego Pista di Nardó, na którym Audi RS zrobiło swoje pierwsze kilometry testowe. Jako jeden z najbardziej popularnych wśród klientów zindywidualizowanych kolorów lakieru, zapewnia optymalne pierwsze wrażenie.

Wrażenie to potęguje błyszczący grill osłony chłodnicy z matową, czarną pojedynczą ramką, a na nim napis quattro o matowo-tytanowym wyglądzie. RS ma też wstawki w listwach bocznych w kolorze błyszczącej czerni. W takim samym stylu utrzymane są pierścienie Audi, oznaczenie modelu TT RS z przodu i z tyłu, a także obudowy lusterek zewnętrznych.

Charakterystyczne dla tego modelu 20-calowe, błyszczące czarne siedmioramienne felgi z pasującymi do nich czarnymi zaciskami hamulcowymi, w najdrobniejszych szczegółach kontynuują język stylistyczny marki. Częściowo „zaszronione” trójkątne szyby po bokach tyłu z ekskluzywnym napisem „iconic edition”, podkreślają ekskluzywny wygląd coupé.

Geny sportów motorowych: pakiet Aerokit podkreśla sportowy charakter auta

Audi TT RS Coupé iconic edition zyskuje dynamiczną siłę także dzięki pakietowi Aerokit, opracowanemu w tunelu aerodynamicznym. Zainspirowany sportami motorowymi przedni zderzak posiada nakładki aerodynamiczne, splitter i wyraźne listwy w bocznych przednich wlotach powietrza.

Przymocowane na stałe w tyle pojazdu karbonowe skrzydło spojlera z bocznymi wingletami, jako część koncepcji aerodynamicznej wspiera zarówno osiągi i wydajność auta. Podkreśla też jego sportowy, wyczynowy charakter.

Nad charakterystycznym dla modeli RS dyfuzorem, po obu jego stronach, znajdują się pionowe elementy stylistyczne. Efektowne ich wykończenie stanową dwie owalne końcówki rur wydechowych. Zgodnie z filozofią kolorystyczną, przednie splittery, nakładki aerodynamiczne, nakładki na progi i fragment tylnego dyfuzora, imponująco błyszczą czernią.

Podczas opracowywania pakietu Aerokit w tunelu aerodynamicznym, wzięto pod uwagę zależność między oporem a siłą nośną, dzięki czemu jest ona optymalnie wyważona, co poprawia zarówno aerodynamikę, jak i właściwości jezdne. Zwiększony docisk tylnego skrzydła spojlera i tylnego dyfuzora sprawia, że ten samochód sportowy znacznie mocniej trzyma się drogi i znacznie poprawia się jego prowadzenie w szybko pokonywanych zakrętach – to idealne warunki do czerpania radości z jazdy w każdej sytuacji.

X ze 100: ekskluzywne akcenty stylistyki wnętrza

Wnętrze TT RS Coupé iconic edition charakteryzuje się ekskluzywnością i dbałością o szczegóły. Również tutaj centralnym motywem jest ciemna kolorystyka, którą dodatkowo podkreśla celowe zastosowanie akcentów z gamy Audi exclusive. Sportowe fotele RS są dwukolorowe, z boczkami wykonanymi z delikatnej skóry Nappa w kolorze szarym, środkowymi panelami z czarnej Alcantary oraz przeszyciami o strukturze plastra miodu w kolorze żółtym. Ekskluzywny haft „iconic edition” jest umieszczony w czarnej Alcantarze na wysokości ramion. Czarne dywaniki wykończone są haftem RS w kolorze żółtym, natomiast podłokietniki w drzwiach i konsola środkowa są również w kolorze szarym, ozdobione kontrastowymi szwami w kolorze żółtym – podobnie jak czarna osłona Audi virtual cockpit. Również tapicerka obić drzwi oraz sportowa skórzana kierownica RS z oznaczeniem w kolorze żółci kalenduli na godzinie 12, są wykończone Alcantarą. Numerowana plakietka na dźwigni zmiany biegów sprawia, że każdy ze 100 pojazdów tej edycji specjalnej jest zindywidualizowany i wyjątkowy.

Podczas gdy nastrojowe oświetlenie we wnętrzu tworzy niepowtarzalną atmosferę, system Bang & Olufsen Premium Sound System z trójwymiarowym dźwiękiem umożliwia bogate doznania muzyczne.

Forma potrzebuje funkcji: legendarny, pięciocylindrowy silnik zapewnia niezrównany, charakterystyczny dźwięk

TT RS Coupé iconic edition napędzane jest sprawdzonym przez Audi Sport silnikiem 2.5 TFSI o mocy 294 kW (400 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 480 Nm. Wiele sukcesów osiągniętych dzięki niemu w sportach motorowych sprawia, że jest to jedna z najbardziej przekonujących jednostek napędowych Audi. Dzięki zwycięstwom w wyścigach i niezawodności w codziennej eksploatacji, silnik ten dziewięć razy z rzędu, począwszy od roku 2010, otrzymywał nagrodę „International Engine of the Year Award”.

Moc jednostki napędowej trafia do stałego napędu na cztery koła quattro za pośrednictwem siedmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów S tronic – to typowe dla modeli TT RS rozwiązanie. Sterowane elektrohydraulicznie sprzęgło wielopłytkowe, które w Audi TT zadebiutowało w 1998 roku, płynnie rozdziela moc na wszystkie koła. System Audi drive select pozwala kierowcy wybierać różne tryby pracy układu napędowego quattro oraz innych elementów, takich jak układ kierowniczy, siedmiobiegowa skrzynia S tronic, klapy w układzie wydechowym, czy charakterystyka silnika.

Audi TT RS Coupé iconic edition osiąga prędkość maksymalną 280 km/h. Ten kompaktowy samochód sportowy rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,7 sekundy. Dzięki typowej kolejności zapłonu 1-2-4-5-3 i towarzyszącemu jej gardłowemu brzmieniu silnika, zapewnia bardzo emocjonalne wrażenia z jazdy. Ze względu na kolejność zapłonu, sąsiadujące i niesąsiadujące cylindry pracują na przemian, tworząc bardzo specyficzny rytm i charakter. Nieparzysta liczba cylindrów powoduje powstawanie częstotliwości harmonicznych, a do generowania tego niepowtarzalnego dźwięku przyczynia się też jednostka sterująca silnikiem. Przy większym obciążeniu otwierają się klapy w układzie wydechowym, co daje jeszcze pełniejszy dźwięk.

Doskonałe prowadzenie i stabilność jazdy, oprócz niskiej masy pojazdu (TT RS Coupé waży 1475 kg), zapewnia też sportowe zawieszenie RS plus z adaptacyjnymi amortyzatorami typu Audi magnetic ride.

Model edycji specjalnej dostępny na rynku w I kw. 2023

Limitowany model będzie można zamawiać już w październiku 2022. Pierwsze dostawy do klientów rozpoczną się w I kwartale 2023 r.

Ograniczona do 100 sztuk, limitowana seria, jest wysoce ekskluzywną ofertą dla fanów TT i RS. Jednak dzięki programowi Audi exclusive, klienci mogą dostosować swój samochód – również ten spoza serii limitowanej – do własnych preferencji. W programie można dobrać różne elementy pojazdu: od indywidualnych kolorów nadwozia, przez kolor skóry obić, po wybór kontrastowych przeszyć.

Źródło: Audi