Od niedawna w fabryce Volkswagena w Zwickau zjeżdża z taśmy elektryczny model ID.5 – to szóste auto z takim napędem, które jest produkowane w saksońskim zakładzie. Jedna fabryka, sześć samochodów – to niezwykłe wyzwanie. Eksperci: Robert Pahlow (szef zarządzania produkcją) i Frank Schemmel (montaż samochodów) wyjaśniają, jak to działa.
1. identyczne koncepcje montażu
W Zwickau powstają tak różne samochody, jak kompaktowy Volkswagen ID.3 czy SUV Audi Q4 e-tron. Pod względem konstrukcyjnym te pojazdy mają jednak wiele wspólnego. Weźmy na przykład zderzaki: z zewnątrz wyglądają oczywiście inaczej, ale to, czego nie widać – belki, śruby i uchwyty są takie same. Robert Pahlow wylicza ponad 120 przypadków „podobieństwa koncepcji”. Modele z Zwickau są również ściśle powiązane ze sobą pod względem oprogramowania. Jest to możliwe dzięki wspólnej bazie technicznej – modułowemu systemowi e-drive (MEB). Architektura pojazdów Volkswagena, opracowana specjalnie dla napędu elektrycznego, oferuje duży zasięg, obszerne wnętrze i dobre osiągi.
2. Elastyczne przełączanie
Produkcja jest bardzo zróżnicowana: za pomocą różnych środków, np. takich jak specjalny numer identyfikacyjny, samochody są kierowane na odpowiednią linię produkcyjną w taki sposób, że pracownicy w każdej chwili wiedzą, jakie części muszą zamontować. Aby sprostać wysokiemu popytowi na samochody elektryczne, działają dwie linie produkcyjne – jedna dla ID.3 i CUPRA Born, druga dla ID.5, Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron. ID.4 może być budowany na obu liniach, w zależności od zapotrzebowania. W sumie w ciągu dwóch lat zakładowi Volkswagena udało się uruchomić produkcję sześciu modeli dla trzech marek koncernu.
3. Mniej odmian
Volkswagen ogranicza liczbę odmian, zachowując jednocześnie szerokie możliwości wyboru klientom. Jednym z przykładów jest budowa nadwozia. Podczas gdy fabryka w Zwickau zbudowała ponad 100 wersji nadwozia dla wcześniejszych modeli Golfa, dla obecnych modeli elektrycznych często istnieją tylko dwa warianty. Korzyść: produkcja staje się bardziej wydajna, koszty spadają.
4. Aktualna wiedza
Volkswagen zainwestował 1,2 mld euro, aby fabryka w Zwickau stała się pierwszym dużym zakładem, który zostanie całkowicie przestawiony na produkcję samochodów elektrycznych. Istotną rolę odegrało tu szkolenie wszystkich 9000 pracowników. Pracownicy fabryki w Zwickau odbyli ponad 20 000 dni szkoleń z zakresu elektromobilności – 1500 pracowników zdobyło uprawnienia związane z pracą z urządzeniami pod wysokim napięciem.
5. Jeszcze więcej dumy
W Zwickau produkowano tak popularne auta jak Volkswagen Golf i Passat, ale dopiero w dziedzinie elektromobilności ten zakład stał się pionierem. „Od początku Zwickau gra w Lidze Mistrzów w produkcji pojazdów elektrycznych. To coś, z czym wielu pracowników się identyfikuje” – mówi Frank Schemmel. Powodem do dumy jest także wysoka jakość produkowanych tu samochodów.
Pionier – Volkswagen ID.3
ID.3 to pierwszy Volkswagen, zbudowany na platformie MEB. Przez pierwszy rok od debiutu na europejskim rynku znalazł ponad 144 000 nabywców.
Volkswagen ID.4 – samochód światowy
W 100% SUV, w 100% elektryczny: ID.4 to pierwszy w pełni elektryczny SUV Volkswagena i pierwszy elektryczny światowy samochód. Jeden model dla Europy, Chin i USA. Reprezentuje najważniejszy segment rynku – kompaktowych SUV-ów.
Volkswagen ID.5 – flagowy model
ID.5 to pierwszy w pełni elektryczny SUV coupe Volkswagena. ID.5 i sportowy ID.5 GTX z dwusilnikowym napędem na wszystkie koła inspirują wyrazistym designem, możliwościami pokonywania długich dystansów i najnowszym oprogramowaniem.
Źródło: Volkswagen
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…