Mercedes-Benz przygotowuje swoją sieć fabryk samochodów do produkcji modeli z nowego, elektrycznego portfolio

Mercedes-Benz dostosowuje swoją globalną sieć fabryk do produkcji modeli z nowo ukształtowanego portfolio, skoncentrowanego na luksusowych samochodach elektrycznych. Najcenniejsza marka aut luksusowych na świecie przygotowuje się do przejścia na napędy całkowicie elektryczne do końca aktualnej dekady wszędzie tam, gdzie pozwolą na to warunki rynkowe.

Jak nakreślono podczas wydarzenia Economics of Desire (z ang. ekonomia pożądania), które odbyło się 19 maja br., przyszłe portfolio produktów będzie koncentrować się na trzech kategoriach: Top End Luxury (z ang. luksus z najwyższej półki), Core Luxury (z ang. kluczowy luksus) oraz Entry Luxury (z ang. luksus podstawowy).

Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. produkcji i łańcucha dostaw: „Po udanych premierach modeli Mercedes-EQ w ostatnich miesiącach podejmujemy kolejny krok: chcemy nakreślić plan naszej przyszłej produkcji. Wspólnie z przedstawicielami pracowników konsekwentnie wdrażamy strategię Mercedes-Benz w kierunku przejścia na modele wyłącznie elektryczne. Globalna sieć produkcyjna Mercedes-Benz jest zrównoważona, cyfrowa i elastyczna. Jesteśmy gotowi na szybkie zwiększanie wolumenu pojazdów elektrycznych – między innymi za sprawą naszego wysoko wykwalifikowanego, zmotywowanego zespołu pracowników z całego świata. Dzięki nowej konfiguracji produkcji jeszcze bardziej zwiększamy naszą elastyczność i efektywność oraz zabezpieczamy przyszłość naszych lokalizacji”.

Od połowy dekady zakłady Mercedes-Benz w Sindelfingen, Bremie, Rastatt i Kecskemét rozpoczną produkcję nowych modeli z segmentów Top End Luxury, Core Luxury i Entry Luxury.

Fabryka Mercedes-Benz Sindelfingen jest wiodącym zakładem w segmencie Top End Luxury. Od 2025 r. będzie produkować modele oparte na zaprojektowanej dla aut elektrycznych platformie AMG.EA. Lokalizacje Mercedes-Benz w Bremie w Niemczech i Kecskemét na Węgrzech będą wytwarzać w Europie samochody na elektrycznej platformie MB.EA. Z kolei fabryka w Rastatt, a także ta w Kecskemét od 2024 r. zajmą się budową na nowo pozycjonowanych aut bazujących na platformie MMA. W ramach realizacji biznesplanu na lata 2022-2026 firma zainwestuje w swoje europejskie zakłady produkcyjne łącznie ponad 2 miliardy euro. Krok ten wyznacza kolejną fazę wdrażania do produkcji nowej generacji elektrycznych platform, a jednocześnie zabezpiecza przyszłość zatrudnienia w europejskich lokalizacjach. Nowy plan produkcyjny to wynik konstruktywnych rozmów z przedstawicielami niemieckich pracowników. Ich efektem są dalekosiężne środki na rzecz dalszego zwiększania elastyczności i efektywności.

Ergun Lümali, wiceprzewodniczący rady nadzorczej i przewodniczący rady zakładowej Mercedes-Benz Group AG: „Naszym zadaniem jest zadbanie o to, aby przejście na napędy wyłącznie elektryczne było fair. Dzięki dzisiejszej decyzji w sprawie konfiguracji produkcji gwarantujemy, że tak właśnie pozostanie. To dobra wiadomość dla firmy, dla lokalizacji, a przede wszystkim dla naszych pracowników. Jako ich przedstawiciele domagaliśmy się, aby niemieckie zakłady nadal odgrywały znaczącą rolę. Wprowadzenie nowych technik do naszych fabryk jest kluczem do naszej bezpiecznej przyszłości – i do zapewnienia stałości zatrudnienia. Dzięki inwestycjom w nową strukturę produkcyjną zadbaliśmy o to, by w naszych lokalizacjach powstawały samochody na nowych elektrycznych architekturach, pomagając zabezpieczyć zdolności produkcyjne. Daje to naszym koleżankom i kolegom, którzy nierzadko pracują dla trójramiennej gwiazdy od dekad, pewność i nową szansę. Tego samego domagamy się w naszych fabrykach układów napędowych. Rada zakładowa będzie nadal działać na rzecz tego celu”.

Mercedes-Benz Classic na najważniejszych międzynarodowych wydarzeniach motoryzacyjnych w sezonie 2022

Sabine Kohleisen, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. zasobów ludzkich i pracy: „Zmiana w kierunku elektrycznej i cyfrowej przyszłości to duże wyzwanie – ale jednocześnie szansa. Nie ulega wątpliwości, że nasze portfolio przechodzi transformację, a wraz z nią zmieniają się nasze zadania i profile zatrudnienia. Dziś po raz kolejny pokazaliśmy, że wspólnie z radą zakładową możemy osiągnąć realne, przyszłościowe rozwiązania dla naszych zakładów, naszej firmy i jej pracowników. Cieszę się, że w przyszłości będziemy w stanie zaoferować naszym kolegom nowe możliwości”.

Portfolio produkcyjne obejmuje już sześć w pełni elektrycznych modeli Mercedes-EQ. Powstają one w sześciu lokalizacjach na trzech kontynentach i wszędzie zostały konsekwentnie zintegrowane z produkcją seryjną. Wczesne inwestycje w elastyczną produkcję i wykorzystanie najnowocześniejszego cyfrowego systemu produkcyjnego MO360 sprawia, że Mercedes-Benz już dziś jest w stanie budować pojazdy akumulatorowo-elektryczne w dużych wolumenach. Baterie do aut elektrycznych Mercedes-EQ są dostarczane przez globalną sieć produkcji akumulatorów z fabrykami na trzech kontynentach. Lokalna produkcja akumulatorów stanowi kluczowy czynnik sukcesu elektrycznej ofensywy Mercedesa. Od tego roku produkcja we wszystkich własnych fabrykach Mercedes-Benz odbywa się neutralnie pod względem emisji CO2. Również od tego roku firma nabywa w Niemczech energię elektryczną pochodzącą wyłącznie ze źródeł odnawialnych (wolną od CO2).

Fabryki samochodów Mercedes-Benz konsekwentnie wdrażają produkcję aut elektrycznych

Dzięki wysoce elastycznym strukturom zakłady Mercedes-Benz AG mogą na jednej linii produkcyjnej budować samochody z różnymi układami napędowymi. Biorąc pod uwagę strategiczny cel przejścia na napędy całkowicie elektryczne, wysoki stopień elastyczności jest tu decydującą zaletą – umożliwia szybkie dostosowanie produkcji do zapotrzebowania rynku.

 

Sindelfingen

W ubiegłym roku w fabryce Factory 56 w zakładach Mercedes-Benz w Sindelfingen wystartowała produkcja całkowicie elektrycznej luksusowej limuzyny EQS. Na tej samej linii, w sposób całkowicie elastyczny, obok EQS-a powstają Klasa S oraz Mercedes-Maybach Klasy S. Factory 56 ucieleśnia przyszłość produkcji Mercedes-Benz i wyznacza nowe standardy w inżynierii motoryzacyjnej. Zakład w Sindelfingen odpowiada również za budowę Klasy E z nadwoziami Limuzyna, Kombi i All-Terrain, CLS-a oraz rodziny Mercedes-AMG GT. Wkrótce dołączy do nich jeszcze nowy GLC. Sindelfingen jest wiodącą fabryką w segmencie Top End Luxury i od 2025 r. będzie produkować modele oparte na platformie AMG.EA.

Brema

Kilka miesięcy temu fabryka Mercedes-Benz w Bremie rozpoczęła produkcję całkowicie elektrycznego EQE, a już od maja 2019 r. zakłady w północnych Niemczech opuszcza SUV EQC. Oprócz tych dwóch całkowicie elektrycznych modeli z tamtejszej linii produkcyjnej, zjeżdżają Klasa C w wersjach Limuzyna, Kombi, Coupé i Kabriolet, Klasa E Coupé i Kabriolet, GLC, a także GLC Coupé oraz AMG SL. Od połowy dekady w Bremie będzie produkowany model bazujący na platformie MB.EA.

Rastatt

Od 2021 r. fabryka Mercedes-Benz w Rastatt produkuje w pełni elektryczny kompaktowy model EQA. Zakład odpowiada również za budowę Klasy A, Klasy B i GLA z napędami spalinowym oraz hybrydowym typu plug-in. Od 2024 r. będą tam wytwarzane nowe modele oparte na platformie MMA. W segmencie Entry Luxury Mercedes-Benz zmniejszy liczbę wariantów modelowych z siedmiu do czterech, a jednocześnie znacząco awansuje ich poziom techniczny. Zmiany te pomogą w nowym pozycjonowaniu marki w tym segmencie – z myślą o sprostaniu życzeniom wymagających klientów.

Kecskemét

Kompaktowy SUV EQB powstaje w fabryce Mercedes-Benz Kecskemét od 2021 r. To pierwszy seryjny samochód elektryczny budowany w tych węgierskich zakładach. Uzupełnia on portfolio składające się z CLA Coupe i CLA Shooting Brake oraz Klasy A – w wersjach konwencjonalnych, jako hybrydy plug-in i w wydaniach AMG. Od 2024 r. z tamtejszej linii produkcyjnej będą zjeżdżać nowe modele oparte na platformie MMA oraz model oparty na platformie MB.EA.

Pekin

Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC) od 2005 r. zajmuje się lokalną produkcją samochodów Mercedes-Benz na rynek chiński. Kilka tygodni temu w fabryce Shunyi rozpoczęła się budowa w pełni elektrycznego biznesowego modelu EQE. Tym samym produkcyjne portfolio Mercedes-EQ spółki joint venture BBAC składa się obecnie z czterech modeli; w 2019 r. wystartowała produkcja EQC, a od 2021 r. lokalnie wytwarzane są kompaktowe SUV-y EQA i EQB. W ramach współpracy produkowane są także: Klasy A, C i E (wersje przedłużane), GLA, GLB, GLC (wersja przedłużana) oraz AMG A 35 L.

Tuscaloosa

Już wkrótce fabryka Mercedes-Benz w Tuscaloosie w USA rozpocznie produkcję modelu EQS SUV. Jeszcze w tym roku pojawi się mniejszy EQE SUV, który również będzie tam wytwarzany. Oba modele będą powstawać na tej samej linii, co SUV-y z napędem konwencjonalnym. Aktualnie z linii montażowej w Tuscaloosie zjeżdżają GLE, GLE Coupé, GLS i Mercedes-Maybach GLS.

Globalna sieć produkcji akumulatorów: kluczowy czynnik sukcesu elektrycznej ofensywy Mercedesa-EQ

Za dostarczanie baterii do elektrycznych modeli Mercedes-EQ odpowiada globalna sieć produkcji akumulatorów, obejmującą fabryki na trzech kontynentach. Lokalna produkcja akumulatorów stanowi kluczowy filar sukcesu rozwoju gamy aut Mercedes-Benz na prąd – oraz decydujący czynnik, jeśli chodzi o elastyczne i efektywne zaspokojenie globalnego zapotrzebowania na samochody elektryczne.

Firma Accumotive od 2012 r. produkuje w Kamenz w Niemczech systemy akumulatorów do modeli hybrydowych i elektrycznych. W 2018 r. rozpoczęła tam działalność druga fabryka baterii, która od 2019 r. zajmuje się wytwarzaniem systemów akumulatorów do EQC, a od 2021 r. – także do elektrycznych kompaktowych SUV-ów z gwiazdą. Jak dotąd w Kamenz wyprodukowano już ponad milion akumulatorów litowo-jonowych.

Firma Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC) otworzyła zakład produkcji baterii na lokalne potrzeby na terenie istniejącej fabryki parku przemysłowym Yizhuang w Pekinie. Od 2019 r. powstają tam systemy akumulatorów do EQC, a od tego roku – do EQE.

W 2019 r. Mercedes-Benz wspólnie ze swoim lokalnym partnerem – firmą Thonburi Automotive Assembly Plant (TAAP) – otworzył fabrykę baterii w Bangkoku w Tajlandii. Produkowane są tam systemy akumulatorów do hybryd plug-in i aut całkowicie elektrycznych.

Fabryka akumulatorów Mercedes-Benz w Jaworze od 2020 r. produkuje baterie do hybrydowych wersji plug-in Klas C, E i S. W 2021 r. zakład rozszerzył swoje portfolio o systemy akumulatorów do kompaktowych Mercedesów EQA i EQB.

Systemy akumulatorów wytwarzają także dwie fabryki wchodzące w skład kompleksu Untertürkheim w Stuttgarcie. Fabryka w Hedelfingen od 2021 r. produkuje akumulatory do EQS-a i EQE. Kilka tygodni temu w zakładzie w Brühl rozpoczęła się produkcja akumulatorów do hybryd plug-in, które będą wykorzystywane m.in. w nowym GLC.

W tym roku działalność rozpoczął nowy zakład produkcji baterii w hrabstwie Bibb, zlokalizowany w pobliżu fabryki samochodów Mercedes-Benz w Tuscaloosie w stanie Alabama (USA). Powstają tam wysoce efektywne systemy akumulatorów do w pełni elektrycznego modelu EQS SUV, a już niebawem ruszy też ich produkcja do mniejszego EQE SUV.

Sieć produkcji akumulatorów Mercedes-Benz zostanie uzupełniona o kolejną fabrykę baterii na terenie zakładów w Sindelfingen.

Elektryczne układy napędowe w globalnej sieci produkcyjnej

Mercedes-Benz pogłębi poziom integracji pionowej w zakresie produkcji i rozwoju oraz opracuje technikę napędu elektrycznego. Nowa generacja elektrycznych układów napędowych jest projektowana we własnym zakresie. Produkcja i montaż elementów elektrycznych zespołów napędowych do przyszłych modeli marki Mercedes-EQ rozpoczną się w Untertürkheim pod koniec 2024 r.

Kolejnym ważnym krokiem jest przejęcie YASA – brytyjskiej firmy produkującej silniki elektryczne. Dzięki tej umowie Mercedes-Benz zyskuje dostęp do unikalnej techniki jednostek o strumieniu osiowym oraz specjalistycznej wiedzy, którą wykorzysta do opracowania ultrawydajnych motorów nowej generacji. W przyszłości dołączą one do portfolio produkcyjnego fabryki Mercedes-Benz w Berlinie.

Zrównoważony rozwój w produkcji

Mercedes-Benz chce, aby do końca dekady emisja CO₂ na samochód osobowy w całym cyklu życia w porównaniu do wyniku z 2020 r. została obniżona co najmniej o połowę. Najważniejszymi dźwigniami są tu elektryfikacja floty samochodów, ładowanie zieloną energią elektryczną, udoskonalenie techniki akumulatorów oraz wszechstronne wykorzystanie w produkcji materiałów pochodzących z recyklingu, w tym baterii, oraz energii odnawialnej.

Od tego roku produkcja we wszystkich własnych zakładach Mercedes-Benz na całym świecie odbywa się neutralnie pod względem emisji CO2. Również od tego roku firma kupuje w Niemczech energię elektryczną pochodzącą wyłącznie ze źródeł odnawialnych (wolną od CO2), a ponadto dąży do systematycznego zwiększenia produkcji energii odnawialnej w swoich fabrykach. Do końca przyszłego roku mają ruszyć elektrownie słoneczne o mocy ponad 11 MWp. Do 2025 r. w instalację systemów fotowoltaicznych Mercedes-Benz zainwestuje ponad 100 milionów euro, a w nowe umowy na zakup energii z turbin wiatrowych – około 1 miliard euro.

Plany zakładają, że do 2030 r. ponad 70% zapotrzebowania na energię w produkcji będzie pochodzić z odnawialnych źródeł, w tym 15% z produkcji we własnych lokalizacjach. W tym celu Mercedes-Benz chce rozwijać wytwarzanie energii słonecznej i wiatrowej w swoich zakładach, a także zawierać kolejne odpowiednie umowy na zakup energii. Równocześnie firma pracuje nad tym, aby do 2030 r. o 35% zmniejszyć zużycie wody.

W kolejnym kroku Mercedes-Benz chce, aby także logistyka była neutralna pod względem emisji CO2. Ważną rolę odgrywa tu transport kolejowy pojazdów i komponentów takich jak akumulatory.

Źródło: Mercedes-Benz