W 2023 roku BMW Group wprowadzi na rynek pierwsze pojazdy z całkowicie wegańskim wnętrzem. Jest to możliwe przede wszystkim dzięki opracowaniu innowacyjnych materiałów o właściwościach zbliżonych do skóry. W przyszłości mogą one być stosowane również na powierzchniach kierownic, gdzie muszą spełniać szczególnie wysokie wymagania w zakresie cech dotykowych, wyglądu premium i odporności na zużycie.
W pełni wegańskie warianty wnętrza będą dostępne w modelach BMW i MINI po raz pierwszy w 2023 roku. W ten sposób BMW Group wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu na wegańskie i nieskórzane wykończenia, które w najbliższej przyszłości jeszcze wzrośnie, szczególnie w USA, Chinach i Europie.
Obniżenie emisji CO2 w całym cyklu życia pojazdu jest głównym celem BMW Group na drodze do neutralności klimatycznej, która ma zostać osiągnięta najpóźniej do 2050 roku. Wybór materiałów odgrywa tu zasadniczą rolę. Wyeliminowanie materiałów pochodzenia zwierzęcego w znacznym stopniu przyczynia się do zwiększenia zrównoważonego rozwoju w produkcji pojazdów. Wraz z wprowadzeniem nowej jakości powierzchni kierownic odsetek elementów pojazdów noszących ślady materiałów pochodzenia zwierzęcego w pojazdach BMW i MINI spadnie do mniej niż jednego procenta. Oznacza to, że tylko w niewidocznych miejscach pozostają np. różne substancje woskowe, takie jak żelatyna jako składnik powłok ochronnych, lanolina w lakierach, łój jako dodatek do elastomerów i wosk pszczeli jako topnik do lakieru.
BMW Group od dawna oferuje alternatywę dla skóry w postaci różnych wariantów tkanin. Teraz po raz pierwszy możliwe jest zastosowanie adekwatnego zamiennika skóry na najważniejszym łączniku pomiędzy kierowcą i pojazdem. Szczególnie wysokie wymagania w zakresie wyglądu, odporności na zużycie i trwałości stawiane są powierzchniom kierownicy.
— Kierownica obszyta wysokiej jakości wegańskim materiałem, który będzie stosowany w przyszłości, jest odpowiedzią na oczekiwania naszych klientów, którzy nie chcą iść na żadne kompromisy w zakresie cech dotykowych, wyglądu i funkcjonalności. Ten innowacyjny materiał jest odporny na ścieranie, pot i wilgoć i ma przy tym wszystkie zalety skóry — mówi Uwe Köhler, szef działu rozwoju karoserii, nadwozia i wnętrza w BMW Group. Jedynym wyróżnikiem nowego materiału będzie więc nowa faktura powierzchni na obręczy kierownicy.
Powierzchnie niezawierające skóry zmniejszają emisję CO2 o 85 procent
Fakt, że wysokiej jakości wegański materiał wierzchni o jakościowo równoważnych właściwościach może teraz zastąpić prawdziwą skórę stosowaną dotychczas w produkcji kierownic, umożliwia kolejny duży krok w kierunku redukcji CO2. Dzięki zastosowaniu nowego materiału do produkcji obszyć kierownicy w całym łańcuchu wartości oszczędza się około 85 procent emisji CO2 w porównaniu do skóry. Dotychczas większość emisji – około 80 procent – miała postać metanu pochodzącego z hodowli bydła. Pozostałe 20 procent przypadło na energo- i wodochłonne przetwarzanie skóry bydlęcej.
Neutralność klimatyczna i gospodarka o obiegu zamkniętym na pierwszym miejscu
W drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej BMW Group stawia na wykorzystanie ekologicznej energii elektrycznej w produkcji i w łańcuchu dostaw, konsekwentne zwiększanie udziału materiałów wtórnych i surowców naturalnych, wysoce wydajne silniki elektryczne i spalinowe oraz wysoki wskaźnik recyklingu w rozumieniu gospodarki o obiegu zamkniętym.
Nowe BMW X1 i w pełni elektryczne BMW iX1
To właśnie szczegóły mają znaczenie: na przykład dywaniki w wielu modelach wykonane są z tzw. monomateriału. W ten sposób eliminuje się mieszanki materiałów, które trudno poddają się recyklingowi. W rezultacie BMW Group oszczędza około 23 tysięcy ton CO2 rocznie i dodatkowo 1600 ton odpadów, ponieważ przetworzone dywaniki i ścinki materiałów są ponownie wykorzystywane w procesie produkcyjnym.
Badania i rozwój w dziedzinie surowców wtórnych i materiałów zrównoważonych mają najwyższy priorytet. Przyszłe generacje pojazdów będą miały bardziej atrakcyjne alternatywy dla skóry. BMW Group we współpracy ze start-upami opracowuje innowacyjne biopowierzchnie. W porównaniu ze stosowanymi dotychczas imitacjami skóry wiąże się to z dalszą redukcją emisji CO2 o około 45 procent. Na przykład w 100 procentach biopochodny i wolny od ropy naftowej Mirum™ ma potencjał, aby w przyszłości imitować wszystkie tradycyjne właściwości skóry. Również nowy materiał Deserttex™ składa się ze sproszkowanych włókien kaktusa i biopochodnej matrycy poliuretanowej. Dzięki tym materiałom rezygnację z surowców pochodzenia zwierzęcego można połączyć ze znaczną redukcją CO2.
Źródło: BMW