Categories: Testy

Audi RS Q e-tron E2 – pierwszy test wytrzymałościowy

Audi Sport przygotowuje kolejną wersję Audi RS Q e-tron – generację E2, do przyszłorocznego Rajdu Dakar. W związku z tym, prowadzi w Maroku szeroko zakrojone testy. Wszystkie trzy dakarowe załogi Audi: Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger i Carlos Sainz/Lucas Cruz, w trudnych pustynnych warunkach poznają tajniki tego zupełnie nowego samochodu rajdowego.

„Nasz plan zakłada dziewięć dni testów, tak by każda para kierowca/pilot mogła pracować z pojazdem testowym przez trzy dni” – mówi Arnau Niubó Bosch, szef całego projektu wdrożeniowego Audi RS Q e-tron E2. „Mamy dwa główne cele: przygotowanie drugiej generacji na Rajd Dakar oraz zapoznanie zespołów kierowców z nowymi rozwiązaniami. Redukcja masy stwarza nowe możliwości w zakresie ustawień zawieszenia, które chcemy wykorzystać. Zmierzamy w dobrym kierunku. Napęd elektryczny ze wszystkimi jego systemami również działa sprawniej niż podczas testów rok temu.”

Uwe Breuling, szef działu testowania pojazdów Audi Sport oraz cały jego zespół, zderzyli się w Maroku z niezwykle trudnymi warunkami. „Temperatury są ekstremalne – niemal 40 stopni Celsjusza dzień w dzień. Widzimy, że w tych okolicznościach zarówno samochód, jak i załogi, funkcjonują na granicach swych możliwości” – relacjonuje. „Trasy testowe po których się poruszamy są w tym roku bardzo kruche, co jest niezwykle obciążające dla rozwiązań technicznych. Nic jednak nie zatrzymuje naszego samochodu. Występują tylko drobne uszkodzenia eksploatacyjne, które naprawiamy na bieżąco.”

Audi – 90 lat temu zawiązano Auto Union AG

Wszyscy kierowcy i piloci Audi Sport są pozytywnie zaskoczeni niższą masą prototypu z napędem elektrycznym. „Nie tylko masa, ale i jej rozkład jest teraz bardziej korzystny” – relacjonuje Carlos Sainz. „W rezultacie samochód mniej driftuje, jest bardziej zwinny i łatwiej go kontrolować.” Takie wrażenia potwierdza Stéphane Peterhansel: „Kiedy przejeżdżamy przez długie, szybkie zakręty, jest mniej sił odśrodkowych. O wiele łatwiej jest więc utrzymać się po wewnętrznej stronie zakrętu. Również pozycja za kierownicą jest teraz lepsza niż wcześniej.” Mattias Ekström, który wciąż jest nowicjuszem w rajdach terenowych po udanej karierze na torze i w rallycrossie, wnosi swoją wiedzę, jednocześnie korzystając z doświadczenia dwóch zwycięzców Dakaru, z którymi jest w zespole. „Doświadczenie Carlosa i Stéphane’a bardzo pomaga nam w ustawieniach” – mówi Mattias Ekström. „Nie chodzi tu o czasy okrążeń jak na asfaltowych trasach, ale o to, by mieć przewidywalny samochód. Oprócz niższej masy, wyraźnie widać też poprawę aerodynamiki. Ma ona pozytywny wpływ zwłaszcza przy większych prędkościach.”

Inżynierowie Audi Sport w trakcie swojej pracy mieli na uwadze nie tylko warunki kierowców. Trzej piloci również korzystają ze zoptymalizowanego środowiska pracy. „Chcieliśmy mieć możliwość łatwiejszej obsługi złożonych systemów” – mówi Emil Bergkvist. „W obecnej generacji Audi RS Q e-tron E2, udało się to osiągnąć. W niektórych przypadkach systemy reagują teraz na ostrzeżenia bez konieczności ręcznej interwencji.” Lucas Cruz dodaje: „Ergonomia w kokpicie jest teraz lepsza, a różne elementy sterujące zostały logicznie przegrupowane, co zdecydowanie nam pomaga. Dzięki temu możemy się lepiej skoncentrować i mamy więcej czasu na nasze podstawowe zadanie: nawigację.” Dla Edouarda Boulangera inny aspekt był najważniejszy: „Czuję ten samochód zupełnie inaczej niż wcześniej. Niższa waga oznacza, że możemy pójść trochę bardziej w kierunku komfortu, jeśli chodzi o ustawienia amortyzatorów. To ważne, gdy spędzasz tyle czasu w kokpicie co my i musisz być skupiony przez wiele godzin.”



Audi RS Q e-tron E2 zrobiły w Maroku łącznie 4218 kilometrów. Razem z poprzednimi testami w Europie, daje to już w sumie dystans 6424 kilometrów. Zespół nie ma jednak czasu na przerwę: Za niespełna dwa tygodnie druga generacja rajdowego prototypu będzie miała swój chrzest bojowy. W dniach od 1 do 6 października wszystkie trzy załogi Audi Sport: Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger i Carlos Sainz/Lucas Cruz, wezmą udział w Rajdzie Maroka w południowo-zachodniej tego części kraju. Dzięki zróżnicowanemu terenowi, rajd ten jest uważany za świetne przygotowanie przed Rajdem Dakar.

Źródło: Audi



Redakcja

Recent Posts

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

9 godzin ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

10 godzin ago

Peugeot świętuje 20 lat wirtualnej rzeczywistości

Od 20 lat PEUGEOT wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch…

1 dzień ago

Alfa Romeo Giulietta Sprint kończy 70 lat

Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…

2 dni ago

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…

3 dni ago

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

5 dni ago